Europaudvalget 2012
KOM (2012) 0429
Offentligt
1451369_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 2.8.2012
COM(2012) 429 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN
om anvendelsen i 2011 af forordning (EF) nr. 1049/2001 om aktindsigt i Europa-
Parlamentets, Rådets og Kommissionens dokumenter
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451369_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN
om anvendelsen i 2011 af forordning (EF) nr. 1049/2001 om aktindsigt i Europa-
Parlamentets, Rådets og Kommissionens dokumenter
F
ORORD
Denne rapport, der er udarbejdet i henhold til artikel 17, stk. 1, i forordning (EF)
nr. 1049/2001 om aktindsigt i Europa-Parlamentets, Rådets og Kommissionens dokumenter
1
,
omhandler året 2011 og er baseret på statistiske data, som opsummeres i bilaget.
Disse data viser antallet af begæringer, ikke antallet af dokumenter, der er begæret aktindsigt
i. I praksis vedrører en begæring enten et enkelt dokument eller samtlige dokumenter, der
indgår i behandlingen af en sag. Begæringer om aktindsigt i dokumenter, som var offentligt
tilgængelige på ansøgningstidspunktet, er ikke medtaget.
1.
1.1.
Revision af forordning (EF) nr. 1049/2001
To forskellige forslag til revision af forordning (EF) nr. 1049/2001, som Europa-
Kommissionen har fremlagt, er stadig genstand for interinstitutionelle ovevejelser.
Det første forslag til omarbejdelse af forordningen, som Kommissionen forelagde
den 30. april 2008, indfører en række substantielle ændringer, der præciserer
fortolkningen af forordning (EF) nr. 1049/2001. Det andet forslag blev forelagt af
Kommissionen den 21. marts 2011 med henblik på at tilpasse forordning (EF) nr.
1049/2001 til Lissabontraktatens formelle krav ved at udvide forordningens
institutionelle anvendelsesområde til at omfatte alle Den Europæiske Unions
institutioner, organer, kontorer og agenturer, dog med visse begrænsninger for så vidt
angår Domstolen, Den Europæiske Centralbank og Den Europæiske
Investeringsbank.
Europa-Parlamentet vedtog sin holdning til begge forslag under førstebehandlingen
den 15. december 2011 med forslag om 63 ændringer. Det danske formandskab for
Rådet har overvejet forskellige muligheder for at bringe lovgivningsprocessen et
skridt videre for at opnå en aftale mellem Europa-Parlamentet, Rådet og
Kommissionen.
Registre og websteder
I 2011 blev der indført 19 956 nye dokumenter i registeret over Kommissionens
dokumenter (se tabellen i bilaget).
I henhold til artikel 17, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1049/2001 skal Kommissionen i
sine årsrapporter angive antallet af dokumenter i dens besiddelse, som er "følsomme"
1.2.
2.
2.1.
2.2.
1
EFT L 145 af 31.5.2001, s. 43.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451369_0003.png
som defineret i forordningens artikel 9, stk. 1
2
, og som derfor ikke er blevet indført i
registeret. Kommissionens offentlige register indeholdt frem til udgangen af 2011
dokumenter i kategorierne KOM, K, dagsordener, protokoller og SEK. I 2011
udarbejdede eller modtog Kommissionen ingen følsomme dokumenter i nogen af de
nævnte kategorier.
2.3.
Tallene for besøg på webstedet om åbenhed og aktindsigt ("Openness and Access to
Documents") på EUROPA-serveren i 2011 ser således ud:
Antal besøgende
I alt
Gennemsnit
måned
pr.
41 408
3 451
Antal besøg
46 191
3 849
Antal besøgte sider
425 434
35 453
3.
Samarbejde med andre institutioner, der er omfattet af forordningen
Det interinstitutionelle udvalg, der er nedsat i henhold til artikel 15, stk. 2, i
forordningen, blev ikke indkaldt i 2011. De tre institutioner (Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen) holdt løbende kontakt på administrativt plan for at sikre en
konsekvent anvendelse af forordningen.
4.
4.1.
Analyse af begæringerne om aktindsigt
I 2011 forblev strømmen af begæringer om aktindsigt på det
indledende stadium
stabil med en ganske lille forøgelse i antallet af begæringer (6 447 i 2011 i forhold til
6 361 i 2010) og en endnu mindre forøgelse i antallet af svar på grundlag af
forordning (EF) nr. 1049/2011 (6 055 i 2011 i forhold til 6 127 i 2010).
Hvad angår de genfremsatte begæringer, faldt antallet af begæringer, der blev
modtaget, med næsten 9 % (165 nye genfremsatte begæringer i 2011 mod 181 i
2010). Det samlede antal svar på genfremsatte begæringer svarede omtrent til antallet
af begæringer, der var modtaget (162 afsluttede sager i 2011 i forhold til 150 i 2010).
Blandt disse var 144 svar (89 %)
endelige beslutninger
om aktindsigt i henhold til
forordning (EF) nr. 1049/2001. Antallet af dem blev i 2011 øget med 18 %
sammenlignet med 2010, hvor der blev truffet 122 sådanne beslutninger.
I 2011 modtog Generaldirektoratet for Beskatning og Toldunion det højeste antal
oprindelige begæringer (7,80 %), tæt fulgt af Generaldirektoratet for Konkurrence
med 6,99 % af de oprindelige begæringer og Generaldirektoratet for Sundhed og
Forbrugerbeskyttelse med 6,96 %. Det er værd at bemærke den stigende interesse i
de nyligt omorganiserede sektorer, hvor fire nye generaldirektorater afløste to
4.2.
4.3.
2
"Følsomme dokumenter er dokumenter, der hidrører fra institutionerne eller de af dem oprettede
organer, medlemsstater, tredjelande eller internationale organisationer, og som er klassificeret "TRES
SECRET/TOP SECRET", "SECRET" eller "CONFIDENTIEL" i overensstemmelse med de forskrifter,
den pågældende institution har fastsat, som beskytter Den Europæiske Unions eller en eller flere
medlemsstaters væsentlige interesser inden for de i artikel 4, stk. 1, litra a), anførte områder, navnlig
offentlig sikkerhed, forsvar og militære anliggender" (artikel 9, stk. 1).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tidligere: Generaldirektoratet for Mobilitet og Transport sammen med
Generaldirektoratet for Energi (tidligere Generaldirektoratet for Energi og Transport)
samt Generaldirektoratet for Miljø sammen med Generaldirektoratet for Klima
(tidligere Generaldirektoratet for Miljø).
Selvom EU's eksterne forbindelser er blevet den nyligt etablerede EU-
Udenrigstjenestes kompetence, afspejledes dette ikke i Kommissionen statistikker for
2011, da dets registre fortsatte med at dække størstedelen af de respektive begæringer
i henhold til forordning (EF) nr. 1049/2001.
4.4.
Den akademiske verden viste sig endnu engang at være den mest aktive kategori af
ansøgere, idet den stod for 25,73 % af de oprindelige begæringer. Lige som i de
foregående år blev den akademiske verden fulgt af advokatfirmaer med 11,30 % og
civilsamfundet (ngo'er og interessegrupper) med 8,59 % af det samlede antal
begæringer. 34,78 % af begæringerne blev fremsat af personer, hvis
socioprofessionelle tilhørsforhold ikke er oplyst.
Den geografiske fordeling af oprindelige begæringer forblev også lig fordelingen i de
foregående år med en svag stigning, idet langt størstedelen af begæringerne kom fra
Belgien (21,42 %). Italien og Tyskland fremsatte næsten lige mange begæringer med
henholdsvis 12,37 % og 12,27 %. Ingen af de øvrige medlemsstater tegnede sig for
over 10 % af begæringerne. Flest begæringer indkom fra de mest befolkede
medlemsstater, dvs. Frankrig, Spanien, Det Forenede Kongerige, Nederlandene og
Polen. Andelen af begæringer fra de 12 "nye" medlemsstater er stadig en smule
under de "gamle" medlemsstaters tilsvarende andele.
Anvendelse af undtagelserne fra retten til aktindsigt
I 2011 var andelen af begæringer, som i første omgang blev fuldstændig afslået,
næsten identisk med samme andel året før (12,17 % i 2011 mod 12,47 % i 2010).
Fuld udbredelse blev givet i fire ud af fem tilfælde (80,20 % mod 82,16 % i 2010),
mens procentdelen af dokumenter, som blev delvist udbredt steg en smule i forhold
til tidligere år og nåede 7,63 % (sammenlignet med 5,37 % i 2010).
Antallet af sager, hvor Kommissionen som følge af en genfremsat begæring ændrede
den holdning, Kommissionens tjenestegrene tidligere havde indtaget, og fuldt ud
udbredte dokumenter, som den tidligere havde afvist at udbrede, forblev på samme
niveau (14,58 % mod 15,57 % i 2010). Der var dog færre sager, som førte til
fulstændigt afslag, og betragteligt flere sager, hvor yderligere aktindsigt blev
bevilliget som følge af en genfremsat begæring.
Selv om beskyttelsen af Kommissionens beslutningsproces (artikel 4, stk. 3)
udgjorde en lidt lavere procentdel af grundene til afslag sammenholdt med året før
(25,73 % mod 26,42 % i 2010), var beskyttelsen af beslutningsprocessen øverst på
listen over hyppigst påberåbte undtagelser og var dermed hyppigere end undtagelsen
for at beskytte formålet med inspektioner, undersøgelser og revision (artikel 4, stk. 2,
tredje led), som sidste år faldt med næsten 5 % til 21,90 % af tilfældene (mod
26,63 % i 2010).
En stigende tendens skal bemærkes, hvad angår beskyttelse af forretningsmæssige
interesser (16,83 % mod 11,84 % i 2010) og internationale forbindelser (12,02 %
mod 9,83 % i 2010).
4.5.
5.
5.1.
5.2.
5.3.
5.4.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451369_0005.png
5.5.
Den hyppigst påberåbte årsag til at give afslag på aktindsigt var som i tidligere år
beskyttelsen af formålet med undersøgelser (32,68 % sammenlignet med 32 % i
2010).
Beskyttelsen af Kommissionens beslutningsproces blev påberåbt i 19,33 % af
sagerne (nøjagtig det samme som i 2010), men dette tal er det samlede resultat af en
stigning i antallet af sager, hvor beslutningsprocessen var i gang (15,33 % mod
11,33 % det foregående år), og et samtidigt fald i antallet af sager om udtalelser til
internt brug, efter at der er truffet afgørelse (4 % mod 8 % i 2010).
En vigtig stigning skal bemærkes, hvad angår beskyttelsen af privatlivets fred
og den enkeltes integritet (20,67 % mod 9,33 % i 2010). På den anden side blev
beskyttelsen af erhvervsmæssige interesser påberåbt en smule mindre end de
tidligere år (14,10 % sammenlignet med 16,67 % i 2010), og undtagelsen om
beskyttelse af retslige procedurer og juridisk rådgivning blev påberåbt endnu
mindre (1,33 % mod 10 % året før).
6.
6.1.
Klager til Den Europæiske Ombudsmand
I 2011 færdigbehandlede ombudsmanden følgende 17 klager over Kommissionens
behandling af begæringer om aktindsigt:
1 klage er færdigbehandlet, uden at der er fundet nogen form for fejl eller
forsømmelser
1735/2010/MHZ
8 klager er færdigbehandlet med kritiske bemærkninger og/eller en yderligere
bemærkning
56/2007/PB
271/2010/GG
3196/2007/BEH
1403/2010/GG
1633/2008/DK
2073/2010/AN
1294/2009/TN
339/2011/AN
8 klager er færdigbehandlet uden yderligere undersøgelser
715/2009/ANA
1577/2010/GG
1861/2009/AN
1581/2010/(FS)GG
1051/2010/BEH
2609/2010/BEH
1109/2010/VL
2691/2010/(VL)GG
6.2.
I 2010 indledte ombudsmanden 10 nye undersøgelser på grundlag af klager, der først
og fremmest, eller i et vist omfang, vedrørte aktindsigt. Dette er betragteligt færre
end i 2010, hvor der blev indledt 22 undersøgelser.
Domstolsprøvelse
Som de foregående år blev der etableret afgørende ny retspraksis i 2011
3
.
7.
3
Nærmere oplysninger om hver enkelt sag, der er nævnt nedenfor, se http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-
bin/form.pl?lang=da.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451369_0006.png
7.1.
Domstolen afsagde en vigtig dom i appelsagen
My Travel
4
. Domstolen øgede
bevisbyrden for at påberåbe sig undtagelser, som har til formål at beskytte
beslutningsprocessen og juridisk rådgivning vedrørende interne dokumenter, der
berører et ikke-juridisk emne, efter at der er truffet afgørelse.
Hvad angår Retten, afsagde denne seks domme i forbindelse med retten til aktindsigt:
Dom af 13. januar 2011, Dom af 24. maj 2011, T- Dom af 24. maj 2011,
T-362/08, IFAW mod 250/08, Batchelor mod Forenede sager T-109/05
Kommissionen
Kommissionen
og
T-444/05,
Navigazione Libera del
Golfo
mod
Kommissionen
Dom af 7. juli 2011, T- Dom af 9. september 2011, Dom af 15. december
161/04, V. Jordana mod T-29/08,
LPN
mod 2011, T-437/08, CDC
Kommissionen
Kommissionen
mod Kommissionen
I dommene i sagerne
Batchelor
og
IFAW II
gav Retten vigtige præciseringer
vedrørende vurderingerne af medlemsstaternes indsigelser mod udbredelse af
dokumenter, der hidrører fra medlemsstaterne, men som Kommissionen ligger inde
med.
I sagen
Navigazione Libera del Golfo
annullerede Retten den afgørelse,
Kommissionen havde truffet forud for Domstolens dom i sagen
Sverige mod
Kommissionen (IFAW I),
og i hvilken en medlemsstats indsigelse blev påberåbt uden
videre begrundelse for ikke at udbrede det dokument, der hidrørte fra medlemsstaten.
I den dom, der blev afsagt i
Jordana-sagen,
præciserede Retten, at forordningens
artikel 4, stk. 1, litra b), er en udelelig bestemmelse, som kræver, at enhver
underminering af privatlivets fred og den enkeltes integritet altid skal undersøges og
vurderes i overensstemmelse med EU-retten vedrørende beskyttelse af
personoplysninger, især med forordning (EF) nr. 45/2001.
I
LPN-sagen
bekræftede Retten eksistensen af en generel formodning om, at
udbredelse af dokumenter i overtrædelsesprocedurer underminerer beskyttelsen af
formålet med undersøgelsesaktiviteter, så længe procedurerne står på.
Endelig erklærede Retten i sin dom i
CDC-sagen,
at beskyttelse af formålet med
undersøgelserne ikke kunne påberåbes for at afvise aktindsigt i en række
dokumenter.
Yderligere tre sager skal nævnes, som er fjernet fra registret, efter at den, der havde
fremsat begæringen, trak den tilbage:
T-88/11,
Separations
Kommissionen
BIA T-14/11, Timab Industries T-399/07,
mod og
CFPR
mod Polyolefine
Kommissionen
Kommissionen
Basell
mod
7.2.
4
Dom af 21. juli 2011, sag C-506/08 P, Sverige mod MyTravel og Kommissionen.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451369_0007.png
7.3.
Retten besluttede ikke at træffe nogen afgørelse i fem sager og beordrede, at de
skulle slettes fra registret:
T-411/09,
Terezakis T-291/10, A. Martin mod T-395/10,
Stichting
mod Kommissionen
Kommissionen
Corporate
Europe
Observatory
mod
Kommissionen
T-120/10,
ClientEarth T-449/10, ClientEarth m.fl.
m.fl.
mod mod Kommissionen
Kommissionen
7.4.
Kommissionens afgørelser i medfør af forordning (EF) nr. 1049/2001 blev i 2010
anfægtet i 15 nye sager:
T-603/11, Ecologistas en T-545/11,
Stichting T-534/11, Schenker mod
Acción-CODA
mod Greenpeace Nederland og Kommissionen
Kommissionen
PAN
Europe
mod
Kommissionen
T-516/11,
MasterCard T-480/11, Technion - Israel
m.fl. mod Kommissionen Institute of Technology og
Technion Research &
Development
mod
Kommissionen
T-362/11,
Stichting
Greenpeace Nederland
og PAN Europe mod
Kommissionen
T-341/11, Ecologistas en T-330/11,
MasterCard T-278/11,
ClientEarth
Acción-CODA
mod m.fl. mod Kommissionen
m.fl.
mod
Kommissionen
Kommissionen
Sag T-211/11, Timab T-111/11, ClientEarth mod T-93/11,
Stichting
Industries og CFPR mod Kommissionen
Corporate
Europe
Kommissionen
Observatory
mod
Kommissionen
T-14/11, Timab Industries T-88/11, BIA Separations T-447/11, Catinis mod
og
CFPR
mod mod Kommissionen
Kommissionen
Kommissionen
7.5.
Endvidere er domme afsagt af Retten i tre tilfælde blevet appeleret til Domstolen:
C-208/11P,
C-554/11 P, Internationaler Sag C-135/11 P, IFAW
Internationaler Hilfsfonds Hilfsfonds
mod Internationaler
mod Kommissionen
Kommissionen
Tierschutz-Fonds mod
Kommissionen
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.
Konklusioner
Efter ni års stadig vækst forblev antallet af begæringer, som Kommissionen modtog,
på samme niveau i 2010 og 2011. Med næsten 6 500 begæringer om året behandlede
Kommissionen langt det største antal begæringer om aktindsigt af alle Den
Europæiske Unions institutioner og organer.
Stabiliseringen af mængden af begæringer er muligvis et signal om, at der er udbredt
kendskab til retten til aktindsigt blandt EU's borgere, civilsamfund og
erhvervsdrivende. I Lissabontraktatens ånd baner et sådant kendskab vejen for øget
offentlig debat og en højere grad af deltagelse i udformningen af europæisk politik.
På den anden side falder behovet for aktindsigt i takt med, at Kommissionen gradvist
har taget initiativ til at øge udbredelsen af dokumenter samt oplysning via offentlige
registre og websteder.
Der er i et vist omfang opnået aktiv åbenhed, hvad angår lovgivningsmæssig
aktiviteter. Et betydeligt antal begæringer om aktindsigt og næsten alle genfremsatte
begæringer vedrører Kommissionens aktiviteter inden for overvågning af
gennemførelsen af EU-retten. Disse begæringer skal håndteres sideløbende med de
berørte undersøgelser. I sådanne tilfælde skal Kommissionen finde den rette balance
mellem at sikre åbenhed i sine aktiviteter og at beskytte andres rettigheder, som er
garanteret ved lovgivning og de europæiske domstoles retspraksis.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451369_0009.png
BILAG
Statistikker vedrørende anvendelsen af forordning (EF) nr. 1049/2001
1.
N
YE DOKUMENTER I REGISTRET
KOM
2011
2 414
K
EUT
131
PV
93
SEK
3 293
I alt
19 956
14 025
O
PRINDELIGE BEGÆRINGER OM AKTINDSIGT
2.
I
NDKOMNE OG BEHANDLEDE BEGÆRINGER
2009
Indkomne begæringer
Svar
5
6
2010
6 361
7 148
2011
5 401
6 636
6 477
7 075
6 055
Svar på grundlag af forordning
(EF) nr. 1049/2001
5 055
6 127
3.
A
FGØRELSER
2009
antal
Aktindsigt
Afslag på aktindsigt
Delvis adgang
I alt
4 258
589
208
5 055
%
84,23
11,65
4,11
100
antal
5 034
764
329
6 127
2010
%
82,16
12,47
5,37
100
antal
4 856
737
462
6 055
2011
%
80,20
12,18
7,62
100
5
6
Bemærk, at en enkelt begæring kan vedrøre flere dokumenter og derfor kan give anledning til flere svar.
Bemærk, at kategorien "svar" også omfatter svar, der falder uden for anvendelsesområdet for forordning
(EF) nr. 10498/2001, og som derfor afgives i henhold til for eksempel forordning (EF) nr. 45/2001.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451369_0010.png
G
ENFREMSATTE BEGÆRINGER
4.
I
NDKOMNE OG BEHANDLEDE BEGÆRINGER
2009
Indkomne begæringer
Svar
Svar på genfremsatte begæringer på
grundlag
af
forordning
(EF)
nr. 1049/2001
140
134
120
2010
181
152
122
2011
165
162
144
5.
A
FGØRELSER
2009
antal
Godkendelse
Delvis omgørelse
Fuldstændig
omgørelse
I alt
(1)
27
33
60
120
%
22,50
27,50
50
100
antal
61
42
19
122
2010
%
50
34,43
15,57
100
antal
61
62
21
144
2011
%
42,36
43,05
14,58
100
A
FSLAGENES FORDELING PÅ DE FORSKELLIGE UNDTAGELSER
(
I
%)
6.
O
PRINDELIGE BEGÆRINGER
2009
Artikel 4, stk. 1, litra a), første led – beskyttelse af
den offentlige sikkerhed
Artikel 4, stk. 1, litra a), andet led – beskyttelse af
forsvar og militære anliggender
Artikel 4, stk. 1, litra a), tredje led – beskyttelse af
internationale forbindelser
Artikel 4, stk. 1, litra a), fjerde led – beskyttelse af
finanspolitik, valutapolitik eller økonomisk politik
Artikel 4, stk. 1, litra b) – beskyttelse af privatlivets
fred og den enkeltes integritet
Artikel 4, stk. 2, første led - Beskyttelse af
forretningsmæssige interesser
Artikel 4, stk. 2, andet led - Beskyttelse af retslige
procedurer og juridisk rådgivning
1,36
2010
1,94
2011
2,40
0,54
0,14
0,39
8,17
9,83
12,02
2,09
2.15
1,88
6,99
9,76
8,90
13,99
11,84
16,83
9,81
7,32
6,76
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451369_0011.png
Artikel 4, stk. 2, tredje led – beskyttelse af
inspektioner, undersøgelser og revision
Artikel 4, stk. 3, første afsnit – beslutningsproces,
afgørelse endnu ikke truffet
Artikel 4, stk. 3, andet afsnit – beslutningsproces,
afgørelse er truffet: Udtalelser til internt brug som
led i indledende drøftelser og høringer
Artikel
4,
stk.
5
medlemsstaten/tredjemand
afslag
fra
27,61
26,63
21,90
17,80
16,80
17,15
7,81
9,62
8,58
3,81
100
3,94
100
3,18
100
I alt
7.
G
ENFREMSATTE BEGÆRINGER
2009
Artikel 4, stk. 1, litra a), første led – beskyttelse af
den offentlige sikkerhed
Artikel 4, stk. 1, litra a), andet led – beskyttelse af
forsvar og militære anliggender
Artikel 4, stk. 1, litra a), tredje led – beskyttelse af
internationale forbindelser
Artikel 4, stk. 1, litra a), fjerde led – beskyttelse af
finanspolitik, valutapolitik eller økonomisk politik
Artikel 4, stk. 1, litra b) – beskyttelse af privatlivets
fred og den enkeltes integritet
Artikel 4, stk. 2, første led - beskyttelse af
forretningsmæssige interesser
Artikel 4, stk. 2, andet led – beskyttelse af retslige
procedurer og juridisk rådgivning
Artikel 4, stk. 2, tredje led – beskyttelse af
inspektioner, undersøgelser og revision
Artikel 4, stk. 3, første afsnit – beslutningsproces,
afgørelse endnu ikke truffet
Artikel 4, stk. 3, andet afsnit – beslutningsproces,
afgørelse er truffet: Udtalelser til internt brug som
led i indledende drøftelser og høringer
Artikel 4, stk. 5 – afslag fra medlemsstaten
I alt
2,55
2010
2,67
2011
1,33
0
0
2.00
4,38
6,67
4,67
3,28
3,33
3,34
14,23
9,33
20,67
17,52
16,67
14,66
5,47
10
1,33
25,91
32
32,68
12,77
11,33
15,33
13,87
8
4
-
100
-
100
-
100
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451369_0012.png
B
EGÆRINGERNES FORDELING
8.
PÅ SAMFUNDS
-
OG FAGGRUPPER
(
I
%)
2009
Den akademiske verden
Advokater
Civilsamfundet
(interessegrupper,
erhvervsliv, ngo'er osv.)
Offentlige myndigheder (bortset fra
EU-institutioner)
Andre EU-institutioner
Journalister
Uoplyst
I alt
21,29
10,24
9,85
2010
23,24
10,69
8,18
2011
25,73
11,30
8,59
7,33
3,77
2,02
45,5
100
13,56
8,32
3,35
32,68
100
8,20
8,15
3,25
34,78
100
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451369_0013.png
9.
G
EOGRAFISK
(
I
%)
2009
Belgien
Italien
Tyskland
Frankrig
Det Forenede Kongerige
Spanien
Nederlandene
Polen
Luxembourg
Danmark
Sverige
Finland
Østrig
Portugal
Grækenland
Irland
Ungarn
Tjekkiet
Bulgarien
Rumænien
Slovakiet
Litauen
Slovenien
Cypern
Estland
18,26
7,18
16,61
8,01
6,23
6,27
5,45
2,86
1,71
1,63
2,13
0,78
1,98
1,61
1,06
0,72
0,70
1,11
0,56
0,93
0,50
0,35
0,39
0,20
0,17
2010
17,95
8,85
16,62
9,05
7,24
6,86
4,43
2,76
1,99
2,02
2,18
0,81
2,08
1,16
1,22
1,49
0,89
4,23
0,69
1,11
0,56
0,31
0,52
0,20
0,09
2011
21,42
12,37
12,27
8,90
8,59
7,16
4,18
2,68
2,12
2,11
1,81
1,57
1,38
1,15
1,10
1,02
0,96
0,93
0,93
0,87
0,56
0,42
0,31
0,25
0,19
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451369_0014.png
Letland
Malta
Europæiske lande uden for EU
Nordamerika
Australien og New Zealand
Afrika
Sydamerika
Asien
Uoplyst
I alt
0,06
0,30
0,83
0,37
0,07
0,20
0,09
0,19
10,57
100
0,13
0,22
0,50
0,11
0,09
0,05
0,05
0,04
3,49
100
0,15
0,12
0,40
0,23
0,03
0,02
0,02
0,06
3,73
100
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451369_0015.png
10.
P
Å SAGSOMRÅDER
(
I
%)
2009
10,10
6,20
7,03
4,69
8,37
2010
11,64
5,30
9,07
5,44
4,86
2,91
6,14
4,48
1,63
3,06
2,77
3,13
2,68
3,15
6,75
3,29
2011
10,12
7,80
6,99
6,96
6,37
5,86
5,72
4,84
4,74
3,47
3,30
3,02
2,76
2,62
2,54
2,39
Generaldirektorat/tjenestegren
SG – Generalsekretariatet
TAXUD – Beskatning og Toldunion
COMP – Konkurrence
SANCO - Sundhed og Forbrugere
ENV - Miljø
7
ENER - Energi
MARKT - det Indre Marked og Tjenesteydelser
ENTR - Erhvervspolitik
HOME - Indre Anliggender
TRADE – Handel
DEVCO – Udvikling og Samarbejde (tidligere DEV + AIDCO)
MOVE - Mobilitet og Transport
SJ – Juridisk Tjeneste
AGRI - Landbrug og Udvikling af Landdistrikter
JUST – Retlige Anliggender
RELEX - Eksterne Forbindelser
8
-
7,27
4,55
-
2,08
2,75
-
1,80
4,07
7,74
2,25
HR – Menneskelige Ressourcer og Sikkerhed + OIB + OIL –
kontorer for infrastruktur og logistik i Bruxelles og Luxembourg +
PMO – Kontoret for Forvaltning og Fastsættelse af Individuelle
Rettigheder
REGIO – Regionalpolitik
CLIMA - Klima
INFSO – Informationssamfundet
3,15
2,29
2,34
3,67
-
2,29
3,06
1,21
1,79
2,29
2,22
1,98
7
8
Bemærk, at GD for Miljø i 2010 blev delt og blev til GD for Miljø og GD for Klima.
Bemærk, at de fleste af DG RELEX' aktiviteter per 1. januar 2011 er overtaget af EU-
Udenrigstjenesten.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451369_0016.png
EMPL - Beskæftigelse, Sociale Anliggender, Arbejdsmarkedsforhold
og Inklusion
ECFIN – Økonomiske og Finansielle Anliggender
RTD – Forskning og Innovation, JRC – Det Fælles Forskningscenter
COMM – Kommunikation
EAC – Uddannelse og Kultur
ELARG – Udvidelse
BUDG - Budget
MARE - Maritime Anliggender og Fiskeri
OP – Publikationskontoret
GD ECHO - Humanitær Bistand og Civilbeskyttelse
OLAF - Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig
EPSO – Det Europæiske Personaleudvælgelseskontor
ESTAT - Eurostat
DGT – Oversættelse
CAB - Kommissærernes kabinetter
BEPA – Kontoret for Europapolitisk Rådgivning
DIGIT – Informationsteknologi
IAS – Intern Revision
SCIC - Den Fælles Tolke- og Konferencetjeneste
TREN – Energi og Transport
9
3,28
1,87
1,74
0,41
1,44
1,74
1,07
0,79
0,19
0,24
0,24
0,26
0,11
0,13
0,30
0,06
0,07
0,02
0,02
8,02
2,74
2,32
1,82
0,74
1,13
1,47
1,24
0,66
0,19
0,28
0,27
0,14
0,31
0,36
0,28
0,03
0,09
0,09
0,08
1,10
100
1,64
1,57
1,27
1,26
1,05
1,04
1,02
0,95
0,37
0,33
0,25
0,23
0,20
0,14
0,11
0,11
0,09
0,05
0,00
-
100
I alt
100
9
Bemærk, at GD for Energi og Transport i 2010 blev delt og blev til GD for Energi og GD for Mobilitet
og Transport.
DA
16
DA