Europaudvalget 2012-13
KOM (2012) 0499
Offentligt
1255169_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
EUU alm del KOM(2012)
0499 spørgsmål 1 af 2. maj
2013 fra Folketingets
Europaudvalg til
europaministeren.
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for regeringens holdning og forventede forhandlingsposition
i forhold til Europa-Kommissionens forslag til forordning om statut
for og finansiering af europæiske politiske partier og fonde på europæisk
plan. Endvidere bedes ministeren redegøre for den forventede procedure og tidsramme
for forhandlingerne mellem Europa-Parlamentet og Rådet.
Svar:
Kommissionen har den 12. september 2012 fremsat forslag til ny forordning vedr. statut for og
finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde. Forslaget har til
hensigt at styrke de europæiske partiers og fondes mulighed for at agere, ved blandt andet at
give dem en juridisk status baseret på EU-ret og forenkle de administrative procedurer, de er
underlagt.
Kommissionen foreslår, at det fremover skal være muligt for europæiske politiske partier og
fonde at opnå en juridisk status baseret på EU-ret. Europæiske politiske partier og fonde vil
blive reguleret af forordningen. For anliggender, der ikke er reguleret af forordningen, vil et
europæisk politisk parti eller fond være omfattet af den nationale lovgivning for den juridiske
form, som det er registreret under i den medlemsstat, hvor partiet eller fonden er
hjemmehørende.
Det bemærkes, at forslaget alene retter sig mod de europæiske politiske partier og fonde, og
derfor ikke er direkte gældende for nationale politiske partier. Forordningen giver således ikke
mulighed for at pålægge et nationalt politisk parti eller fond bøder eller andre former for
sanktioner. Regeringen vil modsætte sig ethvert forsøg på at give Europaparlamentet sådanne
beføjelser.
Kommission har derudover bekræftet, at forslaget ikke har til hensigt at ændre på det forhold,
at europæiske politiske partier og fonde, hverken direkte eller indirekte, må finansiere nationale,
regionale eller lokale valg, herunder nationale politiske partier eller kandidater. Dette gælder
også folkeafstemningskampagner. Regeringen støtter, at europæiske politiske partier og fonde,
hverken direkte eller indirekte, må finansiere regionale eller lokale valg, herunder nationale
politiske partier eller kandidater. Dette gælder også folkeafstemningskampagner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det bemærkes desuden, at anerkendelsen som europæisk politisk parti i henhold til forslaget
primært vil have betydning i forhold til den juridiske status og finansiering. Det vil således ikke
være en forudsætning for at stille op til et Europa-Parlamentsvalg, at et parti er anerkendt som
europæisk politisk parti. Regeringen vil modsætte sig ethvert forsøg på at opstille en sådan
forudsætning.
Regeringen støtter tiltag, der kan styrke en åben og demokratisk debat på europæisk
plan. Derfor er regeringen positiv over for forslag om at øge synligheden, anerkendelsen,
effektiviteten, gennemsigtigheden og ansvarligheden for europæiske politiske partier og fonde.
Regeringen lægger herudover vægt på, at det sikres, at der fortsat er passende kontrol med og
gennemsigtighed i de europæiske politiske partiers og fondes opstilling og gennemførelse af
deres budgetter. Regeringen arbejder for, at en eventuel juridisk status bliver af en karakter, der
muliggør en simpel og effektiv administration af reglerne. Endvidere arbejder regeringen for at
sikre en neutral og objektiv registrerings- og verifikationsmekanisme for ansøgninger fra
europæiske politiske partier og fonde.
Medlemsstaterne er generelt enige i hensigten bag en ny forordning om statut for og
finansiering af europæiske politiske partier og fonde. For så vidt angår forordningens konkrete
udformning ses der dog et behov for opklaring af en række spørgsmål af teknisk og juridisk
karakter. Hovedparten af delegationerne er skeptiske overfor en række af forslagets konkrete
bestemmelse, særligt i forhold til udformningen af registrerings- og verifikationsmekanismerne,
samt de foreslåede ændringer i forhold til finansieringsmetoden. En gruppe lande har været
kritiske i forhold til spørgsmålet om ændring af loftet for private donationer. Et stort flertal af
medlemsstaterne har udtrykt betydelig skepsis over for indførslen af en ikke-diskriminations
regel vedr. skattemæssige forhold. I den foreløbige behandling af forslaget i Rådet er der rejst
tvivl om, hvorvidt forslaget, i strid med Traktaten, tildeler Europa Parlamentet
implementeringsbeføjelser i forbindelse med registrering og verifikation af ansøgninger fra de
europæiske politiske partier og fonde. Det må derfor forventes, at forslaget ændres med henblik
på at sikre fuld respekt for Traktaten. Tilsvarende forventer Kommissionen i lyset af
forhandlingssituationen, at udvidelsen af kravet om respekt for de grundlæggende værdier til
ikke alene at gælde de europæiske politiske partier, men også deres medlemmer, slettes fra
forslaget.
Kommissionen har lagt op til en meget ambitiøs tidsplan for forslaget, der sigter på, at det kan
træde i kraft 1. juli 2013. På baggrund af formandskabets uformelle triloger med Europa-
Parlamentet og Kommissionen forventes formandskabet inden for kort tid at anmode De Faste
Repræsentanters Komité om et forhandlingsmandat med henblik på at indgå en
førstelæsningsaftale med Europa-Parlamentet inden sommerferien. I lyset af den komplekse
forhandlingssituation samt den omstændighed, at forslaget rejser en række spørgsmål af både
praktisk og principiel karakter er det uklart, hvorvidt formandskabet vil være i stand til at
gennemføre sin ambitiøse tidsplan.
Der henvises i øvrigt til oversendt samlenotat samt forhandlingsoplæg i Folketingets
Europaudvalg den 17. maj 2013 samt Udenrigsministeriets notat af 24. maj 2013.
- 2-