Europaudvalget 2012
KOM (2012) 0502
Offentligt
1451431_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 13.9.2012
COM(2012) 502 final
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i henhold til
punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
(ansøgning EGF/2012/003 DK/Vestas, Danmark)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451431_0002.png
BEGRUNDELSE
Punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet, Rådet
og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
1
giver mulighed
for gennem en fleksibilitetsmekanisme at anvende Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen (EGF) med et årligt loft på 500 mio. EUR ud over lofterne i den finansielle
rammes relevante udgiftsområder.
Betingelserne for støtte fra EGF er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1927/2006 af 20. december 2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen
2
.
Den 14. maj 2012 indgav Danmark ansøgning EGF/2012/003 DK/Vestas om økonomisk
EGF-støtte som følge af afskedigelser i Vestaskoncernen i Danmark.
Efter en nøje gennemgang af ansøgningen konkluderer Kommissionen i overensstemmelse
med artikel 10 i forordning (EF) nr. 1927/2006, at betingelserne for økonomisk støtte i
henhold til denne forordning er opfyldt.
RESUMÉ AF ANSØGNINGEN OG ANALYSE
Nøgledata:
EGF-referencenummer
Medlemsstat
Artikel 2
Hovedvirksomhed
Leverandører og producenter i efterfølgende produktionsled
Referenceperiode
Startdato for de individualiserede tilbud
Ansøgningsdato
Afskedigelser i referenceperioden
Afskedigelser før og efter referenceperioden
Støtteberettigede afskedigelser i alt
Afskedigede arbejdstagere, der forventes at deltage i
foranstaltningerne
EGF/2012/003
Danmark
litra a)
Vestas
0
8.2.2012 – 8.6.2012
13.8.2012
14.5.2012
720
0
720
720
1
2
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
EUT L 406 af 30.12.2006, s. 1.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451431_0003.png
Udgifter til de individualiserede tilbud (EUR)
EGF-implementeringsomkostninger
3
i EUR
EGF-implementeringsomkostninger i procent
Samlet budget (EUR)
EGF-støtte (50 %) i EUR
1.
2.
14 398 000
578 000
3,9
14 976 000
7 488 000
Ansøgningen blev forelagt Kommissionen den 14. maj 2012 og suppleret med
yderligere oplysninger i tiden indtil den 10. juli 2012.
Ansøgningen opfylder betingelserne for anvendelse af EGF i artikel 2, litra a), i
forordning (EF) nr. 1927/2006 og blev indgivet inden for den frist på 10 uger, der er
fastsat i forordningens artikel 5.
Sammenhæng mellem afskedigelserne og de gennemgribende strukturelle ændringer i
verdenshandelsmønstrene, som kan tilskrives globaliseringen,
3.
For at fastslå, at der er en sammenhæng mellem afskedigelserne og de
gennemgribende strukturelle ændringer i verdenshandelsmønstrene, som kan
tilskrives globaliseringen, anfører Danmark, at vindmølleindustrien i Unionen, som
indgår i Nace (rev. 2) hovedgruppe 28 ("Fremstilling af maskiner og udstyr"), er
blevet alvorlig ramt af ændringerne i verdenshandelsmønstrene, særlig den kraftige
tilbagegang i EU's markedsandel. Danmark gør gældende, at det internationale
marked for vindmøller har udviklet sig hurtigere, især i Asien og i Nordamerika, selv
om den europæiske produktion af vindmøller er steget inden for de seneste år. For
første gang i 2010 var mere end halvdelen af den samlede nye vindkraftkapacitet
kommet til uden for de traditionelle markeder i Europa og Nordamerika. Denne
udvikling var hovedsageligt forårsaget af den vedvarende rivende økonomiske
fremgang i Kina, som tegnede sig for halvdelen af de nye vindanlæg på verdensplan
4
.
Som følge af en dynamisk international vækst i sektoren faldt Europas andel af den
samlede kapacitet fra 65,5 % i 2006 til 43,7 % i 2010
5
.
Desuden gør Danmark gældende, at der er tale om en permanent tendens. Efter-
spørgslen efter vedvarende energi, herunder vindkraft, vil stige voldsomt, men
markederne vil ændre sig. Mens vindenergi var en europæisk domineret industri
indtil 2006, og der hidtil har været en ligevægt i væksten mellem Europa, Asien og
USA, vil der være en kraftig stigning i efterspørgslen efter vindkraft i Asien og
Nordamerika i den nærmeste fremtid, på lidt længere sigt i Sydamerika og på lang
sigt i Afrika. Fremstilling og serviceydelser vil flytte til de steder, hvor de efter-
spørges, og til regioner med hurtig økonomisk vækst. Ud over betydeligt lavere
arbejdsmarkedsomkostninger tvinger de høje omkostninger for transporten af de
store dele af vindmøllerne de europæiske producenter til at flytte deres produktion
tættere på de mest dynamiske markeder af slutbrugere for at sikre deres konkurrence-
4.
3
4
5
I overensstemmelse med artikel 3, stk. 3, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
"Global Wind Energy Council", Global wind report, Annual market update 2010, Bruxelles, april 2011.
Rapporten fra 2010 om vindenergi på verdensplan udarbejdet af Den Internationale
Vindenergisammenslutning).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451431_0004.png
evne og markedsposition. Følgelig er produktionen gradvist ved at flytte ud af
Unionen.
5.
Vestaskoncernen har været en del af den ovenfor beskrevne tendens. For at kunne
opretholde sin førende position på markedet har Vestas for nyligt gennemført en ny
strategi efter princippet "I regionen for regionen" med det formål at formindske
produktions- og transportomkostninger og således sikre kortere afstand til kunder og
markeder og ruste Vestas bedre mod valutakursudsving
6
. Som en følge af
globaliseringen vil der blive fremstillet vindmøller der, hvor der er behov for dem
(allerede i 2011 blev 80-90 % af møllerne fremstillet regionalt). Endvidere vil
produktionen af komponenter i stigende grad blive flyttet ud til regionale partnere i
modsætning til tidligere, hvor de fleste komponenter til en vindmølle blev produceret
hos Vestas, og det vil betyde, at Vestas får et mindre behov for investeringer og
reducerer sit personale.
Dette er den tredje EGF-sag inden for vindmøllesektoren. Argumenterne i de to
tidligere sager (EGF/2010/017 DK Midtjylland Machinery
7
og EGF/2010/022
DK/LM Glasfiber
8
) er fortsat gyldige.
6.
Dokumentation for antallet af afskedigelser og opfyldelse af kriterierne i artikel 2,
litra a)
7.
Danmark indgav ansøgningen i medfør af interventionskriteriet i artikel 2, litra a), i
forordning (EF) nr. 1927/2006, som forudsætter mindst 500 afskedigelser i en
periode på fire måneder i en virksomhed i én medlemsstat, inklusive afskedigelser
hos leverandører eller producenter i efterfølgende produktionsled.
Ansøgningen vedrører 720 afskedigelser hos Vestaskoncernen i referenceperioden på
fire måneder fra den 8. februar 2012 til den 8. juni 2012. Alle afskedigelser blev
beregnet i overensstemmelse med artikel 2, stk. 2, tredje led, i forordning (EF) nr.
1927/2006. Kommissionen har fået en bekræftelse for, at dette er det faktiske antal
afskedigelser, jf. artikel 2, stk. 2, andet afsnit, tredje led.
8.
Redegørelse for afskedigelsernes uforudseelighed
9.
De danske myndigheder minder om, at de afskedigelser, der allerede er blevet
gennemført af Vestaskoncernen i Ringkøbing-Skjern kommune i 2009/2010, var
uforudseelige på grund af den hurtige ekspansion i den internationale vindenergi-
sektor. I 2009 var det mest lavt uddannede og ufaglærte arbejdstagere, der blev ramt
af det nye verdenshandelsmønster, hvor fremstillingen udflyttes til lande med lavere
arbejdsmarkedsomkostninger. I mellemtiden ramte afskedigelserne i 2012 i Vestas-
koncernen i vid udstrækning højt uddannede og specialiserede arbejdstagere. Det var
ikke ventet, eftersom Danmark havde foretaget betydelige investeringer i forskning
og udvikling inden for vedvarende energi, herunder vindenergi. Desuden havde den
danske regering forhandlet om en ambitiøs energipolitik for årene 2012-2020 med
planer om at fremme opstillingen af flere vindmøller. Endelig havde Ringkøbing-
Skjern kommune foretaget store investeringer i transportfaciliteter for vindmøllerne
6
7
8
Vestas' årsberetning 2011.
KOM(2011) 421 endelig.
KOM(2011) 258 endelig.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451431_0005.png
fra Vestas. Det var ventet, at den nye generation af vindmøller fra Vestas ville blive
fremstillet i kommunen.
Identifikation af de virksomheder, der har gennemført afskedigelser, og de
arbejdstagere, der er tiltænkt støtte
10.
11.
Ansøgningen vedrører 720 afskedigelser i Vestaskoncernen, og alle er tiltænkt støtte.
De arbejdstagere, der er tiltænkt støtte, fordeler sig som følger:
Kategori
Mænd
Kvinder
EU-borgere
Ikke-EU-borgere
15-24-årige
25-54-årige
55-64-årige
Over 64 år
Antal
452
268
717
3
3
630
81
6
Procent
62,78
37,22
99,58
0,42
0,42
87,50
11,25
0,83
12.
Fordelingen på faggrupper er, som følger:
Kategori
Direktører og virksomhedsledere
Ledere inden for produktion og drift
Ingeniører, herunder projektledere,
afdelingschefer
Teknikere inden for ingeniørvidenskab
Kontoransatte
Servicemedarbejdere
Metal- og maskinarbejdere og
arbejdstagere inden for handel
Maskinoperatører og montører
Arbejdstagere inden for manuelt
produktionsarbejde
Antal
45
155
223
50
67
2
144
34
Procent
6,25
21,53
30,97
6,94
9,31
0,28
20,00
4,72
13.
Danmark har i overensstemmelse med artikel 7 i forordning (EF) nr. 1927/2006
bekræftet, at princippet om ligestilling mellem mænd og kvinder og om ikke-
forskelsbehandling er blevet anvendt og vil blive anvendt i EGF's forskellige
gennemførelsesfaser, især med hensyn til adgangen til fonden.
Beskrivelse af det pågældende geografiske område, de relevante myndigheder og andre
interessenter
14.
Afskedigelserne berører fem kommuner i de tilstødende regioner i Midtjylland
(Randers, Favrskov, Århus og Ringkøbing-Skjern) samt Syddanmark (Varde). Der
var også nogle afskedigelser i regionen Sjælland og i hovedstadsregionen
København. Det fælles træk for alle berørte kommuner er en hurtig stigning i
ledigheden (især langtidsledigheden) og en kraftig nedgang i antallet af ledige
stillinger (især inden for industri og produktion).
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451431_0006.png
15.
Ringkøbing-Skjern investerede betydeligt i infrastruktur for Vestas og
vindenergisektoren. Andre væsentlige beskæftigelsessektorer er turisme, landbrug,
bygge- og anlæg og den offentlige servicesektor.
Den vigtigste aktør er Ringkøbing-Skjern kommune. Kommunen har ansvaret for at
støtte de ledige, når de søger nyt arbejde, herunder ordninger med hensyn til
aktiviteter til opkvalificering af arbejdstagerne, og hjælpe med færdigheder i
forbindelse med jobsøgning og målsætningsprocessen. Andre aktører omfatter:
kommunerne Varde, Favrskov, Randers, Århus, Roskilde og København, fag-
foreninger, A-kasser, repræsentanter for arbejdsgivere, regionerne i Midtjylland,
Syddanmark, Sjælland og hovedstadsregionen, de regionale beskæftigelsesråd,
ministerierne for beskæftigelse, virksomheder og vækst samt lokale virksomheder.
16.
Afskedigelsernes forventede virkning på beskæftigelsessituationen på lokalt, regionalt
og nationalt plan
17.
Efter masseafskedigelserne i 2009/2010, som berørte ca. 800 Vestas-arbejdstagere i
Ringkøbing-Skjern og omliggende kommuner, er den nye bølge af afskedigelser en
stor udfordring for de berørte kommuner. Denne gang var det hovedsageligt de
højtuddannede arbejdstagere, der blev afskediget. Kun i Varde blev et større antal
specialarbejdere og faglærte arbejdere berørt, eftersom anlægget lukker fuldstændigt
i august 2012. Virkningen af afskedigelserne vil være af lokal betydning, især når
man tager højde for, at Vestaskoncernen afskediger 1 300 arbejdstagere i alt (mange
af arbejdstagerne var ansat på midlertidige kontrakter, og disse er ikke blevet fornyet
og vil heller ikke blive fornyet).
Det var en stor succes for de berørte kommuner, at de kunne tiltrække en så
innovativ virksomhed som Vestas, der sørgede for mange højtuddannede og
højtkvalificerede industrijob. Tabet af disse har bragt regionen i vanskeligheder. Alle
de berørte kommuner har rapporteret, at der ikke findes nye egnede job for den nye
målgruppe, og at de højtuddannede afskedigede arbejdstagere derfor vil være nødt til
at flytte, når de søger arbejde, og det vil således blive endnu mere vanskeligt at
tiltrække nye virksomheder.
Afskedigelserne skete på et tidspunkt, da ledigheden er hurtigt stigende. I februar
2012 var der 36 426 i Midtjylland og 40 004 i Syddanmark (sammenlignet med
henholdsvis 28 402 og 29 751 i august 2011).
18.
19.
Den samordnede pakke af individualiserede tilbud, der søges om støtte til, og en
opdeling af de anslåede omkostninger, herunder oplysninger om komplementariteten
med foranstaltninger, der modtager støtte gennem strukturfondene
20.
Danmark foreslår en pakke af foranstaltninger som støtte til de afskedigede
arbejdstagere, der er i overensstemmelse med strategien for Europa 2020, for at
fremme en smart, bæredygtig og rummelig vækst. Pakken vil give individualiseret,
målrettet, fleksibel og innovativ støtte, der skal forberede de afskedigede
arbejdstagere på nye job inden for fremtidige vækstområder.
Mentorordning og vejledning. Det skønnes, at alle arbejdstagere, der er tiltænkt
støtte, vil drage fordel af denne foranstaltning under hele projektet. Foranstaltningen
har til formål at støtte arbejdstagerne, når de definerer deres behov, forvalter deres
egen indlæring, vælger de rigtige opkvalificeringspakker, der skal øge deres
21.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451431_0007.png
potentiale maksimalt, og udvikler deres personlige, sociale og faglige færdigheder.
De generelle målsætninger er at undersøge og kortlægge deltagernes kompetencer,
sørge for individuel rådgivning, opretholde motivationen under hele projektet
gennem løbende vejledning, udvikle og indkredse den bedste praksis, kommunikere
med udbyderne af videreuddannelse og virksomheder. Foranstaltningen indledes med
et detaljeret informationsmøde, som opfølges af individuelle rådgivningsmøder, i
løbet af hvilke deltagernes kompetencer undersøges og kortlægges. Processen
overvåges løbende gennem spørgeskemaer og interview for at evaluere dens indvirk-
ning. Tjenesterne udbydes sammen med Uddannelsescentret i Ringkøbing-Skjern,
projektforvaltningsgruppen og repræsentanter for jobcentrene i de berørte
kommuner.
Videreuddannelsespakker, der er personligt tilpasset. Disse pakker vil være tilgænge-
lige for alle arbejdstagere i målgruppen. Dog forventes det, at en række af de
afskedigede arbejdstagere vil finde ny beskæftigelse efter vejledningsprocessen, og
det skønnes derfor, at ca. 600 arbejdstagere vil deltage i foranstaltningen. Videre-
uddannelsespakkerne, som er sammensat af projektgruppen i samarbejde med de
afskedigede arbejdstagere og udbudt af uddannelsesinstitutionerne i Danmark,
omfatter:
- kurser i tværkulturelle kompetencer (workshopper af en dags varighed, der skal
gøre deltagerne bevidste om behovet for at opnå tværkulturelle færdigheder i et
globaliseret miljø)
- sprogkurser (herunder forretningsfærdigheder på engelsk, som er sproget for
møder, drøftelser og præsentationer, inden for teknisk sprog, mulighed for at
udarbejde skræddersyede pakker med sprogkurser)
- uddannelse i iværksættelse (en workshop med introduktion til iværksættelse for at
tilskynde deltagerne til at blive selvstændige eller starte deres egen virksomhed.
Deltagerne vil kunne lære, hvordan de udarbejder en forretningsplan og indhenter
oplysninger om juridiske emner, skat og moms, salg og marketing samt e-handel),
- færdigsyede kurser og videreuddannelsesprogrammer (alle deltagere vil få lejlighed
til at tilmelde sig kurser og efteruddannelsesprogrammer efter eget valg).
Der vil være mulighed for iværksætterydelser på op til 25 000 EUR pr. iværksatte
virksomhed efter en grundig undersøgelse af 25 personer i forlængelse af deres
deltagelse i iværksætterkurserne og udarbejdelsen af en fornuftig forretningsplan.
Kriterierne for vurdering af forretningsplanerne vil være: kreativitet, innovation og
bæredygtighed. Alle modtagere skal regelmæssigt deltage i tilsynsforanstaltningen
og udarbejde en rapport over status ved udløbet af EGF-projektet. Det videre forløb
af virksomhedsetableringen overvåges nøje.
Der vil blive tilbudt outplacement i de sidste seks måneder af projektet til de
personer, der endnu ikke har fået et nyt job (ca. 70). Da disse personer vil tilhøre den
mindst fordelagtige gruppe med hensyn til alder, indlæringsproblemer, køn,
manglende mobilitetsmuligheder, vil jobcentrene og samarbejdsparterne tilbyde disse
praktikantophold i udvalgte virksomheder, hvilket måske kan give dem beskæftigelse
efter praktikantopholdet. Intensive mentorordninger og rådgivning vil blive ydet til
personer i virksomhederne.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451431_0008.png
Dagpengegodtgørelse / stipendier vil blive stillet til rådighed for alle afskedigede
arbejdstagere og direkte betinget af arbejdstagerens deltagelse i de aktive arbejds-
markedsforanstaltninger. Det forventes, at der anvendes 10 400 EUR pr. person.
22.
De EGF-implementeringsomkostninger, der er medtaget i ansøgningen i overens-
stemmelse med artikel 3 i forordning (EF) nr. 1927/2006, dækker forberedelser,
forvaltning, oplysning og reklame samt kontrolaktiviteter. Ringkøbing-Skjern
kommune og den administrative projektgruppe, som involverer alle de berørte
kommuner, vil indføre en række instrumenter for at fremme og informere om EGF-
støtten. Kommunerne opretter websteder på deres portaler. Der vil være
regelmæssige pressemeddelelser, pressemøder og nyhedsbreve. Der tilrettelægges en
workshop om den endelige virkning i samarbejde med alle projektdeltagere og
-aktører. Der vil blive fordelt pr. materiale.
De individualiserede tilbud, der forelægges af de danske myndigheder, er aktive
arbejdsmarkedsforanstaltninger, som falder ind under de i artikel 3 i forordning (EF)
nr. 1927/2006 fastlagte støtteberettigede foranstaltninger. De danske myndigheder
anslår de samlede omkostninger til disse tilbud til 14 976 000 EUR og EGF-
implementeringsomkostningerne til 578 000 EUR (3,9 % af det samlede beløb). Der
anmodes om EGF-støtte på i alt 7 488 800 EUR (50 % af de samlede omkostninger).
23.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451431_0009.png
Foranstaltninger
Anslået
antal ar-
bejdstagere,
som er til-
tænkt støtte
Anslåede
omkost-
ninger pr.
arbejdsta-
ger, som er
tiltænkt
støtte
(i EUR)
Samlede
omkostninger
i EUR (EGF
og national
medfinan-
siering)
Individualiserede tilbud
(artikel 3, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1927/2006)
Mentorordning og vejledning
Videreuddannelsespakke, der er personligt
tilpasset
Iværksættergodtgørelse
Outplacement
Dagpengegodtgørelser /stipendier
Subtotal - individualiserede tilbud
720
600
25
70
720
1 500
8 500
25 000
1 500
10 400
1 080 000
5 100 000
625 000
105 000
7 488 000
14 398 000
EGF-implementeringsomkostninger
(artikel 3, stk. 3, i forordning (EF) nr. 1927/2006)
Forberedelser
Forvaltning
Oplysning og reklame
Kontrolaktiviteter
Subtotal - EGF-
implementeringsomkostninger
Samlede anslåede udgifter
EGF-støtte (50 % af de samlede udgifter)
24.
28 000
220 000
80 000
250 000
578 000
14 976 000
7 488 000
De danske myndigheder bekræfter, at de ovenfor beskrevne foranstaltninger
supplerer foranstaltninger, hvortil der modtages støtte gennem strukturfondene, og at
man vil undgå dobbeltfinansiering.
Datoen/datoerne for iværksættelse eller planlagt iværksættelse af de individualiserede
tilbud til de berørte arbejdstagere
25.
Den 13. august 2012 iværksætter Danmark de individualiserede tilbud i den
samordnede pakke, som EGF anmodes om at medfinansiere, for de berørte
arbejdstagere. Denne dato markerer således begyndelsen af støtteberettigelses-
perioden for enhver EGF-støtte.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451431_0010.png
Procedurer for høring af arbejdsmarkedets parter
26.
Alle de kommuner, der er berørt af afskedigelserne, har været inddraget i
udarbejdelsen af foranstaltningerne. En række arbejdsmarkedsorganisationer
(fagforeninger, repræsentanter for Vestas, arbejdsgiverorganisationer) blev hørt på
mødet med beskæftigelsesudvalget i kommunen i januar 2012. Desuden blev der i
februar og marts 2012 tilrettelagt to workshopper med deltagelse af alle berørte
kommuner og repræsentanter for arbejdsmarkedsparterne i Skjern. Arbejdsmarkeds-
parterne underrettes regelmæssigt om projektets status på deres månedlige
udvalgsmøder.
De danske myndigheder bekræftede, at kravene i den nationale lovgivning og EU-
lovgivningen vedrørende kollektiv afskedigelse er blevet overholdt.
27.
Oplysninger om foranstaltninger, som er obligatoriske i henhold til national lovgivning
eller kollektive aftaler
28.
Med hensyn til de kriterier, der er fastsat i artikel 6 i forordning (EF) nr. 1927/2006,
kunne de danske myndigheder i deres ansøgning:
bekræfte, at den økonomiske EGF-støtte ikke erstatter foranstaltninger, som det
påhviler virksomheder at gennemføre i henhold til national lovgivning eller
kollektive aftaler
dokumentere, at de påtænkte aktioner er støtte til de enkelte ansatte og ikke skal
tjene til omlægning af virksomheder eller sektorer
bekræfte, at de ovennævnte støtteberettigede foranstaltninger ikke får støtte fra
andre af EU's finansielle instrumenter.
Forvaltnings- og kontrolsystemer
29.
Danmark har meddelt Kommissionen, at den økonomiske støtte forvaltes og kontrol-
leres af de samme organer, som forvalter og kontrollerer bidrag fra Den Europæiske
Socialfond, som også har Erhvervs- og Byggestyrelsen som forvaltningsorgan. Den
attesterende myndighed varetages af en anden afdeling i samme organ. Revisions-
myndigheden varetages af Erhvervs- og Byggestyrelsens EU-Controllerfunktion.
Finansiering
30.
På grundlag af ansøgningen fra Danmark beløber den foreslåede EGF-støtte til den
samordnede pakke af individualiserede tilbud (inklusive EGF-implementerings-
omkostninger) sig til 7 488 000 EUR, hvilket svarer til 50 % af de samlede
omkostninger. Kommissionens foreslåede tildeling fra fonden er baseret på
oplysninger fra Danmark.
Under hensyn til den maksimale støtte fra EGF i henhold til artikel 10, stk. 1, i
forordning (EF) nr. 1927/2006 og mulighederne for omfordeling af bevillinger
foreslår Kommissionen at anvende EGF til at dække hele det ovennævnte beløb, der
opføres under udgiftsområde 1a i den finansielle ramme.
31.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451431_0011.png
32.
Med det foreslåede økonomiske støttebeløb er der fortsat over 25 % af det maksimale
årlige beløb, der er øremærket til EGF, til rådighed til tildelinger i årets sidste fire
måneder, jf. artikel 12, stk. 6, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
Med dette forslag om at anvende EGF indleder Kommissionen den forenklede
trepartsprocedure, jf. punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006, for at
sikre, at budgetmyndighedens to parter er enige i, at det er nødvendigt at anvende
fonden, og kan tilslutte sig det beløb, der anmodes om. Kommissionen opfordrer den
af budgetmyndighedens to parter, som på rette politiske niveau først når til enighed
om udkastet til forslaget om anvendelse af fonden, til at underrette den anden part og
Kommissionen om sine hensigter. Hvis den ene af budgetmyndighedens to parter
ikke kan give sin tilslutning, indkaldes der til et formelt trepartsmøde.
Kommissionen forelægger særskilt en anmodning om overførsel for at få specifikke
forpligtelses- og betalingsbevillinger opført på budgettet for 2012, jf. punkt 28 i den
interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006.
33.
34.
Kilder til betalingsbevillinger
35.
Bevillingerne fra EGF-budgetposten vil blive anvendt til at dække beløbet på
EUR 7 488 000, som er nødvendige for denne ansøgning.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451431_0012.png
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i henhold til
punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
(ansøgning EGF/2012/003 DK/Vestas, Danmark)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk
forvaltning
9
, særlig punkt 28,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1927/2006 af 20.
december 2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
10
,
særlig artikel 12, stk. 3,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen
11
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF) blev oprettet med
henblik på at yde supplerende støtte til arbejdstagere, der afskediges som følge af
gennemgribende strukturelle ændringer i verdenshandelsmønstrene, som kan tilskrives
globaliseringen, og hjælpe dem med at vende tilbage til arbejdsmarkedet.
Den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 giver mulighed for at anvende EGF
inden for et årligt loft på 500 mio. EUR.
Danmark indgav den 14. maj 2012 en ansøgning om anvendelse af EGF i forbindelse
med afskedigelser i Vestaskoncernen og supplerede den med yderligere oplysninger
frem til den 10. juli 2012. Ansøgningen opfylder kravene til fastlæggelse af
støttebeløbets størrelse, jf. artikel 10 i forordning (EF) nr. 1927/2006. Kommissionen
foreslår derfor, at der ydes en støtte på 7 488 000 EUR.
Der bør derfor som følge af Danmarks ansøgning ydes økonomisk støtte fra EGF -
(2)
(3)
(4)
9
10
11
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
EUT L 406 af 30.12.2006, s. 1.
EUT C […], […], s. […].
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
I forbindelse med Den Europæiske Unions almindelige budget for regnskabsåret 2012 stilles
der et beløb til rådighed fra Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF) på
7 488 000 EUR i forpligtelses- og betalingsbevillinger.
Artikel 2
Denne afgørelse offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles, den […].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
13
DA