Finansudvalget 2012
KOM (2012) 0523
Offentligt
1451448_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 20.9.2012
COM(2012) 523 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN
Den Europæiske Unions Solidaritetsfond
Årsrapport 2011
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Indledning .................................................................................................................... 3
Ikke-afsluttede ansøgninger fra 2010........................................................................... 3
Nye ansøgninger indkommet i 2011 ............................................................................ 6
Finansiering.................................................................................................................. 7
Overvågning................................................................................................................. 8
Afslutninger.................................................................................................................. 9
Meddelelse om fremtiden for Den Europæiske Unions Solidaritetsfond .................. 10
Konklusioner .............................................................................................................. 11
Bilag 1: Loft for større katastrofer gældende i 2011 (baseret på 2009-tal for
bruttonationalindkomsten) ......................................................................................... 12
Bilag 2: Ikke-afsluttede ansøgninger til EU's Solidaritetsfond i 2010 og nye ansøgninger
afgjort i 2011 .............................................................................................................. 13
Bilag 3: Ansøgninger til Den Europæiske Solidaritetsfond siden 2002................................... 15
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN
Den Europæiske Unions Solidaritetsfond
Årsrapport 2011
1.
I
NDLEDNING
I henhold til artikel 12 i Rådets forordning (EF) nr. 2012/2002 af 11. november 2002
om oprettelse af Den Europæiske Unions Solidaritetsfond (i det følgende benævnt
"forordningen") skal Kommissionen forelægge en rapport om fondens aktiviteter i
løbet af det forgangne år for Europa-Parlamentet og Rådet. Nærværende rapport
omhandler fondens aktiviteter i 2011 og dækker ligesom de forrige rapporter
behandlingen af ikke-afsluttede ansøgninger og nye ansøgninger samt evalueringen
af gennemførelsesrapporterne med henblik på afslutningen heraf.
Med hensyn til antallet af ansøgninger var 2011 et stille år. Solidaritetsfonden
modtog kun fire ansøgninger i løbet af året, mens der i 2010 blev indsendt i alt 17
ansøgninger. Eftersom nogle af disse ansøgninger blev indgivet sent i 2010, fortsatte
vurderingen af disse i 2011. Det drejede sig om ansøgninger fra Frankrig
(oversvømmelser i Var), Tjekkiet (efterårsoversvømmelser), Tyskland
(oversvømmelser i Sachsen), Kroatien og Slovenien (septemberoversvømmelser)
samt Ungarn (udledning af rødt slam). Vurderingen af disse sager blev afsluttet i
løbet af 2011 og er beskrevet i denne rapport.
De fire ansøgninger, der blev modtaget i 2011, omfattede to ansøgninger fra Italien
(oversvømmelser i Veneto samt oversvømmelser i Ligurien og Toscana), en fra
Spanien (jordskælv i Lorca) og en fra Cypern (eksplosion ved flådebase).
Kommissionen vurderede de fire ansøgninger i løbet af 2011 og godkendte
ansøgningen fra Italien (oversvømmelser i Veneto) og Spanien (jordskælv i Lorca).
Beslutningen om ikke at godkende den anden italienske ansøgning (oversvømmelser
i Ligurien og Toscana) og ansøgningen fra Cypern blev truffet af Kommissionen i
starten af 2012.
I 2011 bevilgede Kommissionen støtte fra Solidaritetsfonden til 11 katastrofer
beløbende sig til i alt 239,9 mio. EUR og foreslog yderligere støtte på 38 mio. EUR
til to andre katastrofer.
2.
I
KKE
-
AFSLUTTEDE ANSØGNINGER FRA
2010
Frankrig (oversvømmelser i Var)
Den 15. og 16. juni 2010 blev dele af Frankrig ramt af kraftige regnskyl. Den 24.
august 2010 søgte de franske myndigheder Solidaritetsfonden om støtte.
Ansøgningen vedrørte kun det hårdest ramte område i departementet Var og
omfattede ni kommuner samt to dele af en kommune, der danner et
sammenhængende område, hvilket fremgik tydeligt af ansøgningen. De direkte
skader forårsaget af katastrofen i det angivne område blev anslået til mellem
703,2 mio. EUR og 778,2 mio. EUR. Med henblik på vurdering af ansøgningen
anvendte Kommissionen gennemsnittet på 740,7 mio. EUR. Skønnet over de
samlede direkte skader udgjorde dermed 21 % af det normale loft for støtte fra
Solidaritetsfonden til Frankrig for 2010 på 3,467 mia. EUR (dvs. 3 mia. EUR i 2002-
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
priser). Da de samlede skader var under det normale loft, blev den franske ansøgning
vurderet efter de ekstraordinære kriterier for "usædvanlige regionale katastrofer".
Vurderingen viste, at den franske ansøgning ikke indeholdt nogen dokumentation,
hvoraf det kunne udledes, at katastrofen ville få alvorlige og langvarige følger for
departementet Vars økonomiske stabilitet såsom et væsentligt fald i beskæftigelsen
eller regionens BNP. I overensstemmelse hermed besluttede Kommissionen den 4.
marts 2011, at den franske ansøgning ikke opfyldte betingelserne for i ekstraordinære
tilfælde at modtage støtte fra fonden, og underrettede de franske myndigheder herom.
Tjekkiet (efterårsoversvømmelser i 2010)
I august 2010 blev de nordlige dele af Tjekkiet, dvs. regionen Liberec (Libereck�½
kraj)
og nabodistriktet Děčín, der hører under regionen Ústí nad Labem (Ústeck�½
kraj),
ramt af usædvanligt kraftige regnskyl, som førte til alvorlige oversvømmelser
med betydelige skader på den offentlige infrastruktur, private hjem, landbrug og
virksomheder til følge. Den 14. oktober 2010 søgte de tjekkiske myndigheder
Solidaritetsfonden om støtte. Ifølge de tjekkiske myndigheder skønnes de samlede
direkte skader at løbe op i 436,5 mio. EUR, svarende til 53 % af det normale loft for
støtte fra Solidaritetsfonden til Tjekkiet for 2010 på 824,03 mio. EUR (dvs. 0,6 % af
Tjekkiets BNI baseret på data fra 2008). Ansøgningen blev derfor vurderet efter de
ekstraordinære kriterier for "usædvanlige regionale katastrofer". Ansøgningen
indeholdt dokumentation for, at kriterierne om, at a) størstedelen af befolkningen i
det berørte område skal være katastroferamt, og b) at katastrofen har forårsaget
alvorlige og langvarige følger for levevilkårene og den økonomiske stabilitet, var
opfyldt. Den 23. marts 2011 foreslog Kommissionen at yde en finansiel støtte på
10,912 mio. EUR. Den tilhørende procedure for ændringsbudgettet blev afsluttet den
14. juli 2011. Efter indgåelsen af gennemførelsesaftalen med Tjekkiet udbetalte
Kommissionen støtten den 22. december 2011.
Tyskland (oversvømmelser i Sachsen)
I august og september 2010 blev de østlige egne af Tyskland, hovedsageligt Sachsen,
ramt af kraftige regnskyl, som førte til oversvømmelser med skader på den offentlige
infrastruktur, private hjem, landbrug og virksomheder til følge. Den ansøgning, som
de tyske myndigheder indsendte den 15. oktober 2010, viste sig at dække over tre
forskellige katastrofer, og disse begivenheder vedrørte forskellige områder i Sachsen
med kun delvis overlapning. De samlede direkte skader forårsaget af
oversvømmelserne blev anslået til 937,8 mio. EUR, svarende til næsten en tredjedel
af det normale loft for støtte fra Solidaritetsfonden til Tyskland for 2010 på
3,467 mia. EUR (dvs. 3 mia. i 2002-priser). Selv om bestemmelsen i forordningen
vedrører følgerne af en (enkelt) katastrofe, har Kommissionen altid accepteret, at en
række ensartede begivenheder inden for en kort periode, der har samme oprindelse
eller berører det samme område, kan betragtes som én begivenhed i henhold til
forordningen. Begivenheder med forskellig oprindelse, der berører forskellige
områder, skal dog vurderes hver for sig. Den 4. april 2011 besluttede Kommissionen,
at de tre oversvømmelser, som ansøgningen angik, ikke kunne betragtes som en
ekstraordinær katastrofe i henhold til forordningen. De tyske myndigheder blev
underrettet herom.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Slovenien (efterårsoversvømmelser i 2010)
Mellem den 17. og den 22. september 2010 blev Slovenien ramt af en alvorlig
oversvømmelseskatastrofe, der forårsagede skader på især kulturmonomenter, den
offentlige infrastruktur og private hjem. De slovenske myndigheder søgte
Solidaritetsfonden om støtte den 26. november 2010. Da de skønnede samlede
direkte skader på 251,3 mio. EUR overstiger det loft, der gælder for støtte fra
Solidaritetsfonden til Slovenien for 2010 (dvs. 217,67 mio. EUR baseret på 2008-
data), betragtes katastrofen som "en større naturkatastrofe" i henhold til forordningen
Den 24. februar 2011 besluttede Kommissionen at godkende Sloveniens ansøgning
og yde 7,460 mio. EUR i finansiel støtte. Proceduren for ændringsbudgettet blev
afsluttet den 14. juli 2011. Efter indgåelsen af gennemførelsesaftalen med Slovenien
kunne støtten udbetales den 8. december 2011.
Kroatien (efterårsoversvømmelser i 2010)
Kroatien oplevede heftige regnskyl fra den 17. til den 22. september 2010 med store
oversvømmelser til følge, især i den vestlige del af Kroatien. Da Kroatien på
ansøgningstidspunktet havde indledt tiltrædelsesforhandlinger med EU, er landet i
princippet berettiget til støtte fra Solidaritetsfonden. Katastrofen forårsagede store
skader på infrastrukturen, landbrugssektoren og privat ejendom. Værdien af de
samlede direkte skader blev anslået til 47,003 mio. EUR. Da dette beløb ligger under
loftet på 275,80 mio. EUR (dvs. 0,6 % af Kroatiens BNI i 2008), kan katastrofen
ikke betragtes som en "større naturkatastrofe". Oversvømmelserne i Kroatien var de
samme, som førte til den store katastrofe i Slovenien. Derfor blev det vurderet, at
betingelsen i artikel 2, stk. 2, andet afsnit, i Rådets forordning (EF) nr. 2012/2002,
hvorved et land, der er berørt af den samme større katastrofe som en
nabomedlemsstat, i undtagelsestilfælde kan modtage midler fra Solidaritetsfonden,
var opfyldt, og Kommissionen besluttede at yde finansiel støtte til Kroatien på
1,175 mio. EUR. Proceduren for ændringsbudgettet blev afsluttet den 14. juli 2011.
Efter indgåelsen af gennemførelsesaftalen med Kroatien blev støtten udbetalt den 1.
december 2011.
Ungarn (udslip af rødt slam)
Den 4. oktober 2010 gik der hul på et reservoir med rødt slam på
aluminiumsfabrikken
Magyar Alumínium Zrt (MAL Ltd.)
nær den ungarske landsby
Kolontár, hvilket udløste et massivt udslip af rødt slam, hvorved adskillige bygninger
blev oversvømmet. Katastrofen forårsagede alvorlig forurening, flere boliger og en
bro blev beskadiget, hundredvis af mennesker blev evakueret, 286 mennesker blev
kvæstet, og 10 personer omkom. De ungarske myndigheder besluttede at indsende en
ansøgning om støtte til Solidaritetsfonden, der blev modtaget af Kommissionen den
13. december 2010.
De samlede direkte skader efter katastrofen blev anslået til 174,32 mio. EUR. Det
normale loft for støtte fra Solidaritetsfonden til Ungarn var for
2010 590,71 mio. EUR (dvs. 0,6 % af Ungarns BNI i 2008). Da katastrofens direkte
skader lå betydeligt under det normale loft, indsendte Ungarn en ansøgning under
kriterierne for "usædvanlig regional katastrofe".
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451448_0006.png
Det bestemmes i forordningens artikel 2, stk. 1, at den "først og fremmest" finder
anvendelse på naturkatastrofer
1
og derfor som udgangspunkt ikke udelukker
teknologiske katastrofer fra sit anvendelsesområde. Disse kan dog kun betragtes som
støtteberettigede, hvis andre betingelser også er opfyldt.
Artikel 3, stk. 3, i Rådets forordning (EF) nr. 2012/2002 begrænser i princippet
udbetalinger fra fonden til finansiering af foranstaltninger til afhjælpning af skader,
der ikke kan forsikres. Men de skader, der opstod på grund af det røde slam, skyldtes
en fejl i et industrianlæg. Uafhængigt af spørgsmålet om et individuelt ansvar burde
ejerne og/eller operatørerne af aluminiumsfabrikken have forsikret sig imod risici i
forbindelse med fabrikkens drift (absolut ansvar). Skaderne på grund af det røde slam
skal derfor betragtes som skader, der kan forsikres. Desuden blev spørgsmålet om
ansvar ikke behandlet i ansøgningen. Men i henhold til artikel 8, stk. 1, i Rådets
forordning (EF) nr. 2012/2002 skal modtagerstaterne undersøge alle muligheder for
erstatning fra tredjepart. Det hedder i artikel 3, stk. 3, i Rådets forordning (EF) nr.
2012/2002, at udbetalinger fra fonden skal tilbagebetales, hvis udgifterne til
udbedring af skaden efterfølgende dækkes af tredjepart. I henhold til princippet om,
at forureneren skal betale, skal ejeren og/eller operatøren af et industrianlæg holdes
ansvarlig for enhver skade, der opstår i forbindelse med dette anlæg, uanset et
eventuelt personligt ansvar eller eventuelle forsikringsdækninger. Solidaritetsfonden
kan derfor ikke gribe ind i forbindelse med sådanne skader. Af ovennævnte grunde
kunne den ungarske katastrofe med det røde slam ikke betragtes som en situation, der
opfylder kriterierne i Rådets forordning (EF) nr. 2012/2002 for anvendelse af
Solidaritetsfonden. Ungarn blev følgelig informeret om Kommissionens beslutning.
3.
N
YE ANSØGNINGER INDKOMMET I
2011
I løbet af 2011 indkom der ansøgninger fra Italien (oversvømmelsen i Veneto),
Spanien (jordskælvet i Lorca) og Cypern (eksplosion ved flådebase). Endnu en
ansøgning fra Italien (oversvømmelser i Ligurien og Toscana) indløb til
Kommissionen kort før udgangen af 2011. Bedømmelsen af ansøgningerne fra
Cypern og Italien (oversvømmelserne i Ligurien og Toscana) kunne dog først
foretages i 2012 og vil blive fremlagt i årsrapporten for 2012.
Italien (oversvømmelse i Veneto)
I tiden fra den 31. oktober til den 2. november 2010 blev Veneto-regionen i det
nordøstlige Italien ramt af voldsomme regnskyl, der forværredes af smeltevand, som
fik floderne til at gå over deres bredder og oversvømme store områder, hvilket
forårsagede store skader på vej- og infrastrukturnet, landbrug, erhvervsliv og
boligområder. Der skete store skader i hele Veneto, og vandløbsoplandet omkring
floden Bacchiglione og byområderne omkring Vicenza og Padova blev særlig hårdt
ramt. Italien indsendte en ansøgning om økonomisk bistand fra Solidaritetsfonden,
som Kommissionen modtog den 7. januar 2011. Medio august modtog den en
væsentlig ændret udgave af denne ansøgning. Efter en indgående gennemgang af
ansøgningen kom Kommissionen til den konklusion, at den italienske ansøgning
opfyldte kriterierne for en "usædvanlig regional katastrofe". De samlede direkte
1
Artikel 2, stk. 1, lyder som følger: "På anmodning af en medlemsstat eller et land, med hvilket der føres
forhandlinger om tiltrædelse af Den Europæiske Union, herefter benævnt "modtagerstat", kan der først
og fremmest frigøres midler fra fonden, hvis der på modtagerstatens område indtræder en større
naturkatastrofe, som har alvorlige følgevirkninger for borgernes livsvilkår, det naturlige miljø eller
økonomien i en eller flere regioner eller et eller flere lande".
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451448_0007.png
skader, jf. Kommissionens godkendelse, udgør 676,36 mio. EUR eller 19 % af det
normale loft for Italien i 2011, nemlig 3,536 mia. EUR (dvs. 3 mia. EUR i 2002-
priser). Følgelig godkendte Kommissionen ansøgningen fra Italien den 17. november
2011 og foreslog et støttebeløb fra Solidaritetsfonden på 16,9 mio. EUR. Proceduren
for ændringsbudgettet blev afsluttet den 13. december 2011, men
budgetbevillingerne kunne først stilles til rådighed medio februar 2012. Efter
indgåelsen af gennemførelsesaftalen med Italien kunne støtten udbetales den 15. juni
2012.
Spanien (jordskælv i Lorca)
Den 11. maj 2011 indtraf der to jordskælv i den spanske by Lorca, som målte 5,2 på
Richterskalaen. Jordskælvet krævede ni dødsfald og medførte store skader. Spanien
indsendte en ansøgning om økonomisk bistand fra Solidaritetsfonden, som
Kommissionen modtog den 20. juli 2011, efterfulgt den 1. august 2011 af en ændret
ansøgning. De samlede direkte skader på grund af katastrofen, som Kommissionen
godkendte, beløber sig til 842,84 mio. EUR eller 23,84 % af det normale loft for
Spanien for 2011 på 3,536 mia. EUR (dvs. 3 mia. EUR i 2002-priser).
Kommissionen besluttede den 17. november 2011 at godkende den spanske
ansøgning på grundlag af de ekstraordinære bestemmelser vedrørende "usædvanlig
regional katastrofe" og foreslog et støttebeløb på 21,1 mio. EUR fra
Solidaritetsfonden. Proceduren for ændringsbudgettet blev afsluttet den 13. december,
men budgetbevillingerne kunne først stilles til rådighed medio februar 2012. Støtten
vil blive udbetalt, når gennemførelsesaftalen mellem Kommissionen og Spanien er
underskrevet.
4.
F
INANSIERING
I 2011 blev der udbetalt støtte fra Solidaritetsfonden i seks tilfælde; ansøgningerne
indkom i løbet af sommeren 2010. Det tilsvarende foreløbige udkast til
ændringsbudget nr. 1 for 2011 blev endeligt vedtaget den 6. april 2011
2
. Ud-
betalingerne blev foretaget i løbet af sommeren og efteråret 2011.
Fonden blev ligeledes anvendt i forbindelse med tre yderligere ansøgninger i
slutningen af 2010. Det foreløbige udkast til ændringsbudget nr. 2 for 2011 dækker
oversvømmelserne i Tjekkiet, Slovenien og Kroatien (oversvømmelser i efteråret
2010) og blev godkendt af budgetmyndigheden den 14. juli 2011. Udbetalingerne
blev foretaget ved udgangen af 2011 efter godkendelse af tilskudsafgørelserne og
undertegnelse af gennemførelsesaftalerne
3
.
Med hensyn til ansøgninger indkommet i 2011 kunne der ydes støtte fra fonden til
Italien (oversvømmelserne i Veneto) og Spanien (jordskælvet i Lorca). Det
tilsvarende foreløbige forslag til ændringsbudget nr. 7/2011 blev godkendt af
2
3
Ændringsbudget nr. 1 for regnskabsåret 2011 vedrører anvendelse af EU's Solidaritetsfond med et beløb
på 182 388 893 EUR i forpligtelses- og betalingsbevillinger for at afhjælpe følgerne af kraftige regnskyl
i Polen, Slovakiet, Tjekkiet, Ungarn, Kroatien og Rumænien. Det blev vedtaget af Europa-Parlamentet
den 6. april 2011 (KOM(2011) 9; EUT L 172 af 30.6.2011).
Det foregående forslag til ændringsbudget nr. 2 til budgettet for 2011 (KOM(2011) 154) blev godkendt
af Europa-Parlamentet den 14. juli 2011 som ændringsbudget nr. 3. Det dækker udbetalinger fra EU's
Solidaritetsfond af 19 546 647 EUR i forpligtelses- og betalingsbevillinger til afhjælpning af følgerne af
kraftige regnskyl i Slovenien, Kroatien og Tjekkiet (EUT L 213 af 19.8.2011).
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451448_0008.png
budgetmyndigheden den 13. december 2011
4
. Udbetalingerne blev imidlertid for-
sinket,
fordi
budgetbevillingerne
skulle
overføres
til
2012
og
gennemførelsesaftalerne indgås.
Støtte fra Solidaritetsfonden i 2011
Modtagerland
Slovakiet
Polen
Tjekkiet
Ungarn
Kroatien
Rumænien
Tjekkiet
Slovenien
Kroatien
Italien
Spanien
I ALT
Katastrofe
Forårsoversvømmelser
2010
Forårsoversvømmelser
2010
Forårsoversvømmelser
2010
Forårsoversvømmelser
2010
Forårsoversvømmelser
2010
Forårsoversvømmelser
2010
Efterårsoversvømmelser
2010
Efterårsoversvømmelser
2010
Efterårsoversvømmelser
2010
Oversvømmelser i Veneto
2010
Jordskælv i Lorca 2011
Kategori
større
større
naboland
større
naboland
større
regional
større
naboland
regional
regional
Støttebeløb i 2011
(EUR)
20 430 841
105 567 155
5 111 401
22 485 772
3 825 983
24 967 741
10 911 939
7 459 637
1 175 071
16 908 925
21 070 950
239 915 415
5.
O
VERVÅGNING
I løbet af 2011 gennemførte Kommissionen kontrolbesøg i fem lande, der havde
modtaget støtte fra Solidaritetsfonden, for at blive orienteret om de systemer, som de
ansvarlige nationale myndigheder havde sat i værk for at anvende de respektive
støttebeløb fra Solidaritetsfonden, og for at drøfte forskellige spørgsmål med
gennemførelsesmyndighederne:
i Dublin (Irland) den 1. juli 2011 vedrørende støtte på 13 mio. EUR efter
oversvømmelserne i november 2009
i Poitiers (Frankrig) den 12. juli 2011 vedrørende støtte på 35,6 mio. EUR
efter Xynthia-stormen i februar 2010
på Madeira (Portugal) den 1. september 2011 vedrørende støtte på 31,3 mio.
EUR efter mudder- og jordskreddene i februar 2010
i Bukarest (Rumænien) den 7.-8. november 2011 vedrørende støtte på 25 mio.
EUR i 2011 efter oversvømmelseskatastrofen i juni 2010
4
Ændringsbudget nr. 7 for regnskabsåret 2011 vedrører anvendelse af EU's Solidaritetsfond med et beløb
på 37 979 875 EUR i forpligtelses- og betalingsbevillinger for at afhjælpe følgerne af jordskælvet i
Murcia, Spanien, og oversvømmelserne i Veneto, Italien (16 908 925 EUR). Det blev vedtaget af
Europa-Parlamentet den 13. december 2011 (KOM(2011) 796 af 21.11.2011; EUT L 62 af 2.3.2012).
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
i Budapest (Ungarn) den 24. november 2011 vedrørende støtte på 22,5 mio.
EUR efter oversvømmelserne i maj 2010.
Kommissionens besøg blev generelt hilst velkommen og gav rimelig vished for, at de
relevante myndigheder varetog gennemførelse og kontroller på en gennemsigtig,
korrekt måde og under overholdelse af bestemmelserne i forordningen om
Solidaritetsfonden, tilskudsafgørelsen og gennemførelsesaftalen.
Når Kommissionen har modtaget de endelige rapporter, vil den foretage yderligere
analyser og om nødvendigt træffe de nødvendige foranstaltninger.
6.
A
FSLUTNINGER
I henhold til artikel 8, stk. 2, i EUSF-forordningen forelægger modtagerstaten senest
seks måneder efter udløbet af fristen på et år at regne fra datoen for udbetalingen af
støtten en gennemførelsesrapport vedrørende anvendelsen, vedlagt en begrundelse
for udgifterne (i det følgende benævnt "udgiftserklæring "). Efter denne procedure
afslutter Kommissionen fondens tiltag.
Tre dossierer fra EU's Solidaritetsfond blev afsluttet i løbet af 2011.
1)
I forbindelse med oversvømmelseskatastrofen i
Bulgarien
i foråret 2005 blev
der ydet finansiel støtte på 9,7 mio. EUR, og gennemførelsesrapporten blev
modtaget den 17. januar 2008. De bulgarske myndigheders revision viste ikke-
støtteberettigede udgifter på 225 150 EUR. Efter aftale med de bulgarske
myndigheder indledte Kommissionen derfor en tilbagebetalingsprocedure, og
beløbet på 225 150 EUR blev tilbagebetalt af de bulgarske myndigheder den 29.
december 2008. Kommissionens videre analyse og vurdering blev afsluttet i
foråret 2011. Kommissionen afsluttede sagen i februar 2011.
Med hensyn til afslutningen på støtten vedrørende stormen på øen Réunion
(Frankrig) i 2007, hvortil der blev ydet finansiel støtte på 5,29 mio. EUR,
indkom gennemførelsesrapporten den 13. juli 2009. De franske myndigheder
havde anmeldt ikke-støtteberettigede udgifter, og udgifterne lå 53 680 EUR
under det tildelte beløb. Efter yderligere analyse og bedømmelse af den
endelige rapport, og da de franske myndigheder ikke gjorde indvendinger mod
Kommissionens afslutningsskrivelse inden for fristen på to måneder, indledte
Kommissionen tilbagebetalingsproceduren for beløbet på 53 680 EUR.
Kommissionen modtog dette beløb, og sagen blev afsluttet i juni 2011.
Med hensyn til afslutningen på sagen fra
Ungarn
i 2006 vedrørende
oversvømmelseskatastrofen i april 2006 tildelte Kommissionen finansiel støtte
på 15 mio. EUR. Kommissionen modtog gennemførelsesrapporten den 18. maj
2009. De ungarske myndigheder erklærede i deres endelige rapport, at de
anmeldte udgifter lå 4 598 EUR under det tildelte beløb. Efter at
Kommissionen havde foretaget yderligere analyser og kontroller, inddrev den
følgelig 4 598 EUR fra de ungarske myndigheder. Kommissionen afsluttede
sagen i september 2011.
2)
3)
I 2011 modtog Kommissionen endelige gennemførelsesrapporter for støtte tildelt i
2009 fra Frankrig (stormen Klaus i 2009) og fra Italien (jordskælvet i Abruzzo i
2009). Ved udløbet af den periode, som nærværende årsrapport dækker, var
vurderingen af disse gennemførelsesrapporter endnu ikke afsluttet.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451448_0010.png
7.
M
EDDELELSE OM FREMTIDEN FOR
D
EN
E
UROPÆISKE
U
NIONS
S
OLIDARITETSFOND
Den 6. oktober 2011 fremlagde Kommissionen sin meddelelse om fremtiden for Den
Europæiske Unions Solidaritetsfond
5
, der sigter mod at styrke fondens reaktionsevne,
gøre den mere synlig og dens kriterier klarere.
I 2005 havde Kommissionen allerede fremlagt et lovforslag til en ændring af
forordningen om Solidaritetsfonden, men dette kunne ikke accepteres af et flertal af
medlemsstaterne. Kommissionen har derfor trukket sit forslag tilbage.
Kommissionen er stadig af den opfattelse, at der kan opnås store forbedringer af
driften af EU's Solidaritetsfond ved at indføre bare et minimum af tilpasninger til den
nuværende forordning, samtidig med at man beholder dens grundlag og karakter og
uden at røre ved fondens finanser og udgiftsomfanget. Den foreslåede tilpasning af
forordningen ville ikke ændre ved de støtteberettigede operationer, der finansieres af
fonden, f.eks. den umiddelbare reparation af vital infrastruktur og omkostningerne
ved at anvende indsatsressourcer. Dele af forslaget fra 2005 såsom en udvidelse af
dækningsområdet, ændring af lofterne eller ophævelse af den kategori, der betegnes
regionale katastrofer, er ikke medtaget i meddelelsen.
Der foreslås følgende ændringer i meddelelsen:
Et klart defineret anvendelsesområde for Solidaritetsfonden begrænset til
naturkatastrofer
og deres følger. "Kaskadevirkninger" såsom teknologiske
katastrofer, der opstår på grund af naturkatastrofer, vil fortsat være
støtteberettigede.
En enkel
ny definition af regionale katastrofer
baseret på et enkelt kriterium for
formål (BNP-baseret). Dermed undgår man den uklarhed, der findes i de
nugældende bestemmelser for betingelserne for tildeling af ekstraordinær støtte
under EUSF.
Indførelse af forskud (efter anmodning) og
hurtigere udbetalinger
for at
forbedre EUSF's effektivitet og øge dens synlighed.
En klarere reaktion på katastrofer, der udvikler sig langsomt, såsom
tørke.
Administrativ forenkling
og tidsbesparelser ved at sammenlægge tilskudsaftaler
og gennemførelsesaftaler.
Kommissionen ville også gerne sammen med medlemsstaterne undersøge, om
Solidaritetsfonden kan bidrage til at øge modstandsdygtigheden over for
katastrofer og klimaændringer
med indførelsen af incitamenter til en øget
forebyggende indsats.
Kommissionen er også åben over for at drøfte
andre elementer,
som
medlemsstaterne måtte ønske at medtage for at gøre fonden mere effektiv.
På tidspunktet for godkendelsen af denne rapport pågår der drøftelser om
meddelelsen i Rådet, Europa-Parlamentet og hos andre interessenter. Kommissionen
er i færd med at undersøge mulighederne for at fremsætte et nyt lovforslag.
5
KOM(2011) 613.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.
K
ONKLUSIONER
Selv om Kommissionen kun modtog få nye ansøgninger til Solidaritetsfonden i 2011,
fortsatte behandlingen af det rekordstore antal ansøgninger fra 2010 et godt stykke
ind i 2011. Disse ansøgninger bekræftede mange af de problemer og tendenser, som
tidligere er blevet rapporteret.
Større katastrofer, som er det primære mål for støtte fra Solidaritetsfonden, er relativt
lette at vurdere på grundlag af det enkle kriterium om, at de samlede direkte skader
skal ligge over et bestemt loft, for at støtten kan gives. Disse katastrofer udgør dog
kun ca. en tredjedel af de modtagne ansøgninger.
Størstedelen af ansøgningerne vedrører mindre katastrofer, hvoraf de fleste er baseret
på kriterierne for de såkaldte usædvanlige regionale katastrofer, som efter
lovgiverens hensigt skulle høre til undtagelserne, og hvortil der kun er afsat 7,5 % af
Solidaritetsfondens budgetmidler på årsbasis. Betingelserne i forordningen for, at
sådanne ansøgninger kan godkendes, er komplicerede og relativt vanskelige at
opfylde, hvilket betyder, at størstedelen af ansøgningerne vedrørende regionale
katastrofer afslås af Kommissionen. Derfor ville klarere og enklere kriterier for
tildeling af støtte i forbindelse med regionale katastrofer være at foretrække.
Det er endnu en gang blevet tydeliggjort, at ansøgninger vedrørende arbejdsulykker
og andre ikke-naturkatastrofer normalt ikke opfylder forordningens kriterier for
støtteberettigelse som følge af princippet om, at forureneren betaler, og det faktum, at
støtte fra Solidaritetsfonden ikke ydes til skader, der er dækket af en forsikring. Som
allerede nævnt i meddelelsen fra oktober ville et mere klart defineret
anvendelsesområde, hvor støtten til naturkatastrofer og deres følger begrænses,
eliminere den retlige usikkerhed.
Ansøgninger, der modtages sent på året, kan normalt ikke behandles før året efter.
Forordningens bestemmelse om, at 25 % af de 1 mia. EUR, der årligt tildeles til
fonden, ikke må anvendes før 1. oktober for ikke at opbruge midlerne for tidligt, er
derfor i realiteten uden virkning. Det skal således overvejes, hvordan støtten kan
udbetales tidligere.
Meddelelsen om fremtiden for Solidaritetsfonden indeholder mange elementer til
forbedring af de retlige rammer og følgelig fondens effektivitet. Meddelelsen baner
derfor vejen for et muligt lovforslag, der sigter mod at styrke fondens reaktionsevne,
gøre den mere synlig og gøre dens kriterier klarere.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451448_0012.png
B
ILAG
1: L
OFT FOR STØRRE KATASTROFER GÆLDENDE I
2011
(
BASERET PÅ
2009-
TAL FOR BRUTTONATIONALINDKOMSTEN
)
(mio. EUR)
Land
AT
BE
BG
CY
CZ
DE
DK
EE
EL
ES
FI
FR
HR
HU
IE
IS
IT
LT
LU
LV
MT
NL
PL
PT
RO
SE
SI
SK
TR
UK
ÖSTERREICH
BELGIË/BELGIQUE
BULGARIA
KYPROS
ČESKÁ
REPUBLIKA
DEUTSCHLAND
DANMARK
EESTI
ELLADA
ESPAÑA
SUOMI/FINLAND
FRANCE
HRVATSKA
MAGYARORSZÁG
ÉIRE/IRELAND
ICELAND
ITALIA
LIETUVA
LUXEMBOURG (G.D.)
LATVIJA
MALTA
NEDERLAND
POLSKA
PORTUGAL
ROMÂNIA
SVERIGE
SLOVENIJA
SLOVENSKO
TÜRKIYE
UNITED KINGDOM
BNI 2009*
271 459
342 261
33 113
16 641
129 046
2 430 940
226 447
13 538
226 644
1 029 541
171 383
1 922 845
43 572
88 291
132 601
7 787
1 494 576
27 010
26 765
19 954
5 451
556 518
299 518
162 331
113 652
296 151
34 704
62 575
330 413
1 587 886
0,6 % af BNI*
1 628,756
2 053,566
198,678
99,845
774,274
14 585,640
1 358,684
81,230
1 359,863
6 177,246
1 028,298
11 537,070
261,431
529,747
795,607
46,723
8 967,457
162,057
160,590
119,723
32,704
3 339,108
1 797,108
973,986
681,913
1 776,908
208,224
375,452
1 982,480
9 527,315
Loft for større
katastrofer 2011*
1 628,756
2 053,566
198,678
99,845
774,274
3 535,904**
1 358,684
81,230
1 359,863
3 535,904**
1 028,298
3 535,904**
261,431
529,747
795,607
46,723
3 535,904**
162,057
160,590
119,723
32,704
3 339,108
1 797,108
973,986
681,913
1 776,908
208,224
375,452
1 982,480
3 535,904**
*Lofter defineres som 0,6 % af BNI eller 3 mia. EUR, afhængigt af hvad der er lavest, i 2002-priser.
*Afrundede tal
** ~ 3 mia. EUR i 2002-priser
Kilde: Eurostat
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451448_0013.png
B
ILAG
2: I
KKE
-
AFSLUTTEDE ANSØGNINGER TIL
EU'
S
S
OLIDARITETSFOND I
2010
OG NYE ANSØGNINGER AFGJORT I
2011
År
Ansøgerstat
Frankrig
Oversvøm-
melser i
Var
15/06/2010
24/08/2010
-
3466,57
Tjekkiet
Efterårs-
oversvøm-
melser
7/08/2010
14/10/2010
-
824,03
Tyskland
Over-
svøm-
melser i
Sachsen
7/08/2010
15/10/2010
-
3466,57
2010
Slovenien
Efterårs-
oversvøm-
melser
17/09/2010
26/11/2010
-
217,67
Kroatien
Efterårs-
oversvøm-
melser
17/09/2011
25/11/2010
-
275,80
Ungarn
Udledning
af rødt slam
4/10/2010
13/12/2010
-
590,71
Italien
Oversvøm-
melser i
Veneto
31/10/2010
7/01/2011
11/08/2011
3535,90
Spanien
Jordskælv i
Lorca
11/05/2011
20/07/2011
1/08/2011
3535,90
2011
Cypern
Eksplosion
ved
flådebase
11/07/2011
19/09/2011
24/11/2011
20/01/2012
99,85
Italien
Oversvøm-
melser i
Ligurien
og Toscana
25/10/2011
22/12/2011
-
3535,90
Katastrofens navn og art
Første skadesdag
Ansøgningsdato
Kompletteret ansøgning
Loft for større katastrofe
(mio. EUR)
Samlede direkte skader
(mio. EUR)
6
740,70
436,48
937,77
251,30
47
174,32
676,36
842,84
-
(større)/ikke-
naturkata-
strofe
-
722,47
Kategori
Skade/loft
Udgifter til
nødhjælpsforanstaltninger,
der opfylder kriterierne
(mio. EUR)
Støtteberettigede
omkostninger/samlet skade
Støtte/støtteberettigede
omkostninger
Støttesats (procentdel af
samlet skade)
6
(regional)
21,37 %
regional
52,97 %
(regional)
27,05 %
større
115,45 %
naboland
17,04 %
(regional)
29,51 %
regional
19,13 %
regional
23,84 %
regional
20,43 %
197,54
334,77
489
171,27
28,65
-
573,23
104
-
511,43
26,67 %
-
-
76,70 %
3,26 %
2,5 %
52,14 %
-
-
68,15 %
4,36 %
2,97 %
60,95 %
4,10 %
2,5 %
-
-
-
84,75 %
2,95 %
2,5 %
12,34 %
20,26 %
2,5 %
-
-
-
70,79 %
3,53 %
2,5 %
Værdien af de samlede direkte skader, der godkendes af Kommissionen
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451448_0014.png
Dato for tilskudsafgørelse
Dato for
gennemførelsesaftalen
(godkendt)
Samlet støttebeløb (EUR)
afslået
22/08/2011
afslået
19/09/2011
19/08/2011
afslået
28/03/2012
9/03/2012
afslået
under
behandling
under
behandling
18 061 682
-
-
11/10/2011
10 911 939
-
-
4/11/2011
7 459 637
14/09/2011
1 175 071
-
-
23/04/2012
16 908 925
26/06/2012
21 070 950
-
-
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451448_0015.png
B
ILAG
3: A
NSØGNINGER TIL
D
EN
E
UROPÆISKE
S
OLIDARITETSFOND SIDEN
2002
År
Land
1
2
0
0
2
2
3
4
AT
CZ
FR
DE
Katastrofens art
Oversvømmelser
Oversvømmelser
Oversvømmelser (Gard)
Oversvømmelser
Skade
(mio. EUR)
2 900
2 300
835
9 100
Kategori
større
større
regional
større
Støttebeløb
(mio. EUR)
134
129
21
444
728
436
1 558
894
(1 900)
(uklart)
1 228
531
53
30
(525)
regional
regional
regional
(major)
(større?)
større
(regional)
naboland
større
(regional)
8,626
30,826
16,798
Afslået
Afslået
48,539
Afslået
1,331
0,961
Afslået
107,081
785
(73)
(480)
(29)
(13)
regional
(regional)
(regional)
(regional)
(regional)
19,625
Afslået
Alle 7 afslået
Afslået
Trukket tilbage
19,625
203
223 –
overvurderet
48
193
2 297
større
(regional)
større
større
større
5,668
Afslået
1,29
9,487
81,725
Samlet støtte for ansøgninger indgivet i 2002
1
2
3
4
2
0
0
3
5
6
7
8
9
10
ES
IT
IT
IT
GR
PT
FR
ES
MT
IT
Olieudslip (Prestige)
Jordskælv (Molise/Apulia)
Vulkanudbrud (Etna)
Oversvømmelser
(Norditalien)
Ugunstigt vintervejr
Skovbrande
Skovbrande (Sydfrankrig)
Skovbrande (grænsen til
Portugal)
Oversvømmelser
Oversvømmelser (Friuli
Venezia-Giulia)
Samlet støtte for ansøgninger indgivet i 2003
1
2
0
0
4
2
3-
9
10
11
FR
ES
ES
SK
SI
Oversvømmelser (Rhone-
deltaet)
Oversvømmelser (Malaga)
Skovbrande (7
ansøgninger)
Oversvømmelser
Jordskælv
Samlet støtte for ansøgninger indgivet i 2004
1
2
0
0
5
2
3
4
5
SK
IT
EE
LV
SE
Storm (Tatras)
Oversvømmelser
(Sardinien)
Storm
Storm
Storm (Gudrun)
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451448_0016.png
År
Land
6
7
8
LT
GR
RO
BG
BG
RO
AT
Katastrofens art
Storm
Oversvømmelser (Évros)
Forårsoversvømmelser
Forårsoversvømmelser
Sommeroversvømmelser
Sommeroversvømmelser
Oversvømmelser
(Tyrol/Vorarlberg)
Eksplosion i oliedepot
(Buncefield)
Oversvømmelser (Évros)
Oversvømmelser
Skovbrande (Galicien)
Stormen "Kyrill"
La Réunion (cyklonen
"Gamede")
Oversvømmelser (El
Hierro)
Oversvømmelser
Mancha)
Oversvømmelser
Skovbrande
Skovbrande (De Kanariske
Øer)
9 ansøgninger vedr.
skovbrande i 9 regioner
Stormen "Dean",
Martinique
Skovbrande
Oversvømmelser
(La
Skade
(mio. EUR)
15
(112)
489
222
237
1 050
592
Kategori
naboland
(regional)
større
større
større
større
regional
Støttebeløb
(mio. EUR)
0,379
Afslået
18,798
9,722
10,632
52,4
14,799
204,905
2
0
0
5
9
10
11
12
Samlet støtte for ansøgninger indgivet i 2005
2
0
0
6
1
2
3
4
1
2
3
4
2
0
0
7
5
6
7
8-
16
17
18
19
2
0
0
8
UK
GR
HU
ES
DE
FR
ES
ES
UK
CY
ES
(700)
372
519
(91)
4750
211
(18)
(66)
4 612
(38)
(144)
-
(regional)
regional
større
(regional)
Trukket tilbage
9,306
15,064
Afslået
24,370
166,9
5,29
Afslået
Afslået
162,387
Afslået
Afslået
Ugyldig ansøgning,
overskridelse af
frist
12,78
89,769
8,254
445,380
Samlet støtte for ansøgninger indgivet i 2006
større
regional
(regional)
(regional)
større
(regional)
(regional)
(regional)
IT
FR
GR
SI
509
2 118
233
regional
større
større
Samlet støtte for ansøgninger indgivet i 2007
1
2
CY
RO
Tørke
Oversvømmelser
165,4
471,4
større
regional
7,605
11,785
19,390
Samlet støtte for ansøgninger indgivet i 2008
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451448_0017.png
År
1
2
0
0
9
2
3
4
5
6
1
2
3
4
5
6
2
0
1
0
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Land
FR
IT
GR
CY
GR
IT
IE
IT
ES
PT
FR
SK
PL
CZ
HU
HR
FR
RO
CZ
DE
HR
SI
HU
Katastrofens art
Stormen "Klaus"
Jordskælv (Abruzzo)
Skovbrande
Storme
Oversvømmelser (Évvia)
Mudderskred (Messina)
Oversvømmelser 2009
Oversvømmelser (Toscana)
Oversvømmelser
(Andalusien)
Mudder- og jordskred
(Madeira)
Stormen "Xynthia"
Oversvømmelser
Oversvømmelser
Oversvømmelser (forår)
Oversvømmelser
Oversvømmelser (forår)
Oversvømmelser (Var)
Oversvømmelser
Oversvømmelser (efterår)
Oversvømmelser (Sachsen)
Oversvømmelser (efterår)
Oversvømmelser (efterår)
Udledning af rødt slam
Oversvømmelser i Veneto
2010
Jordskælv i Lorca 2011
Eksplosion ved flådebase
2011
Oversvømmelser i Ligurien
og Toscana 2011
Skade
(mio. EUR)
3 805,5
10 212,0
(152,8)
(2,6)
(83,2)
(598,9)
520,9
(211,7)
(709,7)
1 080
1 425
649,9
2 993,7
204,5
719,3
153,04
(703-778)
875,75
436,5
(937,7)
47
251,3
(174,32)
Kategori
større
større
(regional)
(regional)
(regional)
(regional)
regional
(regional)
(regional)
større
regional
større
større
naboland
større
naboland
(regional)
større
regional
(regional)
naboland
større
(regional)
Støttebeløb
(mio. EUR)
109,377
493,771
Afslået
Afslået
Afslået
Afslået
603,148
13,022
Afslået
Afslået
31,256
35,636
20,431
105,567
5,111
22,486
3,826
Afslået
24,968
10,912
Afslået
1,175
7,460
Afslået
281,849
Samlet støtte for ansøgninger indgivet i 2009
Samlet støtte for ansøgninger indgivet i 2010
1
2
0
1
1
2
3
4
IT
ES
CY
IT
676,36
842,84
(357)
722,5
regional
regional
(større/ikke-
naturkatastrofe
)
regional
16,909
21,071
Afslået
18,062
56,042
Samlet støtte for ansøgninger indgivet i 2011
Den samlede godkendte støtte siden 2002
2 489,798835 mio. EUR
DA
17
DA