Europaudvalget 2012
KOM (2012) 0533
Offentligt
1451458_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 21.9.2012
COM(2012) 533 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Årsrapport til Europa-Parlamentet og Rådet om Eurodacs centrale enheds virksomhed
i 2011
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451458_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
Årsrapport til Europa-Parlamentet og Rådet om Eurodacs centrale enheds
virksomhed
i 2011
1.
1.1.
I
NDLEDNING
Anvendelsesområde
I Rådets forordning (EF) nr. 2725/2000 af 11. december 2000 om oprettelse
af "Eurodac" til sammenligning af fingeraftryk med henblik på en effektiv
anvendelse af Dublinkonventionen (i det følgende benævnt "Eurodac-
forordningen")
1
fastsættes det, at Kommissionen en gang om året skal
forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om den centrale enheds
virksomhed
2
. Denne niende årsrapport omfatter oplysninger om
forvaltningen af systemet og dets resultater i 2011. I rapporten vurderes
Eurodacs resultater og omkostningseffektivitet samt kvaliteten af den
centrale enheds tjenester.
1.2.
Udvikling på det retlige og det politiske område
Kommissionen vedtog omarbejdninger af Eurodac-forordningen i 2008
3
og
2009
4
. Disse blev den 11. oktober 2010 efterfulgt af et ændret forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af "Eurodac" til
sammenligning af fingeraftryk med henblik på en effektiv anvendelse af
forordning (EF) nr. […/…] [om fastsættelse af kriterier og procedurer til
afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet i en af
medlemsstaterne af en tredjelandsstatsborger eller en statsløs]
5
, som blev
drøftet af de to andre lovgivningsinstanser i starten af 2011. Der fandt en
vejledende afstemning sted i Europa-Parlamentets udvalg om Borgernes
Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender den 3. februar 2011, hvor
ordførerens udkast til betænkning blev vedtaget
6
. Rådets forberedende
organer holdt to møder for at drøfte forslaget.
Det polske formandskab meddelte den 21. oktober 2011 Rådet, at "arbejdet
med Eurodac-forordningen er stillet i bero. Et overvældende flertal af
delegationerne fastholder deres støtte til, at der indarbejdes en klausul i
1
2
3
4
5
6
EFT L 316 af 15.12.2000, s. 1.
Artikel 24, stk. 1, i Eurodac-forordningen.
KOM(2008) 825 endelig.
KOM(2009) 342 endelig og KOM(2009) 344 endelig.
KOM(2010) 555 endelig.
Se Europa-Parlamentets dokument LIBE_PV(2011)0203_1.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451458_0003.png
Eurodacforordningen, som bemyndiger medlemsstaterne til under strenge
betingelser at give deres retshåndhævende myndigheder adgang til Eurodacs
centrale database med henblik på at bekæmpe terrorisme og organiseret
kriminalitet"
7
. Kommissionen havde tidligere forelagt et forslag, som gav de
retshåndhævende myndigheder
8
mulighed for at få adgang til systemet, men
dette bortfald med ikrafttrædelsen af Lissabontraktaten. Som følge heraf blev
forhandlingerne om 2010-forslaget (som ikke omfattede adgang for de
retshåndhævende myndigheder) ikke genoptaget i 2011. Da et overvældende
flertal af medlemsstaterne imidlertid har bedt om det, er det siden da blevet
tydeligt, at det som led i en afbalanceret aftale om forhandlingerne om
pakken om det fælles europæiske asylsystem er nødvendigt at inkludere
ønsket om at give de retshåndhævende myndigheder adgang til Eurodac for
at få afsluttet forhandlingerne om pakken inden udgangen af 2012.
Kommissionen besluttede derfor igen at fremlægge et forslag om at give de
retshåndhævende myndigheder adgang til Eurodac, som blev fremlagt den
30. maj 2012.
EURODAC'S CENTRALE ENHED
9
1.3.
Forvaltning af systemet
På grund af den stigende mængde oplysninger, der skal forvaltes (nogle
transaktionskategorier skal opbevares i ti år), den naturlige forældelse af den
tekniske platform (leveret i 2001) og en uforudsigelig udvikling i Eurodacs
transaktionsmængder har Kommissionen opgraderet Eurodac-systemet. It-
projektet, der hedder Eurodac Plus, har til formål at a) erstatte den forældede
it-infrastruktur, b) øge det samlede systems kapacitet og ydeevne og c) sikre
en hurtigere, mere sikker og mere pålidelig synkronisering af data mellem
produktionssystemet og det såkaldte "Business Continuity System". I 2011
blev den endelige afleveringstest gennemført.
Eurodac Plus-systemet blev formelt godkendt i april 2011 efter afslutning af
den endelige afleveringstest, som bestod af tre på hinanden følgende
måneder med problemfri drift.
Den gamle Eurodac it-infrastruktur blev lukket ned i november 2011.
7
8
9
"Fælles europæisk asylsystem – Status". Se Rådets dokument 15843/11.
KOM(2009) 344 endelig.
I Eurodac-forordningen fastsættes der bestemmelse om oprettelse af en central enhed, der skal
forvaltes
af
Europa-Kommissionen,
og
som
omfatter
et
elektronisk
fingeraftryksidentifikationssystem (AFIS), som skal modtage oplysninger og videreformidle
oplysninger om hit/intet hit til de nationale enheder (de nationale adgangspunkter) i hver
medlemsstat
.
I Eurodac-forordningen og gennemførelsesbestemmelserne hertil fastsættes det,
hvem der har ansvaret for indsamlingen, videregivelsen og sammenligningen af
fingeraftryksoplysninger, de midler, der skal anvendes for at videreformidle oplysninger, den
centrale enheds statistiske opgaver og de standarder, der skal anvendes til videregivelse af
oplysninger.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451458_0004.png
1.4.
Tjenesternes kvalitet og omkostningseffektivitet
Kommissionen har gjort sig yderst umage med at levere kvalitetsservice til
medlemsstaterne, som er de endelige brugere af Eurodacs centrale enhed.
Medlemsstaterne er blevet underrettet, når en tjeneste ikke var til rådighed,
hvilket hver gang udelukkende skyldtes aktiviteter i forbindelse med
opgraderingen af Eurodac (Eurodac Plus). Selv om Eurodacs centrale enhed
ikke selv registrerede noget driftsudfald i 2011, krævede den planlagte
migration fra Eurodac til Eurodac Plus og den dertil hørende
datasynkronisering mellem systemerne, at der blev lukket for indkommen
trafik og dermed for behandlingen af indkomne transaktioner i en periode på
16 timer. Eurodacs centrale enhed var i 2011 til rådighed 99,82 % af tiden.
De samlede betalinger (herunder formålsbestemt indtægt) til vedligeholdelse
og drift af den centrale enhed i 2011 var på 1 040 703,82 EUR, hvilket var et
fald i udgifter i forhold til tidligere år (2 115 056,51 EUR i 2010 og
1 221 183,83 EUR i 2009), som primært skyldtes opgraderingen af Eurodac-
systemet (Eurodac Plus). Den fastsatte pris for gennemførelsen af Eurodac
Plus på 3 055 695,49 EUR er medregnet. 20 % (611 139,10 EUR) blev betalt
i 2009, 60 % (1 833 417,29 EUR) blev betalt i 2010 og de resterende 20 %
(611 139,10 EUR) blev betalt i 2011 og udgjorde 58,72 % af årets samlede
udgifter.
Der blev dog opnået visse besparelser gennem en effektiv anvendelse af
eksisterende ressourcer og infrastruktur, som Kommissionen forvalter, bl.a.
brugen af S-TESTA-netværket
10
. Kommissionen tilvejebragte også (via ISA-
programmet
11
) kommunikations- og sikkerhedstjenesterne til udveksling af
oplysninger mellem den centrale enhed og de nationale enheder. Disse
omkostninger, som de enkelte medlemsstater oprindeligt skulle have afholdt i
overensstemmelse med forordningens artikel 21, stk. 2 og 3, blev i dette
tilfælde dækket af Kommissionen, som anvendte den til rådighed værende
fælles infrastruktur.
1.5.
Databeskyttelse og datasikkerhed
I Eurodac-forordningens artikel 18, stk. 2, fastsættes en kategori af
transaktioner, der giver mulighed for at foretage såkaldte "særlige søgninger"
("kategori 9") på anmodning af en person, hvis oplysninger er lagret i den
centrale database, for derved at garantere den pågældendes ret til som
registreret at få adgang til sine egne oplysninger.
10
11
S-TESTA-netværket (sikre transeuropæiske telematiktjenester mellem administrationer), der
sikrer en generisk infrastruktur, der skal dække erhvervslivets behov og opfylde kravene om
informationsudveksling mellem EU-administrationen og nationale administrationer.
ISA (interoperationalitet for europæiske offentlige administrationer) er det nye program, der
skal forbedre det elektroniske samarbejde mellem offentlige administrationer i EU-
medlemsstaterne. Det er opfølgningen på det tidligere program IDA II (dataudveksling
mellem administrationer) og IDABC (interoperabel levering af paneuropæiske e-
forvaltningstjenester til offentlige myndigheder, virksomheder og borgere).
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451458_0005.png
Som det er blevet påpeget i tidligere årsrapporter, skabte det store antal
"særlige søgninger" bekymring for, at de nationale myndigheder anvender
denne søgefunktion forkert.
I 2011 blev der gennemført i alt 226 sådanne søgninger, hvilket udgør en stor
stigning i forhold til 2010 (66) og 2009 (42). Størstedelen af disse søgninger
blev foretaget i Spanien i maj, juni og august 2011 (henholdsvis 10, 22 og
132 søgninger), hvilket betyder, at Spanien tegnede sig for 79 % af alle
særlige søgninger.
For bedre at kunne kontrollere dette fænomen har Kommissionen i sit forslag
til ændring af Eurodac-forordningen indføjet et krav til medlemsstaterne om
at medsende en kopi af den anmodning om indsigt, som den registrerede har
stilet til den kompetente nationale tilsynsmyndighed.
2.
T
AL OG RESULTATER
Bilaget til denne årsrapport indeholder tabeller med faktuelle data frembragt
af den centrale enhed i perioden 1.1.2011–31.12.2011. Eurodac-statistikkerne
tager udgangspunkt i 1) registrerede fingeraftryk fra samtlige personer, der er
fyldt 14 år, som har indgivet en asylansøgning i medlemsstaterne
("kategori 1"), 2) fingeraftryk fra personer, som blev pågrebet i forbindelse
med ulovlig passage af en medlemsstats ydre grænse ("kategori 2"), eller
3) personer, som opholdt sig ulovligt på en medlemsstats område (hvis de
kompetente myndigheder finder det nødvendigt at tjekke muligheden af en
forudgående asylansøgning) ("kategori 3").
Eurodac-oplysninger om asylansøgninger kan ikke sammenlignes med de
data, Eurostat frembringer, da sidstnævnte er baseret på månedlige
statistikker fra justits- og indenrigsministerierne. Der er forskelle, som
skyldes en række forhold af metodologisk karakter. For det første omfatter
Eurostats oplysninger alle asylansøgere, dvs. uanset alder. For det andet er
Eurostats oplysninger indsamlet således, at der sondres mellem personer, der
ansøger om asyl i referencemåneden (dette kan også omfatte gentagne
ansøgninger), og personer, der ansøger om asyl for første gang.
2.1.
Vellykkede transaktioner
En "vellykket transaktion" er en transaktion, som den centrale enhed har
kunnet behandle korrekt uden afvisning på grund af manglende
datavalidering, fingeraftryksfejl eller utilstrækkelig kvalitet
12
.
Den centrale enhed modtog i 2011 i alt 412 303 vellykkede transaktioner,
hvilket udgør en stigning på 37,7 % i forhold til 2010 (299 459). Dette er i
modsætning til udviklingen fra forrige år, hvor der var et fald i antallet af
12
Tabel 2 i bilaget viser antallet af vellykkede transaktioner pr. medlemsstat fordelt på
kategorier mellem den 1. januar 2011 og den 31. december 2011.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451458_0006.png
vellykkede transaktioner. De største stigninger var i Malta (582,4 %) og
Italien (559,1 %) og skyldes det arabiske forår.
Udviklingen i antallet af transaktioner af oplysninger om asylansøgere
("kategori
1")
steg i 2011 til 275 857 anmodninger (28 %) i forhold til 2010
(215 463) og 2009 (236 936).
Der var en ændring i udviklingen i antallet af personer, der blev pågrebet i
forbindelse med en ulovlig passage af en ydre grænser ("kategori
2").
Efter
at være faldet til 31 071 transaktioner i 2009 og dernæst til 11 156 i 2010
steg antallet af transaktioner betydeligt i 2011 til 57 693 (417,1 %). Italien
indsendte langt de fleste af disse transaktioner (50 555 eller 88 %), efterfulgt
af Spanien (4 204 eller 7 %). I modsætning hertil indsendte Grækenland det
største antal transaktioner i denne kategori i 2009 (18 714) og igen i 2010
(4 486), men kun 530 transaktioner i 2011 (-88 %).
I 2011 indsendte 8 stater (Estland, Irland, Letland, Luxembourg, Norge,
Portugal, Schweiz og Tjekkiet) ingen kategori 2-transaktioner (5 af disse
stater sendte heller ingen i 2010). Som forklaret i rapporten for 2009 skyldes
problemet med forskellen mellem antallet af kategori 2-oplysninger, der
sendes til Eurodac, og andre statistiske kilder vedrørende omfanget af ulovlig
passage af grænserne i medlemsstaterne, som det fremgår af Eurodacs
statistiske data, højst sandsynlig den vage definition i artikel 8, stk. 1, i
Eurodac-forordningen
13
. Dette problem vil blive løst ved hjælp af en
præcisering af definitionen i forbindelse med den igangværende ændring af
Eurodac-forordningen.
Det samlede antal
kategori 3-transaktioner
(oplysninger om personer, der
blev pågrebet, mens de ulovligt opholdt sig på en medlemsstats område), steg
med 8,1 % i 2011 (til 78 753) sammenholdt med 2010 (72 840). Irland er
fortsat den eneste medlemsstat, der ikke indsendte kategori 3-transaktioner.
Selv om Eurodac-forordningen ikke indeholder noget krav om kategori 3-
søgninger, tilskynder Kommissionen medlemsstaterne til at udnytte denne
mulighed, inden de påbegynder tilbagesendelsesprocedurerne i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/115/EF af 16. december 2008
om fælles standarder og procedurer i medlemsstaterne for tilbagesendelse af
tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold
14
. I de tilfælde, der er nævnt i
Eurodac-forordningen
15
, kan en sådan søgning være med til at fastslå, om en
13
14
15
"Medlemsstaterne optager i overensstemmelse med de beskyttelsesforanstaltninger, der er
fastlagt i den europæiske menneskerettighedskonvention og i De Forenede Nationers
konvention om barnets rettigheder omgående fingeraftryk af samtlige fingre af alle
udlændinge, der er fyldt 14 år, og som pågribes af de kompetente kontrolmyndigheder i
forbindelse med ulovlig passage af grænsen til den pågældende medlemsstat ad land-, sø- eller
luftvejen efter at være kommet fra et tredjeland,
og som ikke afvises."
EUT L 348 af 24.12.2008.
Artikel 11: "(...) Generelt er der grund til at kontrollere, om udlændingen tidligere har indgivet
en asylansøgning i en anden medlemsstat, når: a) udlændingen erklærer, at han/hun har
indgivet en asylansøgning, men ikke oplyser, i hvilken medlemsstat ansøgningen er indgivet
b) udlændingen ikke anmoder om asyl, men nægter at lade sig sende tilbage til sit hjemland
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451458_0007.png
tredjelandsstatsborger har ansøgt om asyl i en anden medlemsstat, som den
pågældende i henhold til Dublinforordningen kan sendes tilbage til. Det
største antal kategori 3-transaktioner i 2011 var fra Tyskland (22 851 eller
29 %), Det Forenede Kongerige (12 859 eller 16 %) og Nederlandene
(11 154 eller 14 %). Dette svarer til udviklingen i 2010.
2.2.
2.2.1.
"Hit"
Flere samtidige asylansøgninger (Hit: kategori 1 over for kategori 1)
Af de i alt 275 857 asylansøgninger, der blev registreret i Eurodac i 2011, var
22,4 % "flere samtidige ansøgninger" (dvs. to eller flere), hvilket betyder, at i
61 819 tilfælde var fingeraftrykkene fra den samme person allerede
registreret som en kategori 1-transaktion i den samme eller i en anden
medlemsstat. I 2010 var tallet på 52 064 (24,2 %). Det er i nogle
medlemsstater imidlertid praksis at tage fingeraftryk efter tilbagetagelse i
henhold til Dublinforordningen, hvilket fører til en fordrejning af
statistikkerne vedrørende flere samtidige ansøgninger: Når der på ny tages og
videregives fingeraftryk for ansøgeren efter dennes ankomst som følge af en
overførsel i henhold til Dublinforordningen, giver det et fejlagtigt billede,
nemlig at ansøgeren på ny har ansøgt om asyl. Kommissionen har til hensigt
at løse dette problem og har i forslaget til ændring af Eurodac-forordningen
indført krav om, at overførsler ikke skal registreres som nye asylansøgninger.
Tabel 3 i bilaget viser for de enkelte medlemsstater antallet af
asylansøgninger, som svarede til asylansøgninger, der allerede var registreret
i enten en anden medlemsstat ("udenlandske hit") eller i den samme
medlemsstat ("lokale hit")
16
.
I 2011 var i alt 38,6 % af alle "flere samtidige ansøgninger" lokale hit. I en
række medlemsstater (Belgien, Bulgarien, Cypern, Det Forenede Kongerige,
Irland, Italien, Nederlandene, Polen, Spanien og Tjekkiet) oversteg dette tal
50 %. Procentdelen af lokale hit i 2010 var på 35 %. Lokale hits viser
tilfælde, hvor en person, der tidligere har ansøgt om asyl i en medlemsstat,
indgiver en ny asylansøgning i samme medlemsstat, og afspejler dermed
begrebet fornyet ansøgning som omhandlet i artikel 32 i Rådets direktiv
16
med den begrundelse, at det ville bringe ham/hende i fare, eller c) udlændingen på anden
måde forsøger at forhindre udsendelse ved at nægte at medvirke til fastlæggelsen af sin
identitet, navnlig ved ikke at vise identitetspapirer eller ved at vise falske identitetspapirer."
Statistikkerne vedrørende lokale hit i tabellerne svarer ikke nødvendigvis til de hitresultater,
der videregives af den centrale enhed og registreres af medlemsstaterne. Årsagen er, at
medlemsstaterne ikke altid anvender muligheden i artikel 4, stk. 4, hvor den centrale enhed
anmodes om at foretage en søgning i deres egne oplysninger, der allerede er lagret i den
centrale database. Selv når en medlemsstat ikke gør brug af den mulighed, skal den centrale
enhed imidlertid af tekniske årsager altid foretage en sammenligning med samtlige
oplysninger (nationale og udenlandske), der er lagret i den centrale enhed. I disse konkrete
tilfælde vil den centrale enhed, selv hvis der findes en match ved sammenligning med
nationale oplysninger, simpelthen svare "intet hit", fordi medlemsstaten ikke bad om
sammenligningen af de indsendte oplysninger med egne oplysninger.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451458_0008.png
2005/85/EF af 1. december 2005 om minimumsstandarder for procedurer for
tildeling og fratagelse af flygtningestatus i medlemsstaterne
17
.
Udenlandske hit giver en idé om asylansøgernes sekundære bevægelser
inden for EU. Som i tidligere år bekræfter statistikkerne, at de registrerede
sekundære bevægelser ikke nødvendigvis følger "logiske" ruter mellem
tilstødende medlemsstater. Frankrig fik f.eks. fortsat det højeste antal
udenlandske hit fra asylansøgere, som tidligere havde indgivet en ansøgning
i Polen (1 746). Samme mønster ses i Tyskland, hvor det højeste antal
udenlandske hit blev fundet ved sammenligning med data fra Sverige
(1 314). Statistikkerne over udenlandske hit går dog ikke entydigt i én
retning fra lande med en ydre grænse, eller som grænser op til Middelhavet,
til mere nordligt beliggende medlemsstater. Statistikkerne viser dog, at de
sekundære bevægelser til lande med en ydre grænse, eller som grænser op til
Middelhavet, i vid udstrækning skyldes visse medlemsstaters praksis med at
tage fingeraftryk i forbindelse med tilbagesendelser i henhold til
Dublinforordningen.
2.2.2.
Hit: kategori 1 over for kategori 2
Disse hit giver en idé om, hvilke ruter der benyttes af personer, der ulovligt
er indrejst på medlemsstaternes område forud for deres ansøgning om asyl. I
2011 var der flest hit på grundlag af data indsendt af Italien (4 268),
Grækenland (1 805), Spanien (555), Ungarn (446) og Bulgarien (76). Det er
dog slående, at hvad angår Bulgarien (85,9 %) var de fleste af disse hit lokale
hit.
Ved en sammenligning mellem 2011 og 2010 ses et voldsomt fald fra 73,4 %
til 21 % i tilfælde af personer, der blev pågrebet, da de ulovligt passerede
grænsen, og som senere beslutter at søge om asyl. Når der sammenlignes
med det absolutte antal hit, er der imidlertid sket et fald fra 11 939 i 2010 til
7 384 i 2011.
De fleste af dem, der indrejste ulovligt i EU via Italien og rejste videre, tog
til Schweiz (2 288), Tyskland (688) eller Sverige (363). De, der rejste videre,
efter at de ulovligt var indrejst via Grækenland, tog hovedsageligt til
Tyskland (323), Det Forenede Kongerige (195) eller Tyskland (193). Af
dem, der indrejste via Spanien (555), tog de fleste til enten Schweiz (161),
Frankrig (139) eller Belgien (130), mens dem, der rejste videre, efter at deres
fingeraftryk var blevet taget i Ungarn, hovedsageligt tog til nabolandet Østrig
(163) eller Tyskland (66).
2.2.3.
Hit: kategori 3 over for kategori 1
Disse hit giver en idé om, hvor ulovlige indvandrere først ansøgte om asyl,
inden de rejste til en anden medlemsstat. Det skal imidlertid erindres, at det
ikke er obligatorisk at videregive oplysninger om kategori 3-transaktioner, og
at ikke alle medlemsstater gør systematisk brug af denne kontrolmulighed.
17
EUT L 326 af 13.12.2005.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451458_0009.png
De disponible oplysninger tyder på, at strømmen af personer, der pågribes,
mens de ulovligt opholder sig i en anden medlemsstat end den, hvor de har
ansøgt om asyl, for det meste ender i nogle få medlemsstater, bl.a. Tyskland
(7 749), Schweiz (2 225), Nederlandene (3 418), Frankrig (2 255), Østrig
(1 739) og Norge (1 612).
2.3.
Transaktionsforsinkelser
Eurodac-forordningen giver for øjeblikket kun en meget vag frist for
videregivelse af fingeraftryk, hvilket kan forårsage store forsinkelser i
praksis. Spørgsmålet er af afgørende betydning, idet forsinkelser i
videregivelsen kan føre til resultater, der er i strid med de principper, der
ligger til grund for den ansvarsfordeling, der er fastlagt i Dublinforordningen.
Spørgsmålet om overdrevne forsinkelser mellem optagelsen af fingeraftryk
og videregivelsen af dem til Eurodacs centrale enhed er blevet påpeget i de
foregående årsrapporter og understreget som et gennemførelsesproblem i
evalueringsrapporten.
I modsætning til tidligere år skete der i 2011 overordnet set et fald i den
gennemsnitlige forsinkelse i overførslerne, dvs. tidsrummet fra optagelsen af
fingeraftryk til videregivelsen af dem til Eurodacs centrale enhed. De fleste
medlemsstaters og associerede landes frist for at videregive fingeraftryk til
Eurodacs centrale enhed er på 0-4 dage. Undtagelser fra dette gennemsnit ses
især i forbindelse med følgende medlemsstaters videregivelse af kategori 2-
fingeraftryk: Tyskland (4,67), Grækenland (12,03), Nederlandene (8,83),
Slovakiet (6,4) og Det Forende Kongerige (5,75). Kommissionen må
gentage, at en forsinket videregivelse kan føre til ukorrekt udpegelse af en
medlemsstat som følge af to forskellige scenarier beskrevet i tidligere
årsrapporter, nemlig "forkerte hit"
18
og "manglende hit"
19
.
18
19
I tilfælde af scenariet med et såkaldt "forkert
hit"
indgiver en tredjelandsstatsborger en
asylansøgning i en medlemsstat (A), hvis myndigheder tager den pågældendes fingeraftryk.
Mens disse fingeraftryk stadig venter på at blive videregivet til den centrale enhed (kategori 1-
transaktion), kan den pågældende allerede indfinde sig i en anden medlemsstat (B) og igen
ansøge om asyl. Hvis medlemsstat B indsender fingeraftrykkene først, bliver de fingeraftryk,
der indsendes af medlemsstat A, registreret i den centrale database senere end
fingeraftrykkene indsendt af medlemsstat B, og en sammenholdelse af oplysninger indsendt af
medlemsstat B med oplysninger indsendt af medlemsstat A vil dermed resultere i et hit.
Medlemsstat B vil således blive anset for at være ansvarlig i stedet for medlemsstat A, hvor
der først blev indgivet en asylansøgning.
I tilfælde af scenariet med det såkaldte "manglende
hit"
pågribes en tredjelandsstatsborger i
forbindelse med ulovlig passage af en grænse, og den pågældendes fingeraftryk tages af
myndighederne i den medlemsstat (A), som den pågældende er indrejst i. Mens disse
fingeraftryk stadig venter på at blive videregivet til den centrale enhed (kategori 2-
transaktion), kan den pågældende allerede indfinde sig i en anden medlemsstat (B) og igen
ansøge om asyl. Ved den lejlighed tages den pågældendes fingeraftryk af myndighederne i
medlemsstat (B). Hvis denne medlemsstat (B) indsender fingeraftrykkene (kategori 1-
transaktion) først, vil den centrale enhed først registrere en kategori 1-transaktion, og
medlemsstat (B) vil behandle ansøgningen i stedet for medlemsstat (A). Når en kategori 2-
transaktion modtages på et senere tidspunkt, vil der ikke være tale om noget hit, idet der ikke
kan søges på kategori 2-oplysningerne.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451458_0010.png
På grund af en generel forbedring i gennemsnitsfristen for videregivelse af
oplysninger er det samlede antal manglende hit på grund af forsinkelser i
videregivelsen af fingeraftryk faldet fra 362 i 2010 til blot 9 i 2011.
Som i det foregående år er det bemærkelsesværdigt, at langt størstedelen af
de manglende hit skyldes forsinkelser i Grækenlands videregivelse af
oplysninger, nemlig 6 (66,6 %). Mønstret for fordelingen af forkerte hit
fulgte også samme mønster som i 2010, idet forsinkelser i Danmarks
videregivelse af data førte til 28 forkerte hit efterfulgt af Finland med
23 forkerte hit ud af i alt 89 forkerte hit. På grundlag af disse resultater
opfordrer Kommissionen igen indtrængende medlemsstaterne til at træffe de
nødvendige foranstaltninger til at indsende deres oplysninger omgående i
overensstemmelse med artikel 4 og 8 i Eurodac-forordningen.
2.4.
Kvaliteten af transaktionerne
I 2011 faldt den gennemsnitlige procentdel af afviste transaktioner
20
for alle
medlemsstater fra 8,92 % i 2010 til 5,87 %. Følgende medlemsstater har en
afvisningsprocent på mindst 10 %: Estland (21,65 %), Frankrig (13,41 %),
Malta (13,31 %), Portugal (15,42 %) og Det Forenede Kongerige (11,08 %).
I alt 10 medlemsstater havde en afvisningsprocent på over gennemsnittet.
Afvisningsprocenten skyldes ikke teknologien eller svagheder i systemet.
Årsagerne til de afviste transaktioner var først og fremmest en lav kvalitet af
de fingeraftryksbilleder, som medlemsstaterne havde indsendt, menneskelige
fejl eller en forkert konfigurering af udstyret i den medlemsstat, som
indsendte fingeraftrykkene. Derudover indeholdt tallene i nogle tilfælde flere
forsøg på at sende de samme fingeraftryk, efter at de var blevet afvist af
systemet på grund af dårlig kvalitet. Selv om Kommissionen erkender, at
nogle forsinkelser kan skyldes, at det midlertidigt er umuligt at tage
fingeraftryk (beskadigede fingerspidser eller andre helbredsrelaterede
forhold, der forhindrer, at der straks tages fingeraftryk), påpeger den igen
problemet med de generelt høje afvisningsprocenter, der allerede blev
fremhævet i tidligere årsrapporter, og den opfordrer medlemsstaterne til at
sikre de nationale Eurodac-operatører en særlig uddannelse samt til at
konfigurere deres udstyr korrekt for at mindske afvisningsprocenten.
3.
K
ONKLUSIONER
Eurodacs centrale enhed gav tilfredsstillende resultater i 2011 hvad angår
hastighed, output, sikkerhed og omkostningseffektivitet.
I 2011 steg det samlede antal transaktioner med 37,7 % (til 412 303) med
stigninger i alle tre transaktionskategorier. Antallet af kategori 1-
transaktioner steg med 28 % (til 275 857), mens antallet af kategori 2-
20
En transaktion kan afvises som følge af et datavalideringsproblem, fingeraftryksfejl eller
utilstrækkelig kvalitet (se også afsnit 2.1).
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
transaktioner steg med 17,1 % (til 57 693) og antallet af kategori 3-
transaktioner steg lidt mindre med 8,1 % (til 78 753).
I 2011 faldt den gennemsnitlige procentdel af afviste transaktioner for alle
medlemsstater fra 8,92 % i 2010 til 5,87 % i 2011.
Generelt blev fristen for videregivelse af oplysninger til Eurodacs centrale
bedre, selv om den stadig kan blive endnu bedre.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451458_0012.png
BILAG
Tabel 1: Eurodacs centrale enhed: status over databaseindholdet pr. 31.12.2011
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451458_0013.png
Tabel 2: Vellykkede transaktioner til Eurodacs centrale enhed i 2011
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451458_0014.png
Tabel 3: Fordeling af hit – kategori 1 over for kategori 1 i 2011
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451458_0015.png
Tabel 4: Fordeling af hit – kategori 1 over for kategori 2 i 2011
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451458_0016.png
Tabel 5: Fordeling af hit – kategori 3 over for kategori 1 i 2011
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451458_0017.png
Tabel 6: Afviste transaktioner i procent i 2011
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451458_0018.png
Tabel 7: Antal dage i gennemsnit mellem datoen for optagelse af fingeraftryk til datoen for videregivelse til Eurodacs centrale enhed i 2011
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451458_0019.png
Tabel 8: Hit: kategori 1 over for kategori 1 (såkaldte "forkerte hit") i 2011
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451458_0020.png
Tabel 9: Fordeling af manglende kat. 1-hit/kat. 2-hit på grund af forsinket videregivelse af kat. 2 i 2011
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451458_0021.png
Tabel 10: Fordeling af hit over for blokkerede tilfælde (art. 12 i forordning (EF) nr. 2725/2000) i 2011
Tabel 11: Optælling af kategori 9 "særlige søgninger" pr. medlemsstat i 2011
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451458_0022.png
DA
22
DA