Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012
KOM (2012) 0553
Offentligt
1169013_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 25.9.2012
COM(2012) 553 final
2011/0282 (COD)
Ændring af Kommissionens forslag KOM(2011) 627 endelig/3 til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for
Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUNDEN FOR FORSLAGET
Kroatiens tiltrædelse til EU er planlagt til den 1. juli 2013. Selv om tiltrædelsesakten
1
endnu
ikke er blevet ratificeret af alle medlemsstater, har Kommissionen for nylig opdateret sine
forslag til den flerårige finansielle ramme
2
i lyset af Kroatiens tiltrædelse. Der bør foretages
en tilsvarende tilpasning for reformforslagene til den fælles landbrugspolitik for at sikre, at
når de først er vedtaget, vil Kroatien være fuldt ud dækket som en ny medlemsstat.
Med vedtagelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 671/2012 af 11. juli
2012 om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 73/2009 for så vidt angår anvendelsen af
direkte betalinger til landbrugere for kalenderåret 2013
3
indføres der en frivillig tilpasning for
Det Forenede Kongerige, hvorved midler til direkte betalinger for kalenderåret 2013 vil blive
gjort tilgængelige for den næste programmeringsperiode for udvikling af landdistrikter. Som
følge heraf bør der indsættes en relevant bestemmelse, der tillader overførsel af midler til
ELFUL, i reformforslaget til den fælles landbrugspolitik for udvikling af landdistrikter.
2.
RESULTATER AF KONSEKVENSANALYSER
INTERESSEREDE PARTER
OG
HØRINGER
AF
Der var ikke brug for høring af interesserede parter eller en konsekvensanalyse, eftersom
disse tilpasninger for Kroatiens vedkommende følger af tiltrædelsesakten og for den frivillige
tilpasning for Det Forenede Kongeriges vedkommende af vedtagelsen af forordning (EU) nr.
671/2012.
3.
FORSLAGETS JURIDISKE INDHOLD
Tilpasningen vil have form af en ændring til forslag KOM(2011) 627 endelig/3 til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den
Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL), således at der:
- indføres en midlertidig ekstra foranstaltning til finansiering af supplerende nationale direkte
betalinger
- fastsættes specifikke betingelser, som gælder for Kroatien i forbindelse med LEADER (et
minimumsbidrag fra ELFUL forbeholdt LEADER på 2,5 % i stedet for 5 %), og investeringer
til gennemførelse af Rådets direktiv 91/676/EØF
4
i en maksimumsperiode på fire år
(fastsættelse af en støttesats på 75 %)
- indføres en beføjelse til Kommissionen til at vedtage overgangsregler for Kroatiens
overgang fra støtte under IPARD til støtte under den nye ordning for udvikling af
landdistrikter, som også dækker efterfølgende evaluering.
For så vidt angår frivillig tilpasning for UK består tilpasningen i, at der indføres en henvisning
til de beløb, der skal overføres i forbindelse med anvendelse af de relevante bestemmelser i
forordning (EF) nr. 73/2009
5
.
1
2
3
4
5
EUT L 112 af 24. april 2012.
COM(2012) 388 af 6. juli 2012.
EUT L 204 af 31.7.2012, s. 1.
EFT L 375 af 31.12.1991, s. 1.
EUT L 52 af 31.1.2009, s. 1.
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Denne ændring har ingen budgetmæssige virkninger ud over dem, der allerede fremgår af
begrundelsen til de opdaterede forslag til den flerårige finansielle ramme.
-3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2011/0282 (COD)
Ændring af Kommissionens forslag KOM(2011) 627 endelig/3 til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for
Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL)
Kommissionens forslag KOM(2011) 627 endelig/3 ændres således:
(1)
"(70)
Betragtning 70 affattes således:
For at lette overgangen fra det system, der blev indført ved forordning (EF)
nr. 1698/2005, til det system, som fastsættes ved nærværende forordning, bør
beføjelserne til at vedtage retsakter i henhold til traktatens artikel 290 uddelegeres til
Kommissionen i forbindelse med fastlæggelse af overgangsbestemmelser. For at tage
hensyn til Republikken Kroatiens tiltrædelsestraktat bør disse retsakter for Kroatien
også omfatte overgangen fra støtte til udvikling af landdistrikterne i henhold til
Rådets forordning (EF) nr. 1085/2006 af 17. juli 2006 om oprettelse af et instrument
til førtiltrædelsesbistand (Ipa)*, hvor det er nødvendigt.
* EUT L 170 af 29.6.2007, s. 1."
(2)
Som artikel 40a indsættes:
"Artikel 40a
Finansiering af supplerende nationale direkte betalinger i Kroatien
1.
Der kan ydes støtte til landbrugere, der er berettiget til supplerende nationale direkte
betalinger i henhold til artikel 17a i forordning (EU) nr. [DP/2012]. Betingelserne i
nævnte artikel finder også anvendelse på støtte, der ydes i henhold til nærværende
artikel.
Den støtte, der ydes en landbruger for årene 2014, 2015 og 2016 må ikke overstige
forskellen mellem:
a)
b)
3.
4.
(3)
det niveau for direkte betalinger, der er gældende i Kroatien i det pågældende
år i henhold til artikel 16a i forordning (EU) nr. [DP/2012], og
45 % af det tilsvarende niveau for disse direkte betalinger, der gælder fra 2022.
2.
Unionens bidrag til støtte tildelt i henhold til denne artikel i Kroatien for årene 2014,
2015 og 2016 må ikke overstige 20 % af dets respektive årlige ELFUL-tildeling.
Satsen for ELFUL-bidraget til supplering af de direkte betalinger må ikke overstige
80 %.
Artikel 64, stk. 5, affattes således:
"5. Ud over de i stk. 4 omhandlede beløb omfatter den gennemførelsesretsakt, der er
nævnt i samme stykke, også de midler, der overføres til ELFUL ved anvendelse af
artikel 7, stk. 2, og artikel 14, stk. 1, i forordning (EU nr. DP/2012, såvel som de
-4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
midler, der overføres til ELFUL ved anvendelse af artikel 10b og 136 i Rådets
forordning (EF) nr. 73/2009* for kalenderåret 2013.
* EUT L 30 af 31.1.2009, s. 16."
(4)
Artikel 65, stk. 5, affattes således:
"5. Mindst 5 % og for Kroatiens ved kommende 2,5 % af ELFUL's samlede bidrag til
programmet for udvikling af landdistrikterne er forbeholdt Leader.
(5)
Artikel 95 affattes således:
”Artikel 95
Overgangsbestemmelser
For at lette overgangen fra det system, der blev indført ved forordning (EF)
nr. 1698/2005, til det system, der etableres med denne forordning, tillægges
Kommissionen beføjelser til at vedtage delegerede retsakter i henhold til artikel 90
om betingelserne for, at støtte godkendt af Kommissionen i henhold til forordning
(EF) nr. 1698/2005 kan integreres i den støtte, der ydes i henhold til denne
forordning, herunder om teknisk bistand og efterfølgende evalueringer. Disse
delegerede retsakter kan også fastsætte betingelserne for overgangen fra støtte til
udvikling af landdistrikterne i Kroatien i henhold til forordning (EF) nr. 1085/2006
til støtte, der er omhandlet i denne forordning."
-5-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0006.png
(6)
"
1
8
,
s
t
k
.
3
I bilag I affattes fjerde række således:
Investeri
nger
i
fysiske
aktiver
Landbrugssektoren
5
0
%
7
5
%
7
5
%
Af beløbet for de
støtteberettigede
investeringer i mindre
udviklede regioner
Af beløbet for de
støtteberettigede
investeringer
i
fjernområder
Af beløbet for de
støtteberettigede
investeringer i Kroatien
for gennemførelsen af
Rådets
direktiv
91/676/EØF* inden for
en maksimumsfrist på
fire år fra datoen for
tiltrædelse i henhold til
artikel 3, stk. 2, og 5,
stk. 1, i nævnte direktiv
Af beløbet for de
støtteberettigede
investeringer i de mindre
øer i Det Ægæiske Hav
Af beløbet for de
støtteberettigede
investeringer i andre
regioner
Ovenstående satser kan
forhøjes med 20 %,
forudsat,
at
den
maksimale kombinerede
støtte ikke overstiger
90 % for:
- unge landbrugeres
etablering
- kollektive investeringer
og integrerede projekter
-
områder
med
naturbetingede
begrænsninger, jf. artikel
33.
- støttede operationer i
EIP
5
-6-
6
5
%
4
0
%
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0007.png
0
%
7
5
%
6
5
%
4
0
%
Forarbejdning
og
afsætning af bilag I-
produkter:
Af beløbet for de
støtteberettigede
investeringer i mindre
udviklede regioner
Af beløbet for de
støtteberettigede
investeringer
i
fjernområder
Af beløbet for de
støtteberettigede
investeringer i de mindre
øer i Det Ægæiske Hav
Af beløbet for de
støtteberettigede
investeringer i andre
regioner
Ovenstående satser kan
forhøjes
med
20 %,
forudsat,
at
den
maksimale kombinerede
støtte ikke overstiger
90 %
for
støttede
operationer i EIP 19, stk.
5
* EFT L 375 af 31.12.1991, s. 1."
-7-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0008.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
1.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
Forslagets/initiativets betegnelse
-
Ændring til Kommissionens forslag KOM(2011) 625 endelig/3 til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om regler for direkte betalinger til landbrugere under støtteordninger
inden for rammerne af den fælles landsbrugspolitik
-
Ændring til Kommissionens forslag KOM(2011) 626 endelig/3 til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter
(fusionsmarkedsordningen)
-
Ændring til Kommissionens forslag KOM(2011) 627 endelig/3 til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske
Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL).
-
Ændring til Kommissionens forslag KOM(2011) 628 endelig/2 forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om finansiering, forvaltning og overvågning af den fælles
landbrugspolitik
1.2.
Berørt(e) politikområde(r) inden for ABM/ABB-strukturen
6
Politikområde 05 under udgiftsområde 2.
1.3.
Forslagets/initiativets art (lovgivningsramme for den fælles landbrugspolitik efter 2013)
x Forslaget/initiativet drejer sig om
en ny foranstaltning
Forslaget/initiativet drejer sig om
en ny foranstaltning som opfølgning på et pilotprojekt/en
forberedende foranstaltning
7
x Forslaget/initiativet drejer sig om
en forlængelse af en eksisterende foranstaltning
x Forslaget/initiativet drejer sig om
omlægning af en foranstaltning til en ny foranstaltning
1.4.
1.4.1.
Mål
Det eller de af Kommissionens flerårige strategiske mål, som forslaget/initiativet vedrører
For at fremme effektiv udnyttelse af ressourcerne med henblik på intelligent, bæredygtig og
inklusiv vækst inden for EU's landbrug og udvikling af landdistrikterne i overensstemmelse
med Europa 2020-strategien har den fælles landbrugspolitik følgende mål:
- levedygtig fødevareproduktion
6
7
ABM: Activity Based Management (aktivitetsbaseret ledelse) – ABB: aktivitetsbaseret budgettering.
Jf. finansforordningens artikel 49, stk. 6, litra a) og b).
-8-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0009.png
- bæredygtig forvaltning af naturressourcer og klimapolitik
- balanceret territorial udvikling.
1.4.2.
Berørte specifikke mål og ABM/ABB-aktiviteter
Specifikke mål for politikområde 05:
Specifikt mål nr. 1:
At levere offentlige miljøgoder
Specifikt mål nr. 2:
At kompensere for vanskelige produktionsvilkår i områder med specifikke naturlige
begrænsninger
Specifikt mål nr. 3:
At sætte ind på modvirkning af klimaændringer og tilpasning til dem
Specifikt mål nr. 4:
At forvalte EU-budgettet (den fælles landbrugspolitik) i overensstemmelse med høje
standarder for finansiel forvaltning
Specifikt mål for ABB 05 02 - Interventioner på landbrugsmarkeder:
Specifikt mål nr. 5:
At forbedre landbrugssektorens konkurrenceevne og øge dets andel af værditilvæksten i
fødevarekæden
Specifikt mål for ABB 05 03 - Direkte støtte:
Specifikt mål nr. 6:
At bidrage til landbrugsvirksomheders indkomster og begrænse deres indkomstsvingninger
Specifikke mål for ABB 05 04 – Udvikling af landdistrikter:
Specifikt mål nr. 7.
At fremme grøn vækst via innovation
Specifikt mål nr. 8:
-9-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0010.png
At støtte beskæftigelsen og bevare den sociale struktur i landdistrikterne
Specifikt mål nr. 9.
At forbedre økonomien i landdistrikterne og fremme diversificering
Specifikt mål nr. 10.
At åbne mulighed for strukturelt forskelligartede driftssystemer i landbruget
1.4.3.
Forventede resultater og virkninger
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at fastsætte kvantitative mål for
effektindikatorerne. Politikken kan pege i en bestemt retning, men de overordnede
økonomiske, miljømæssige og sociale outputs, der kan måles med sådanne indikatorer, vil i
den sidste ende også afhænge af en række ydre faktorer, som ifølge de seneste erfaringer er
betydelige og uforudsigelige. Der arbejdes videre med analyser, som skal være klar til
perioden efter 2013.
Hvad angår direkte betalinger får medlemsstaterne mulighed for til en vis grad at bestemme,
hvordan de vil implementere visse af komponenterne i de direkte betalingsordninger.
Hvad angår udvikling af landdistrikter vil de ventede outputs og virkninger afhænge af de
programmer for udvikling af landdistrikter, som medlemsstaterne forelægger Kommissionen.
Medlemsstaterne vil blive anmodet om at fastsætte mål i deres programmer.
1.4.4.
Virknings- og resultatindikatorer
Forslagene indebærer, at der oprettes en fælles overvågnings- og evalueringsramme, hvormed
virkningerne af den fælles landbrugspolitik kan måles. I denne ramme skal indgå alle
instrumenter, der benyttes i overvågningen og evalueringen af foranstaltninger under den
fælles landbrugspolitik, især direkte betalinger, markedsforanstaltninger, foranstaltninger til
udvikling af landdistrikter og anvendelse af krydsoverensstemmelse.
Virkningerne af disse foranstaltninger skal holdes op mod følgende mål:
a)
b)
c)
en levedygtig fødevareproduktion med fokus på landbrugernes indkomst, landbrugets
produktivitet og prisstabilitet
bæredygtig forvaltning af naturressourcer og klimatiltag med fokus på udledning af
drivhusgasser, biodiversitet, jord og vand
balanceret territorial udvikling med fokus på beskæftigelse, vækst og fattigdom i
landdistrikterne.
Kommissionen definerer ved hjælp af gennemførelsesretsakter, hvilket sæt af indikatorer der
er specifikt for disse mål og områder.
Dertil kommer, at der inden for udvikling af landdistrikter foreslås en styrkelse af det fælles
overvågnings- og evalueringssystem. Systemet skal sigte mod: a) at påvise fremskridt og
outputs af politikken for udvikling af landdistrikterne og vurdere virkningen, effektiviteten og
- 10 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0011.png
relevansen af indgreb i politikken for udvikling af landdistrikterne; b) at bidrage til en mere
målrettet støtte til udvikling af landdistrikterne; og c) at støtte en fælles læreproces vedrørende
overvågning og evaluering. Kommissionen vil ved hjælp af en gennemførelsesretsakt opstille
en liste over fælles indikatorer med tilknytning til de politiske prioriteter.
1.5.
1.5.1.
Forslagets/initiativets begrundelse
Behov, der skal opfyldes på kort eller lang sigt
Forslagene – som ændret for at tage hensyn til Kroatiens tiltrædelse - skal fastlægge de retlige
rammer for den fælles landbrugspolitik for perioden efter 2013, således at denne politiks
flerårige strategiske mål, der er en direkte udløber af Europa 2020-strategien for de
europæiske landdistrikter, og de relevante krav i traktaten bliver opfyldt.
1.5.2.
Merværdien ved en indsats fra EU's side
Den fremtidige fælles landbrugspolitik bliver ikke blot en politik, der styrer en mindre, omend
væsentlig del af EU's økonomi, men også en politik med strategisk betydning for
fødevaresikkerhed, miljø og territorial balance. Den fælles landbrugspolitik vil derfor som en
ægte fælles politik udnytte de budgetmæssige ressourcer så effektivt som muligt til at bevare
et bæredygtigt landbrug overalt i EU, behandle tværnationale emner såsom klimaændringer og
styrke solidariteten mellem medlemsstaterne.
Som nævnt i Kommissionens meddelelse "Et budget for Europa 2020"
8
er den fælles
landbrugspolitik en ægte europæisk politik. I stedet for at have 28 særskilte
landbrugspolitikker og -budgetter har medlemsstaterne lagt deres ressourcer sammen i én
fælles europæisk politik med ét fælles europæisk budget. Det betyder naturligvis også, at den
fælles landbrugspolitik tegner sig for en meget stor del af EU's budget. Men denne tilgang er
både mere effektiv og økonomisk end ukoordinerede nationale tilgange.
1.5.3.
Erfaringer fra lignende tidligere foranstaltninger
Der er foretaget en omfattende konsekvensanalyse på grundlag af en vurdering af den aktuelle
politikramme, en vidtfavnende høring af interesserede parter og en analyse af fremtidige
udfordringer og behov. Der er mere herom i den konsekvensanalyse og begrundelse, der
ledsager de enkelte lovgivningsforslag.
1.5.4.
Sammenhæng med andre relevante instrumenter og eventuel synergivirkning
De lovgivningsforslag, som denne finansieringsoversigt vedrører, skal anskues i sammenhæng
med forslaget om én rammeforordning med fælles regler for fondene under den fælles
strategiske ramme (ELFUL, EFRU, ESF, Samhørighedsfonden og EMFF). Denne
rammeforordning vil medvirke kraftigt til at reducere de administrative byrder, udnytte EU-
midlerne effektivt og gøre forenkling til virkelighed. Det understøtter også det nye princip om
en fælles strategisk ramme for alle disse fonde og de kommende partnerskabsaftaler, som også
kommer til at omfatte disse fonde.
8
KOM(2011) 500 endelig af 29. juni 2011.
- 11 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0012.png
Den fælles strategiske ramme, som bliver skabt, skal omsætte mål og prioriteter i Europa
2020-strategien til prioriteter for ELFUL samt EFRU, ESF, Samhørighedsfonden og EMFF,
hvorved der sikres integreret brug af disse fonde til at nå fælles mål.
Den fælles strategiske ramme fastlægger desuden koordinationsmekanismer med andre
relevante EU-politikker og -instrumenter.
Endvidere vil der for den fælles landbrugspolitiks vedkommende blive opnået betydelige
synergi- og forenklingsvirkninger, ved at forvaltnings- og kontrolreglerne for
landbrugspolitikkens første (EFRU) og anden (ELFUL) søjle harmoniseres og bringes på linje
med hinanden. Den stærke forbindelse mellem EGFL og ELFUL bør videreføres, og de
strukturer, der allerede findes i medlemsstaterne, opretholdes.
1.6.
Varighed og finansielle virkninger
x Forslag/initiativ af
begrænset varighed (for forordningerne om direkte betalinger,
udvikling af landdistrikter og overgangsordninger)
– x Forslag/initiativ gældende fra 01/01/2014 til 31/12/2020
– x Finansielle virkninger i den periode, den flerårige finansielle ramme omfatter. For
udvikling af landdistrikter, virkninger for betalinger frem til 2023.
x Forslag/initiativ af
ubegrænset varighed (for
markedsordning og den horisontale forordning)
– Iværksættelse fra 2014.
1.7.
Påtænkte forvaltningsmetoder
9
x
Direkte central forvaltning
ved Kommissionen
Indirekte central forvaltning
ved uddelegering af gennemførelsesopgaver til:
gennemførelsesorganer
organer oprettet af Fællesskaberne
10
nationale offentligretlige organer/organer med offentlige tjenesteydelsesopgaver
personer, som har fået pålagt at gennemføre specifikke aktioner i henhold til afsnit V i
traktaten om Den Europæiske Union, og som er identificeret i den relevante basisretsakt, jf.
finansforordningens artikel 49
forordningen
om
den
fælles
x
Delt forvaltning
sammen med medlemsstaterne
Decentral forvaltning
i samarbejde med tredjelande
9
10
Oplysninger om forvaltningsmetoder og henvisninger til finansforordningen findes på webstedet BudgWeb:
http://www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.html
Organer omhandlet i finansforordningens artikel 185.
- 12 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0013.png
Fælles forvaltning
med internationale organisationer
(angiv nærmere)
Bemærkninger
Der er ikke tale om nogen væsentlig ændring i forhold til den aktuelle situation. Størsteparten af de
udgifter, som lovgivningsforslagene om reform af landbrugspolitikken vedrører, vil blive forvaltet ved
delt forvaltning med medlemsstaterne. En ganske lille del vil dog fortsat blive forvaltet centralt direkte
af Kommissionen.
2.
2.1.
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
Bestemmelser om overvågning og rapportering
Kommissionen vil hvert fjerde år forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om
overvågning og evaluering af den fælles landbrugspolitik, første gang senest i 2017.
Dette bliver suppleret af særbestemmelser på alle landbrugspolitikkens områder, idet der i
gennemførelsesbestemmelserne bliver fastsat detaljerede krav til rapportering og underretning.
Hvad angår udvikling af landdistrikter er der tillige regler for overvågning på programniveau,
som bliver rettet ind med de andre fonde, og som vil blive koblet til ex ante-evalueringer,
løbende evalueringer og ex post-evalueringer.
2.2.
2.2.1.
Forvaltnings- og kontrolsystem
Konstaterede risici
Den fælles landbrugspolitik tilgodeser mere end syv millioner støttemodtagere, der er omfattet
af en lang række forskellige støtteordninger, som hver har deres detaljerede og undertiden
komplekse kriterier for tildeling af støtte
Den faldende fejlrate inden for den fælles landbrugspolitiks område kan allerede nu betegnes
som en tendens. Således bekræfter den seneste fejlrate på tæt på 2 % den generelt positive
vurdering af de foregående år. Det er hensigten at fortsætte bestræbelserne, således at man kan
nå ned på en fejlrate på mindre end 2 %.
2.2.2.
Påtænkt(e) kontrolmetode(r)
Lovgivningspakken, især forslaget til forordning om finansiering, forvaltning og overvågning
af den fælles landbrugspolitik, påregner, at det nuværende system, der er oprettet ved
forordning (EF) nr. 1290/2005 videreføres og styrkes. Der er tale om en tvungen administrativ
struktur på medlemsstatsniveau, der som kerne har akkrediterede betalingsorganer, som har
ansvaret for at udføre kontrol på støttemodtagerniveau ifølge principperne i punkt 2.3. Hvert
år skal chefen for det enkelte betalingsorgan fremlægge en revisionserklæring, som bekræfter,
at årsregnskaberne er fuldstændige, nøjagtige og pålidelige, at de interne kontrolsystemer
fungerer korrekt, og at de bagvedliggende transaktioner er lovlige og formelt rigtige. Et
uafhængigt revisionsorgan skal afgive udtalelse om alle tre elementer.
Kommissionen vil fortsætte sin revision af landbrugsudgifterne efter en risikobaseret metode,
således at revisionerne bliver rettet mod de områder, hvor risikoen er størst. Påvises det ved
- 13 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0014.png
denne revision, at der er afholdt udgifter i strid med EU-reglerne, udelukker Kommissionen
ved den efterprøvende regnskabsafslutning de pågældende beløb fra EU-finansiering.
Omkostningerne til kontrol er analyseret i detaljer i bilag 8 til konsekvensanalysen af de
enkelte lovgivningsforslag.
Endvidere vil offentliggørelsen af oplysninger om modtagere af EGFL- og ELFUL-midler
styrke den offentlige kontrol med, hvordan penge fra EGFL og ELFUL bruges, og bidrage til
at gøre den fælles landbrugspolitik mere synlig og skabe større forståelse herfor.
2.3.
Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
Lovgivningspakken, især forslaget til forordning om finansiering, forvaltning og overvågning
af den fælles landbrugspolitik, påregner, at de nuværende detaljerede kontrolsystemer og
sanktioner, som betalingsorganerne skal anvende, videreføres og styrkes, idet de har nogle
fælles hovedtræk og nogle særregler, der er tilpasset den enkelte ordning. Generelt indebærer
systemerne fuldstændig administrativ kontrol af 100 % af støtteansøgningerne, krydskontrol
med andre databaser, hvis det anses for hensigtsmæssigt, samt kontrol på stedet af et minimum
af transaktioner, som afhænger af den risiko, den pågældende ordning er behæftet med.
Påvises der ved kontrollen på stedet mange uregelmæssigheder, skal der foretages yderligere
kontrol. I den forbindelse er det integrerede forvaltnings- og kontrolsystem (IFKS) langt det
vigtigste, idet det i regnskabsåret 2010 dækkede ca. 80 % af alle udgifter under EGFL og
ELFUL. Kommissionen får beføjelse til at nedsætte antallet af kontroller på stedet i de
medlemsstater, hvor kontrolsystemerne fungerer korrekt og fejlraterne er lave.
Ifølge pakken skal medlemsstaterne endvidere forebygge, afsløre og korrigere
uregelmæssigheder og svig, pålægge sanktioner, som er effektive, virker afskrækkende og står
i et rimeligt forhold til overtrædelsen, i overensstemmelse med EU-lovgivningen og den
nationale lovgivning, samt inddrive uberettiget udbetalte beløb med renter. Der er en
mekanisme for automatisk afslutning af sager om uregelmæssigheder, idet ikke inddrevne
beløb dækkes af medlemsstaten, hvis tilbagebetalingen ikke har fundet sted senest fire år efter
datoen for tilbagebetalingsanmodningen, dog otte år, hvis anmodningen er indbragt for retten.
En sådan mekanisme vil være et stærkt incitament for medlemsstaterne til at opkræve
uretmæssigt udbetalte beløb hurtigst muligt.
3.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNINGER
Beløbene i denne finansieringsoversigt er anført i løbende priser og som forpligtelser.
Ud over de ændringer, der følger af lovgivningsforslagene, og som er anført i tabellerne
nedenfor, medfører lovgivningsforslagene andre ændringer, som ikke har finansielle
virkninger.
For alle år i perioden 2014-2020 kan anvendelsen af finansiel disciplin dog ikke udelukkes i
denne fase. Dette afhænger dog ikke af reformforslagene som sådan, men af andre faktorer,
som f.eks. gennemførelse af direkte støtte eller den fremtidige udvikling på
landbrugsmarkederne.
- 14 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0015.png
Hvad angår direkte støtte, er de udvidede nettolofter for 2014 (kalenderåret 2013) i
Kommissionens forslag vedrørende anvendelsen af direkte betalinger i overgangsåret 2013
(KOM(2011) 630)
11
højere end de beløb, der tildeles i direkte støtte, som er angivet i de
vedlagte tabeller. Formålet med denne forhøjelse er at sikre en fortsættelse af den nuværende
lovgivning i et scenarie, hvor alle andre elementer forbliver uændrede, jf. dog et eventuelt
behov for anvendelse af ordningen for finansiel disciplin.
Reformforslagene indeholder bestemmelser, der sikrer medlemsstaterne en fast grad af
fleksibilitet med hensyn til deres tildelinger til henholdsvis direkte støtte og udvikling af
landdistrikterne. Hvis medlemsstaterne beslutter at udnytte denne fleksibilitet, vil dette have
finansielle konsekvenser inden for de givne finansielle rammer, som ikke kan kvantificeres på
nuværende tidspunkt.
Reformforslaget vedrørende direkte betalinger indeholder en bestemmelse om gradvis
reduktion af og indførelse af et loft over direkte betalinger. Resultatet af indførelsen af et loft,
som skal overføres til udvikling af landdistrikter, er blevet anslået for at fastlægge
nettolofterne over direkte betalinger (bilag III til forslaget). Det er foretaget på grundlag af
antagelser vedrørende gennemførelsen af direkte betalinger fra medlemsstaterne og vil derfor
blive revideret, når medlemsstaterne har indberettet deres beslutninger vedrørende
gennemførelsen. For Kroatien er det desuden ikke muligt at anslå, hvad resultatet vil være af
indførelsen af et loft på nuværende tidspunkt, fordi der ikke er data tilgængelige herom. Et
umiddelbart løseligt overslag baseret på foreløbige oplysninger viste, at resultatet af
indførelsen af et loft ville være betydningsløs for Kroatiens vedkommende. Det vil blive taget
op igen, når der foreligger tilgængelige data.
Denne finansieringsoversigt omfatter ikke eventuel brug af krisereserven. Det skal
understreges, at de beløb, der medregnes under markedsrelaterede udgifter, forudsætter, at der
ikke i nogen af sektorerne gennemføres offentlige opkøb til intervention og andre
kriseforanstaltninger.
3.1.
Berørt(e) udgiftspost(er) på budgettet og udgiftsområde(r) i den flerårige finansielle
ramme
11
Europa-Parlamentet og Rådet forventes at vedtage forordningen i efteråret 2012.
- 15 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0016.png
Tabel 1: Beløb til den fælles landbrugspolitik, herunder supplerende beløb i henhold til forslagene vedrørende den flerårige finansielle ramme og reform
af den fælles landbrugspolitik
i mio. EUR (løbende priser)
Regnskabsår
I forslag til flerårig finansiel ramme
Udgiftsområde 2
Direkte støtte og markedsrelaterede udgifter (2)(3)(4) (5)
Anslåede formålsbestemte indtægter
P1 Direkte støtte og markedsrelaterede udgifter (med
formålsbestemte indtægter) (5)
P2 Udvikling af landdistriker (4)
I alt
Udgiftsområde 1
Landbrugsforskning og –innovation under den fælles
ik
Socialt dårligst stillede personer
I alt
Udgiftsområde 3
Fødevaresikkerhed
Udenfor den flerårige finansielle ramme
Reserve til kriser i landbruget
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
(EGF)
Heraf maksimalt tilgængeligt for landbruget: (6)
I ALT
I ALT Kommissionens forslag (i forslag til flerårlig finansiel
ramme + uden for forslag til flerårlig finansiel ramme) +
f
ål b t t i dt t
I ALT Forslag til flerårlig finansiel ramme (dvs. ekskl.
reserve og EGF) + formålsbestemte indtægter
60 428
60 428
60 428
60 428
62 735
61 825
63 017
62 089
63 322
62 376
63 602
62 637
63 671
62 686
63 740
62 736
63 810
62 786
443 898
437 136
...
...
531
541
552
563
574
586
598
3 945
44 939
672
45 611
14 817
60 428
...
...
...
...
45 304
672
45 976
14 451
60 428
...
...
...
...
44 956
672
45 628
14 784
60 412
682
379
1 061
352
45 199
672
45 871
14 784
60 655
696
387
1 082
352
45 463
672
46 135
14 784
60 919
710
394
1 104
352
45 702
672
46 374
14 784
61 159
724
402
1 126
352
45 729
672
46 401
14 784
61 186
738
410
1 149
352
45 756
672
46 428
14 784
61 212
753
418
1 172
352
45 783
672
46 455
14 784
61 239
768
427
1 195
352
318 589
4 704
323 293
103 488
426 781
5 072
2 818
7 889
2 465
2013
2013
justeret
(1)
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
I ALT
2014-2020
...
...
379
387
394
402
410
418
427
2 818
- 16 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0017.png
Bemærkninger:
(1)
Det betyder, at den frivillige gradueringsordning for Det Forenede Kongerige og artikel 136 "ikke-anvendte beløb" ikke gælder efter udgangen af 2013.
(2)
Beløbene vedrører det foreslåede årlige loft for den første søjle. Det skal dog også bemærkes, at negative udgifter i henhold til forslaget flyttes fra regnskabsafslutning (aktuelt under
budgetpost 05 07 01 06) til formålsbestemte indtægter (under post 67 03). Se tabellen med indtægtsoverslaget nedenfor.
(3)
I tallene for 2013 indgår beløb til dyre- og plantesundhedsforanstaltninger samt markedsforanstaltninger i fiskerisektoren.
(4)
Beløbene i tabellen ovenfor er i overensstemmelse med beløbene i Kommissionens meddelelse "Et budget for Europa 2020" (KOM(2011) 500 endelig af 29. juni 2011) og
Kommissionens ændrede forslag for den flerårige finansielle ramme for 2014-2020 (COM(2012) 388 af 6. juli 2012). Det er dog endnu ikke besluttet, om den flerårige finansielle ramme
kommer til at afspejle den foreslåede overførsel af én medlemsstats rammebeløb til det nationale omstruktureringsprogram for bomuld til udvikling af landdistrikter fra 2014, hvilket vil
indebære en justering (4 mio. EUR om året) af beløbene til henholdsvis EGFL-delloftet og søjle 2. I tabellerne i de følgende afsnit er beløbene overført, uanset om de bliver afspejlet i den
flerårige finansielle ramme.
(5)
Heri er medregnet maksimumsbeløb til den særlige minerydningsreserve for Kroatien.
(6)
I overensstemmelse med Kommissionens meddelelse "Et budget for Europa 2020" (KOM(2011) 500 endelig) stilles der et beløb på op til 2,5 mia. EUR i 2011-priser til rådighed under
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen til at støtte de landbrugere, der lider tab som følge af globaliseringen. I ovenstående tabel er fordelingen på de enkelte år i løbende
priser blot
vejledende.
Forslaget til interinstitutionel aftale mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen om budgetsamarbejde og forsvarlig økonomisk forvaltning (KOM(2011)
403 endelig af 29. juni 2011) fastsætter et maksimalt årligt beløb til EGF på 429 mio. EUR i 2011-priser.
- 17 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0018.png
3.2.
3.2.1.
Anslåede virkninger for udgifterne
Sammenfatning af de anslåede virkninger for udgifterne
i mio. EUR (løbende priser)
Regnskabsår
2013 (1)
2013
justeret
(1)
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
I ALT
2014 -2020
Tabel 2: Indtægts- og udgiftsoverslag for politikområde 05 under udgiftsområde 2
INDTÆGTER
123 - Sukkerproduktionsafgift (egne ressourcer)
67 03 - Formålsbestemte indtægter
heraf: tidligere 05 07 01 06 - Regnskabsafslutning
I alt
UDGIFTER
05 02 - Markeder (2)
05 03 - Direkte støtte (inden indførelse af loft) (3)
05 03 - Direkte støtte (efter indførelse af loft) (3) (4)
3 311
42 170
42 170
3 311
42 535
42 535
2 652
42 970
42 970
2 671
43 193
43 028
2 700
43 428
43 256
2 729
43 637
43 453
2 752
43 641
43 455
2 740
43 678
43 492
2 729
43 715
43 530
18 974
304 261
303 184
123
672
0
795
123
672
0
795
125
741
69
866
125
741
69
866
741
69
741
741
69
741
741
69
741
741
69
741
741
69
741
250
5 187
483
5 437
05 04 - Udvikling af landdistrikter (inden indførelse af loft)
05 04 - Udvikling af landdistrikter (efter indførelse af loft) (4)
05 07 01 06 - Regnskabsafslutning
I alt
NETTOBUDGET efter formålsbestemte indtægter
14 817
14 817
-69
60 229
14 451
14 451
-69
60 229
14 788
14 788
0
60 410
59 669
14 788
14 952
0
60 652
59 911
14 788
14 960
0
60 916
60 175
14 788
14 973
0
61 155
60 414
14 788
14 974
0
61 181
60 440
14 788
14 974
0
61 207
60 466
14 788
14 974
0
61 232
60 491
103 516
104 594
0
426 751
421 564
- 18 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0019.png
Bemærkninger:
(1)
For at kunne sammenligne er tallene for 2013 bevaret uændrede i forhold til tallene i Kommissionens oprindelige forslag fra 12. oktober 2011.
(2)
For 2013 foreløbigt overslag baseret på budgetudkast 2012 under hensyntagen til allerede vedtagne justeringer for 2013 (f.eks. vinloft, afskaffelse af kartoffelstivelsespræmie og tørret
foder) samt planlagte tiltag. For alle år forudsættes det i overslagene, at der ikke vil blive yderligere behov for finansiering til støtteforanstaltninger på grund af markedsforstyrrelser eller
kriser.
(3)
Beløbet for 2013 omfatter et overslag for vinrydning i 2012. I beløbene for 2014-2020 i tabel 2 er ikke medregnet den særlige minerydningsreserve for Kroatien, hvorimod de tilsvarende
beløb i tabel 1 omfatter den særlige reserve.
(4)
Resultatet af indførelsen af et loft blev anslået på grundlag af antagelser vedrørende gennemførelsen af direkte betalinger i medlemsstaterne og vil derfor blive taget op, når
medlemsstaterne har indberettet deres beslutninger vedrørende gennemførelsen. For Kroatien er det desuden ikke muligt at anslå, hvad resultatet vil være af indførelsen af et loft på
nuværende tidspunkt, fordi der ikke er data tilgængelige herom. Et umiddelbart løseligt overslag baseret på foreløbige oplysninger viste, at resultatet af indførelsen af et loft ville være
betydningsløs for Kroatiens vedkommende. Det vil blive taget op igen, når der foreligger tilgængelige data.
- 19 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0020.png
Tabel 3: Forslagenes finansielle konsekvenser for hvert budgetkapitel (indtægter og udgifter)
i mio. EUR (løbende priser)
2013 (1)
Regnskabsår
2013
justeret
(1)
2014
INDTÆGTER
123 - Sukkerproduktionsafgift (egne ressourcer)
123
123
0
0
0
0
0
0
0
0
2015
2016
2017
2018
2019
2020
I ALT
2014 -2020
67 03 - Formålsbestemte indtægter
heraf: tidligere 05 07 01 06 - Regnskabsafslutning
I alt
UDGIFTER
05 02 - Markeder (2)
05 03 - Direkte støtte (inden indførelse af loft (3)
05 03 - Direkte støtte – Anslået resultat af indførelse af loft (4),
som skal overføres til udvikling af landdistrikter
05 04 - Udvikling af landdistrikter (inden indførelse af loft) (5)
05 04 - Udvikling af landdistrikter – Anslået resultat af indførelse
af loft (4), som skal overføres fra direkte støtte
05 07 01 06 - Regnskabsafslutning
I alt
NETTOBUDGET efter formålsbestemte indtægter
672
0
795
672
0
795
69
69
69
69
69
69
69
69
69
69
69
69
69
69
69
69
69
69
69
69
69
483
483
483
3 311
42 170
3 311
42 535
-659
-460
-640
-492
-611
-534
-582
-577
-559
-617
-571
-617
-582
-617
-4 203
-3 913
14 817
14 451
0
4
-164
4
-172
4
-185
4
-186
4
-186
4
-186
4
-1 078
28
-69
60 229
-69
60 229
0
69
-1 046
-1 115
164
69
-1 059
-1 128
172
69
-1 072
-1 141
185
69
-1 085
-1 154
186
69
-1 103
-1 172
186
69
-1 114
-1 183
186
69
-1 126
-1 195
1 078
483
-7 605
-8 088
- 20 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0021.png
Bemærkninger:
(1)
For at kunne sammenligne er tallene for 2013 bevaret uændrede i forhold til tallene i Kommissionens oprindelige forslag fra 12. oktober 2011.
(2)
For 2013 foreløbigt overslag baseret på budgetudkast 2012 under hensyntagen til allerede vedtagne justeringer for 2013 (f.eks. vinloft, afskaffelse af kartoffelstivelsespræmie og tørret
foder) samt nogle planlagte tiltag. For alle år forudsættes det i overslagene, at der ikke vil blive yderligere behov for finansiering til støtteforanstaltninger på grund af markedsforstyrrelser
eller kriser.
(3)
Beløbet for 2013 omfatter et overslag for vinrydning i 2012. I beløbene for 2014-2020 i tabel 3 er ikke medregnet den særlige minerydningsreserve for Kroatien, hvorimod de tilsvarende
beløb i tabel 1 omfatter den særlige reserve..
(4)
Resultatet af indførelsen af et loft blev anslået på grundlag af antagelser vedrørende gennemførelsen af direkte betalinger i medlemsstaterne og vil derfor blive taget op, når
medlemsstaterne har indberettet deres beslutninger vedrørende gennemførelsen. For Kroatien er det desuden ikke muligt at anslå, hvad resultatet vil være af indførelsen af et loft på
nuværende tidspunkt, fordi der ikke er data tilgængelige herom. Et umiddelbart løseligt overslag baseret på foreløbige oplysninger viste, at resultatet af indførelsen af et loft ville være
betydningsløs for Kroatiens vedkommende. Det vil blive taget op igen, når der foreligger tilgængelige data.
(5)
Ændringen i forhold til 2013 skyldes udelukkende den foreslåede overførsel af det nationale rammebeløb til bomuld til udvikling af landdistrikter (4 mio. EUR pr. år). Desuden er der i de
opdaterede forslag til den flerårige finansielle ramme (COM(2012)388) tale om et ekstra beløb på 333 mio. pr. år.
- 21 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0022.png
Tabel 4: Forslagenes konsekvenser for de markedsrelaterede udgifter
i mio. EUR (løbende priser)
REGNSKABSÅR
Retsgrundlag
Udgiftsover
slag
2013
(1)
Ekstraordinære foranstaltninger: strømlinet og udvidet
anvendelsesområde for retsgrundlag
Afskaffelse af intervention for hård hvede og sorghum
Fødevareprogrammer til de socialt dårligst stillede
Privat oplagring (hørfibre)
Støtte til bomuld - omstrukturering
Etablering af sammenslutninger for frugt- og
grønsagsproducenter
Skolefrugtordning
Afskaffelse af humle-PO
Fakultativ privat oplagring af skummetmælkspulver
Afskaffelse af støtte til brug af skummetmælkspulver
som foder/kasein og brug af kasein
Fakultativ privat oplagring af smør
Afskaffelse af afgift til fremme af forbruget af mælk
I ALT 05 02
Nettovirkning af reformforslag (5) (6)
-446,3
-446,3
-446,3
-461,3
-461,3
-476,3
-476,3
-3 213,9
(4)
(3)
(2)
Art. 154, 155, 156
Tidl. art. 10
Tidl. art. 27 i
forordning nr.
1234/2007
Art. 16
Tidl. art. 5 i
forordning nr.
637/2008
Tidl. art. 117
Art. 21
Tidl. art. 111
Art. 16
Tidl. art. 101, 102
Art. 16
Tidl. art. 309
pm
pm
500,0
2014
pm
-
-500,0
pm
-4,0
0,0
60,0
-2,3
pm
-
[-1,0]
-
2015
pm
-
-500,0
pm
-4,0
0,0
60,0
-2,3
pm
-
[-14,0]
-
Ændringer i forhold til 2013
2016
pm
-
-500,0
pm
-4,0
0,0
60,0
-2,3
pm
-
[-14,0]
-
2017
pm
-
-500,0
pm
-4,0
-15,0
60,0
-2,3
pm
-
[-14,0]
-
2018
pm
-
-500,0
pm
-4,0
-15,0
60,0
-2,3
pm
-
[-14,0]
-
2019
pm
-
-500,0
pm
-4,0
-30,0
60,0
-2,3
pm
-
[-14,0]
-
2020
pm
-
-500,0
pm
-4,0
-30,0
60,0
-2,3
pm
-
[-14,0]
-
I ALT
2014 -2020
pm
-
-3 500,0
pm
-28,0
-90,0
420,0
-15,9
pm
-
[-85,0]
-
10,0
30,0
90,0
2,3
pm
14,0
pm
- 22 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0023.png
Bemærkninger:
(1)
Behovene for 2013 er anslået på grundlag af Kommissionens budgetforslag for 2012, dog ikke for a) frugt- og grønsagssektoren, hvor behovene er baseret på finansieringsoversigterne for
de respektive reformer, og b) alle retlige ændringer, der allerede er aftalt.
(2)
Beløbet for 2013 svarer til det loft, der er fastsat ved forordning (EU) nr. 121/2012. Med virkning fra 2014 finansieres foranstaltningen under udgiftsområde 1.
(3)
Rammebeløbet for Grækenlands omstruktureringsprogram for bomuld (4 mio. EUR/år) overføres til udvikling af landdistrikterne fra 2014. Rammebeløbet for Spanien (6,1 mio. EUR/år)
overføres til enkeltbetalingsordningen fra 2018 (allerede vedtaget).
(4)
Anslået virkning, hvis foranstaltningen ikke anvendes.
(5)
Ud over udgifter under kapitel 05 02 og 05 03 forventes det, at direkte udgifter under kapitel 05 01, 05 07 og 05 08 vil blive finansieret af de indtægter, der tildeles EGFL.
(6)
Tabel 4 viser nettoeffekten af reformforslagene for påvirkede markedsforanstaltninger, hvorimod tallene i tabel 3 for "05 02 Markeder" viser forskellen mellem det justerede beløb for
2013 og de anslåede beløb, der er tilgængelige for markedsrelaterede udgifter i 2014-2020.
- 23 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0024.png
Tabel 5: Reformforslagenes konsekvenser for den direkte støtte
i mio. EUR (løbende priser)
Rets-
grundlag
REGNSKABSÅR
2013 (1)
Udgiftsoverslag
2013
justeret
(2)
42 535,4
2014
2015
Ændringer i forhold til 2013
2016
2017
2018
2019
2020
I ALT
2014 -2020
DIREKTE STØTTE (3)
- Allerede vedtagne
ændringer:
Indfasning EU-12
Bomulds-
omstrukturering
Sundhedstjek
Tidligere reformer
- Indfasning Kroatien (3)
- Ændringer som følge af nye forslag til reform af
den fælles landbrugspolitik
heraf: indførelse af
loft (4)
I ALT 05 03
Nettovirkning af reformforslag
UDGIFTER I ALT
42 169,9
434,2
493,0
720,1
917,2
919,7
957,0
994,3
5 435,6
875,0
0,0
-64,3
-9,9
93,3
-459,8
0,0
1 133,9
0,0
-64,3
-32,4
111,9
-656,1
-164,1
1 392,8
0,0
-64,3
-32,4
130,6
-706,5
-172,1
1 651,6
0,0
-90,0
-32,4
149,2
-761,3
-184,7
1 651,6
6,1
-90,0
-32,4
186,5
-802,2
-185,6
1 651,6
6,1
-90,0
-32,4
223,8
-802,2
-185,6
1 651,6
6,1
-90,0
-32,4
261,1
-802,2
-185,6
10 008,1
18,4
-552,8
-204,2
1 156,3
-4 990,3
-1 077,7
42 169,9
42 535,4
-459,8
42 969,7
-656,1
43 028,4
-706,5
43 255,6
-761,3
43 452,6
-802,2
43 455,2
-802,2
43 492,5
-802,2
43 529,8
-4 990,3
303 183,6
Bemærkninger:
(1)
Beløbet for 2013 omfatter et overslag for vinrydning i 2012.
(2)
Det betyder, at den frivillige gradueringsordning for Det Forenede Kongerige og artikel 136 "ikke-anvendte beløb" ikke gælder efter udgangen af 2013.
(3)
Heri er ikke medregnet den særlige minerydningsreserve for Kroatien.
(4)
Resultatet af indførelsen af et loft blev anslået på grundlag af antagelser vedrørende gennemførelsen af direkte betalinger i medlemsstaterne og vil derfor blive taget op, når
medlemsstaterne har indberettet deres beslutninger vedrørende gennemførelsen. For Kroatien er det desuden ikke muligt at anslå, hvad resultatet vil være af indførelsen af et loft på
nuværende tidspunkt, fordi der ikke er data tilgængelige herom. Et umiddelbart løseligt overslag baseret på foreløbige oplysninger viste, at resultatet af indførelsen af et loft ville være
betydningsløs for Kroatiens vedkommende. Det vil blive taget op igen, når der foreligger tilgængelige data.
- 24 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0025.png
Tabel 6: Komponenter af direkte støtte
i mio. EUR (løbende priser)
REGNSKABSÅR
Bilag II
Betaling for landbrugsmetoder, der er til gavn for klima og miljø
(30 %)
Maksimumsbeløb, der kan tildeles betaling til unge landbrugere
(2 %)
Grundbetalingsordning, betaling til landbrugere i områder med
særlige naturbetingede begrænsninger, frivillig koblet støtte
Maksimumsbeløb, der kan tages fra ovennævnte linjer til
finansiering af ordningen for små landbrugere (10 %)
Vinoverførsler omfattet af bilag II (1)
Indførelse af loft (2)
Bomuld
POSEI/mindre øer i Det Ægæiske Hav
(1)
(2)
2015
42 519,1
12 900,1
860,0
2016
42 754,0
12 894,5
859,6
2017
42 963,3
12 889,0
859,3
2018
42 966,8
12 890,0
859,3
2019
43 004,1
12 901,2
860,1
2020
43 041,4
12 912,4
860,8
I ALT
2015 -2020
257 248,6
77 387,2
5 159,1
28 759,0
4 300,0
159,9
-164,1
256,0
417,4
28 999,9
4 298,2
159,9
-172,1
256,3
417,4
29 215,1
4 296,3
159,9
-184,7
256,5
417,4
29 217,4
4 296,7
159,9
-185,6
256,6
417,4
29 242,8
4 300,4
159,9
-185,6
256,6
417,4
29 268,1
4 304,1
159,9
-185,6
256,6
417,4
174 702,2
25 795,7
959,1
-1 077,7
1 538,6
2 504,4
I den direkte støtte i perioden 2014-2020 indgår et overslag over vinoverførsler til enkeltbetalingsordningen, som bygger på medlemsstaternes beslutninger vedrørende 2013. For Kroatien
var det ikke muligt at anslå, da det nationale program for vin ikke vil blive gennemført i 2013, og da Kroatien ikke har anmeldt overførsler på nuværende tidspunkt.
Resultatet af indførelsen af et loft blev anslået på grundlag af antagelser vedrørende gennemførelsen af direkte betalinger i medlemsstaterne og vil derfor blive taget op, når
medlemsstaterne har indberettet deres beslutninger vedrørende gennemførelsen. For Kroatien er det desuden ikke muligt at anslå, hvad resultatet vil være af indførelsen af et loft på
nuværende tidspunkt, fordi der ikke er data tilgængelige herom. Et umiddelbart løseligt overslag baseret på foreløbige oplysninger viste, at resultatet af indførelsen af et loft ville være
betydningsløs for Kroatiens vedkommende. Det vil blive taget op igen, når der foreligger tilgængelige data.
- 25 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0026.png
Tabel 7: Reformforslagenes konsekvenser for overgangsforanstaltninger for ydelse af direkte støtte i 2014
i mio. EUR (løbende priser)
REGNSKABSÅR
Rets-
grundlag
Udgiftsoverslag
2013
(1)
Bilag IV til Rådets forordning (EF) nr. 73/2009
Indfasning EU-10
Sundhedstjek
Tidligere reformer
40 165,0
2013
justeret
40 530,5
Ændringer i
forhold til
2013
2014
(2)
541,9
616,1
-64,3
-9,9
I ALT 05 03
UDGIFTER I ALT
40 165,0
40 530,5
41 072,4
Bemærkninger:
(1)
Beløbet for 2013 omfatter et overslag for vinrydning i 2012.
(2)
I de udvidede nettolofter indgår et overslag over vinoverførsler til enkeltbetalingsordningen, som bygger på medlemsstaternes beslutninger vedrørende 2013.
- 26 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0027.png
Tabel 8: Reformforslagenes konsekvenser for udviklingen af landdistrikter
i mio. EUR (løbende priser)
REGNSKABSÅR
Retsgrund-
lag
Tildeling til
udvikling af
landdistrikter
2013
2013
justeret
(1)
14 788,9
14 423,4
Ændringer i forhold til 2013
I ALT
2014 -2020
28,0
1 077,7
-65,2
35,2
30,0
2 331,0
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Programmer for udvikl. af landdistrikter
Støtte til bomuld - omstrukturering
Resultat af indførelse af loft over
direkte støtte
Rammebeløb til udvikl. af land-
distrikter, ekskl. teknisk bistand
Teknisk bistand
Præmie for lokale, innovative
samarbejdsprojekter
Ekstra beløb til udvikling af landdistri-
kter (på linje med COM(2012) 388)
(2)
(3)
(4)
(4)
(5)
27,6
27,6
4,0
4,0
164,1
-9,3
4,3
5,0
333,0
4,0
172,1
-9,3
4,3
5,0
333,0
4,0
184,7
-9,3
4,3
5,0
333,0
4,0
185,6
-9,3
4,3
5,0
333,0
4,0
185,6
-9,3
4,3
5,0
333,0
4,0
185,6
-9,3
4,3
5,0
333,0
-9,3
9,3
0,0
333,0
I ALT 05 04
Nettovirkning af reformforslag
4,0
168,1
176,1
188,7
189,6
189,6
189,6
1 105.7
UDGIFTER I ALT (inden indførelse af loft)
14 816.6
14 451,1 14 788,1 14 788,1 14 788,1 14 788,1 14 788,1 14 788,1 14 788,1
103 516,5
UDGIFTER I ALT (efter indførelse af loft)
14 816.6
14 451,1 14 788,1 14 952,2 14 960,2 14 972,8 14 973,7 14 973,7 14 973,7
104 594,2
Bemærkninger:
(1)
Tilpasninger i overensstemmelse med eksisterende lovgivning gælder kun indtil udgangen af regnskabsåret 2013.
(2)
Beløbene i tabel 1 (afdeling 3.1) er i overensstemmelse med beløbene i Kommissionens meddelelse "Et budget for Europa 2020" (KOM(2011) 500 endelig) og
Kommissionens ændrede forslag for den flerårige finansielle ramme for 2014-2020 (COM(2012) 388 af 6. juli 2012). Det er dog endnu ikke besluttet, om den flerårige
finansielle ramme kommer til at afspejle den foreslåede overførsel af én medlemsstats rammebeløb til det nationale omstruktureringsprogram for bomuld til udvikling af
landdistrikter fra 2014, hvilket vil indebære en justering (4 mio. EUR om året) af beløbene til henholdsvis EGFL-delloftet og søjle 2. I tabel 8 er beløbene overført, uanset
om de bliver afspejlet i den flerårige finansielle ramme.
(3)
Resultatet af indførelsen af et loft blev anslået på grundlag af antagelser vedrørende gennemførelsen af direkte betalinger i medlemsstaterne og vil derfor blive taget op, når
medlemsstaterne har indberettet deres beslutninger vedrørende gennemførelsen. For Kroatien er det desuden ikke muligt at anslå, hvad resultatet vil være af indførelsen af
et loft på nuværende tidspunkt, fordi der ikke er data tilgængelige herom. Et umiddelbart løseligt overslag baseret på foreløbige oplysninger viste, at resultatet af
indførelsen af et loft ville være betydningsløs for Kroatiens vedkommende. Det vil blive taget op igen, når der foreligger tilgængelige data.
(4)
Beløbet for 2013 til teknisk bistand er fastsat med udgangspunkt i det indledende rammebeløb til udvikling af landdistrikter (overførsler fra søjle 1 er ikke medtaget).
Teknisk bistand for 2014-2020 er fastsat til 0,25 % af det samlede rammebeløb til udvikling af landdistrikter.
(5)
Omfattet af beløbet til teknisk bistand.
- 27 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0028.png
Udgiftsområde i den flerårige finansielle
ramme:
5
"Administrationsudgifter"
i mio. EUR (tre decimaler)
Bemærk:
Det skønnes, at forslagene ikke får nogen virkninger for bevillingerne til administration, dvs. at det er hensigten, at
lovgivningen skal implementeres med de nuværende menneskelige ressourcer og administrationsudgifter. Indvirkningen af Kroatiens
tiltrædelse er endnu ikke taget med i betragtning i de nedenfor anførte tal.
År
2014
År
2015
År
2016
År
2017
År
2018
År
2019
År
2020
I ALT
GD:
AGRI
Menneskelige ressourcer
Andre administrationsudgifter
I ALT GD AGRI
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle ramme
Bevillinger
136,998
9,704
146,702
136,998
9,704
146,702
136,998
9,704
146,702
136,998
9,704
146,702
136,998
9,704
146,702
136,998
9,704
146,702
136,998
9,704
146,702
958,986
67,928
1 026,914
(Forpligtelser i alt
= betalinger i alt)
146,702
146,702
146,702
146,702
146,702
146,702
146,702
1 026,914
i mio. EUR (tre decimaler)
År
n
12
År
n+1
År
n+2
År
n+3
… der indsættes flere år, hvis
virkningen varer længere (jf.
punkt 1.6)
I ALT
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 1 - 5
i den flerårige finansielle ramme
Forpligtelser
Betalinger
12
År n er det år, hvor gennemførelsen af forslaget/initiativet begynder.
- 28 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0029.png
3.2.2.
Anslåede virkninger for aktionsbevillingerne
(Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af aktionsbevillinger.
– x Forslaget/initiativet medfører anvendelse af aktionsbevillinger som anført herunder:
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (tre decimaler)
År
2014
Der angives
mål og outputs
Type
output
År
2015
År
2016
År
2017
OUTPUTS
År
2018
År
2019
År
2020
I ALT
Gnsntl.
omkost-
ninger
for
outputtet
Outputs
(antal)
Outputs
(antal)
Outputs
(antal)
Outputs
(antal)
Outputs
(antal)
Outputs
(antal)
Outputs
(antal)
Omkost-
ninger
Omkost-
ninger
Omkost-
ninger
Omkost-
ninger
Omkost-
ninger
Om-kost-
ninger
Om-kost-
ninger
Samlet
antal
outputs
Samlede
omkost-
ninger
OMKOSTNINGER I ALT
Bemærk: For de specifikke mål er outputtene endnu ikke fastsat (se punkt 1.4.2).
- 29 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0030.png
3.2.3.
Anslåede virkninger for administrationsbevillingerne
3.2.3.1. Sammenfatning
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af administrationsbevillinger
– x Forslaget/initiativet medfører anvendelse af administrationsbevillinger som
anført herunder:
År
2014
UDGIFTSOMRÅD
E5
i den flerårige
finansielle ramme
Menneskelige
ressourcer
13
Andre administra-
tionsudgifter
Subtotal
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige
finansielle ramme
Uden for
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige
finansielle ramme
År
2015
År
2016
År
2017
År
2018
i mio. EUR (tre decimaler)
År
År
I ALT
2019
2020
136,998
136,998
136,998
136,998
136,998
136,998
136,998
958,986
9,704
9,704
9,704
9,704
9,704
9,704
9,704
67,928
Menneskelige
ressourcer
Andre udgifter af
administrativ art
Subtotal
uden for
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige
finansielle ramme
I ALT
146,702
146,702
146,702
146,702
146,702
146,702
146,702
1 026,914
13
Baseret på en gennemsnitlig omkostning på 127 000 EUR for stillinger i stillingsfortegnelsen
(tjenestemænd og midlertidigt ansatte).
- 30 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0031.png
3.2.3.2. Anslået behov for menneskelige ressourcer
(Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af menneskelige ressourcer.
– x Forslaget/initiativet medfører anvendelse af menneskelige ressourcer som
anført herunder:
Bemærk: Det skønnes, at forslagene ikke får nogen virkninger for bevillingerne
til administration, dvs. at det er hensigten, at lovgivningen skal
implementeres med de nuværende menneskelige ressourcer og
administrationsudgifter. Tallene for perioden 2014-2020 bygger på
situationen i 2011. Indvirkningen af Kroatiens tiltrædelse er endnu ikke
taget med i betragtning i de nedenfor anførte tal.
Overslag angives i hele tal (eller med højst én decimal)
År
2014
År
2015
År
2016
År
2017
År
2018
År
2019
År
2020
Stillinger i stillingsfortegnelsen (tjenestemandsstillinger og stillinger som
midlertidigt ansatte)
XX 01 01 01 (i hovedsæde og i
Kommissionens
repræsentationskontorer)
XX 01 01 02 (i delegationer)
XX 01 05 01 (indirekte forskning)
10 01 05 01 (direkte forskning)
Eksternt personale (i fuldtidsækvivalenter):
14
XX 01 02 01 (KA, V, UNE under
den samlede bevillingsramme)
XX 01 02 02 (KA, V, UED, LA og
UNE i delegationerne)
XX 01 04
yy
- i hoved-
sædet
- i delega-
tioner
1 034
3
1 034
3
1 034
3
1 034
3
1 034
3
1 034
3
1 034
3
78
78
78
78
78
78
78
XX
01 05 02 (CA, INT, SNE –
indirekte forskning)
10 01 05 02 (KA, V, UNE – direkte
forskning)
Andre budgetposter (skal angives)
ALT
15
1 115
1 115
1 115
1 115
1 115
1 115
1 115
XX
er lig med politikområdet eller det berørte budgetafsnit.
14
15
KA= kontraktansatte, INT = vikar; unge eksperter ved delegationerne, LA: LA= lokalt ansatte, UNE =
udstationerede nationale eksperter.
Omfatter ikke delloftet på budgetpost 05.010404.
- 31 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0032.png
Personalebehovet vil blive dækket ved hjælp af det personale, som GD'et allerede har afsat
til forvaltning af aktionen, og/eller til interne rokader i GD'et, eventuelt suppleret med
yderligere bevillinger, som tildeles det ansvarlige GD i forbindelse med den årlige
tildelingsprocedure under hensyntagen til de budgetmæssige begrænsninger.
Beskrivelse af de opgaver, der skal udføres:
Tjenestemænd og midlertidigt ansatte
Eksternt personale
- 32 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1169013_0033.png
3.2.4.
Forenelighed med indeværende flerårige finansielle ramme
– x Forslaget/initiativet er foreneligt med
FORSLAGENE TIL
den flerårige
finansielle ramme
FOR 2014-2020
Forslaget/initiativet kræver omlægning af det relevante udgiftsområde i den
flerårige finansielle ramme.
Forslaget/initiativet kræver, at fleksibilitetsinstrumentet anvendes, eller at den
flerårige finansielle ramme revideres.
3.2.5.
Tredjemands bidrag til finansieringen
– Forslaget/initiativet indeholder ikke bestemmelser om samfinansiering med
tredjepart.
– X Forslaget vedrørende udvikling af landdistrikter (ELFUL) indeholder
bestemmelser om samfinansiering, jf. følgende overslag:
År
2014
År
2015
MS
Endnu
ikke
fastsat
År
2016
MS
Endnu
ikke
fastsat
År
2017
MS
Endnu
ikke
fastsat
År
2018
MS
Endnu
ikke
fastsat
i mio. EUR (3 decimaler)
År
År
I alt
2019
2020
MS
Endnu
ikke
fastsat
MS
Endnu
ikke
fastsat
MS
Endnu ikke
fastsat
Organ, som deltager i
samfinansieringen
(angives)
Samfinansierede
bevillinger I ALT
16
MS
Endnu
ikke
fastsat
3.3.
Anslåede virkninger for indtægterne
– x Forslaget/initiativet har ingen finansielle virkninger for indtægterne.
Forslaget/initiativet har følgende finansielle virkninger:
x for egne indtægter
x for diverse indtægter
i mio. EUR (tre decimaler)
Forslagets/initiativets virkninger
17
År
n
År
n+1
År
n+2
År
n+3
Indsæt så mange kolonner som
nødvendigt for at vise varigheden af
virkningerne (jf. punkt 1.6)
Indtægtspost på
budgettet
Bevillinger til
rådighed i
indeværende
regnskabsår
Forslaget/initiativet har følgende finansielle virkning: – på egne indtægter – på diverse indtægter
Se tabel 2 og 3 i punkt 3.2.1.
16
17
Dette fastsættes i de programmer for udvikling af landdistrikter, som medlemsstaterne forelægger.
Med hensyn til EU's traditionelle egne indtægter (told, sukkerafgifter) opgives beløbene netto, dvs.
bruttobeløb, hvorfra opkrævningsomkostningerne på 25 % er fratrukket.
- 33 -