Europaudvalget 2012
KOM (2012) 0587
Offentligt
1451509_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 11.10.2012
COM(2012) 587 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
STATUSRAPPORT OM UDVIKLINGEN AF ANDEN GENERATION AF
SCHENGENINFORMATIONSSYSTEMET (SIS II)
Januar-juni 2012
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
Indledning .................................................................................................................... 3
Projektstatus ................................................................................................................. 3
2.1. Oversigt over fremskridt i rapporteringsperioden............................................................... 3
2.2. Teknisk ramme for projektets færdiggørelse ...................................................................... 4
2.3. Forberedelse af migrationen................................................................................................ 7
2.4. SIS II-nettet ......................................................................................................................... 8
2.5. Sikkerhed............................................................................................................................. 8
3.
Forvaltning ................................................................................................................... 9
3.1. Finansielle aspekter ............................................................................................................. 9
3.2. Operationel forvaltning ..................................................................................................... 10
3.3. Projektstyring .................................................................................................................... 10
3.3.1. Det Globale Programstyringsråd (GPMB) ..................................................................... 10
3.3.2. SIS-VIS-udvalget (SIS II) .............................................................................................. 11
3.3.3. National planlægning og koordinering........................................................................... 11
3.3.4. Rådet............................................................................................................................... 11
3.3.5. Europa-Parlamentet........................................................................................................ 12
3.3.6. Risikostyring .................................................................................................................. 12
4.
5.
Prioriteringer i den næste rapporteringsperiode......................................................... 12
Konklusioner .............................................................................................................. 13
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451509_0003.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
STATUSRAPPORT OM UDVIKLINGEN AF ANDEN GENERATION AF
SCHENGENINFORMATIONSSYSTEMET (SIS II)
Januar-juni 2012
1.
I
NDLEDNING
I denne statusrapport beskrives det arbejde, der er gennemført i første halvår af 2012
vedrørende udviklingen af anden generation af Schengeninformationssystemet (SIS II) og
forberedelserne til migrationen fra SIS 1+ til SIS II. Den forelægges for Rådet og Europa-
Parlamentet i overensstemmelse med artikel 18 i Rådets forordning (EF) nr. 1104/2008 af
24. oktober 2008
1
og Rådets afgørelse 2008/839/RIA af 24. oktober 2008
2
om overgang fra
Schengeninformationssystemet (SIS 1+) til SIS II.
2.
P
ROJEKTSTATUS
2.1. Oversigt over fremskridt i rapporteringsperioden
Efter testningen af komponenterne i de nationale systemer og det centrale system i det
foregående halvår koncentrerede aktiviteterne i første halvdel af 2012 sig om en intensiv
testning af det centrale system og det stigende samspil mellem dette og de nationale systemer.
Forberedelserne af projektets afsluttende faser, nemlig færdiggørelsen af den samlede test og
den faktiske migration af data, er nået et betydeligt stykke videre i løbet af rapporterings-
perioden.
Det vellykkede resultat af den anden etapemålstest, som Kommissionen gennemførte i
tidsrummet 2.-7. maj, og som involverede elleve medlemsstater, viste, at det centrale system
er parat, og hvilke fremskridt der var sket, hvad angår gennemførelsen af projektet.
Det er blevet sikret, at den globale tidsplan overholdes trods problemerne i forbindelse med de
krævende testaktiviteter, der blev gennemført parallelt på både centralt og nationalt plan.
i) Flere medlemsstater udnyttede, at tidsplanen for afslutningen af deres nationale
testkampagner for den udvidede overensstemmelsestest (CTE) var blevet forlænget. Da en
vellykket afslutning af denne testfase udgør en forudsætning for at deltage i den samlede test,
har de respektive medlemsstater og Kommissionen så hurtigt som muligt fået afklaret de
resterende problemer på nationalt plan.
1
2
Rådets forordning (EF) nr. 1104/2008 af 24. oktober 2008 om overgang fra Schengeninformations-
systemet (SIS 1+) til anden generation af Schengeninformationssystemet (SIS II) (EUT L 299 af
8.11.2008, s. 1).
Rådets afgørelse 839/2008/RIA af 24. oktober 2008 om overgang fra Schengeninformationssystemet
(SIS 1+) til anden generation af Schengeninformationssystemet (SIS II) (EUT L 299 af 8.11.2008,
s. 43).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451509_0004.png
ii) Det forhold, at de kvalificerede og validerede SIS 1+-redskaber, som Frankrig skulle have
leveret, ikke var disponible, påvirkede testene på centralt plan, navnlig forberedelsen af den
anden etapemålstest. Risikoen for forsinkelser i den overordnede tidsplan som følge heraf
blev undgået ved at bruge SIS II-testredskaber, efter at medlemsstaterne var blevet behørigt
konsulteret herom. Disse redskaber, som det allerede var planlagt at bruge under
etapemålstest 2, var i fuld åbenhed over for medlemsstaterne blevet vurderet som fuldt
kvalificerede og valideret. Til den samlede test endte det ene af de to SIS 1+-testredskaber
med at stå til rådighed.
iii) Da det blev bekræftet, at den oprindeligt planlagte hovedansvarlige for testene (dvs.
medlemsstaternes SIS 1-kontrahent) ikke var disponibel, overtog en ekspert fra en af
medlemsstaterne denne rolle, efter at den pågældende var blevet udnævnt af den relevante
arbejdsgruppe i Rådet. På opfordring af formandskabet påtog Kommissionen sig at
gennemføre en kontraktmæssig løsning med henblik på at skaffe teknisk støtte til
medlemsstaternes testansvarlige.
Disse problemer krævede et tæt samarbejde mellem Kommissionen, medlemsstaternes
eksperter i Det Globale Programstyringsråd og SIS-VIS-udvalget. Generelt sikrede de berørte
parters generelt konstruktive tilgang, at projektet både tidsmæssigt og budgetmæssigt forløb
efter planen.
2.2. Teknisk ramme for projektets færdiggørelse
Test
De seneste måneder har været brugt til testaktiviteter for at sikre, at SIS II som helhed
fungerer ordentligt. Der er blevet gennemført flere testkampagner i rapporteringsperioden for
at teste både det centrale systems og de nationale systemers ydeevne, og at disse systemer er
stabile og fungerer ordentligt.
a) Udvidet overensstemmelsestest (CTE)
Ved hjælp af CTE-kampagnen kontrolleres det, at de nationale systemer er i overens-
stemmelse med SIS II-specifikationerne. I midten af juni havde flertallet (26) af
medlemsstaterne med held afsluttet deres nationale CTE-kampagne. Da der imidlertid stadig
var fire medlemsstater, der havde tekniske problemer, var de forsinkede og kunne ikke deltage
i den første gruppe i den samlede test. Ved at overføre de fleste af de pågældende
medlemsstater til den sidste testgruppe (gruppe 4) i den samlede test og samtidig løse
problemerne i tæt samarbejde med Kommissionen og kontrahenterne skulle der være tid nok
til, at de nødvendige forbedringer kan være gennemført senest i august 2012.
b) Kvalifikationstest af det centrale system (CSQT) uden medlemsstaterne
Kvalifikationstestene af det centrale system uden medlemsstaterne, som går ud på at køre
tusindvis af prøvesager, havde til formål at kontrollere, at det centrale system opfylder såvel
de funktionelle som de ikke-funktionelle krav. Forbindelsen mellem systemets centrale enhed
i Strasbourg og den centrale backup-enhed i St. Johann im Pongau blev testet for at sikre, at
dataene i de to databaser var de samme. Denne testfase, der blev indledt i 2011, blev afsluttet i
januar 2012.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451509_0005.png
c) CSQT med medlemsstaterne
Kvalifikationstestene af det centrale system, der byggede på tidligere testkampagner, men
med den betydelige forskel, at otte aktive nationale systemer deltog i testen, blev indledt den
16. januar 2012 som planlagt og afsluttet den 19. februar. Testen blev accepteret den 27. april
2012.
d) Foreløbig systemafleveringstest (PSAT)
Den foreløbige systemafleveringstest (PSAT) fandt sted i marts 2012. PSAT varede fem dage,
hvor tolv frivillige medlemsstater testede deres dataindlæsning i både den centrale enhed og
den centrale backup-enhed. Analysen af resultaterne viste, at begge enheder klarede testen
uden væsentlige problemer, selv om det var nødvendigt at gentage visse test i forbindelse med
den centrale backup-enhed. Testfasen afslørede desuden visse nationale systemers manglende
robusthed, hvorfor det var nødvendigt at erstatte dem med simulatorer under gennemførelsen
af testen. De nationale mangler er i mellemtiden blevet afhjulpet på behørig vis.
e) Den anden etapemålstest (M2)
Højdepunktet i rapporteringsperioden var gennemførelsen af den anden etapemålstest. Denne
test var den anden supplerende kontrol, der var medtaget i tidsplanen for projektets testning på
Rådets anmodning (retlige og indre anliggender) i juni 2009
3
.
I henhold til konklusionerne af Rådets møde i juni 2009 var det meningen, at Frankrig skulle
tilpasse visse SIS 1-testredskaber til etapemålstestene. Det første redskab, som skulle
registrere transaktioner mellem det centrale system og de nationale systemer, blev opgivet i
marts 2012, mens det andet, der skulle analysere registreringerne for at afgøre, om systemets
ydeevne opfyldte specifikationerne, kun delvis opfyldte kriterierne på tidspunktet for den
samlede test, men var ikke parat til den anden etapemålstest. For at afbøde virkningerne heraf
og dermed overholde tidsplanen for systemets idriftsættelse i marts 2013 og samtidig sikre
denne testkampagnes pålidelighed, blev det sammen med flertallet af medlemsstaternes
eksperter besluttet til det andet etapemål kun at anvende de testredskaber, som var
udtrykkeligt nævnt i konklusionerne af Rådets møde i juni 2009, og som var parate, nemlig de
SIS II-testredskaber, som Kommissionens kontrahenter havde udviklet. Efter en grundig
testning godkendte alle medlemsstater disse redskaber.
De vigtigste test i forbindelse med andet etapemål fandt sted i tidsrummet 2.-7. maj og
involverede elleve medlemsstaters nationale systemer. Det centrale system og de nationale
systemer udvekslede uafbrudt over to millioner standardtransaktioner (bestående af oprettelse,
ajourføring eller sletning af SIS II-indberetninger). Det betød, at systemet på fem dage
udvekslede flere data end SIS 1 i en hel måned og dermed overskred de krav, der var fastsat i
konklusionerne af Rådets møde i juni 2009. Parallelt hermed klarede systemet i disse fem
dage også ca. 50 millioner søgninger i den centrale database, hvilket er en funktionalitet, der
ikke eksisterer i SIS 1. Testen viste, at den centrale enhed og den centrale backup-enhed er
fuldt ud synkroniserede. Der skete ingen afbrydelser eller tab af data, kun én medlemsstat
oplevede en kort strømafbrydelse, men det centrale system og det nationale system klarede
dette effektivt.
3
10708/09
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451509_0006.png
Den anden etapemålstest har i alt væsentligt vist, at det centrale SIS II-system er stabilt under
normale driftsforhold. Som det blev nærmere forklaret i Kommissionens valideringsrapport,
blev målet for etapemålstesten (dvs. at afprøve det centrale systems stabilitet, pålidelighed og
ydeevne) nået. Kriterierne for iværksættelsen, gennemførelsen og afslutningen af testen var
opfyldt. Alle tolv succeskriterier var opfyldt.
I henhold til den procedure, der er fastsat i konklusionerne af Rådets møde i juni 2009
4
, blev
resultatet af testen vurderet og valideret rent teknisk af Kommissionen sammen med Det
Globale Programstyringsråd og SIS II-tastforcen den 26. juni. I juli 2012 anerkendte
COREPER og Rådet derefter formelt dette positive resultat. Kommissionen har officielt
orienteret Europa-Parlamentet om resultatet af testen.
f) Den samlede test
Den endelige udgave af den samlede testplan med den endelige testfase fra juni til september
2012 blev godkendt af arbejdsgruppen vedrørende Schengenspørgsmål (i SIS-TECH-
sammensætningen) den 24. maj 2012.
I lyset af den række af test af det centrale system, der allerede var blevet gennemført, og
navnlig det positive resultat af den anden etapemålstest erklærede Kommissionen den 30. maj
2012
5
over for COREPER, at de komponenter, som den er ansvarlig for, var parate. Denne
meddelelse, som blev fremsat i overensstemmelse med retsgrundlaget for SIS II, gjorde det
muligt for de berørte parter at gå videre til den samlede test.
Da formålet med den samlede test er at teste systemets ydeevne fra ende til anden, kræves der
en stor indsats fra medlemsstaternes side. Tilrettelæggelsen af testen og andre tekniske
elementer blev fastlagt på en teknisk workshop den 31. maj 2012.
Da det som følge af de franske myndigheders problemer med at opfylde deres
kontraktmæssige forpligtelser ikke var muligt at udpege en SIS 1-kontrahent (som oprindeligt
planlagt), blev en ekspert fra en medlemsstat udpeget til at være medlemsstaternes
testansvarlige for den samlede test. På medlemsstaternes anmodning accepterede
Kommissionen imidlertid kontraktmæssigt at dække SIS 1-kontrahentens støttetjenester. Det
Globale Programstyringsråd bistod også teststyringsteamet. Den formelle del af den samlede
test startede den 19. juni med den første gruppe på otte medlemsstater og skal følges af endnu
tre grupper i løbet af det næste halvår. Den første testrunde blev afsluttet den 27. juni. Ifølge
den foreløbige analyse blev der ikke konstateret nogen større problemer med det centrale
system eller de nationale systemer. Usædvanlige problemer, såsom at redskabet til
overvågning af nettet var ustabilt én dag eller forskellige meninger om de tekniske procedurer
i en enkelt test, blev hurtigt løst gennem et generelt godt samarbejde mellem de involverede
parter.
4
5
SIS II-taskforcen, der består af eksperter fra de berørte medlemsstater, blev oprettet i medfør af
konklusionerne af Rådets (retlige og indre anliggender) møde i oktober 2006, og den skal "i samarbejde
med Kommissionen bistå Rådet i dets arbejde med at varetage forvaltningen og koordineringen af
SIS II-projektet, herunder gøre status over forberedelserne i de enkelte medlemsstater".
Fælles artikel 8, stk. 1, i Rådets forordning (EF) nr. 1104/2008 af 24.10.2008 og Rådets afgørelse
2008/839/RIA af 24.10.2008.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451509_0007.png
2.3. Forberedelse af migrationen
Kernen i den midlertidige migrationsarkitektur er en konverter, der skal gøre det muligt at
overføre SIS 1-data til det nye system
6
.
Efter at konverteren havde bestået afleveringsprøvninger på fabrikken i oktober 2011, blev
den opstillet i Strasbourg og testet mod SIS II (systemløsningstestning – SIS II) inden
yderligere afprøvning med SIS 1+. Desuden installerede og testede Kommissionen de
nødvendige SIS 1+-kommunikationskomponenter i selve konverteren, hvilket var nødvendigt,
før konverteren blev forbundet med SIS 1+. Der blev gjort forberedelser til at forbinde
konverteren til testmiljøet i begyndelsen af 2012.
I første halvdel af 2012 blev konverteren testet mod SIS 1+ (kvalifikationstest). Fra slutningen
af maj 2012 er konverteren blevet testet mod begge systemer (systemløsningstestning – fuld
integration (SST2)). Forberedelserne af infrastrukturen blev afsluttet, og de funktionelle test
startede den 11. juni 2012 som planlagt. Denne testfase skal være afsluttet i slutningen af
august 2012. Efter afprøvningsfasen bliver næste skridt den egentlige datamigration fra
SIS 1+ til SIS II i begyndelsen af 2013.
Planlægning af migrationen
Kommissionen foreslog i maj 2012 en ændring af den retlige ramme for den egentlige
datamigration (de såkaldte migrationsinstrumenter). Målene er at afpasse de retlige
bestemmelser efter den tekniske fremgangsmåde, der blev opnået enighed om med medlems-
staterne i 2011, og at tilbyde medlemsstaterne yderligere finansiel støtte til veldefinerede
migrationsrelaterede aktiviteter. Forslaget forventes vedtaget i anden halvdel af 2012, efter at
Europa-Parlamentet er blevet hørt.
Kommissionen arbejder tæt sammen med medlemsstaterne om udarbejdelsen af migrations-
vejledningen, som indeholder en detaljeret beskrivelse af de faser, der er fastlagt i
migrationsplanen. I slutningen af marts blev der afholdt en migrationsworkshop vedrørende
migrationsvejledningen, hvor medlemsstaterne enedes om den redefinerede overgangsstrategi,
der betyder, at medlemsstaterne ikke migrerer individuelt, men i fire grupper. I vejledningen
fastlægges de roller og ansvarsområder, der vil være gældende gennem hele processen, og den
detaljerede tidsplan for migrationen beskrives. Denne opgave blev iværksat i december 2011
og skal være gennemført inden udgangen af 2012.
Det er bestemt i migrationsinstrumenterne, at de medlemsstater, der deltager i SIS 1+, skal
foretage en test af supplerende oplysninger (Sirene-funktionstest)
7
. Kommissionen fortsatte
med at støtte medlemsstaterne i deres forberedelser af gennemgangen af de tekniske
specifikationer for dataudveksling mellem Sirene-kontorerne og deres udarbejdelse af en
detaljeret testbeskrivelse med henblik på Sirene-funktionstestene, som skal finde sted i anden
halvdel af 2012.
I tidsrummet februar-juni 2012 gennemgik og ajourførte SIS-VIS-udvalget i Sirene-
sammensætningen på fire møder Sirene-manualen og andre gennemførelsesforanstaltninger
6
7
Fælles artikel 10, stk. 3, i Rådets forordning (EF) nr. 1104/2008 af 24.10.2008 og Rådets afgørelse
2008/839/RIA af 24.10.2008.
Fælles artikel 9, stk. 1, i Rådets forordning (EF) nr. 1104/2008 og Rådets afgørelse 2008/839/RIA.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451509_0008.png
med henblik på SIS II for at afslutte Sirene-procedurerne og sikre, at Sirene-formularerne
foreligger, når Sirene-funktionstestene starter i september 2012. Kommissionens
gennemførelsesafgørelse forventes vedtaget i årets anden halvdel.
2.4. SIS II-nettet
SIS II-projektet omfatter etablering af et wide area-kommunikationsnetværk, som skal
opfylde kravet om tilgængelighed, sikkerhed, geografisk dækning og serviceniveau, således at
de nationale systemer og det centrale system kan kommunikere med hinanden.
Af driftshensyn har medlemsstaterne både hoved- og backupgrænseflader med netværket. I
rapporteringsperioden fortsatte arbejdet med at genaktivere flere medlemsstaters backup-
grænseflader som forberedelse til test, der involverer skift mellem hoved- og backupsites.
I retsinstrumenterne for SIS II beskrives kommunikationsinfrastrukturen for SIS II-data og
dataudvekslingen mellem Sirene-kontorer
8
. Da medlemsstaterne havde bekræftet de tekniske
specifikationer for den i SIS II planlagte mail-relayinfrastruktur til Sirene, færdiggjorde
Kommissionen indkøbsprocedurerne. Mail-relayinfrastrukturen blev opsat i første halvdel af
2012 forud for medlemsstaternes test af supplerende oplysninger. Første fase af de
grundlæggende konnektivitetstest fandt sted den 15.-16. maj. Anden fase fulgte den 14.-
15. juni. Resultaterne af de grundlæggende konnektivitetstest i anden fase er ved at blive
evalueret. Den tredje og sidste fase er planlagt til 18. juli 2012.
2.5. Sikkerhed
Undersøgelsen om supplerende netværkssikkerhed for SIS II blev forelagt SIS-VIS-udvalget i
den foregående rapporteringsperiode. Man fandt frem til en teknisk løsning, der overholder
alle krav, og et pilotprojekt blev efterfølgende iværksat. Det nødvendige udstyr blev købt, og
første fase kørte fra oktober 2011 til februar 2012 i et kontrolleret miljø. Alle tekniske
muligheder for gennemførelsen af en løsning blev valideret. Næste skridt i pilotprojektet
bliver at foretage en yderligere test, der kræver deltagelse af tre frivillige medlemsstater.
Tyskland og Østrig har allerede meldt sig, og man søger nu efter en tredje frivillig deltager.
Testen finder sted i september 2012.
8
Fælles artikel 4 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1987/2006 af 20. december 2006
om oprettelse, drift og brug af anden generation af Schengeninformationssystemet (SIS II) (EUT L 381
af 28.12.2006, s. 4) og Rådets afgørelse 2007/533/RIA af 12. juni 2007 om oprettelse, drift og brug af
anden generation af Schengeninformationssystemet (SIS II) (EUT L 205 af 7.8.2007, s. 63).
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451509_0009.png
3.
F
ORVALTNING
3.1. Finansielle aspekter
SIS II-budgettet
Ved udgangen af rapporteringsperioden beløb Kommissionens samlede budgetmæssige
forpligtelser til SIS II-projektet siden 2002 sig til 149 811 765 EUR. De tilsvarende kontrakter
omfatter feasibilityundersøgelser, udvikling af selve det centrale SIS II-system, støtte og
kvalitetssikring, SIS II-netværket, forberedelse af den operationelle forvaltning i Strasbourg,
sikkerhed, biometriske forberedelser, kommunikation og udgifter til eksperters tjenesterejser.
Ud af dette beløb var der fra 2002 til udgangen af juni 2012 udbetalt 109 899 337 EUR. De
største udgiftsposter var udvikling (62 364 845 EUR), netværket (27 379 985 EUR), støtte og
kvalitetssikring (11 207 827 EUR) og forberedelse af den operationelle forvaltning i
Strasbourg og Sankt Johann im Pongau (7 279 228 EUR).
Budgetgennemførelse
Fra 2002 til juni 2012
(i EUR)
Udvikling (HP/Stéria)
Udvikling (Atos)
Støtte og
kvalitetssikring
Netværk
Forberedelse af den
operationelle
forvaltning
Sikkerhed
Undersøgelser/
konsulentbistand
Oplysningskampagne
Forpligtelser
80 593 047
3 535 041
14 281 792
38 526 008
9 201 624
Betalinger
59 285 803
3 079 041
11 207 827
27 379 985
7 279 228
Fra januar til juni 2012
Forpligtelser
0
0
1 189 523
0
235 730
Betalinger
8 213 662
1 814 541
1 715 330
2 396 868
201 925
1 358 310
1 064 410
33 373
221 739
963 207
33 373
434 259
14 874
109 899 337
0
103 279
0
0
0
1 528 532
4 027
20 947
0
117 682
0
14 484 983
Udgifter til eksperters 1 203 286
tjenesterejser
Andet
I ALT:
14 874
149 811 765
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451509_0010.png
Yderligere finansiering til medlemsstaternes nationale udvikling
For at støtte færdiggørelsen af den nationale projektudvikling gennem Fonden for De Ydre
Grænser blev der inden for rammerne af fondens programmering for 2011 foretaget en
betydelig reallokering af midler til de nationale SIS II-projekter. Otte medlemsstater har fået
stillet midler til rådighed fra fondens del vedrørende fællesskabsforanstaltninger for at tage
hensyn til det ekstra behov for midler i deres årsprogrammer for 2011.
Disse projekter startede i slutningen af 2011 og skal afsluttes i sensommeren eller det tidlige
efterår 2012.
3.2. Operationel forvaltning
Efter vedtagelsen af forordningen om oprettelse af Det Europæiske Agentur for den
Operationelle Forvaltning af Store It-systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed og
Retfærdighed i oktober 2011
9
vil agenturet påtage sig sine opgaver i forbindelse med den
operationelle styring af SIS II, når systemet er taget i drift.
Kommissionen har udført de nødvendige administrative opgaver for at hjælpe agenturet med
at komme i gang. Medlemsstaterne og Kommissionen har udpeget deres repræsentanter til
agenturets bestyrelse og til de respektive rådgivende grupper. I overensstemmelse med
forordningen om oprettelse af agenturet blev der den 16. april udpeget en midlertidig
administrerende direktør.
Bestyrelsen mødtes to gange i dette halvår, nemlig det indledende møde den 22.-23. marts
2012 i Tallinn og det andet møde den 28. juni, hvor den endelige administrerende direktør
blev valgt. I fortsættelse af en erklæring fra LIBE-udvalgt den 10. juli forventes Europa-
Parlamentet at vedtage en udtalelse om den valgte kandidat. Efterfølgende vil den udvalgte
kandidat skulle udpeges af bestyrelsen ved skriftlig procedure. Det første møde i den
rådgivende SIS II-gruppe blev afholdt den 6.-7. juni.
Der er yderligere forberedende aktiviteter i gang for at etablere agenturet og dets
arbejdsrammer, således at det kan begynde at udgøre de opgaver, det er blevet betroet, fra
1. december 2012 (dvs. rekruttering af personale, tilpasning af de midlertidige lokaler,
færdiggørelse af de vigtige dokumenter, der skal sætte agenturet i stand til at fungere, såsom
arbejdsprogrammet for 2012 og 2013, forhandling af aftaler med værtsmedlemsstaterne og
associerede lande).
3.3. Projektstyring
3.3.1. Det Globale Programstyringsråd (GPMB)
GPMB fortsatte inden for rammerne af sit mandat, som blev formaliseret ved det
migrationsinstrument, der blev vedtaget den 3. juni 2010, med at yde rådgivning for at få
afklaret en lang række projektrelaterede spørgsmål vedrørende forberedelsen af den anden
etapemålstest og den samlede test. Udvekslingen af synspunkter mellem formandskabet,
Kommissionen, en række eksperter fra medlemsstaterne og Kommissionens hovedkontrahent
9
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1077/2011 af 25. oktober 2011.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
var med til at fremme GPMB's målsætning om at skabe større ensartethed mellem det centrale
og de nationale SIS II-projekter.
GPMB afholdt tyve plenarmøder i det tidsrum, denne rapport dækker.
3.3.2. SIS-VIS-udvalget (SIS II)
SIS-VIS-udvalget afholdt fem møder om tekniske aspekter af SIS II i perioden januar-juni
2012. Der blev truffet flere vigtige beslutninger om migration og testning inden for rammerne
af denne udvalgsprocedure.
Ud over de regelmæssige møder i SIS-VIS-udvalget afholdes der møder i en række
arbejdsgrupper under udvalget, og der arrangeres workshopper med medlemsstaternes
eksperter, hvor man drøfter detaljerede tekniske spørgsmål. Disse møder fokuserer som regel
på spørgsmål vedrørende specifikke projektleverancer:
Den rådgivende testgruppe udtaler sig til SIS-VIS-udvalget om spørgsmål
vedrørende tilrettelæggelsen, gennemførelsen og fortolkningen af test. Denne gruppe
afholdt 23 møder i rapporteringsperioden.
Gruppen for forvaltning af ændringer (CMB) rådgiver om klassificering,
kvalifikationer og den mulige virkning af at rette op på de indberettede problemer. På
grund af det store arbejde med at vedtage de opdaterede tekniske specifikationer for
det centrale system i 2010-2011 og den efterfølgende stabilisering af krav blev denne
gruppe, som også rapporterer til SIS-VIS-udvalget, ikke formelt indkaldt til møde i
rapporteringsperioden. Medlemsstaterne og Kommissionen gennemgik og ajourførte
imidlertid CMB's forretningsorden, således at medlemsstaterne kan vurdere, om de
planlagte ændringer af deres nationale systemer er i overensstemmelse med det
centrale system.
Der blev afholdt en SIS II-migrationsworkshop i dette tidsrum.
3.3.3. National planlægning og koordinering
Der er oprettet en arbejdsgruppe bestående af medlemsstaternes nationale projektledere, som
skal rådgive Kommissionens projekthold. Emnet for møderne for de nationale projektledere er
behandling af detaljerede planlægningsspørgsmål, risici og aktiviteter vedrørende både det
centrale projekt og de nationale projekter. I denne rapporteringsperiode har der været afholdt
fem møder for de nationale projektledere.
3.3.4. Rådet
I overensstemmelse med Rådets konklusioner og for at sikre fuld åbenhed informerer
Kommissionen regelmæssigt Rådet om gennemførelsen af den overordnede tidsplan for SIS II
og udgifterne til det centrale projekt.
Kommissionen deltager fortsat aktivt i møder på tværs af rådsorganer og i forberedelsen
heraf. Da Kommissionen forsøger at få afklaret de spørgsmål og løst de problemer,
medlemsstaterne rejser, bidrager den med mere end blot regelmæssigt at informere om, hvor
langt SIS II-projektet er nået. Takket være den generelt samarbejdsvillige atmosfære blev de
pågældende problemer løst på teknisk plan. Takket være det forberedende arbejde, bl.a. det
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451509_0012.png
brev, kommissæren sendte forud for Rådets (retlige og indre anliggender) møde i april, skete
der konstruktive fremskridt på ministerplan.
Kommissionen fortsætter med at udsende en ugentlig bulletin med en kort gennemgang af den
tekniske udvikling til kolleger, der er beskæftiget med projektet på nationalt plan.
3.3.5. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet har opført en del af bevillingerne til SIS II-projektet på EU's almindelige
budget i reserven. Kommissionen holder Europa-Parlamentet informeret om status for SIS II.
Ud over at Kommissionen opfylder sine rapporteringsforpligtelser i medfør af SIS II-
retsinstrumenterne med fremlæggelsen af SIS II-situationsrapporten
10
, hvilket er i overens-
stemmelse med Rådets konklusioner af 5. juni 2009, har den ved adskillige lejligheder
forelagt Europa-Parlamentets repræsentanter ajourførte oplysninger om finansielle og
kontraktuelle forhold vedrørende projektet samt tidsplanen og status herfor. Desuden
besvarede Kommissionen en parlamentsforespørgsel vedrørende SIS II.
3.3.6. Risikostyring
Kommissionen holder sammen med projektets kontrahent med ansvar for kvalitetssikringen
nøje øje med risiciene i forbindelse med SIS II-projektet. I forbindelse med alle indkredsede
risici udarbejdes der en plan for at afhjælpe disse, hvori de foranstaltninger, der skal træffes
for at styre risikoen, specificeres. Listen over indkredsede risici ajourføres hver uge og
fremlægges for Det Globale Programstyringsråd, som drøfter dem hver måned.
De væsentligste risici i rapporteringsperioden var følgende:
4.
forsinkelserne i den udvidede overensstemmelsestest (CTE)
det forhold, at der var eller ikke var et kvalificeret SFR-redskab til rådighed
ressourceknaphed til C.SIS
det begrænsede tidsrum i migrationstidsplanen til at udforme en nødplan
mulige forsinkelser i omarbejdningen af migrationsinstrumenterne.
P
RIORITERINGER I DEN NÆSTE RAPPORTERINGSPERIODE
I den kommende rapporteringsperiode – fra juli til december 2012 – vil der være syv
hovedaktivitetsområder:
afslutning af CTE-testningen på nationalt plan
afslutningen af den samlede test
vedtagelsen af de omarbejdede SIS II-migrationsinstrumenter
10
Fælles artikel 18 i Rådets forordning (EF) nr. 1104/2008 og Rådets afgørelse 2008/839/RIA.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
den ikke-funktionelle konvertersystemløsningstest 2 (SST2)
Sirene-funktionstestene
den begrænsede og omfattende afprøvning af migrationen
vedtagelsen af Kommissionens gennemførelsesafgørelse om Sirene-vejledningen og
andre gennemførelsesforanstaltninger med henblik på SIS II.
K
ONKLUSIONER
5.
De intensive forberedelser til de sidste større testrunder og den efterfølgende datamigration
har ført til valideringen af den anden etapemålstest og starten på den samlede test.
Alle de problemer, der opstod under disse afsluttende projekttestfaser, blev løst med held
takket være samarbejdet mellem medlemsstaterne og Kommissionen, som gjorde det muligt at
få SIS II-projektet tilbage på sporet med henblik på den egentlige idriftsættelse i første kvartal
2013. De betydelige fremskridt, der er opnået, for at gøre systemet parat har banet vejen for
tre vigtige foranstaltninger, der skal træffes i løbet af resten af 2012 for at forberede
migrationen fra SIS 1+ til SIS II, nemlig afslutningen af den samlede test, Sirene-
funktionstesten og vedtagelsen af migrationsinstrumenterne.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451509_0014.png
Møder i SIS-VIS-udvalget (SIS II) og arbejdsgrupperne
Møder afholdt i rapporteringsperioden
JANUAR 2012
5, 11, 18, 24 Det Globale Programstyringsråd for SIS II
25 Møde for de nationale projektledere for SIS II
25 SIS-VIS-udvalget (møde om tekniske aspekter af SIS II)
10, 17, 24, 31 Den rådgivende testgruppe for SIS II
FEBRUAR 2012
1, 8, 15, 23,
29 Det Globale Programstyringsråd for SIS II
22 Møde for de nationale projektledere for SIS II
22 SIS-VIS-udvalget (møde om tekniske aspekter af SIS II)
7, 14, 21, 28 Den rådgivende testgruppe for SIS II
MARTS 2012
6, 14, 22, 27 Det Globale Programstyringsråd for SIS II
21 SIS-VIS-udvalget (møde om tekniske aspekter af SIS II)
21 Møde for de nationale projektledere for SIS II
6, 13, 20, 27 Den rådgivende testgruppe for SIS II
28 Migrationsworkshop for SIS II
APRIL 2012
3, 11, 19, 25 Det Globale Programstyringsråd for SIS II
10, 17, 24 Den rådgivende testgruppe for SIS II
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451509_0015.png
MAJ 2012
2, 7, 10, 16,
29 Det Globale Programstyringsråd for SIS II
30 SIS-VIS-udvalget (møde om tekniske aspekter af SIS II)
30 Møde for de nationale projektledere for SIS II
31 Workshop om gennemførelsen af den samlede SIS II-test
8, 15, 22, 29 Møde i den rådgivende testgruppe for SIS II
JUNI 2012
13, 20, 26, 27 Det Globale Programstyringsråd for SIS II
27 SIS-VIS-udvalget (møde om tekniske aspekter af SIS II)
27 Møde for de nationale projektledere for SIS II
5, 12, 19, 26 Møde i den rådgivende testgruppe for SIS II
Møder i SIS-VIS-udvalget (SIS II) og arbejdsgrupperne
b) Foreløbig dato for møder i den kommende rapporteringsperiode
JULI 2012
4, 10, 18, 24 Det Globale Programstyringsråd for SIS II
26 SIS-VIS-udvalget (møde om tekniske aspekter af SIS II)
26 Møde for de nationale projektledere for SIS II
3, 10, 17, 24,
31
Møde i den rådgivende testgruppe for SIS II
AUGUST 2012
1, 8, 22, 29 Det Globale Programstyringsråd for SIS II
7, 14, 21, 28
Møde i den rådgivende testgruppe for SIS II
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451509_0016.png
SEPTEMBER 2012
5, 12, 19, 26
Det Globale Programstyringsråd for SIS II
27 SIS-VIS-udvalget (møde om tekniske aspekter af SIS II)
27 Møde for de nationale projektledere for SIS II
4 , 11 , 18 ,
25 Møde i den rådgivende testgruppe for SIS II
OKTOBER 2012
3, 10, 17, 24,
31 Det Globale Programstyringsråd for SIS II
26 SIS-VIS-udvalget (møde om tekniske aspekter af SIS II)
26 Møde for de nationale projektledere for SIS II
2, 9, 16, 23,
30 Møde i den rådgivende testgruppe for SIS II
NOVEMBER 2012
7, 14, 21, 28 Det Globale Programstyringsråd for SIS II
29 SIS-VIS-udvalget (møde om tekniske aspekter af SIS II)
29 Møde for de nationale projektledere for SIS II
6, 13, 20, 27 Møde i den rådgivende testgruppe for SIS II
DECEMBER 2012
5, 12, 19 Det Globale Programstyringsråd for SIS II
20 SIS-VIS-udvalget (møde om tekniske aspekter af SIS II)
20 Møde for de nationale projektledere for SIS II
4, 11, 18 Møde i den rådgivende testgruppe for SIS II
DA
16
DA