Europaudvalget 2012
KOM (2012) 0601
Offentligt
1451523_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 10.10.2012
COM(2012) 601 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
om hovedresultaterne i den samlede overvågningsrapport om status over Kroatiens
fremskridt med forberedelserne til medlemskab af Den Europæiske Union
{SWD(2012) 338 final}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451523_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
om hovedresultaterne i den samlede overvågningsrapport om status over Kroatiens
fremskridt med forberedelserne til medlemskab af Den Europæiske Union
1.
I
NDLEDNING
Tiltrædelsesforhandlingerne med Kroatien blev afsluttet i juni 2011. Efter Kommissionens
positive udtalelse, Europa-Parlamentets samstemmende udtalelse og Rådets afgørelse om
optagelse af Republikken Kroatien blev tiltrædelsestraktaten undertegnet den 9. december
2011 (EUT L 112 af 24.4.2012). Kroatien har ratificeret tiltrædelsestraktaten og bliver
medlem af Den Europæiske Union den 1. juli 2013, forudsat at tiltrædelsestraktaten ratificeres
af alle medlemsstaterne. Som tiltrædelsesland har Kroatien status som aktiv observatør i
overgangsperioden indtil tiltrædelsen.
I løbet af forhandlingerne har Kroatien givet en række tilsagn, som senest skal være
gennemført på tiltrædelsestidspunktet, medmindre der er indgået særlige overgangsaftaler.
I strategipapiret og rapporten, der blev offentliggjort i oktober 2011, og i
overvågningsrapporten om Kroatiens tiltrædelsesforberedelser fra april 2012
1
gjorde
Kommissionen rede for Kroatiens fremskridt med forberedelserne til tiltrædelse.
Kommissionen identificerede også en række områder, hvor det er nødvendigt med yderligere
forbedringer for fuldt ud at opfylde alle kravene til medlemskab. Kroatien har udarbejdet en
handlingsplan for at følge op på resultaterne af overvågningsrapporten fra april.
Handlingsplanen er ved at blive gennemført, og en række foranstaltninger er allerede blevet
vedtaget. Blandt andet er der gjort fremskridt med omstruktureringen af Brodosplit, og
drøftelserne skrider frem med hensyn til privatiserings- og omstruktureringsaftaler for 3.Maj
og Brodotrogir. Gennemførelsen af strategien og handlingsplanen for reform af retsvæsenet er
fortsat, og en revideret strategi er i øjeblikket ved at blive færdiggjort. Regeringen har
foreslået en ny retshåndhævelseslovgivning for parlamentet. Der har fortsat været gode
resultater med bekæmpelse af korruption og organiseret kriminalitet, og der er taget
indledende skridt til at oprette en kommission vedrørende interessekonflikter. Hvad angår
grundlæggende rettigheder, er der vedtaget ændringer til loven om bekæmpelse af
diskrimination, og den nye lovgivning vedrørende ombudsmanden er blevet vedtaget.
Drøftelserne er blevet intensiveret med Bosnien-Hercegovina for at takle de udestående
spørgsmål om grænseforvaltning. Der kan konstateres fremskridt med tilpasningen til
tjenesteydelsesdirektivet og med hensyn til anerkendelse af faglige kvalifikationer.
Gebyret/afgiften på mobiltjenester blev ophævet med virkning fra juli 2012.
Ifølge tiltrædelsesaktens artikel 36 skal Kommissionen nøje overvåge alle de tilsagn, som
Kroatien har givet under tiltrædelsesforhandlingerne med særligt fokus på konkurrencepolitik,
retsvæsen og grundlæggende rettigheder samt frihed, sikkerhed og retfærdighed. I henhold til
tiltrædelsesakten skal Kommissionen endvidere forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en
samlet overvågningsrapport i efteråret 2012.
1
KOM(2012) 186 final.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I denne meddelelse fremlægges hovedresultaterne i den samlede overvågningsrapport, der
vurderer de fremskridt, Kroatien har gjort i sine tiltrædelsesforberedelser i perioden fra
oktober 2011 til september 2012. Den giver en samlet vurdering af Kroatiens fremskridt med
forberedelserne til medlemskab og sætter fokus på de områder, hvor det er nødvendigt med en
yderligere indsats, således at Kroatien er klar til medlemskab den 1. juli 2013.
Rapporten vurderer Kroatiens fremskridt med forberedelserne på basis af de politiske og
økonomiske kriterier for medlemskab og kravet om at vedtage og gennemføre EU-retten som
fastlagt på Det Europæiske Råd i København i 1993.
Vurderingen bygger på oplysninger, som er indsamlet og analyseret af Kommissionen,
herunder input fra Kroatien, såvel som oplysninger, der udveksles mellem medlemsstaterne,
internationale organisationer og organisationer i civilsamfundet gennem deres regelmæssige
kontakt til Kommissionen. Rapporten bygger desuden på Kommissionens konklusioner i de
ajourførte overvågningstabeller, der er et arbejdsredskab beregnet til en detaljeret opfølgning
af alle de tilsagn, Kroatien har givet under forhandlingerne.
Kommissionen ønsker gennem rapporten desuden at hjælpe Kroatien i landets videre
forberedelser til medlemskab.
2.
2.1
K
ROATIENS
OPFYLDELSE AF
K
ØBENHAVNERKRITERIERNE
SAMMENFATNING AF
RESULTATER
Politiske kriterier
Kroatien opfylder fortsat de
politiske kriterier.
På alle områder, der er omfattet af de
politiske kriterier (stabile institutioner, der sikrer demokrati, retsstat, menneskerettigheder og
respekt for og beskyttelse af minoriteter), er arbejdet fortsat, og resultaterne bliver mærkbare.
Der blev afholdt
parlamentsvalg
i december 2011 i et pluralistisk klima, og det foregik på en
effektiv og gennemsigtig måde. Det er nødvendigt at forbedre vedligeholdelsen af valglisten,
og dette arbejde er allerede startet. Hvad angår
den offentlige forvaltning,
kræves der
yderligere bestræbelser for at gøre den offentlige service mere professionel. Det er nødvendigt
at færdiggøre og effektivt gennemføre den relevante retlige ramme for at opbygge en
moderne, pålidelig, gennemsigtig og borgerorienteret offentlig service. I lyset af den nylige
gennemgribende omstrukturering af den offentlige forvaltning og under hensyntagen til de
yderligere ansvarsområder i forbindelse med EU-medlemskab bør Kroatien uden ophør løse
de administrative kapacitetsbegrænsninger, der er identificeret i den samlede
overvågningsrapport, og sikre, at afslutningen af forberedelserne til EU-medlemskab ikke
påvirkes.
Hvad angår
retsvæsenet,
er indsatsen for at styrke retsvæsenets uafhængighed, ansvarlighed,
upartiskhed og professionalisme fortsat. Det reformerede statslige domstolsråd og
statsadvokatrådet har fortsat virket på uafhængig vis. Begge organer har fortsat udpeget
embedsmænd til ansættelse i retsvæsenet på grundlag af gennemsigtige, ensartede og
objektive kriterier. Der skal gøres en indsats for at forbedre den måde, de fungerer på, så de
kan udføre deres nye opgaver, herunder systematisk og grundig kontrol af erklæringer om
aktiver og proaktiv anvendelse af disciplinære procedurer. De procedurer, der fører til
udvælgelse og udpegning af nye dommere og anklagere, skal forbedres. Kroatien har fortsat
gennemført en række tiltag, der sigter mod et mere effektivt retsvæsen. Forsinkelsen med
gamle kriminalsager er fortsat faldende, men antallet af gamle civilsager har været stigende i
de sidste 18 måneder. Denne generelle tendens til en stigning i antallet af uløste sager,
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
væsentligst civilsager, handelssager, forseelser og retshåndhævelsessager giver anledning til
bekymring. Den reviderede retshåndhævelseslovgivning, som regeringen vedtog i juli 2012,
skal vedtages af parlamentet og gennemføres for at kunne give konkrete resultater.
Der findes en passende lovgivningsmæssig og institutionel ramme for
bekæmpelse af
korruption,
og resultatlisten for gennemførelsen bliver stadigt bedre. De retshåndhævende
instanser er fortsat proaktive, særligt i højprofilerede sager. Korruption på lokalt niveau
kræver fortsat opmærksomhed, navnlig med hensyn til offentlige indkøb. Kroatien har
forbedret sin resultatliste, hvad angår styrkede forebyggende foranstaltninger ved hjælp af en
række forebyggende retlige instrumenter. Kroatien har imidlertid ikke gennemført
lovgivningen om interessekonflikter og har tilsidesat de tidligere bestemmelser om
tilsynsorganer og bestyrelser i offentlige virksomheder. Der er taget visse indledende skridt
med henblik på at oprette en kommission vedrørende interessekonflikter med regeringens
offentliggørelse af indkaldelsen af interessetilkendegivelser med henblik på udvælgelse af
kommissionens medlemmer i august 2012. Kommissionen skal oprettes og starte sit arbejde
uden ophør. Anvendelsesområdet for og gennemførelsen af lovgivningen om aktindsigt
kræver opmærksomhed. Kroatien er nået langt med politisamarbejde og bekæmpelse af
organiseret kriminalitet. Aktiviteterne er fortsat med henblik på at bringe den nationale
lovgivning i overensstemmelse med EU-retten og takle de kommende udfordringer med at
bekæmpe organiseret kriminalitet i EU.
Hvad angår
menneskerettigheder og beskyttelse af minoriteter,
respekteres
menneskerettighederne fortsat generelt, dog således at der stadig skal være opmærksomhed
om overholdelse af rettigheder for lesbiske, bøsser, biseksuelle og transpersoner. "Gay pride"-
begivenhederne i Split og Zagreb forløb uden større hændelser, og den kroatiske regering
gjorde en stor indsats for at sikre en problemløs afvikling.
Hvad angår respekt for og beskyttelse af minoriteter og kulturelle rettigheder, er beskyttelsen
af minoriteter fortsat blevet forbedret takket være gennemførelsen af foranstaltninger til
beskyttelse af mindretal, herunder forfatningsloven om de nationale mindretals rettigheder.
Antallet af minoriteter, der er ansat i statsforvaltningen og i retsvæsenet, er imidlertid fortsat
under det niveau, der er fastsat i loven. I overensstemmelse med forfatningen blev der i
december 2011 valgt otte parlamentsmedlemmer, som repræsenterer de nationale mindretal.
Kroatien skal imidlertid fortsat fremme tolerance over for mindretallene, særligt over for de
kroatiske serbere, og træffe foranstaltninger for at beskytte dem, som stadig kan være udsat
for trusler eller diskriminerende, fjendtlige eller voldelige handlinger. Romamindretallet har
særligt svære levevilkår, og der er fortsat udfordringer på områderne uddannelse, social
beskyttelse, sundhedspleje, beskæftigelse og adgang til personlige papirer.
Situationen vedrørende spørgsmål om flygtninges tilbagevenden er forbedret, og
gennemførelsen af bolighjælpsprogrammer fortsætter, dog i et langsommere tempo.
Betingelserne for en holdbar tilbagevenden af flygtninge skal udvikles yderligere.
Hvad angår
krigsforbrydelser,
samarbejder Kroatien fortsat fuldt ud med Det Internationale
Krigsforbrydertribunal vedrørende det Tidligere Jugoslavien (ICTY) og behandler
krigsforbrydelsessager. Der bør gøres en større indsats for at bekæmpe straffrihed for
krigsforbrydelser, særligt da størstedelen af forbrydelserne endnu ikke er blevet gjort til
genstand for retsforfølgelse. Der er brug for foranstaltninger, der kan fremme vidners
beskyttelse og fremmøde i retssager, navnlig i sager der er overført til særlige kamre. Hvad
angår
regionalt samarbejde,
har Kroatien fortsat dialogen med nabolandene med henblik på at
takle åbne bilaterale spørgsmål. Det kroatiske parlaments erklæring fra oktober 2011 om
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fremme af de europæiske værdier i sydøsteuropa understregede Kroatiens faste tilsagn om at
støtte de andre lande i regionen på deres vej mod EU. Kroatien deltog fortsat i samarbejdet
om krigsforbrydelser på bilateralt og regionalt niveau, og der er indført et godt samarbejde
mellem de retslige myndigheder, navnlig anklagere. Kroatien har fortsat bidraget aktivt til
Sarajevoprocessen. Der blev afholdt en international donorkonference i april 2012 i Sarajevo
for at sikre finansiering af en varig løsning for alle flygtninge i regionen, som blev fordrevet
som følge af de væbnede konflikter i det tidligere Jugoslavien i 1990'erne. Kroatien skal
afsætte den nødvendige yderligere finansiering.
Der skal gennemføres en omfattende proces med fornyet gennemgang af sager om forsvundne
personer som et vigtigt skridt i forsoningsprocessen i regionen.
Hvad angår
bilaterale forbindelser,
er den internationale grænsemægling mellem Kroatien og
Slovenien indledt, og voldgiftsretten trådte sammen for første gang den 13. april 2012. Der
skal opnås konkrete fremskridt med hensyn til grænsedragningen med Serbien, Montenegro
og Bosnien-Hercegovina.
2.2
Økonomiske kriterier
Kroatiens økonomi
blev midlertidigt stabiliseret medio 2011, før der igen opstod recession
ved årets udgang. Den økonomiske tilbagegang fortsatte i første halvdel af 2012.
Arbejdsløshed, det offentlige underskud og den offentlige gæld steg i 2011 fra et allerede højt
niveau. Den høje udlandsgæld er fortsat en af økonomiens store svagheder.
Hvad angår de økonomiske kriterier, har Kroatien en fungerende markedsøkonomi. En
energisk gennemførelse af hastende strukturreformer kan sætte Kroatien i stand til at klare
konkurrencepresset og markedskræfterne i Unionen i den nærmeste fremtid.
Der er bevaret bred politisk konsensus om de grundlæggende elementer i markedsøkonomien.
I betragtning af de eksisterende begrænsninger har den makroøkonomiske politik generelt
været hensigtsmæssig. Det lykkedes nationalbanken at fastholde valutakursen og den
finansielle stabilitet og samtidig bevare en forholdsvis fleksibel pengepolitik, da det
underliggende inflationspres var lavt. Banksektoren bevarede et solidt kapitalniveau. På det
finanspolitiske område gjorde myndighederne en indsats for at dæmpe det stigende underskud
ved at begrænse udgifterne. Det nuværende underskud på de løbende poster forblev lavt, da
en ny importstigning blev opvejet af stigende eksport. Bruttogælden over for udlandet er
stabiliseret, dog på et meget højt niveau.
Strukturreformerne gik langsomt fremad på nogle områder, bl.a. hvad angår privatisering og
omstrukturering af tabsgivende virksomheder, men var næsten ikke-eksisterende på andre.
Navnlig på arbejdsmarkedsområdet, hvor den allerede lave beskæftigelse og erhvervsfrekvens
faldt yderligere, er reformerne stadig på et meget tidligt stadium, og det haster stærkt med at
fremskynde dem. Investeringsklimaet lider fortsat af tunge administrative byrder, lange
procedurer, retsusikkerhed, uforudsigelige administrative afgørelser og talrige ikke-
skattemæssige gebyrer. De sociale overførsler, der udgør en forholdsvis høj andel af det
offentlige budget, er ikke tilstrækkelig målrettede. I betragtning af behovet for på mellemlang
sigt at sikre finanspolitisk holdbarhed kunne budgetproceduren forbedres. At sikre en mere
effektiv anvendelse af de offentlige midler, er fortsat en meget stor udfordring.
2.3
Evne til at påtage sig forpligtelserne ved medlemskab
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvad angår
evnen til at påtage sig forpligtelserne ved medlemskab
har Kroatien fortsat
gjort fremskridt med at vedtage og gennemføre EU-retten og er nu ved at færdiggøre
tilpasningen til EU-retten. Ikke desto mindre har Kommissionen identificeret et række
problemer, som kræver en yderligere indsats. De kroatiske myndigheder skal træffe alle
nødvendige foranstaltninger for at sikre, at landet er fuldstændig forberedt til medlemskab den
1. juli 2013, herunder hvad angår den administrative kapacitet til gennemførelse af EU-retten.
Ifølge tiltrædelsesaktens artikel 36 er der særligt fokus på konkurrencepolitik, retsvæsen og
grundlæggende rettigheder samt frihed, sikkerhed og retfærdighed.
Kapitel 8: Konkurrencepolitik
Kroatien opfylder generelt de tilsagn og krav, som følger af tiltrædelsesforhandlingerne
vedrørende konkurrencepolitik og burde være i stand til at gennemføre EU-retten fra
tiltrædelsestidspunktet. Det er hastende at få undertegnet privatiseringskontrakterne for de
kriseramte skibsværfter.
Kroatien har generelt tilpasset sin lovgivning på området
karteller, fusioner
og
statsstøtte.
Landet har ligeledes fortsat gjort en indsats for at opnå positive resultater på
retshåndhævelsesområdet. Kroatiens konkurrenceagentur er fuldt ud operationelt og
funktionelt uafhængigt. Det udfører sine opgaver i overensstemmelse med gældende
lovgivning. Der er etableret et passende system til kontrol af fusioner og statsstøtte.
På området
karteller og fusioner
har Kroatiens konkurrenceagentur siden den 1. oktober
2011 truffet 20 afgørelser og afgivet 25 udtalelser. Kroatiens konkurrenceagentur har fortsat
udarbejdet vurderinger af lovgivningsforslag og andre ekspertudtalelser til regeringen.
Hvad angår
statsstøtte,
har Kroatiens konkurrenceagentur truffet 30 beslutninger, hvoraf 13
omhandlede støtteordninger og 17 omhandlede individuelle støtteforanstaltninger.
Hvad angår Kroatiens rapporteringsforpligtelser om stålindustrien, blev de første rapporter
indgivet til Kommissionen den 15. december 2011 og den 18. juni 2012 i overensstemmelse
med de krav, som blev fastsat under forhandlingerne.
Sisak har endnu ikke tilbagebetalt den modtagne støtte. I oktober 2011 besluttede ejerne at
lukke og sælge stålværftet, hvilket resulterede i et fuldstændigt produktionsophør. Ejerne af
CMC Sisak solgte stålværket til en ny investor, den italienske koncern Danieli.
Rapporterne giver også ajourførte oplysninger om konkursbehandlingen af det andet stålværk,
�½eljezara Split.
Hvad angår forpligtelsen til at rapportere om skibsværftsindustrien, fremlagde Kroatien den
16. januar 2012 sin første halvårlige rapport om omstruktureringen af de kriseramte kroatiske
skibsværfter, som det kræves i tiltrædelsesaktens bilag VIII. Rapporten indeholder
oplysninger om de foranstaltninger, der har til formål at genetablere værfternes rentabilitet,
om den anvendte støtte og om værfternes eget bidrag og produktionskapacitet, alt sammen i
overensstemmelse med den fremgangsmåde til overvågning af Kroatiens
gennemførelsesbestræbelser, der er aftalt med Kommissionen. Rapporten giver også detaljer
om de aftaler, der regulerer ejendomsretten i forbindelse med ekspropriering på det maritime
område. Den 16. juli 2012 fremlagde Kroatien sin anden halvårlige rapport om
omstruktureringen af den kroatiske skibsværftsindustri. Endvidere fremlagde Kroatien sin
første rapport om årsproduktionen på de værfter, der er under omstrukturering.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Købstilbuddet på skibsværftet
Brodosplit
blev accepteret i marts 2012, og Kroatien har
tilkendegivet, at privatiseringskontrakten vil blive undertegnet snarest. Regeringen afslog
købstilbuddene på skibsværfterne
Kraljevica
og
Brodotrogir
og den potentielle køber af
skibsværftet
3.Maj
har trukket sit tilbud tilbage. Regeringen har besluttet at indlede
konkursbehandling af
Kraljevica
og at søge efter nye privatiserings- og
omstruktureringsmuligheder for
3.Maj
og
Brodotrogir.
Kroatien bør snarest muligt undertegne privatiseringskontrakten for
Brodosplit
efter
Kommissionens positive beslutning fra august 2012 og finde en løsning af problemerne med
3.Maj
og
Brodotrogir,
så kravene i traktatens bilag om skibsværfternes omstrukturering kan
opfyldes senest på datoen for Kroatiens tiltrædelse.
For så vidt angår eksisterende støtte, har Kroatien forelagt Kommissionen en liste med
11 støtteforanstaltninger, som landet ønsker skal betragtes som eksisterende støtte på
tiltrædelsesdatoen. Syv af disse foranstaltninger er medtaget i tiltrædelsesakten. Kroatien skal
fremlægge yderligere oplysninger om de resterende, således at Kommissionen kan foretage en
fuldstændig vurdering.
Kapitel 23: Retsvæsenet og grundlæggende rettigheder
Kroatien opfylder generelt de forpligtelser og krav, der følger af tiltrædelsesforhandlingerne
vedrørende retsvæsenet og grundlæggende rettigheder, og burde være i stand til at
gennemføre EU-retten som foreskrevet på de 10 områder, der fremgår af bilag VII til
tiltrædelsesakten. Det er imidlertid fortsat nødvendigt med en yderligere indsats for at styrke
retsstaten ved at forbedre det administrative og juridiske system og effektivt bekæmpe og
forebygge korruption. Retsforfølgelse af nationale krigsforbrydelsessager, beskyttelse af
menneskerettighederne og mindretal kræver fortsat opmærksomhed.
1) Fortsat sikre en effektiv gennemførelse af strategien og handlingsplanen for reform af
retsvæsenet
Gennemførelsen af strategien og handlingsplanen for reform af retsvæsenet er samlet set
forløbet i overensstemmelse med de fastsatte frister, herunder den lovgivningsmæssige
finjustering på en række områder. Der er nedsat arbejdsgrupper, der arbejder aktivt med
yderligere at forbedre specifik lovgivning og øge koordineringen af retlige instrumenter.
Forvaltning af de menneskelige ressourcer, herunder med henblik på retsvæsenets behov på
langt sigt, skal fortsat forbedres. Det budget, der er afsat til retsvæsenet, er fortsat stabilt på
omkring 337 mio. EUR eller 0,7 % af BNP. Der blev i februar 2012 oprettet et råd til
gennemførelse af strategien for reform af retsvæsenet med særligt fokus på en effektiv
afvikling af retssager. Der blev vedtaget ændringer af det statslige domstolsråd i oktober 2011
for yderligere at øge mulighederne for at overføre personale i retsvæsenet i forhold til
behovet.
2) Fortsat styrke
professionalisme
retsvæsenets
uafhængighed,
ansvarlighed,
upartiskhed
og
Gennemførelsen af de forskellige foranstaltninger fra 2010 og 2011, der havde til formål at
styrke retsvæsenets uafhængighed, ansvarlighed, upartiskhed og professionalisme, er fortsat.
Det reformerede statslige domstolsråd og statsadvokatrådet har fortsat virket på uafhængig
vis.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Begge organer har fortsat udpeget embedsmænd til ansættelse i retsvæsenet på grundlag af
gennemsigtige, ensartede og objektive kriterier. Siden 2011 er der udnævnt 63 dommere. Der
er imidlertid behov for at forbedre gennemførelsen af overgangsordningen for udpegning af
dommere og anklagere, herunder sikre større gennemsigtighed i bedømmelsen af jobsamtaler
med særligt fokus på at sikre lige behandling af alle ansøgere. Det er vigtigt i de sidste
måneder af gennemførelsen af overgangsordningen frem til december 2012. Erfaringerne fra
gennemførelsen af overgangsordningen bør anvendes ved gennemførelsen af den nye
udnævnelsesordning via den statslige uddannelsesinstitution for embedsmænd i retsvæsenet,
som vil starte i januar 2013. Der bør også tages højde for denne erfaring ved proceduren for
udvælgelse af dommere til overførsel til forskellige stillinger. Det første optag af studerende
på den statslige uddannelsesinstitution for embedsmænd i retsvæsenet er ved at afslutte andet
år. Det andet optag af 55 studerende blev betydeligt forsinket, idet der først blev udvalgt
studerende i juli til det program, der starter i september.
Det statslige domstolsråd er begyndt at gennemføre det nye system for dommeres erklæringer
om aktiver. Der tages disciplinære skridt mod ansatte ved retsvæsenet, der har handlet
ukorrekt. Både det statslige domstolsråd og statsadvokatrådet er blevet mere proaktive.
Resultatlisten, hvad angår gennemførelse af den nye disciplinærordning, skal udvikles
yderligere.
Det statslige domstolsråd og statsadvokatrådet har brug for flere administrative ressourcer for
at kunne fungere mere effektivt, og de skal vise uafhængighed og ansvarlighed ved udførelsen
af de nye opgaver, herunder en systematisk og grundig kontrol af erklæringer om aktiver og
proaktiv anvendelse af disciplinære procedurer.
Den afledte ret skal ændres for at begrænse dommernes immunitet og således fuldende de
lovgivningsmæssige rammer på dette område, og der bør gives yderligere instrukser for
anvendelsen af adfærdskodeksen.
Det juridiske akademi fungerer fortsat godt. Der er sket en yderligere udbygning af de faglige
uddannelsesprogrammer, herunder grunduddannelsen. Uddannelsen om EU-ret er blevet
styrket. Det juridiske akademi har i stigende grad deltaget i aktiviteter i EU, og Kroatien har
undertegnet et aftalememorandum med Kommissionen om deltagelse i EU's programmer på
det civil- og strafferetlige område. Budgetbegrænsninger (en nedskæring på ca. 28 % i 2012-
budgettet i forhold til 2011) har imidlertid påvirket akademiets drift. Det er vigtigt fuldt ud at
uddanne dommerne, så de er i stand til at anvende EU-ret og retspraksis fra tiltrædelsen.
3) Fortsat styrke retsvæsenets effektivitet
Kroatien har fortsat gennemført en række foranstaltninger, der sigter mod et mere effektivt
retsvæsen. I første halvår af 2012 faldt forsinkelsen for gamle kriminalsager med ca. 12 %, og
antallet af gamle civilsager faldt med ca. 5 %. Det er imidlertid nødvendigt med en større
indsats for at nedbringe antallet af uløste civil- og handelssager yderligere. Der blev
registreret lidt flere nye sager i systemet i første halvår af 2012 (844 218), end der blev løst
(836 160).
Antallet af retshåndhævelsessager steg med ca. 5 % i første halvår af 2012, selv om
retshåndhævelsessystemet for pengekrav via finansagenturet FINA fungerer godt. I juli 2012
fremlagde regeringen forslag til en ny retshåndhævelseslovgivning for parlamentet, der ikke
længere foreskriver offentlige fogeder. Når den nye ordning er vedtaget, vil det vise sig, om
den kan sikre håndhævelse af retsafgørelser og fuldbyrdelsesordrer og nedbringe forsinkelsen
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
med håndhævelsessager. Det skal sikres, at de højere domstolsinstanser, herunder højesteret,
er tilstrækkeligt godt udrustet til at håndtere den uforholdsmæssige stigning i antallet af sager,
efterhånden som de når frem i systemet. Det nye system for forvaltningsdomstole trådte i kraft
i januar 2012, selv om ansættelsen af det påkrævede personale var udsat for forsinkelser.
Kroatien skal fortsat udvise beslutsomhed ved gennemførelsen af de planlagte øjeblikkelige
og kortsigtede effektivitetsforanstaltninger, navnlig for at øge antallet af behandlede sager og
nedbringe antallet af gamle sager.
Der er gjort visse fremskridt, hvad angår den fysiske infrastruktur og informatiseringen af
domstolenes arbejde. Sammenlægningen af domstole fortsætter som led i rationaliseringen af
retsvæsenet. Indførelsen af det integrerede sagsstyringssystem ved 33 byretter er i gang. Når
det er afsluttet, vil det dække næsten alle domstole i Kroatien. Systemet bør imidlertid
anvendes i alle domstole, herunder den højere handelsret, og hvad angår behandling af
forseelser, retten for mindre forseelser. Det er imidlertid nødvendigt med yderligere
forbedringer af den statistiske dataindsamling og analyse og overvågningen af den samlede
sagsbehandlingstid. Generelt har retterne for mindre forseelser behov for bedre udstyr og
lokaler. Det er nødvendigt med en yderligere indsats for at øge dommernes mobilitet og
udvikle rammekriteerier for vurdering af deres produktivitet.
4) Fortsat forbedre behandlingen af nationale krigsforbrydelsessager
Kroatien har fortsat behandlet nationale krigsforbrydelsessager. Gennemførelse af strategien
til bekæmpelse af straffrihed er iværksat, og en række prioriterede sager på nationalt og
regionalt niveau er blevet behandlet med yderligere arrestationer, anklageskrifter og
domfældelser. De fleste forbrydelser er imidlertid endnu ikke blevet indbragt for en domstol.
Der har fortsat være en mere afbalanceret tilgang til retssager, og flere sager er blevet overført
til de fire særdomstole (87). Der er truffet foranstaltninger med henblik på at beskytte vidner,
så der ved visse domstole findes forbedrede støttemuligheder for vidner. Databasen over
krigsforbrydelser bør ajourføres, så der bliver mulighed for mere analytiske
informationssøgninger, og de bør bruges mere effektivt af lokale anklagemyndigheder.
Domstolene bør specialiseres yderligere i retssager mod krigsforbrydere gennem specifik
uddannelse af særlige dommere, og de bør kunne klare et stigende antal sager. Kroatien skal
fortsat være opmærksom på spørgsmålet om vidnebeskyttelse og vidners fremmøde i
krigsforbrydelsessager, særligt i sager der er overført til særlige kamre. Gennemgangen af
sager, der er behandlet
in absentia
bør fortsætte.
Loven om ugyldiggørelse af visse af de
retsakter, som blev udformet af retsinstanserne i eks-Jugoslaviens forbundshær, den tidligere
Socialistiske Føderative Republik Jugoslavien og Republikken Serbien,
der blev vedtaget i
oktober 2011, gav anledning til bekymring om det fremtidige bilaterale samarbejde med
Serbien om krigsforbrydelsessager. Loven er blevet anfægtet af præsidenten for
forfatningsdomstolen af proceduremæssige årsager. Kroatien har taget kontakt med Serbien
for at takle de mulige negative følger af loven og har indledt tekniske forhandlinger med
Serbien om en aftale om samarbejde på dette område.
Der skal gøres en yderligere indsats for at takle straffrihed, især da de fleste sager endnu ikke
er endelig afgjort eller stadig skal efterforskes. Kroatien skal fortsat være opmærksom på
spørgsmålet om vidnebeskyttelse og vidners fremmøde i krigsforbrydelsessager, særligt i
sager der er overført til særlige kamre.
5) Fortsat sikre væsentlige resultater på grundlag af effektiv og upartisk efterforskning,
retsforfølgelse og retsafgørelser i sager om organiseret kriminalitet og korruption på
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
alle niveauer, herunder korruption på højt plan og i sårbare sektorer såsom offentlige
indkøb
Der findes fortsat en passende lovgivningsmæssig og institutionel ramme for kampen mod
korruption og organiseret kriminalitet, og resultatlisten for dens gennemførelse bliver stadig
bedre. De retshåndhævende instanser er fortsat aktive, særligt i sager på højt plan. En tidligere
direktør for et statsejet selskab er blevet kendt skyldig, og der er rejst tiltale mod en
borgmester og en distriktsdommer for embedsmisbrug og tiltale for korruption mod et politisk
parti. De retshåndhævende instanser fokuserer fortsat på mere komplekse højprofilerede
sager, men antallet af behandlede sager falder.
Korruption på lokalt niveau kræver fortsat opmærksomhed, navnlig med hensyn til offentlige
indkøb. Anvendelsen af den lovgivningsmæssige ramme for inddragelse og konfiskation af
aktiver skal styrkes hele vejen igennem.
Der er behov for at sætte yderligere fokus på systemet til kontrol af anklagerens afvisning af
straffesager. Det nuværende system giver ikke mulighed for uafhængig kontrol af anklagerens
beslutninger om at afvise anmeldelser af forbrydelser.
Der er foretaget en række udnævnelser til ledende stillinger i politiet. Gennemførelsen af
loven om politiet bør sikres, navnlig for at afpolitisere politiet og gøre det mere professionelt.
6) Fortsat forbedre sin resultatliste for styrkede forebyggende foranstaltninger til
bekæmpelse af korruption og interessekonflikter
Kroatien har opnået bedre resultater med hensyn til styrkede forebyggende foranstaltninger til
bekæmpelse af korruption ved hjælp af en række retlige instrumenter, f.eks. vedrørende
finansiering af politiske partier og valgkampagner, aktindsigt og offentlige indkøb. Kroatien
har imidlertid ikke effektivt gennemført alle retlige foranstaltninger til forebyggelse af
interessekonflikter.
Hvad angår finansieringen af politiske partier og valgkampagner, blev den statslige
valgkommission, som er tilsynsorganet, styrket, og de nye regler fra 2011 blev anvendt uden
større problemer ved parlamentsvalget i december 2011, hvor der kun blev konstateret få
problemer. Der blev nedsat en arbejdsgruppe for at udnytte erfaringerne til at forberede de
lokalvalg, der er planlagt i 2013. Det er fortsat nødvendigt med en indsats for effektivt at
kontrollere finansieringen af politiske partier, herunder uden for valgperioden.
Der er indført nye regler om aktindsigt, hvilket allerede har givet anledning til sager ved
domstolene. Datatilsynsmyndigheden, som har ansvaret for at gennemføre loven, har
imidlertid svært ved at foretage en generel overvågning, da under halvdelen af de berørte
institutioner indgav rapport til myndigheden i 2011. I 2011 blev der ikke foretaget nogen
prøvning af offentlighedens interesse med hensyn til klassificerede oplysninger.
Forvaltningsdomstolens nuværende praksis er at bekræfte eksistensen af sådanne oplysninger
og nægte adgang til dem. Praksis for prøvning af offentlighedens interesse med hensyn til
klassificerede oplysninger skal udvikles, herunder gennem lovgivningsmæssige ændringer.
Den nye lovgivning for offentlige indkøb, der trådte i kraft i januar 2012, sikrer øget
gennemsigtighed, herunder offentliggørelse af oplysninger om den faktiske udførelse af
kontrakterne. En effektiv gennemførelse af denne lovgivning har afgørende betydning.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I begyndelsen af 2011 blev der vedtaget en forbedret og strengere lovgivning om
interessekonflikter. Den nye kommission vedrørende interessekonflikter er endnu ikke nedsat,
og det har forsinket gennemførelsen af loven. Der er taget visse indledende skridt med henblik
på at nedsætte kommissionen vedrørende interessekonflikter med regeringens offentliggørelse
af indkaldelsen af interessetilkendegivelser med henblik på udvælgelsen af kommissionens
medlemmer i august 2012. Systemet til kontrol af erklæringer om aktiver og formueforhold,
som ikke kan begrundes, skal styrkes og gennemføres effektivt.
Den tidligere lovgivnings bestemmelser om kriterier for medlemskab af tilsynsorganer og
bestyrelser i offentlige virksomheder er blevet annulleret. Kroatien skal sikre, at der etableres
et solidt system til hindring af korruption i statsejede virksomheder. Kommissionen
vedrørende interessekonflikter skal oprettes uden ophør. Bevidstheden om politisk
ansvarlighed og nultolerance over for korruption skal styrkes.
7) Fortsat styrke beskyttelsen af mindretal, herunder gennem en effektiv gennemførelse
af forfatningsloven om nationale mindretals rettigheder (CARNM)
Gennemførelse af forfatningsloven om nationale mindretal fortsætter. I december 2011 blev
der valgt otte parlamentsmedlemmer, som repræsenterer de nationale mindretal. Regeringen
har taget visse skridt til at gennemføre handlingsplanen fra maj 2011 om beskæftigelse for
mindretal i perioden 2011-2014. Antallet af medlemmer af mindretal, der er ansat i
statsforvaltningen og i retsvæsenet, er fortsat under det niveau, der er fastsat i
forfatningsloven om nationale mindretals rettigheder. Selv om det i nogen grad kan forklares
med de forholdsvis få nyansættelser på grund af den generelle økonomiske krise, bør der
gøres en større indsats for at sikre planens gennemførelse, herunder gennem øget
overvågning.
Kroatien skal også fortsat fremme tolerance over for mindretallene, særligt over for serbere,
og træffe passende foranstaltninger for at beskytte dem, som stadig kan være udsat for trusler
eller diskriminerende, fjendtlige eller voldelige handlinger. Romamindretallet har særligt
svære levevilkår, og der er fortsat udfordringer på områderne uddannelse, social beskyttelse,
sundhedspleje, beskæftigelse og adgang til personlige papirer.
8) Fortsat løse udestående spørgsmål om flygtninges tilbagevenden
Der gennemføres stadig boligprogrammer til hjemvendte personer, dog i et langsommere
tempo. Planen fra marts 2011 til behandling af de omkring 2 350 ubehandlede
boligansøgninger, førte til, at 259 sager blev færdigbehandlet, og at 139 familier fik tilbudt en
bolig. Frem til udgangen af august 2012 blev der godkendt 1 305 flere ansøgninger om bolig
end oprindelig planlagt. 106 klager over afslag på ansøgninger om genopbygning af boliger er
fortsat under behandling. Beslutningen om validering af pensionsrettigheder er ved at blive
gennemført. Kroatien har sammen med andre lande i regionen desuden fortsat deltaget i
Sarajevoprocessen, hvor der gøres fremskridt, særligt hvad angår det regionale boligprojekt.
De nye købsoptioner på gunstige vilkår for modtagere af bolighjælp er kun blevet udnyttet i
begrænset omfang, og der er ikke sket nævneværdige fremskridt med de 15 sager om
uopfordrede investeringer. Betingelserne for en holdbar tilbagevenden af flygtninge skal
udvikles yderligere.
9) Fortsat forbedre beskyttelsen af menneskerettigheder
Samlet set overholdes menneskerettighederne fortsat i rimelig grad. Imidlertid skal de
bestemmelser, der allerede findes, anvendes mere konsekvent. Den almindelige ombudsmand
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og de særlige ombudsmænd har fortsat spillet en vigtig rolle for beskyttelsen af
menneskerettigheder. Ombudsmandens henstillinger skal imidlertid i højere grad følges.
Forfatningsdomstolen tilbagekaldte af proceduremæssige årsager en lov om sammenlægning
af ombudsmandsinstitutionen med centret for menneskerettigheder såvel som med de tre
særlige ombudsmænd for henholdsvis ligestilling mellem kønnene, børn og handicappede. En
ny lov, som ikke længere foreskriver sammenlægning af kontorerne, blev vedtaget i juli 2012.
Ombundsmandsinstitutionen skal styrkes for yderligere at forbedre beskyttelsen af
menneskerettigheder. Det omfatter passende finansiering og kontorlokaler og oprettelse af en
fælles database.
Kroatien har videreudviklet sin resultatliste, hvad angår gennemførelse af loven om
bekæmpelse af diskrimination og lovgivningen vedrørende hate crimes. Denne udvikling skal
fortsættes med særligt fokus på at sikre, at der anvendes afskrækkende sanktioner. I september
2012 vedtog parlamentet ændringer til loven om bekæmpelse af diskrimination. "Gay pride"-
begivenhederne i Split og Zagreb forløb uden større hændelser, og den kroatiske regering
gjorde en stor indsats for at sikre en problemløs afvikling. Lesbiske, bøsser, biseksuelle og
transpersoner udsættes fortsat for trusler og overgreb. De retlige rammer for gratis retshjælp
skal forbedres for at give bedre adgang til retshjælp og fremme ngo'ernes rolle som udbydere
af retshjælp.
10) Fortsat samarbejde fuldt ud med Det Internationale Krigsforbrydertribunal
vedrørende det Tidligere Jugoslavien
Kroatien samarbejder fortsat med Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende det
Tidligere Jugoslavien (ICTY). Der er ikke konstateret nogen udvikling, hvad angår den
efterforskning, som skulle føre til lokaliseringen af de manglende militære dokumenter, som
krigsforbrydertribunalets anklagemyndighed har anmodet Kroatien om, eller til at fastslå,
hvad der er blevet af dokumenterne. Kroatiens anmodning om at deltage som
amicus curiae
i
forbindelse med appellen af dom af 15. april 2011 mod de kroatiske generaler Gotovian og
Markač blev afvist af tribunalet. Chefanklageren ved krigsforbrydertribunalet har udarbejdet
en positiv rapport om Kroatiens samarbejde med ICTY.
Kapitel 24: Retfærdighed, frihed og sikkerhed
Kroatien opfylder generelt de forpligtelser og krav, som blev aftalt under
tiltrædelsesforhandlingerne vedrørende retfærdighed, frihed og sikkerhed, og burde være i
stand til at gennemføre EU-retten fra tiltrædelsestidspunktet. Det er nødvendigt med en øget
indsats inden for indvandring, visumpolitik, grænseforvaltning og bekæmpelse af organiseret
kriminalitet, herunder menneskehandel og bekæmpelse af terrorisme, for at sikre, at Kroatien
har afsluttet sine forberedelser til medlemskab på tidspunktet for tiltrædelse.
indvandringsområdet
har Kroatien gjort fremskridt med at tilpasse sig gældende EU-ret,
og forberedelserne på dette område er næsten afsluttede. Antallet af pågrebne ulovlige
indvandrere steg i 2011 til 3 461. I samme periode blev 552 uledsagede ulovlige mindreårige
identificeret (antallet er næsten dobbelt så højt som året før). Der kan konstateres et godt
samarbejde med de andre lande i regionen med hensyn til tilbagetagelse; aftalen med
Bosnien-Hercegovina trådte i kraft i april 2012. En lignende aftale blev undertegnet med
Tyskland i marts 2012. Der er arbejde i gang med at bygge faciliteten for mindreårige og
andre sårbare grupper af ulovlige indvandrere i Jezevo. Det er nødvendigt med en yderligere
indsats for at påbegynde bygningen af yderligere to transitcentre for ulovlige indvandrere.
Hvad angår lovlig indvandring, trådte den nye udlændingelov i kraft i januar 2012, hvorved
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
den nationale lovgivning blev yderligere tilpasset EU-retten på dette område. Forberedelsen af
en ny strategi for indvandring skal fortsætte uden ophør.
Kroatien skal gennemføre den retlige ramme for uledsagede mindreårige ved at tilbyde dem
passende bistand og påbegynde opførelsen af nye modtagecentre til ulovlige indvandrere før
tiltrædelsen. Alternative midlertidige løsninger, der tager højde for det stigende antal
indvandrere til landet, navnlig i grænseområderne, skal overvejes.
asylområdet
har Kroatien næsten afsluttet tilpasningen EU-retten. Forberedelserne skal
sikre en tilstrækkelig institutionel kapacitet på dette område med hensyn til tilstrækkeligt
uddannet personale i betragtning af den stadige stigning i antallet af asylansøgere i landet.
Der blev vedtaget gennemførelsesbestemmelser vedrørende gratis retshjælp under
asylproceduren i marts 2012. Forvaltningsdomstolene overtog ansvaret for asylsager i anden
instans i januar 2012. Efter en tremåneders overgangsperiode indstillede asyludvalget sit
arbejde i marts 2012. De første stillinger til dommere og administrativt personale ved de nye
domstole blev besat, og uddannelse på asylområdet for personalet blev påbegyndt. Det er
stadig vanskeligt for flygtninge i praksis at udøve de rettigheder, de er tillagt ifølge national
lovgivning. Ansættelse og uddannelse af dommere og andre ansatte ved
forvaltningsdomstolene skal fortsætte. Antallet af asylansøgere steg brat, fra 290 i 2010 til
807 i 2011. Indenrigsministeren har fremskyndet indsatsen for at tilbyde visse tjenester til
asylansøgere med støtte af lokale ngo'er, men det er nødvendigt, at også andre ministerier
involveres. Forberedelserne til at gennemføre Dublinforordningen og Eurodacforordningen
fortsatte, bl.a. ved at tilbyde personalet i indenrigsministeriet og i grænsepolitiet den relevante
uddannelse. Kroatien skal sikre, at flygtninge fuldt ud kan udøve deres rettigheder.
Der er kun sket moderate fremskridt med den lovgivningsmæssige tilpasning med hensyn til
visumpolitikken,
og der skal gøres fremskridt for fuldt ud at tilpasse sig EU's regler for
visumkrav og rejsedokumenter. Den nye udlændingelov trådte i kraft i januar 2012; de dertil
hørende gennemførelsesbestemmelser er endnu ikke vedtaget. Hvad angår visumkrav, har
Kroatien fuldt ud tilpasset sin lovgivning EU's positivliste i forordning 539/2001. Det er
nødvendigt med en yderligere tilpasning til den ensartede procedure for udstedelse af visa og
EU's visumkodeks. Listen over lande, hvis statsborgere skal have visum for at opnå indrejse,
er stadig kun delvist tilpasset EU's regler. Regeringen vedtog en beslutning om midlertidig
liberalisering af visumordningen for borgere fra Den Russiske Føderation, Ukraine og
Kasakhstan, hvad angår transit gennem eller ophold på op til 90 dage fra den 1. april til den
31. oktober 2012, hvilket ikke er i overensstemmelse med EU-retten; beslutningen vil ikke
længere være gældende fra november. De biometriske pas er i overensstemmelse med EU's
standarder; de gamle id-kort, der er udstedt før 2003, er stadig gyldige, men i august 2012
vedtog regeringen en beslutning, der betyder, at de ikke længere er gyldige som
rejsedokumenter.
Hvad angår
ydre grænser og Schengen,
er den lovgivningsmæssige tilpasning til EU-retten
skredet rimeligt frem, men skal fortsættes, således at Kroatien bliver parat til at overtage
kontrol med EU's ydre grænser. Loven om kontrol med statsgrænsen og
gennemførelseslovgivningen blev ændret ved udgangen af 2011. Handlingsplanen for den
integrerede grænseforvaltning blev revideret i april 2012. Det nationale maritime center i
Zadar er nu operationelt; forbindelsen til de relevante ministerier skal imidlertid sikres.
Samarbejdet med Frontex blev styrket, og Kroatien deltager nu i forskellige aktiviteter og
fælles operationer. Der afholdes regelmæssige møder med nabolandene, og landenes
grænsepoliti foretager fælles patruljeringer; samarbejdet med Serbien og med Montenegro
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skal styrkes. Der er blevet oprettet et fælles kontaktkontor med Serbien ved
grænseovergangsstedet Bajakovo-Batrovci, og det er nu fuldt operationelt. I december 2011
blev der afholdt et første koordinationsmøde med myndighederne i Bosnien-Hercegovina med
henblik på at gennemføre den fælles aftale om statsgrænsekontrol. Diskussionerne med både
Serbien, Bosnien-Hercegovina og Montenegro om at tilpasse de bilaterale aftaler om lokal
grænsetrafik til gældende EU-ret skrider frem og skal være afsluttet inden tiltrædelsen.
Aftalen om fri transit med Bosnien-Hercegovina ("Neumaftalen") skal tilpasses gældende
EU-ret inden tiltrædelsen.
Personalemålene for grænsepolitiet for 2011 er næsten opfyldt; der blev ansat 308 nye
betjente i 2011. Det samlede antal i maj 2012 er 6 017, hvoraf 4 647 ved den kommende ydre
grænse. Ansættelserne skal fortsætte for at nå Schengenstandarderne. Grunduddannelsen og
specialuddannelsen fortsatte; der skal sikres fuld tilpasning til det fælles grundlæggende
uddannelsesprogram, således at specialuddannelsen systematisk indgår i grænsepolitiets
uddannelsesforløb.
Handlingsplanen for den integrerede grænseforvaltning blev delvist gennemført; visse
aktiviteter, der var planlagt i 2011 vedrørende indkøb af teknisk udstyr og vedrørende
infrastruktur, er blevet udsat til 2012. Forsinkelserne på disse områder skal nøje overvåges og
takles, navnlig hvad angår Neumkorridoren. Opbygningen af grænseovergangssteder ved
Neumkorridoren skal afsluttes, så de er operationelle ved tiltrædelsen. Installeringen af det
nationale informationssystem for grænseforvaltning er fortsat, men det nye system er endnu
ikke installeret ved alle grænseovergangssteder. I august 2012 var det operationelt ved 81
grænseovergangssteder. Forberedelsen og den relevante uddannelse skal fortsætte.
Det er nødvendigt at gøre en indsats for at afslutte den tværministerielle aftale og fortsætte
rekrutteringen, indkøbe udstyr og fortsætte uddannelsen for at gøre det nationale maritime
center i Zadar fuldt operationelt. Det tværfaglige samarbejde om integreret grænseforvaltning
fortsatte, men der mangler en fælles risikoanalyse. Kroatien skal takle forsinkelserne med
gennemførelsen af handlingensplanen for integreret grænseforvaltning, navnlig forsinkelserne
vedrørende infrastruktur. Alle bilaterale aftaler skal tilpasses gældende EU-ret inden
tiltrædelsen.
Kroatien har fortsat tilpasset sin lovgivning vedrørende
civil- og strafferetligt samarbejde,
og forberedelsen er næsten afsluttet. I oktober 2011 blev der undertegnet en aftale om
gensidig fuldbyrdelse af straffedomme med Montenegro og en udvisningsaftale med Den
Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien. Der er nedsat en arbejdsgruppe, som har holdt
flere møder for at forberede den nye lovgivning om international privatret. Der er sket
fremskridt i samarbejdet med Det Europæiske Retlige Netværk på det civil- og handelsretlige
område; et netværk af nationale kontaktpunkter er under udvikling i den henseende.
Kroatien skal fortsat styrke den interinstitutionelle koordinering af det retlige samarbejde.
Hvad angår
politisamarbejde og bekæmpelse af organiseret kriminalitet,
er aktiviteterne
fortsat med henblik på at bringe den nationale lovgivning i overensstemmelse med EU-retten
og takle de kommende udfordringer med at bekæmpe organiseret kriminalitet i EU. På dette
område har Kroatien gjort fremskridt, men skal stadig være agtpågivende på grund af de store
udfordringer med organiseret kriminalitet i regionen.
Der blev indgået en række bilaterale aftaler vedrørende politisamarbejde og organiseret
kriminalitet; aftalerne med Bulgarien og Polen blev ratificeret. Det gode samarbejde med
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Frontex er fortsat. Der er udnævnt to nye forbindelsesofficerer for henholdsvis Europol og for
Bosnien-Hercegovina. Der er gjort fremskridt i de tekniske forberedelser og i uddannelsen af
personale med henblik på etablering af kontoret for anmodning om supplerende oplysninger
ved det nationale grænseovergangssted (SIRENE) og det nationale kontor for
Schengeninformationssystemet (SIS). Der mangler stadig lovgivningsmæssige rammer for
SIS-kontoret. Der skal træffes beslutning om lokaler, personale og budgettildeling for
SIRENE-kontoret.
Både den retlige ramme og de institutioner, der har ansvaret for at bekæmpe organiseret
kriminalitet, har bidraget effektivt til at modarbejde dette fænomen på både nationalt og
internationalt niveau i betragtning af tilpasningen til EU's standarder på dette område.
Uddannelse og aktiviteter til at forbedre politiets indsats fortsatte. Regeringen besluttede ikke
at revidere den nuværende politilov; en del af lovgivningen om gennemførelse af politiloven
mangler stadig og skal udarbejdes uden ophør. Indenrigsministeriet skal udvikle it-support for
at sikre en gennemsigtig gennemførelse af strategien for forvaltning af de menneskelige
ressourcer. Resultatlisten over sager om organiseret kriminalitet har været i fortsat udvikling,
ikke mindst for narkotikasmugling.
Gennemførelsen af de lovgivningsmæssige rammer for beslaglæggelse og konfiskation af
aktiver skal styrkes, og det samme gælder koordineringen af den strafferetlige og finansielle
efterforskning. Det samlede niveau for beslaglagte og konfiskerede aktiver er forholdsvis lavt,
og det er nødvendigt med en yderligere indsats i den henseende. Der er etableret et
overvågningssystem til bekæmpelse af korruption. Udstyret og lokalerne til den regionale
afdeling af politiets nationale kontor til bekæmpelse af korruption og organiseret kriminalitet
(PNUSKOK) i Split skal opgraderes; der skal indføres operationelle retningslinjer og
specialuddannelse for nyansat personale i kontoret. Den myndighed i anden instans, der
behandler overtrædelser af den offentlige forvaltnings regler, skal styrkes.
Samarbejdet mellem myndighederne om udveksling af oplysninger om transaktioner, hvor der
er mistanke om, at der er involveret hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme, er
nu blevet gjort lettere efter undertegnelsen af et bilag til protokollen vedrørende samarbejdet
mellem myndigheder om korruption, organiseret kriminalitet og den dertil knyttede
hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme. Der har fortsat været afholdt kurser om
foranstaltninger til bekæmpelse af hvidvaskning af penge og bekæmpelse af cyberkriminalitet.
Den administrative kapacitet på området hvidvaskning af penge skal fortsat forbedres
(se også
kapitel 4 – Kapitalens frie bevægelighed),
og det samme gælder de retshåndhævende
myndigheders mulighed for at foretage finansielle efterforskninger.
Den nye straffelov, der blev vedtaget i oktober 2011, opsplitter den strafferetlige forbrydelse
menneskehandel i henholdsvis menneskehandel og slaveri og indfører nye former for
udnyttelse. Den nationale handlingsplan til bekæmpelse af menneskehandel for perioden
2012-2015 blev vedtaget i februar 2012; der blev oprettet et nyt nationalt udvalg til
bekæmpelse af menneskehandel i marts 2012.
Gennemførelse af den retlige ramme til bekæmpelse af menneskehandel skal styrkes, og det
samme gælder offentlighedens opmærksomhed, så der sikres en bedre identifikation og
beskyttelse af ofre. Det nye nationale udvalg til bekæmpelse af menneskehandel har endnu
ikke holdt møde siden oprettelsen i begyndelsen af 2012.
I 2011 blev der kun identificeret 14 vidner (7 i 2010). Der skal indføres yderligere
foranstaltninger for at sikre rehabilitering og erstatning. Uddannelsen af dommere, anklagere
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451523_0016.png
og offentlig ansatte, der arbejder med bekæmpelse af menneskehandel, skal forbedres, da
antallet af domfældelser i sager om menneskehandel er meget lavt sammenlignet med andre
former for organiseret kriminalitet.
Kroatien skal træffe en række foranstaltninger på dette område før tiltrædelse. Der skal bl.a.
indføres en retlig ramme for SIS-kontoret, og SIRENE-kontoret skal gøres fuldt operationelt,
politiets udstyr og PNUSKOK's faciliteter skal opgraderes, der skal beslaglægges og
konfiskeres flere aktiver og ske en bedre koordinering af den strafferetlige og finansielle
efterforskning. Hvad angår bekæmpelse af menneskehandel, skal der være mere
opmærksomhed om gennemførelsen af den relevante retlige ramme og den generelle
definition af politikker på dette område.
Med hensyn til kontrollen ved de indre grænser skal Rådet træffe en beslutning om
anvendelsen af de relevante Schengenregler i Kroatien i overensstemmelse med de gældende
Schengenprocedurer og under hensyntagen til en rapport fra Kommissionen, der bekræfter, at
Kroatien fortsat opfylder de tilsagn, der er relevante for Schengenreglerne, som landet gav
under tiltrædelsesforhandlingerne.
Andre kapitler i EU-retten
Kroatien opfylder de tilsagn og krav, der følger af tiltrædelsesforhandlingerne, og er i stand til
at anvende EU-retten på tiltrædelsestidspunktet på følgende områder:
arbejdskraftens frie
bevægelighed, selskabsret, intellektuel ejendomsret, finansielle tjenesteydelser,
informationssamfund og medier, økonomisk og monetær politik, transeuropæiske netværk,
videnskab og forskning, uddannelse og kultur samt udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitik.
Kroatien opfylder de tilsagn og krav, der følger af tiltrædelsesforhandlingerne, og forventes at
være i stand til at anvende EU-retten på tiltrædelsestidspunktet på følgende områder:
frie
varebevægelser, etableringsret og fri udveksling af tjenesteydelser, frie kapitalbevægelser,
offentlige indkøb, transportpolitik, energi, beskatning, statistik, socialpolitik og beskæftigelse,
erhvervs- og industripolitik, forbruger- og sundhedsbeskyttelse, toldunion, eksterne
forbindelser, finanskontrol og finansielle og budgetmæssige bestemmelser.
For disse kapitlers vedkommende skal der imidlertid gøres en yderligere indsats på følgende
områder.
Hvad angår
frie varebevægelser,
skal Kroatien navnlig gøre en yderligere indsats med hensyn
til den horisontale lovgivning samt den nye og den gamle metode inden for
produktlovgivning. Der må hurtigt tages fat på problemet med Kroatiens krav om en længere
midlertidig oplagring af importerede olieprodukter.
Hvad angår
etableringsret og fri udveksling af tjenesteydelser,
skal der gøres en yderligere
indsats, bl.a. for at tilpasse tjenesteydelsesdirektivet og med hensyn til gensidig anerkendelse
af erhvervskvalifikationer, selv om der på begge områder allerede er gjort fremskridt.
Hvad angår
frie kapitalbevægelser,
er det nødvendigt med en yderligere indsats, navnlig med
hensyn til ændringer af loven om privatisering af INA og Telecom samt
naturbeskyttelsesloven og gennemførelsen af handlingsplanen til bekæmpelse af hvidvaskning
af penge.
Hvad angår
offentlige indkøb,
skal der gøres en yderligere indsats, bl.a. for at gennemføre den
nye lov om offentlige indkøb, især på lokalt niveau, også med henblik på den fremtidige
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forvaltning af strukturfondene. Endvidere er det nødvendigt at forbedre klage- og
søgsmålssystemet.
Hvad angår
transportpolitik¸
skal der gøres en yderligere indsats, bl.a. for at styrke
jernbanesikkerhedsagenturets administrative kapacitet og etablere et fælles organ for
undersøgelse af ulykker.
Hvad angår
energi,
skal der gøres en yderligere indsats, bl.a. for at afslutte den
lovgivningsmæssige tilpasning til det indre energimarked og sikre udviklingen af et
konkurrencedygtigt marked for elektricitet og gas. Kroatien skal også fortsat gøre en indsats
for at opfylde 2020-kravene vedrørende fremme af energieffektivitet og vedvarende energi.
Hvad angår
beskatning,
skal der gøres en yderligere indsats for at sikre, at alle relevante it-
systemer er etableret og i stand til at udveksle oplysninger med EU og andre medlemsstater
fra tiltrædelsestidspunktet.
Hvad angår
statistik,
skal der gøres en yderligere indsats, bl.a. for at afslutte forberedelserne
med programmet for indberetning af ENS 95-data, BNI-oversigten og offentlige underskud og
gældsstatistikker (EDP).
Hvad angår
social-, arbejdsmarkeds- og beskæftigelsespolitik,
skal der gøres en yderligere
indsats, bl.a. for at afslutte den lovgivningsmæssige tilpasning på ligestillingsområdet, takle
arbejdsmarkedets strukturelle svagheder, målrette den sociale velfærd bedre og styrke den
administrative kapacitet.
Hvad angår
erhvervs- og industripolitik,
skal der gøres en yderligere indsats, bl.a. for at
forbedre erhvervsklimaet og tilpasse lovgivningen for at bekæmpe forsinket betaling i
handelstransaktioner.
Hvad angår
forbruger- og sundhedsbeskyttelse,
skal der gøres en yderligere indsats, bl.a. med
hensyn til medicinsk assisteret reproduktion, hvor den lovgivningsmæssige tilpasning endnu
ikke er gennemført, ligesom faciliteterne til håndtering af blod, væv og celler skal opgraderes
og omstruktureres i overensstemmelse med EU’s tekniske krav, og bemandingen af den
kompetente nationale myndighed på dette område forbedres.
Hvad angår
toldunionen,
skal der gøres en yderligere indsats, bl.a. for at sikre, at alle
relevante it-systemer er etableret og i stand til at udveksle oplysninger med EU og andre
medlemsstater fra tiltrædelsestidspunktet.
Hvad angår
eksterne forbindelser,
skal der gøres en yderligere indsats, bl.a. for at tilpasse
Kroatiens bilaterale investeringsaftaler med tredjelande til EU-retten.
Hvad angår
finanskontrol,
skal der gøres en yderligere indsats, bl.a. for at konsolidere den
overordnede funktion af den interne, offentlige finanskontrol og den eksterne revision på
centralt og lokalt plan.
Hvad angår
finansielle og budgetmæssige bestemmelser,
skal der gøres en yderligere indsats,
bl.a. for yderligere at styrke kapaciteten til effektivt at koordinere det samlede system af egne
indtægter efter tiltrædelsen. Bestræbelserne på at modernisere toldkontrolstrategien, så der
fokuseres mere på efterfølgende toldklareringskontrol, skal også intensiveres.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451523_0018.png
Kroatien opfylder generelt de tilsagn og krav, der følger af tiltrædelsesforhandlingerne og
burde være i stand til at anvende EU-retten på tiltrædelsestidspunktet på følgende områder:
konkurrencepolitik, landbrug og udvikling af landdistrikter, fødevaresikkerhed, veterinær- og
plantesundhedspolitik, fiskeripolitik, regionalpolitik og koordinering af strukturinstrumenter,
retsvæsen og grundlæggende rettigheder, frihed, sikkerhed og retfærdighed
og
miljø.
For disse kapitlers vedkommende er det imidlertid fortsat nødvendigt at gøre en yderligere
indsats på følgende områder.
Hvad angår
landbrug og udvikling af landdistrikter,
skal der gøres en yderligere indsats med
hensyn til direkte betalinger og udvikling af landdistrikter.
Hvad angår
fødevaresikkerhed og veterinær- og plantesundhedspolitik,
skal der gøres en
yderligere indsats i sektoren for animalske biprodukter, opgradering af virksomheder og
overvågning, navnlig med hensyn til grænsekontrolposter. Der skal fortsat arbejdes på at
styrke den administrative kapacitet på dette område.
Hvad angår
fiskeri,
skal der gøres en yderligere indsats med hensyn til lovgivningsmæssig
tilpasning og gennemførelse af gældende EU-ret på området forvaltning af ressourcer og
fartøjsflåden, inspektion og overvågning, ligesom der skal arbejdes med strukturelle
foranstaltninger, særligt med hensyn til forberedelsen af forvaltningsplaner, udfasningen af
subsistensfiskeri såvel som fuldbyrdelsen af det satellitbaserede system til fartøjsovervågning.
Hvad angår
regionalpolitik og koordinering af strukturinstrumenter,
skal der gøres en
yderligere indsats for at styrke den administrative kapacitet til at varetage gennemførelsen af
den fremtidige samhørighedspolitik og for at opbygge en veludviklet projektplanlægning af
høj kvalitet med henblik på en hurtig udnyttelse af midler fra regionalfonde baseret på den
seneste rapport fra Revisionsretten.
Hvad angår
miljøområdet,
skal der gøres en yderligere indsats for at sikre en effektiv
gennemførelse og håndhævelse af lovgivningen. Navnlig hvad angår klimaforandringer,
haster det med at træffe foranstaltninger for at være i stand til at gennemføre EU-retten på
tiltrædelsestidspunktet. Den administrative kapacitet skal styrkes i visse sektorer, navnlig med
hensyn til klimaforandringer, kontrol med industriforurening og risikostyring, beskyttelse af
naturen og kemikalier. Investeringerne skal øges i alle sektorer, men særligt inden for
luftkvalitet, industriforurening og risikoforvaltning, vand og affald. Der skal være særlig
opmærksomhed på en rettidig opfyldelse af tilsagnene vedrørende affald og kontrol med
industriforurening og risikostyring. Kvaliteten af miljøkonsekvensanalyser for projekter skal
forbedres mærkbart.
2.4
Oversættelse af EU-retten
Kroatien skal sikre, at EU-retten oversættes til kroatisk. Ud af de næsten 144 000 sider EU-ret
har Kroatien allerede oversat næsten 114 000 sider. Omkring 50 % af de oversatte sider
mangler imidlertid at blive revideret af de nationale myndigheder, inden de kan fremsendes til
EU-institutionerne.
Kroatien bør øge kapaciteten for at sikre, at oversættelsen og revisionen af EU-retten er
afsluttet på tiltrædelsestidspunktet. Kommissionen opfordrer de kroatiske myndigheder til at
holde fokus på dette spørgsmål, som er afgørende for at sikre retssikkerhed ved
gennemførelsen af EU-retten.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.5
EU's støtteforanstaltninger
Der ydes
finansiel støtte
i henhold til instrumentet for førtiltrædelsesbistand (IPA). IPA-
programmerne beløb sig i 2012 til 156 mio. EUR. Denne bistand fokuserer på
institutionsopbygning og forberedelse til gennemførelse af EU's fælles landbrugspolitik og
samhørighedspolitik. Derudover modtog Kroatien fortsat støtte i henhold til de regionale og
horisontale programmer. Der er nået enighed om en overgangsfacilitet for det første år efter
tiltrædelsen for at styrke Kroatiens administrative og retlige kapacitet.
3.
Konklusion
I lyset af ovenstående bekræfter Kommissionen sin tidligere vurdering, hvorefter Kroatien
fortsat opfylder de politiske kriterier. Det er imidlertid fortsat nødvendigt med en indsats for
at styrke retsstaten ved at forbedre den offentlige forvaltning og retsvæsenet og effektivt
bekæmpe korruption og organiseret kriminalitet. Hvad angår de økonomiske kriterier, har
Kroatien en fungerende markedsøkonomi. En energisk gennemførelse af hastende
strukturreformer skulle sætte Kroatien i stand til at klare konkurrencepresset og
markedskræfterne i Unionen i den nærmeste fremtid.
Kroatien har fortsat gjort fremskridt med at vedtage og gennemføre EU-retten og er nu ved at
afslutte tilpasningen til EU-retten. Der er gjort yderligere fremskridt siden statusrapporten fra
2011 og overvågningsrapporten om Kroatiens tiltrædelsesforberedelser og den seneste
ajourføring af overvågningstabellerne i april 2012. Kommissionen har identificeret områder,
hvor det er nødvendigt med en yderligere indsats og et begrænset antal områder, hvor der
kræves en styrket indsats. Disse områder vedrører især 1) forberedelser til de kommende EU-
strukturfonde for at sikre en effektiv forvaltning; 2) omstrukturering af Kroatiens
værftsindustri; 3) styrkelse af retsstaten gennem fortsat gennemførelse af Kroatiens tilsagn om
yderligere at forbedre den offentlige forvaltning og retssystemet, 4) forebyggelse og effektiv
bekæmpelse af korruption samt 5) forvaltning af de ydre grænser. Uden at det berører
nødvendigheden af at takle alle de områder, der er fremhævet i den samlede
overvågningsrapport, mener Kommissionen, at Kroatien i de kommende måneder bør have
særligt fokus på følgende specifikke foranstaltninger inden for konkurrencepolitik, retsvæsen
og grundlæggende rettigheder samt frihed, sikkerhed og retfærdighed:
1.
Undertegne privatiseringskontrakten for skibsværftet
Brodosplit
og træffe de
beslutninger, der er nødvendige for at finde en holdbar løsning for skibsværfterne
3.Maj og Brodotrogir for at afslutte omstruktureringen af Kroatiens værftsindustri.
Gennemføre de øjeblikkelige og fremskynde de kortsigtede foranstaltninger, der blev
udarbejdet i september 2012, for at gøre retsvæsenet mere effektivt og takle
domstolenes forsinkelser.
Vedtage den nye retshåndhævelseslovgivning for at sikre håndhævelse af
retsafgørelser og nedbringe forsinkelsen med håndhævelsessager.
Oprette kommissionen vedrørende interessekonflikter, så den kan påbegynde sit
egentlige virke.
Vedtage den nye lov om aktindsigt for at styrke de retlige og administrative rammer
for aktindsigt.
Færdiggøre vedtagelsen af relevant afledt ret for at sikre gennemførelse af politiloven.
2.
3.
4.
5.
6.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.
8.
9.
10.
Færdiggøre opbygningen af grænseovergangssteder ved Neumkorridoren.
Sikre opnåelse af det fastsatte rekrutteringsmål for grænsepolitiet i 2012.
Afslutte og vedtage strategien for indvandring og klart definere foranstaltninger for
integration af de mest udsatte grupper af indvandrere.
Øge kapaciteten til at oversætte og revidere EU-retten, så denne opgave kan være
afsluttet på tiltrædelsestidspunktet.
Hvad angår landbrug og udvikling af landdistrikter, bør Kroatien endvidere være særlig
opmærksom på at afslutte tilpasningen af lovgivningen om direkte betalinger og
akkrediteringen af betalingsorganet for direkte betalinger senest inden udgangen af 2012.
I lyset af den nylige gennemgribende omstrukturering af den offentlige forvaltning og under
hensyntagen til de yderligere ansvarsområder i forbindelse med EU-medlemskab bør Kroatien
også
øjeblikkeligt
træffe
foranstaltninger
for
at
løse
de
administrative
kapacitetsbegrænsninger, der er identificeret i den samlede overvågningsrapport, og sikre, at
afslutningen af forberedelserne til EU-medlemskab ikke påvirkes.
De kroatiske myndigheder skal træffe alle nødvendige foranstaltninger for at sikre, at landet
er fuldt parat til medlemskab den 1. juli 2013. Det omfatter fuld oversættelse af EU-retten
inden tiltrædelsen.
Kommissionen vil fortsat sikre sig, at Kroatien opfylder de tilsagn, landet gav under
tiltrædelsesforhandlingerne og fokusere på de problemer, som er identificeret i den samlede
overvågningsrapport, og hvis omstændighederne tilsiger det, gøre brug af alle instrumenter i
henhold til artikel 36 i tiltrædelsesakten.
I overensstemmelse med denne artikel vil Kommissionen fremlægge en endelig
overvågningsrapport om Kroatiens tiltrædelsesforberedelser i foråret 2013.
For at hjælpe Kroatien med at forberede samordningen af den økonomiske politik i EU, vil
Kroatien i 2013 deltage i det europæiske halvår på uformel vis.
Kroatien forventes fortsat at spille en aktiv rolle i det regionale samarbejde i Vestbalkan og
opfordres til at løse udestående bilaterale spørgsmål med sine naboer.
DA
20
DA