Finansudvalget 2012
KOM (2012) 0609
Offentligt
1451531_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 22.10.2012
COM(2012) 609 final
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om garantier opført på det almindelige budget
Situation pr. 31 december 2011
{SWD(2012) 347 final}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
3.5.
4.
4.1.
4.2.
4.3.
4.3.1.
4.3.2.
4.4.
5.
5.1.
5.2.
5.3.
6.
6.1.
6.2.
6.3.
7.
7.1.
7.2.
Indledning .................................................................................................................... 2
Typer af transaktioner, der er dækket af budgettet ...................................................... 2
Udviklingen siden sidste beretning om situationen pr. 30. juni 2011.......................... 3
Betalingsbalancestøtte til medlemsstater uden for euroområdet.................................. 3
Makrofinansiel bistand................................................................................................. 3
Euratom ........................................................................................................................ 3
Den europæiske finansielle stabiliseringsmekanisme.................................................. 3
Budgetgaranti for EIB's eksterne finansiering ............................................................. 4
Oplysninger om risici dækket af budgettet .................................................................. 4
Definition af risiko ....................................................................................................... 4
Risikosammensætning.................................................................................................. 5
Årlig risiko dækket af budgettet................................................................................... 7
Risiko knyttet til medlemsstaterne ............................................................................... 7
Risiko knyttet til tredjelande ........................................................................................ 8
Risikoudvikling ............................................................................................................ 9
Misligholdelser, aktivering af budgetgarantier og restancer...................................... 12
Udbetalinger over de likvide midler .......................................................................... 12
Udbetalinger over budgettet....................................................................................... 12
Aktivering af garantifonden for aktioner i forhold til tredjelande ............................. 12
Garantifond for aktioner i forhold til tredjelande....................................................... 13
Inddrivelser ................................................................................................................ 13
Aktiver........................................................................................................................ 13
Målbeløb .................................................................................................................... 13
Risikoevaluering: den økonomiske og finansielle situation i tredjelande med den
største risiko ............................................................................................................... 13
Mål ............................................................................................................................. 13
Risikovurderingsmetoder ........................................................................................... 14
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451531_0003.png
1.
I
NDLEDNING
Formålet med denne beretning er at redegøre for kreditrisikoen for Den Europæiske Unions
budget som følge af de garantier og lånetransaktioner, der henholdsvis stilles og gennemføres
enten direkte af Den Europæiske Union eller indirekte gennem EIB's eksterne mandater.
Beretningen forelægges i henhold til finansforordningens artikel 130, der siger, at
Kommissionen
to gange om året skal forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en beretning
om situationen med hensyn til budgetgarantier og risiciene i den forbindelse
1
. Beretningen
suppleres af et arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene med et sæt detaljerede
tabeller og forklarende noter ("arbejdsdokumentet").
2.
T
YPER AF TRANSAKTIONER
,
DER ER DÆKKET AF BUDGETTET
De risici, der dækkes af Den Europæiske Unions budget ("budgettet"), hidrører fra en bred
vifte af udlåns- og garantitransaktioner, som kan inddeles i to kategorier:
– lån ydet af Den Europæiske Union med makroøkonomisk sigte, dvs. makrofinansiel
bistand
2
i form af lån ("MFA-lån") til tredjelande i samarbejde med Bretton Woods-
institutionerne, betalingsbalancelån
3
("BoP-lån") til medlemsstater, der ikke har indført
euroen, og som har betalingsbalanceproblemer, lån under den europæiske finansielle
stabiliseringsmekanisme ("EFSM")
4
til medlemsstater, som befinder sig i eller er alvorligt
truet af en stærkt urolig økonomisk eller finansiel situation som følge af usædvanlige
begivenheder, som den ikke selv er herre over og
– lån med mikroøkonomisk sigte, dvs. Euratom-lån og navnlig Den Europæiske
Investeringsbanks finansiering af transaktioner i tredjelande, som er dækket af EU-
garantier
5
("EIB's eksterne finansiering")
6
.
EIB's garanterede eksterne finansiering, Euratom-lånene og MFA-lånene er siden 1994 blevet
dækket af garantifonden for aktioner til fordel for tredjelande ("fonden")
7
, mens BoP-lånene
og EFSM-lånene dækkes direkte af budgettet.
1
2
3
4
5
6
Den foregående beretning om budgetgarantier pr. 30. juni 2011 findes i COM(2012) 66 og SEC(2012)
15.
Makrofinansiel bistand kan også ydes i form af gavebistand til tredjelande. For yderligere oplysninger
om makrofinansiel bistand, se Kommissionens rapport (KOM(2011) 408 og SEK(2011) 874).
Rådets forordning (EF) nr. 332/2002 af 18. februar 2002 om indførelse af en mekanisme for
mellemfristet betalingsbalancestøtte til medlemsstaterne (EUT L 53 af 23.2.2002, s. 1).
EFSM blev oprettet den 11. maj 2010 ved Rådets forordning (EU) nr. 407/2010 af 11. maj 2010 (EUT
L 118 af 12.5.2010, s. 1). Den fungerer på samme måde som betalingsbalancemekanismen, men er
tilgængelig for alle medlemsstater, dvs. også medlemsstaterne i euroområdet.
Tallene vedrørende EIB-mandaterne er vist i tabel A1, og henvisninger til retsgrundlaget er anført i
tabel A4 i arbejdsdokumentet.
Europa-Parlamentets og Rådets nuværende afgørelse nr. 1080/2011/EU af 25. oktober 2011 (EUT L
280 af 27.10.2011, s. 1) om en EU-garanti til Den Europæiske Investeringsbank mod tab i forbindelse
med lån til og lånegarantier for projekter uden for Unionen og om ophævelse af afgørelse nr.
633/2009/EF dækker perioden 1.2.2007-31.12.2013.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451531_0004.png
Fonden dækker misligholdelser på lån og lånegarantier, der er ydet til tredjelande eller til
projekter i tredjelande. Den blev oprettet for at:
– danne en "likviditetsreserve" med det formål at undgå træk på budgettet, når der ikke eller
ikke til tiden betales af på et garanteret lån, og
– skabe et instrument til sikring af budgetdisciplin ved fastlæggelse af en finansiel ramme for
udviklingen af EU's politik vedrørende garantier for Kommissionens og EIB's lån til
tredjelande
8
.
Hvis tredjelande optages som medlemsstater, er lån til disse lande ikke længere dækket af
fonden, og risikoen skal bæres direkte af budgettet. Fonden får tilført midler fra budgettet og
skal holdes på et niveau, der svarer til en vis procentdel af de udestående lån og lånegarantier,
der dækkes af fonden. Denne procentdel, den såkaldte målsats, er i øjeblikket 9 %. Hvis
fonden ikke indeholder tilstrækkelige midler, skal de nødvendige midler dækkes af budgettet.
3.
3.1.
U
DVIKLINGEN SIDEN SIDSTE BERETNING OM SITUATIONEN PR
. 30.
JUNI
2011
Betalingsbalancestøtte til medlemsstater uden for euroområdet
I løbet af andet halvår af 2011 tilbagebetalte Ungarn 2,0 mia. EUR. Da der ikke blev foretaget
udbetalinger, er det udestående beløb under BoP-faciliteten faldet til 11,4 mia. EUR.
Den 12. maj 2011 vedtog Rådet en afgørelse om forebyggende mellemfristet finansiel bistand
til Rumænien på maksimalt 1,4 mia. EUR
9
, men der er endnu ikke blevet trukket på dette
beløb.
3.2.
Makrofinansiel bistand
I anden halvdel af 2011 blev der foretaget to udbetalinger under MFA-lån: 100 mio. EUR til
Serbien og 26 mio. EUR til Armenien. Georgien og Rumænien tilbagebetalte henholdsvis
13,5 mio. EUR og 12,5 mio. EUR.
3.3.
Euratom
Der blev ikke udbetalt lånebeløb i den periode, som beretningen dækker. De tilbagebetalte
beløb bestod af 6,5 mio. EUR fra Bulgarien og 3,8 mio. EUR fra Ukraine.
7
8
9
Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 480/2009 af 25. maj 2009 om oprettelse af en garantifond for
aktioner i forhold til tredjelande (kodificeret udgave), "garantifondsforordningen" (EUT L 145 af
10.6.2009, s. 10).
Skønt de eksterne risici i sidste ende er dækket af EU-budgettet, fungerer garantifonden som et
instrument, der beskytter EU-budgettet mod betalingsmisligholdelser. For en omfattende beretning om
fondens virke, se KOM(2010) 418 og det ledsagende arbejdsdokument (SEK(2010) 968).
Rådets afgørelse 2011/288/EU af 12. maj 2011 om forebyggende mellemfristet finansiel EU-bistand til
Rumænien (EUT L 132 af 19.5.2011, s. 15).
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451531_0005.png
3.4.
Den europæiske finansielle stabiliseringsmekanisme
I anden halvdel af 2011 blev der udbetalt 2,5 mia. EUR og 7,6 mia. EUR til henholdsvis
Irland og Portugal.
Rådet besluttede i oktober 2011 at forlænge lånenes løbetid og med tilbagevirkende kraft
mindske rentemarginalen på lånene til Irland
10
og Portugal
11
.
Som led i krisehåndteringen er der blevet indført to andre mekanismer, som dog ikke
indebærer nogen risiko for budgettet:
3.5.
den europæiske finansielle stabilitetsfacilitet (EFSF
12
),
der er garanteret af de
deltagende medlemsstater på pro rata-basis, og
den græske lånefacilitet
13
, som finansieres via bilaterale lån fra de øvrige
medlemsstater i euroområdet og administreres centralt af Kommissionen.
Budgetgaranti for EIB's eksterne finansiering
Inden for rammerne af det eksterne mandat for 2007-2013 voksede antallet af nye låneaftaler
med 10 % i første halvdel af 2011 og androg 1 745 mio. EUR. Der blev i den periode, som
beretningen dækker, udbetalt lån på i alt 1 381 mio. EUR. Det samlede udbetalte lånebeløb
inden for rammerne af det eksterne mandat var således 8 561 mio. EUR pr. 31. december
2011, hvilket er en stigning på 19 % i forhold til den 30. juni 2011.
4.
4.1.
O
PLYSNINGER OM RISICI DÆKKET AF BUDGETTET
Definition af risiko
Risikoen for budgettet stammer fra udestående kapital og renter i forbindelse med garanterede
transaktioner.
I denne beretning er der brugt to metoder til at vurdere risiciene for budgettet (enten direkte
eller indirekte via fonden):
– "Den samlede risiko, som er dækket" er baseret på summen af den samlede udestående
kapital for de berørte transaktioner på en given dato, inkl. påløbne renter
14
.
– Budgetmetoden, der defineres som "den årlige risiko for budgettet", er baseret på
beregningen af det maksimale beløb, som EU ville skulle udbetale i et finansår, såfremt
alle garanterede lån blev misligholdt
15
.
10
11
12
13
14
Rådets afgørelse 2011/682/EU af 11. oktober 2011 (EUT L 269 af 14.10.2011, s. 31).
Rådets afgørelse 2011/683/EF af 11. oktober 2011 (EUT L 269 af 14.10.2011, s. 32).
For nærmere oplysninger om EFSF: http://www.efsf.europa.eu/about/index.htm
Den græske lånefacilitet - ECFIN - Europa-Kommissionen:
http://ec.europa.eu/economy_finance/eu_borrower/greek_loan_facility/index_en.htm
Jf. tabel 1 i beretningen.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451531_0006.png
4.2.
Risikosammensætning
Indtil 2010 hang den maksimale risiko i form af de samlede udestående beløb hovedsagelig
sammen med lån til tredjelande. Finanskrisen i 2011 har haft alvorlige konsekvenser for
medlemsstaternes offentlige finanser, hvilket har ført til en stigning i EU's
långivningsaktiviteter for at tilgodese det øgede behov for offentlig finansiering.
Som følge heraf har risikosammensætningen ændret sig. Pr. 31. december 2011:
vedrørte 67 % af det samlede udestående garanterede beløb lånoptagelse i
forbindelse med lån til medlemsstater, der dækkes direkte af budgettet (45 % pr.
31.12.2010)
vedrørte 33 % af det samlede udestående garantibeløb lånoptagelse og
udlånstransaktioner i tredjelande, som i første omgang er dækket af garantifonden for
aktioner til fordel for tredjelande ("fonden"), mens de udgjorde 55 % pr. 31.12.2010.
15
Med henblik på denne beregning antages det, at tilbagebetalingen af misligholdte lån ikke fremrykkes,
så der er kun taget hensyn til forfaldne betalinger (se også tabel 2 og 3 i beretningen og tabel A2 i
arbejdsdokumentet).
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451531_0007.png
Den samlede risiko dækket af budgettet pr. 31. december 2011 fremgår af tabel 1 nedenfor.
Tabel 1: Samlede udestående beløb dækket af budgettet pr. 31. december 2011 (mio.
EUR)
Udestående
kapital
Medlemsstater*
Makrofinansiel
bistand
Euratom
BoP
EIB***
EFSM
Subtotal
medlemsstater
Tredjelande**
Makrofinansiel
bistand
Euratom
EIB***
Subtotal - tredjelande
I alt
565
43
20 466
21 074
63 868
5
0
156
161
760
570
43
20 621
21 234
64 628
1%
<1 %
32 %
33 %
100 %
-
25
404
11 400
2 965
28 000
42 794
0
4
225
26
344
599
25
408
11 625
2,991
28 344
43 393
<1 %
1%
18 %
5%
44 %
67 %
Påløbne renter
I alt
%
* Denne risiko dækkes direkte af budgettet. Den inkluderer også MFA-lån, Euratom-lån og EIB-lån ydet
forud for EU-tiltrædelsen.
** Denne risiko dækkes af fonden.
*** Omkring 82 % af EIB's udlån (udlån til stater og deres underenheder) er dækket af en totalgaranti,
mens EIB's øvrige transaktioner kun er dækket mod politiske risici.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451531_0008.png
Tabel A1, A2, A3 og A4 i arbejdsdokumentet indeholder mere detaljerede oplysninger om
disse udestående beløb, især med hensyn til loft, udbetalte beløb eller garantisatser.
Det samlede udestående beløb i hovedstol og renter, der er dækket af budgettet, steg markant
til 64,63 mia. EUR, dvs. med 17,6 % i forhold til situationen den 30.6.2011.
Denne stigning skyldes primært:
udbetalingen af 10,1 mia. EUR under EFSM (2,5 mia. EUR til Irland og 7,6 mia. EUR
til Portugal)
4.3.
EIB's nettoudbetalinger til tredjelande steg med 2,45 mio. EUR i andet halvår af
2011.
Årlig risiko dækket af budgettet
For 2012 kan budgettet (enten direkte eller via fonden) dække 3,782 mia. EUR
16
, som
repræsenterer den del (hovedstol og renter) af det samlede udestående beløb pr. 31. december
2011, som forfalder i denne periode. Heraf dækker medlemsstaterne de 1,769 mia. EUR
(47 %). Tabel A2 i arbejdsdokumentet indeholder nærmere oplysninger om vægtningen af
hvert enkelt land i den samlede risiko, som er dækket.
4.3.1.
Risiko knyttet til medlemsstaterne
Risikoen knyttet til medlemsstaterne vedrører:
a) EIB-lån og/eller MFA og/eller Euratom-lån ydet før EU-tiltrædelsen
b) lån ydet under BoP-faciliteten og
c) lån ydet under EFSM-ordningen.
16
Svarende til de skyldige beløb i 2012 (af de samlede udeståender pr. 31. december 2012) og forudsat, at
de misligholdte lån ikke fremrykkes (jf. tabel A2 i arbejdsdokumentet).
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451531_0009.png
Tabel 2: Rangordning af medlemsstaterne efter den maksimale risiko for budgettet i 2012
(mio. EUR)
Rangorden
Land
Lån
Maksimal
risiko
Landets vægt i
forhold
til
medlemsstaternes
samlede risiko
Landets vægt i
forhold til den
samlede risiko
(medlemsstater
og
andre
lande)
10,9 %
10,6 %
10,4 %
3,8 %
2,6 %
2,5 %
2,1 %
1,9 %
1,4 %
0,3 %
0,2 %
0,1 %
0,0 %
0,0 %
46,8 %
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
I alt
4.3.2.
Irland
Portugal
Rumænien
Ungarn
Letland
Bulgarien
Polen
Tjekkiet
Slovakiet
Slovenien
Cypern
Litauen
Malta
Estland
c)
c)
a)+b)
a)+b)
a)+b)
a)
a)
a)
a)
a)
a)
a)
a)
a)
412,7
400,8
395,1
142,4
96,8
92,8
81,0
70,8
51,1
11,4
7,7
5,3
0,7
0,5
1 796,3
23,3 %
22,7 %
22,3 %
8,0 %
5,5 %
5,2 %
4,6 %
4,0 %
2,9 %
0,6 %
0,4 %
0,3 %
0,0 %
0,0 %
100 %
Risiko knyttet til tredjelande
Fonden dækker garanterede lån til tredjelande med løbetider, der strækker sig til 2041. I 2012
vil fondens maksimale risiko knyttet til tredjelande udgøre 2 013 mio. EUR (53,2 % af den
samlede årlige risiko).
De ti lande (ud af 47 lande), der rangerer øverst, når det gælder deres samlede udeståender, er
anført nedenfor. De tegner sig for 1 580,4 mio. EUR eller 78,5 % af den årlige risiko, som
bæres af fonden i tilknytning til tredjelande. Den økonomiske situation i disse lande
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451531_0010.png
analyseres og kommenteres i punkt 3 arbejdsdokumentet. Kreditværdigheden som vurderet af
kreditvurderingsbureauerne er også anført i hver landetabel.
Risikoen knyttet til tredjelande vedrører EIB's udlån og/eller MFA og/eller Euratom-lån (se
nærmere i tabel A3b og A4 i arbejdsdokumentet).
Tabel 3: Rangordning af de
ti tredjelande, der repræsenterer den største risiko
for fonden
i 2012 (mio. EUR)
Landets vægt
i forhold til
tredjelandes
samlede
risiko
Landets vægt i
forhold til den
samlede risiko
(medlemsstater
og andre lande)
12.1 %
5,5 %
4,9 %
4,7 %
4,1 %
3,2 %
2,2 %
2,1 %
1,4 %
1,4 %
41,8 %
Rangorden
Land
Maksimal
risiko
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Tyrkiet
Egypten
Tunesien
Marokko
Serbien
Sydafrika
Libanon
Syrien
Bosnien-Hercegovina
Brasilien
458,8
207,9
185,8
179,4
154,2
122,3
84,6
81,3
54,8
51,2
1 580,4
22,8 %
10,32
9,2 %
8,9 %
7,7 %
6,1 %
4,2 %
4,0 %
2,7 %
2,5 %
78 %
De 10 i alt
4.4.
Risikoudvikling
Usikkerheden er fortsat høj, idet den globale økonomiske og finansielle krise fortsat påvirker
den økonomiske genopretning i EU og den globale vækst. Geopolitiske spændinger, som
påvirker nogle lande i det sydlige Middelhavsområde, forøgede også usikkerheden omkring
den økonomiske genopretning i bestemte tredjelande.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451531_0011.png
Betalingsbalancemekanisme
EU's mellemfristede finansielle bistand under betalingsbalancemekanismen blev reaktiveret i
november 2008 for at hjælpe Ungarn og derefter i januar og maj 2009 for at hjælpe Letland og
Rumænien med at genskabe markedets tillid med et samlet lånetilsagn på 14,6 mia. EUR.
1,2 mia. EUR vil ikke blive udbetalt, da udbetalingsfristen er udløbet. Det første låneafdrag på
2 mia. EUR fra Ungarn blev betalt i december 2011.
Foruden de 5 mia. EUR i betalingsbalancestøtte, som Rumænien allerede havde fået tildelt,
besluttede Rådet den 12. maj 2011 at yde landet forebyggende finansiel bistand på op til 1,4
mia. EUR
17
, hvoraf der endnu ikke er udbetalt noget beløb.
Betalingsbalancemekanismen med sit samlede loft på 50 mia. EUR har en resterende
kapacitet på 37 mia. EUR til yderligere betalingsbalancestøtte, hvis det bliver nødvendigt.
Den europæiske finansielle stabiliseringsmekanisme (EFSM)
Spændingerne på statsobligationsmarkederne forblev høje i anden halvdel af 2011.
Betingelserne i forbindelse med udstedelse af statsobligationer i euroområdets yderområder er
fortsat vanskelige trods aktiveringen af EFSM - suppleret med bilaterale lån - og EFSF. Det
vil fortsat være en udfordring at dække medlemsstaternes stigende refinansieringsbehov i de
kommende måneder og år.
Økofin-Rådets konklusioner begrænser mekanismen til 60 mia. EUR
18
, men artikel 2, stk. 2, i
Rådets forordning begrænser det udestående beløb til den margen, der er til rådighed under
loftet for egne indtægter
19
.
I forlængelse af Rådets afgørelser om tildeling af finansiel støtte fra Unionen til Irland
20
og
Portugal
21
blev der i 2011 udbetalt 13,9 mia. EUR til Irland og 14,1 mia. EUR til Portugal.
Ud af sin maksimale kapacitet på 60 mia. EUR råder EFSM over endnu 11,5 mia. EUR til
yderligere støtte, hvis der bliver brug herfor
22
.
Den 21. juli 2011 blev der på topmødet for landene i euroområdet vedtaget en række
foranstaltninger, herunder en forlængelse af løbetiden og en nedsættelse af udlånsrenterne i
forbindelse med fremtidige EFSF-lån til Grækenland for at dæmpe den græske gældskrise og
17
18
19
20
21
22
Rådets afgørelse 2011/288/EU af 12. maj 2011 om forebyggende mellemfristet finansiel EU-bistand til
Rumænien (EUT L 132 af 19.5.2011, s. 15).
Jf. pressemeddelelse om det ekstraordinære møde i Økofin-Rådet den 9.-10. maj 2010
(http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/ecofin/114324.pdf)
Rådets forordning (EU) nr. 407/2010 af 11. maj 2010 om oprettelse af en europæisk finansiel
stabiliseringsmekanisme (EUT L 118 af 12.5.2010, s. 1).
Rådets gennemførelsesafgørelse 2011/77/EU af 7. december 2011 om tildeling af finansiel støtte fra
Unionen til Irland (EUT L 30 af 4.2.2011, s. 34).
Rådets gennemførelsesafgørelse 2011/344/EU af 30. maj 2011 om tildeling af finansiel støtte fra
Unionen til Portugal (EUT L 159 af 17.6.2011, s. 88).
For yderligere oplysninger om EFSM henvises der til Kommissionens beretning om Den Europæiske
Unions låntagnings- og långivningsaktiviteter i 2010, KOM(2011) 485.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451531_0012.png
sikre finansiel stabilitet i euroområdet som helhed. Ifølge konklusionerne fra topmødet vil
dette få følgende konsekvenser for ESFM:
a) EFSM-marginalen vil blive reduceret med tilbagevirkende kraft i forbindelse med
långivning til Portugal og Irland og
b) løbetiden for fremtidige betalinger vil blive forlænget.
Disse foranstaltninger trådte i kraft med to rådsafgørelser vedtaget i oktober 2011
23
.
Makrofinansiel bistand i form af lån (MFA-lån)
Det er Rådet og siden Lissabontraktatens ikrafttræden Europa-Parlamentet og Rådet, der har
vedtaget individuelle afgørelser om MFA-lån til tredjelande. Kommissionen har vedtaget et
nyt forslag til en rammeforordning om makrofinansiel bistand for at forbedre
beslutningsprocessen under Lissabontraktaten
24
.
I henhold til den foreslåede rammeforordning kommer proceduren for tildeling af
makrofinansiel bistand til at ligne proceduren for andre eksterne finansieringsinstrumenter,
således at Kommissionen får beføjelse til at vedtage afgørelser om tildeling af makrofinansiel
bistand under tilsyn af et udvalg sammensat af repræsentanter for medlemsstaterne i
overensstemmelse med den undersøgelsesprocedure, der blev indført med de nye
komitologiregler, som trådte i kraft den 1. marts 2011
25
. Europa-Parlamentet og Rådet drøfter
fortsat i 2012 forslaget til forordning, herunder proceduren for vedtagelse af afgørelser om
tildeling af makrofinansiel bistand.
I juli 2011 blev der udbetalt to MFA-lån på i alt 126 mio. EUR: 26 mio. EUR til Armenien
og 100 mio. EUR til Serbien.
Euratom-lån
Euratomlån til medlemsstater eller visse støtteberettigede tredjelande (Den Russiske
Føderation, Armenien og Ukraine) har et loft på 4 mia. EUR, hvoraf ca. 85 % allerede er
brugt. De resterende ca. 600 mio. EUR kan bruges til at finansiere nye projekter.
EIB-lån
Under EIB's generelle mandat for perioden 2007-2013 var der pr. 31. december 2011 blevet
undertegnet lån til et samlet beløb på 19 436 mio. EUR, hvoraf 8 561 mio. EUR var blevet
udbetalt pr. samme dato (se tabel A6 i arbejdsdokumentet).
23
24
25
Rådets gennemførelsesafgørelse 2011/682/EU og 2011/683/EU af 11. oktober 2011 vedrørende
henholdsvis Irland og Portugal (EUT L 269 af 14.10.2011, s. 31 og 32).
Efter Lissabontraktatens ikrafttræden vedtages MFA-afgørelser ikke længere af Rådet alene, men efter
den almindelige lovgivningsprocedure (den fælles beslutningsprocedure).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 om de generelle regler og principper for,
hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser (EUT
L 55 af 28.2.2011, s. 13), som erstatter Rådets afgørelse 1999/468/EF.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451531_0013.png
Efter midtvejsevalueringen af EIB's eksterne mandat vedtog Europa-Parlamentet og Rådet
den 25. oktober 2011 en ny afgørelse (1080/11/EU) om en EU-garanti til Den Europæiske
Investeringsbank mod tab i forbindelse med lån til og lånegarantier for projekter uden for
Unionen og om ophævelse af afgørelse nr. 633/2009/EF. Den nye afgørelse trådte i kraft den
30. oktober 2011. Som følge heraf vil det samlede beløb for udbetalte lån og lånegarantier
ydet under EIB-finansieringstransaktioner med fradrag af tilbagebetalte beløb og med tillæg
af alle dermed forbundne beløb blive forøget fra 25,8 mia. EUR til et maksimum på 29,484
mia. EUR
26
. EU-garantien er begrænset til 65 % af det samlede beløb for udbetalte lån og
lånegarantier ydet som led i EIB-finansieringstransaktioner.
EIB oplevede misligholdelser på visse rentebetalinger og låneafdrag fra den syriske regering
(se punkt 5.3 nedenfor). Der blev dog først trukket på fonden i 2012.
For yderligere oplysninger om lande, der er dækket af EU-garantien, se tabel A1 og A2 i
arbejdsdokumentet.
5.
5.1.
M
ISLIGHOLDELSER
,
AKTIVERING AF BUDGETGARANTIER OG RESTANCER
Udbetalinger over de likvide midler
Kommissionen trækker på sine likvide midler for at undgå forsinkelser og de hermed
forbundne omkostninger i forbindelse med betalingen af renter og afdrag på lån, når en
debitor er kommet bagud med betalingen til EU
27
.
5.2.
Udbetalinger over budgettet
Da der ikke blev registreret misligholdte lån i anden halvdel af 2011, blev der ikke anmodet
om bevillinger under artikel 01 04 01 i budgettet, "Den Europæiske Unions sikkerhedsstillelse
for lån optaget af Unionen og Euratom og for lån ydet af EIB".
5.3.
Aktivering af garantifonden for aktioner i forhold til tredjelande
28
I tilfælde af for sen betaling fra en modtager af et lån til tredjelande, der er ydet eller
garanteret af EU, trækkes der på fonden for at dække den udeblevne betaling senest tre
måneder efter forfaldsdatoen
29
.
I anden halvdel af 2011 blev der ikke trukket på fonden.
Men EIB oplevede misligholdelser på visse rentebetalinger og låneafdrag fra den syriske
regering. Da de officielle betalingsanmodninger ikke har givet noget resultat, anmodede EIB
26
27
28
29
Forøgelsen på 3,684 mia. EUR skal fordeles mellem et ekstra mandat på 2 mia. EUR til finansiering af
indsatsen mod klimaforandringer og 1,684 mia. EUR til styrkelse af EIB's risikotransaktioner.
Se artikel 12 i Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1150/2000 af 22. maj 2000 om gennemførelse af
afgørelse nr. 2007/436/EF, Euratom om ordningen for De Europæiske Fællesskabers egne indtægter
(EFT L 130 af 31.5.2000, s. 1).
Siden fondens oprettelse i 1994 er der blevet trukket et sammenlagt beløb på 478 mio. EUR.
Se yderligere oplysninger i arbejdsdokumentets afsnit 1.4.3.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451531_0014.png
den 10. maj 2012 om udbetaling af EU-garantien via garantifonden for et omtrentligt beløb på
15,5 mio. EUR
30
. Hvis situationen ikke forbedres i landet, kan der blive udstedt andre
betalingsanmodninger via fonden (det samlede udestående for Syriens vedkommende
andrager 551 mio. EUR, og det sidste lån forfalder i 2030). Når EU har foretaget en betaling
under EU-garantien, overgår Bankens rettigheder og retsmidler til EU, jf. garantiaftalerne. De
procedurer til inddrivelse af fordringer, som EU har overtaget, varetages af Banken.
6.
6.1.
G
ARANTIFOND FOR AKTIONER I FORHOLD TIL TREDJELANDE
Inddrivelser
31
Den 31. december 2011 havde fonden ingen restancer til inddrivelse.
6.2.
Aktiver
Den 31. december 2011 beløb fondens nettoaktiver
32
sig til 1 755 434 096,22 EUR.
6.3.
Målbeløb
Fondens midler skal være af passende størrelse (målbeløb), som er sat til 9 % af de samlede
forpligtelser (hovedstol og påløbne renter) i forbindelse med hver enkelt transaktion.
Forholdet mellem fondens midler (1 755,43 mio. EUR) og de samlede forpligtelser
33
(21 234,34 mio. EUR) som defineret i fondsforordningen er faldet fra 8,8 % pr. 30. juni 2011
til 8,3 % pr. 31. december 2011. Eftersom fondens midler var lavere end målbeløbet, blev der
i det foreløbige budget for 2013 opført en tilførsel på 155,66 mio. EUR.
I februar 2012 blev der overført 260,17 mio. EUR fra budgettet til fonden i overensstemmelse
med det foreløbige budgetforslag for 2012 og reglerne i fondsforordningen (målbeløbet på
9 %).
7.
7.1.
R
ISIKOEVALUERING
:
Mål
DEN ØKONOMISKE
TREDJELANDE MED DEN STØRSTE RISIKO
OG
FINANSIELLE
SITUATION
I
De tidligere afsnit i beretningen giver oplysninger om de kvantitative aspekter af
budgetrisiciene i relation til tredjelande. Afsnit 3 i arbejdsdokumentet fra Kommissionens
tjenestegrene indeholder en makroøkonomisk analyse af de tredjelande, der repræsenterer den
største risiko for budgettet, eller som er omfattet af EU's långivningsfaciliteter (MFA- og
Euratom-lån).
30
31
32
33
Afhængigt af valutakursbevægelser for andre internationale valutaer.
Siden fondens etablering i 1994 har dens samlede inddrivelser beløbet sig til 576 mio. EUR (herunder
inddrevne beløb i hovedstol og renter plus strafrenter for for sen betaling plus realiserede
valutakursgevinster og -tab).
Fondens samlede aktiver minus påløbne forpligtelser (EIB-gebyrer og revisionsgebyrer).
Inkl. påløbne renter.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.2.
Risikovurderingsmetoder
Risikovurderingen i arbejdsdokumentet er baseret på informationer om den økonomiske og
finansielle situation, kreditvurderinger og andre kendte oplysninger vedrørende de lande, der
har modtaget garanterede lån. Vurderingen omfatter ikke overslag over forventede tab og
inddrivelser, som nødvendigvis er meget usikre.
Risikoindikatorer for de enkelte lande i tabellerne i arbejdsdokumentet viser udviklingen i
risikoen for misligholdelser. Denne analyse findes i afsnit 3 i arbejdsdokumentet for de lande,
der repræsenterede den største kreditrisiko og eksponering for budgettet (inkl. MFA- og
Euratom-lån) pr. 31. december 2011.
15