Finansudvalget 2012
KOM (2012) 0621
Offentligt
1451542_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 19.10.2012
COM(2012) 621 final
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i henhold til
punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
(ansøgning EGF/2011/011 AT/Soziale Dienstleistungen — Østrig)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451542_0002.png
BEGRUNDELSE
Punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet, Rådet
og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
1
giver mulighed
for gennem en fleksibilitetsmekanisme at anvende Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen (EGF) med et årligt loft på 500 mio. EUR ud over lofterne i den finansielle
rammes relevante udgiftsområder.
Betingelserne for EGF-støtte er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1927/2006 af 20. december 2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen
2
.
Den 21. december 2011 indgav Østrig ansøgning nr. EGF/2011/011 AT/Soziale
Dienstleistungen om økonomisk EGF-støtte som følge af afskedigelser i 105 virksomheder,
der er aktive inden for NACE (rev. 2)-hovedgruppe 88 ("Sociale foranstaltninger uden
institutionsophold")
3
i NUTS II-regionen Steiermark (AT22) i Østrig.
Efter en nøje gennemgang af ansøgningen har Kommissionen i overensstemmelse med artikel
10 i forordning (EF) nr. 1927/2006 konkluderet, at betingelserne for økonomisk støtte i
henhold til denne forordning er opfyldt.
RESUMÉ AF ANSØGNINGEN OG ANALYSE
Nøgledata:
EGF-referencenummer
Medlemsstat
Artikel 2
Berørte virksomheder
NUTS II-region
NACE (rev. 2)-hovedgruppe
EGF/2011/011
Østrig
litra b)
105
Steiermark (AT22)
88 ("Sociale foranstaltninger
uden institutionsophold")
1.4.2011 - 15.12.2011
1.10.2011
21.12.2011
1 050
Referenceperiode
Startdato for de individualiserede tilbud
Ansøgningsdato
Afskedigelser i referenceperioden
Afskedigede arbejdstagere, der forventes at deltage i
350
foranstaltningerne
Udgifter til de individualiserede tilbud (EUR)
7 850 500
EGF-implementeringsomkostninger
4
i EUR
150 500
EGF-implementeringsomkostninger i procent
1,88
Samlet budget (EUR)
8 001 000
EGF-støtte (65 %) i EUR
5 200 650
1
2
3
4
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
EUT L 406 af 30.12.2006, s. 1.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1893/2006 af 20. december 2006 om oprettelse af
den statistiske nomenklatur for økonomiske aktiviteter NACE rev. 2 og om ændring af Rådets
forordning (EØF) nr. 3037/90 og visse EF-forordninger om bestemte statistiske områder, (EUT L 393
af 30.12.2006, s. 1).
I overensstemmelse med artikel 3, stk. 3, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
DA
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451542_0003.png
1.
2.
Ansøgningen blev forelagt Kommissionen den 21. december 2011 og suppleret med
yderligere oplysninger i tiden indtil den 25. juni 2012.
Ansøgningen opfylder betingelserne for anvendelse af EGF i artikel 2, litra b), i
forordning (EF) nr. 1927/2006 og blev indgivet inden for den frist på 10 uger, der er
fastsat i forordningens artikel 5.
Sammenhængen mellem afskedigelserne og de gennemgribende strukturelle ændringer i
verdenshandelsmønstrene, som kan tilskrives globaliseringen eller den internationale
finansielle og økonomiske krise
3.
For at fastslå, at der er en sammenhæng mellem afskedigelserne og den inter-
nationale finansielle og økonomiske krise gør Østrig gældende, at afskedigelserne
inden for de mobile sociale tjenesteydelser i Steiermark (mobile sociale
tjenesteydelser for handicappede og mobil støtte til unge) skete som følge af
nedskæringer i socialbudgettet, der blev gennemført af Steiermark for at konsolidere
det overordnede budget (som en del af delstatens bidrag til Østrigs stabilitets- og
konsolideringsforpligtelser under Stabilitetsprogrammet for 2010-2014
5
).
Steiermarks nyvalgte regering besluttede i 2010 som en reaktion på de negative
virkninger af krisen og for senest i 2013 at konsolidere det regionale budget at
reducere de samlede udgifter i delstaten med 25 % (sammenlignet med budgettet for
2010) i en toårig periode 2011/2012. Budgetnedskæringerne berørte også den sociale
sektor, herunder de obligatoriske ydelser, der er kontraktmæssigt bestemt
(vertraglich
vereinbarte Pflichtleistungen),
og som Steiermark betaler til ungdoms-
forsorg og som støtte til handicappede (Jugendwohlfahrt,
Behindertenhilfe).
Disse
tjenesteydelser blev udført af udbydere i Steiermark af velfærdstjenester
6
, der var
organiseret som nonprofitorganisationer, selskaber med begrænset ansvar og (små)
private virksomheder.
Udbyderne i Steiermark af mobile sociale tjenester for handicappede
(mobile
Behindertenhilfe)
og mobilt ungdomsarbejde (mobile
Jugendarbeit)
var blandt de
direkte berørte af nedskæringerne i socialbudgettet . Efter en fornyet undersøgelse af
de retlige rammer for mobile tjenesteydelser til disse to samfundsgrupper blev
udbuddet af tjenesteydelser reduceret, og Steiermarks honorar til serviceudbyderne
blev sat ned med virkning fra juli 2011 (mobile
Behindertenhilfe)
og juni 2011
(mobile
Jugendarbeit)
7
.
Steiermarks serviceudbydere inden for den sociale sektor indskrænkede som reaktion
på budgetnedskæringerne først deres aktiviteter (dvs. kortere arbejdstid for perso-
nale) og begyndte efterfølgende at afskedige arbejdstagere fra medio 2011 og
fremefter. De små serviceudbydere, som specialiserer sig i et eller få områder inden
for de sociale tjenesteydelser, blev hårdest ramt, da de er fuldstændigt afhængige af
delstatens og kommunernes betalinger (hvorimod større udbydere af velfærds-
4.
5.
6.
5
6
7
http://ec.europa.eu/europe2020/documents/related-document-type/index_en.htm.
Freie Wohlfahrtsträger für die Erbringung sozialer Dienstleistungen zur Unterstützung Hilfsbedürftiger
(öffentliche Wohlfahrtsaufgaben).
Det skal ses i lyset af, at Steiermarks udgifter til sociale tjenesteydelser til disse to samfundsgrupper var
steget, siden den økonomiske krise begyndte i 2008 frem til 2011 (udgjorde i alt 50 % af det sociale
budget i Steiermark).
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451542_0004.png
tjenesteydelser, som arbejder inden for flere områder, har forskellige finansierings-
måder, herunder indtægter fra indsamlingskampagner eller forbundsstats-
finansiering).
Dokumentation for antallet af afskedigelser og opfyldelse af kriterierne i artikel 2, litra
b)
7.
Østrig indgav ansøgningen i medfør af interventionskriteriet i artikel 2, litra b), i
forordning (EF) nr. 1927/2006, som forudsætter mindst 500 afskedigelser over en
periode på ni måneder i virksomheder i den samme hovedgruppe i NACE (rev. 2) i
en region eller to sammenhængende regioner på NUTS II-niveau i en medlemsstat.
Der er ifølge ansøgningen tale om 1 050 afskedigelser i 105 virksomheder i NACE
(rev. 2) hovedgruppe 88 ("Sociale foranstaltninger uden institutionsophold") i NUTS
II-regionen Steiermark (AT22) i referenceperioden fra 1. april 2011 til 15. december
2011. Af disse afskedigelser blev 888 beregnet i henhold til artikel 2, stk. 2, andet
led, i forordning (EF) nr. 1927/2006, og 162 afskedigelser blev beregnet i henhold til
første led i samme stykke.
8.
Redegørelse for afskedigelsernes uforudseelighed
9.
De østrigske myndigheder fremførte, at afskedigelserne var uforudseelige, da de
skete som følge af beslutningen truffet af Steiermarks delstatsregering (i begyndelsen
af 2011) om at nedbringe den offentlige finansiering til handicappede og til
ungdomsarbejde. Nedskæringerne i socialbudgettet kom som en overraskelse for
udbyderne af mobile tjenesteydelser, især fordi aftalerne mellem Steiermark og
serviceudbyderne i de foregående år var blevet fornyet uden genforhandling, og de
finansielle ressourcer til støtte for disse to samfundsgrupper var blevet forøget i de
foregående år.
Identifikation af de virksomheder, der har gennemført afskedigelser, og de
arbejdstagere, der er tiltænkt støtte
10.
Der er ifølge ansøgningen tale om 1 050 afskedigelser i 105 virksomheder i en
referenceperiode på 8,5 måneder, og der er tiltænkt støtte til 350 arbejdstagere (33,3
%). De vil få individuel hjælp inden for en regional arbejdsfond (Regionalstiftung)
som fastlagt i forbundsdirektivet (AMF/23-2011)
8
. Ifølge de østrigske myndigheder
har de resterende afskedigede arbejdstagere (700) enten fundet nyt arbejde på eget
initiativ og/eller med hjælp fra den offentlige arbejdsformidling (AMS), eller de var
ikke interesseret i at få efteruddannelse og anden støtte inden for rammerne af den
arbejdsfond, der blev oprettet til dem.
Virksomheder og antal afskedigelser
Alpha Nova Betriebsges.m.b.H.
BAN
-
Sozialökonomische
18
17
Lebenshilfe Bezirk Bruck/Mur
Lebenshilfe Bezirk Judenburg
14
6
8
Østrigske arbejdsfonde er et aktivt arbejdsmarkedspolitisk instrument i Østrig, der skal forbedre de
arbejdssøgendes position på arbejdsmarkedet. De har hjemmel i Arbeitslosenversicherungsgesetz (§ 18)
og i de gennemførelsesdirektiver, som arbejdsformidlingen (AMS) har udstedt . Det seneste AMS-
direktiv findes på adressen: http://www.ams.at/_docs/001_ast_RILI.pdf.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451542_0005.png
Virksomheder og antal afskedigelser
BetriebsgmbH
BBRZ Kapfenberg
Beatrix Preininger
Beratungsstelle TARA
Betriebshilfe
Wirtschaft
BUGLKRAXN,
Arbeitsintegration
Sozialpädagog.
Safrangarten
Caritas der Dioezese Graz-Seckau
Chance B Sozialbetriebs GmbH
EHLESO OG
Eltern-Kind-Zentrum
ErFA II
Evang.
Diakoniewerk
Haus
am
Cafe
Zum
Verein
für
die
Steirische
2
1
1
11
Lebenshilfe Bezirk Muerzzuschlag
Lebenshilfe Ennstal
Lebenshilfe Feldbach
Lebenshilfe Graz und Umgebung -
Voitsberg
Lebenshilfe Hartberg
Lebenshilfe Judenburg gemeinnützige
GmbH
Verein Krisun - Kolpingsfamilie
Lebenshilfe Leibnitz
Lebenshilfe Projekt SPZ
Lebenshilfe Radkersburg
Lebenshilfe Steiermark Feldbach
Lebenshilfe
Fuerstenfeld
Lebenshilfe
Hartberg
Lebenshilfe Steiermark f. g u. mehrf.
Gabriele Herrgesell
Gemeinnuetzige
Beschaeftigungsges.m.b.H.
Gemeinnützige
GmbH
Gemeinnützige
Weiz
Ges. für steirische Kinderdörfer
Gesellschaft
zur
Förderung
Dienstleistungsges.
Arbeitsintegrations
1
10
Beh. M.
Lebenshilfe Trofaiach
Steiermark
Sektion
Steiermark
Sektion
4
4
6
31
6
3
10
110
40
1
2
82
7
6
3
8
7
5
1
3
Ruckerlberg
FRATZ-GRAZ
Aktivitätsz.f. K.
Freizeit
u.
1
5
20
4
5
Lebenshilfe Weiz GmbH
1
25
2
1
Lebenshilfe Wohn-u.Tagesheim
Lebenshilfe, Graz und Umgebung -
Leib & Soel - Verein
1
17
6
seelischer Gesundh.
GIP Neue Lebensräume GmbH
Herbert Stöckl
Hilfswerk Steiermark Gmbh
HOME
Steiermark
SERVICE
Volkshilfe
5
3
1
3
LEO Lern- und Entwicklungswerkstätte
LOGO jugendmanagement gmbh
MAFALDA
Mit
uns-
Verein
f.
Heilpäd.
4
1
2
4
Entwicklungsf.
Mosaik GmbH
Neue Lebensräume GmbH
Isop Innovative Sozialprojekte
IST
-
Soziale
Dienstleistungs
19
2
31
1
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451542_0006.png
Virksomheder og antal afskedigelser
Ges.m.b.H.
Jugend am Werk Steiermark GmbH
JWF Sozialmanagement GmbH
Kinderfreunde Steiermark
74
9
18
Odilien- Blinden-Institut
OEKO-Service GmbH
Oesterr.Gesellschaft Rettet das Kind
Oesterr.Kinderfreunde
Köflacher Kinder- Betreuungsstelle
Kohlbacher-Sinko GmbH
KOMPETENZ
Kompetenzz.
Kulturwerkstatt GesbR
L.I.F.F.T. - Verein
Lebenshilfe Ausseerland
Lebenshilfe
Gaestehaus
Lebenshilfe
Tageswerkst.
SOEBSA,
Beschäftigungsserv.
SOS - Kinderdorf
Sozial- u. Heilpädag. Förderinstitut
Stmk.
Sozial- und Begegnungszentren Graz
Sozialbetriebsgesellschaft Birkfelder
Raum
Soziale Dienste Ennstal Egartner-
Schloemicher
Sozialmanagement Steiermark
sozKom GmbH & Co KG
Steingruber
Frühförderstelle
Tagesmütter Graz-Steiermark
Therapeutische
Steiermark
Ubuntu
Integration
Verein Die Bruecke
Verein
f.
Opfer
v.Gewalt
Verein
z.
sozialen
Gemeinsch.
Rita
&
Peter,
Sozial-Oeko-u.
Bad
Radkersburg
Bad
Radkersburg
Ber.
u
soz.
3
1
6
1
4
2
2
Leonhard
Oesterr.Kinderrettungsw.Steiermark
Oesterreichische Kinderfreunde
Pflegeelternverein Stmk.
pro mente Steiermark
Pronegg-Schleich Soziale Dienste KG
Psychosoziales
GmbH
Region Gleisdorf Jugend und Kind KG
Zentrum
Voitsberg
Ortsgruppe
11
13
6
2
1
11
26
10
1
1
1
6
10
10
5
2
1
Verein f. Psy. u.Soz. Lebensberatung
Verein für Beschäftigungsprojekte
Verein Humanistische Initiative
Verein IKEMBA
Verein PFIFF - Mit- und Füreinander
5
97
3
1
1
1
1
1
1
9
1
Verein Sozialmanagement Steiermark
Verein Sozialtherapeut. Betreuung.
Volkshilfe Steiermark
Verein VIDEF
WENDEPUNKT-LEOBEN
Wohnplattform Stmk
1
1
87
2
1
1
5
3
1
1
Youth - 4U KG
2
u.Menschenrechtsverl.
Verein
f.psy.
u.
soziale
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451542_0007.png
Virksomheder og antal afskedigelser
Lebensberatung
Verein
Voitsberg
Verein Frauenservice Graz
Virksomheder i alt: 105
Frauenplattform
Bezirk
2
1
Afskedigelser i alt: 1 050
11.
De arbejdstagere, der er tiltænkt støtte, fordeler sig som følger:
Kategori
Mænd
Kvinder
EU-borgere
Ikke-EU-borgere
15-24-årige
25-54-årige
55-64-årige
Over 64 år
Antal
100
250
330
20
75
260
15
0
Procent
28,6
71,4
94,3
5,7
21,4
74,3
4,3
0,0
12.
13.
14.
Der er 153 arbejdstagere (43,7 % af de arbejdstagere, der er tiltænkt støtte) med
langvarige sundhedsproblemer eller handicap, som indgår i ovennævnte kategorier.
For så vidt angår erhvervskategorier er alle de arbejdstagere, der er berørt af denne
ansøgning, omsorgsarbejdere (ISCO-08 kategori 5).
Østrig har i overensstemmelse med artikel 7 i forordning (EF) nr. 1927/2006
bekræftet, at princippet om ligestilling mellem mænd og kvinder og om ikke-
forskelsbehandling er blevet anvendt og vil blive anvendt i EGF's forskellige
gennemførelsesfaser, og især med hensyn til adgang til fonden.
Beskrivelse af det pågældende geografiske område, de relevante myndigheder og andre
interessenter
15.
Det område, der er berørt af afskedigelserne, er delstaten Steiermark (AT22), som er
en af de ni delstater i Østrig. Steiermark er én af Østrigs industriregioner, sammen
med Niederösterreich, Oberösterreich og Vorarlberg. Delstaten grænser op til
Slovenien, og delstatshovedstaden, Graz, er Østrigs næststørste by efter Wien.
De vigtigste interessenter er Steiermarks regionale offentlige arbejdsformidling
(AMS) (regionale
Geschäftsstelle des Arbeitsmarktservice/AMS),
Steiermarks
delstatsregering (Steiermärkische
Landesregierung),
Steiermarks handelskammer
(Wirtschaftskammer
Steiermark),
fagforeningen for ansatte i den private sektor inden
for trykkeri, journalistik og papir (Gewerkschaft
der Privatangestellten, Druck,
Journalismus, Papier),
der hører ind under Østrigs forbundsfagforening
(Österreichischer
Gewerkschaftsbund/ÖGB),
samt de to paraplyorganisationer
Die
Steirische Behindertenhilfe
og
Dachverband der Steirischen Jugendwohlfahrtsträger,
der repræsenterer udbyderne af sociale velfærdstjenester for de to samfundsgrupper.
16.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451542_0008.png
Afskedigelsernes forventede virkning på beskæftigelsessituationen på lokalt, regionalt
og nationalt plan
17.
I november 2011 var Steiermarks arbejdsløshed højere end for Østrig som helhed:
6,2 % i forhold til 4,1 %. Der blev registreret særligt høje stigninger i
arbejdsløsheden for kvinder i den måned (en stigning på 6,0 % siden november
2010), hvilket især afspejler den høje andel af kvinder, der var blevet afskediget
inden for sektoren for sociale tjenesteydelser, som er omfattet af denne ansøgning
9
.
Bare nogle få måneder senere (marts 2012) var Steiermarks samlede arbejdsløshed
9 % højere end året før (marts 2011), hvilket var den største stigning i arbejdsløs-
heden i Østrigs ni forbundsdelstater (en stigning på 4,4 % for Østrig som helhed i
samme periode).
Ifølge de østrigske myndigheder blev Steiermarks sundheds- og socialsektor hårdere
ramt af den økonomiske og finansielle krise og dens konsekvenser end andre
industriområder i delstaten (en stigning på 7,5 % i arbejdsløsheden i marts 2012
sammenlignet med marts 2011, hvilket var en procentsats, der kun blev overgået af
bygge- og anlægssektoren, hvor stigningen i arbejdsløsheden på 10,6 % i samme
periode var endnu mere udtalt).
Østrig skønner, at flere arbejdstagere inden for de sociale tjenesteydelser mister deres
job i 2012 som følge af nedskæringer i de regionale fonde til støtte for handicappede
og til mobilt ungdomsarbejde. Det samlede antal afskedigelser inden for sektoren for
mobile sociale tjenesteydelser i Steiermark vil være betydeligt højere end tidligere
antaget af arbejdsmarkedets parter.
Steiermark har også været berørt af andre masseafskedigelser, for hvilke der er
indsendt EGF-ansøgninger til Kommissionen: 744 afskedigelser inden for
automobilsektoren over en nimåneders periode
10
, 476 afskedigelser inden for
sektoren for grundmetaller over en nimåneders periode
11
og 167 afskedigelser i en
virksomhed med speciale i elektronisk udstyr over en firemåneders periode
12
.
Alt dette betyder i kombination med andre faktorer (først og fremmest den
voldsomme stigning i den fremtidige efterspørgsel efter sundhedspleje og sociale
tjenesteydelser – de såkaldt "hvide job" – der skyldes Europas aldrende befolkning),
at det er utrolig vigtigt med en opkvalificering af færdigheder og en bæredygtig
tilbagevenden af denne specialiserede arbejdskraft til arbejdsmarkedet.
Besparelserne i Steiermarks socialbudget gennemføres på trods af en kontroversiel
debat mellem udbydere af mobil støtte og delstatsregeringen. Denne debat om
integration, social retfærdighed for dårligt stillede grupper og deres familier og den
mulige virkning af nedskæringer og afskedigelser på regional- og lokaløkonomien er
endnu ikke afsluttet her i 2012. Som svar på en forespørgsel fra Europa-
Kommissionens tjenestegrene, svarede Østrig, at selv efter gennemførelsen af
18.
19.
20.
21.
22.
9
10
11
12
I Østrig er andelen af kvinder, der arbejder i den sociale sektor (ca. 80 %) højere end i andre sektorer,
f.eks. turisme (ca. 68 %) eller bygge- og anlægssektoren (ca. 15 %).
EGF/2009/009 AT/Steiermark, godkendt af budgetmyndigheden i 2009, EUT L 347 af 24.12.2009.
EGF/2010/007 AT/Steiermark og Niederösterreich, godkendt af budgetmyndigheden i 2011, EUT L
263 af 7.10.2011.
EGF/2010/008 AT/AT&S, godkendt af budgetmyndigheden i 2011, EUT L 263 af 7.10.2011.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451542_0009.png
besparelserne anser Steiermark sig stadig for at være Østrigs foregangsregion med
hensyn til handicappolitikker, og at regionen stadig er opsat på at opfylde De
Forenede Nationers konvention om rettigheder for personer med handicap, som
Østrig ratificerede i 2008. Delstatsregeringen i Steiermark vil sætte en handlingsplan
på dagsordenen i 2012, som indeholder retningslinjer for Steiermarks
handicapstrategi 2012-2020, og som bygger på De Forenede Nationers konvention.
Retningslinjerne vil omhandle områder som adgang, beskæftigelse, bevidsthed og
efteruddannelse, retten til et liv med selvbestemmelse, data og statistikker.
Den samordnede pakke af individualiserede tilbud, der søges om støtte til, og en
opdeling af de anslåede omkostninger, herunder oplysninger om komplementariteten
med foranstaltninger, der modtager støtte gennem strukturfondene
23.
Der foreslås følgende typer foranstaltninger, som tilsammen udgør en samordnet
pakke af individualiserede tilbud, der har til formål at sikre, at ca. 350 arbejdstagere
inden for de sociale tjenesteydelser vender tilbage til beskæftigelse. Foranstalt-
ningerne ydes til 350 arbejdstagere gennem en regional arbejdsfond (godkendt af den
offentlige arbejdsformidling den 30.9.2011 og operativ fra 1.10.2011 til 30.9.2016,
og hvor den seneste tiltrædelsesdato for arbejdstagere vil være den 30.9.2012).
Verein Wirtschaftsoffensive (WOF) i Voitsberg / Köflach vil få ansvaret for at levere
foranstaltningerne inden for arbejdsfonden. Denne regionale udviklingssammenslut-
10
ning forvaltede allerede Østrigs første EGF-sag inden for automobilsektoren .
De 350 personer, der skal hjælpes inden for arbejdsfonden, nyder godt af et
koordineret program, der omfatter en metodologisk sagsforvaltning og et omfattende
tilbud om efteruddannelse, der er skræddersyet til de enkelte arbejdstagere inden for
de sociale tjenesteydelser og til deres behov. Foranstaltningerne er aftalt med og
kontrolleres af den offentlige arbejdsformidling (AMS, dvs. Arbeitsmarktservice) i
Steiermark, som evaluerer nytteværdien af opkvalificering og efteruddannelse for
både det nuværende og det fremtidige arbejdsmarked (når kravene ændrer sig som
følge af den demografiske ændring).
I henhold til § 18 i Arbeitslosenversicherungsgesetz (ALVG) og afhængigt af den
enkelte persons tidligere arbejdsmønster skal arbejdstagerne engagere sig på fuld tid.
Som minimum skal man engagere sig 20 timer pr. uge. Det garanteres, at fondens
vedtægter (Stiftungsordnung) og andre gældende love overholdes.
– Sagsforvaltning: De
to moduler inden for sagsforvaltning
er åbne for alle
350 arbejdstagere, som er tiltænkt støtte (forholdet mellem rådgiver/
deltager: 1:12).
Modul 1 – Erhvervsvejledning og -aktivering
Modul 2 – Aktiv jobsøgning.
24.
25.
Arbejdstagerne følger det
første modul
efter at være tiltrådt arbejdsfonden (varighed
begrænset til seks uger med mulighed for forlængelse til maksimalt 12 uger i særlige
tilfælde). En plan med et individuelt erhvervsmæssigt forløb udarbejdes for hver
deltager, som skal afspejle arbejdsmarkedets nuværende og fremtidige behov og den
enkelte deltagers muligheder, herunder også personlige karrieremuligheder. Planen
over forløbet underskrives af arbejdstageren, repræsentanten for arbejdsfonden og
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451542_0010.png
den ansvarlige regionale arbejdsformidling og danner grundlag for arbejdstagerens
efterfølgende aktiviteter inden for arbejdsfonden. Arbejdstagere over 50 får intensiv
hjælp til at forbedre deres chancer på arbejdsmarkedet. Dette modul omfatter også
muligheden for, at arbejdstagerne tilbringer en uge i en virksomhed for at afprøve et
nyt job.
Det
andet modul
giver arbejdstagerne personlig hjælp til at finde et nyt arbejde. Det
indebærer teknikker med hensyn til, hvordan man henvender sig på arbejdsmarkedet,
hvordan man forbereder sig til jobinterview og udvælgelsesprøver osv. Afhængigt af
den enkelte arbejdstagers profil og situation kan den aktive jobsøgning enten
begynde direkte efter erhvervsvejledningen eller efter afslutningen på det
individuelle uddannelsesforløb. Steiermark har til hensigt at opkvalificere eller
efteruddanne så mange arbejdstagere som muligt, inden de begynder at søge nyt job
for at forberede sig på regionens fremtidige beskæftigelsesmæssige udfordringer
(f.eks. som svar på den demografiske aldring, en grønnere og videnbaseret økonomi
osv.). Den normale varighed af dette modul er begrænset til 14 uger, som kan
forlænges til yderligere 14 uger i særlige tilfælde (for deltagere over 50 eller for
deltagere med begrænset arbejdskapacitet).
– Individuel efteruddannelse: Der er budgetteret med efteruddannelsesforan-
staltninger til alle 350 arbejdstagere. Arbejdsfonden sørger for efteruddan-
nelse til de afskedigede arbejdstagere for at opkvalificere deres færdigheder
og viden som forberedelse til fremtidige job med vækstpotentiale:
Specialiserede professioner inden for sundhed og sociale tjenesteydelser,
som kræver højere/akademiske kvalifikationer (formodentlig ca. halvdelen
af deltagerne), men også job inden for grønne industrier og inden for metal-
og elektroniksektoren, handels- og turismesektoren. De muligheder for
kvalifikationer, der tilbydes arbejdstagerne, varierer alt efter deres uddan-
elsesniveau og erfaring – f.eks. kan arbejdstagere med lavere kvalifikationer
få erhvervsuddannelse for at opnå en formel kvalifikation eller afslutte
tidligere afbrudte uddannelsesforløb, personer med særlige tekniske
kvalifikationer vil få mulighed for at tage en højere grad. Det vil ikke være
nødvendigt med samfinansiering via EGF til en del af den erhvervsmæssige
uddannelse, da den leveres gratis af det østrigske uddannelsessystem. I
tilfælde, hvor aftalte efteruddannelsesprogrammer varer længere end EGF-
implementeringsperioden, vil den yderligere finansiering finde sted via
arbejdsfonden
13
.
– Efteruddannelsestilskud
14
: Der er budgetteret med dette tilskud til alle 350
arbejdstagere, og det vil kun blive udbetalt, så længe de deltager i
efteruddannelsesforanstaltningerne i forbindelse med arbejdsfonden. Satsen
er på 200 EUR pr. person/måned, og der er afsat budgetmidler til 18
måneder. Tilskuddet gør det muligt for arbejdstageren at dække rejse-
udgifter og udgifter til undervisningsmateriale. Dette tilskud kombineret
med efteruddannelses- og jobsøgningsdagpengene må ikke overstige
beregningsgrundlaget for en arbejdstagers arbejdsløshedsunderstøttelse.
13
14
I henhold til § 18 i Arbeitslosenversicherungsgesetz (ALVG) er en arbejdstagers deltagelse i fonden
begrænset til 156 uger (tre år) med mulighed for forlængelse til 209 uger (fire år) i særlige tilfælde
(personer over 50, som deltager i længerevarende kvalifikationsprogrammer).
Jf. § 18 i Arbeitslosenversicherungsgesetz (ALVG).
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451542_0011.png
Arbejdsløshedsunderstøttelsen afbrydes i den periode, hvor der ydes dette
efteruddannelsestilskud.
– Efteruddannelses- og jobsøgningsdagpenge
15
: Der er budgetteret med disse
dagpenge til alle 350 arbejdstagere, og de vil kun blive udbetalt, så længe
arbejdstagerne deltager i efteruddannelsesforanstaltningen og i de aktive
reintegrationsforanstaltninger i forbindelse med arbejdsfonden. Dagpengene
gør det muligt for den enkelte afskedigede arbejdstager at engagere sig på
fuld tid i foranstaltningerne. Satsen er på 1 000 EUR pr. person/måned og
budgetteret til 11 måneder (gennemsnitligt tal, da det aktuelle beløb
afhænger af den enkelte arbejdstagers løn inden afskedigelsen og den
periode, i hvilken den enkelte arbejdstager deltager i de aktive foran-
staltninger). Dagpengene kombineret med efteruddannelsestilskuddet må
ikke overstige beregningsgrundlaget for en arbejdstagers arbejdsløsheds-
understøttelse. Arbejdsløshedsunderstøttelsen afbrydes i den periode, hvor
der ydes disse dagpenge.
26.
De EGF-implementeringsomkostninger, der er medtaget i ansøgningen i henhold til
artikel 3 i forordning (EF) nr. 1927/2006, dækker forberedelser, oplysning og
reklame samt kontrolaktiviteter og forvaltning i forbindelse med den regionale
arbejdsfond. Omkostningerne (75 000 EUR) til forvaltningen af fonden beregnes ud
fra et fast beløb. Alle de involverede parter i disse foranstaltninger er forpligtet til at
underrette om EGF-støtten.
De individualiserede tilbud, der forelægges af de østrigske myndigheder, er aktive
arbejdsmarkedsforanstaltninger, som falder ind under de i artikel 3 i forordning (EF)
nr. 1927/2006 fastlagte støtteberettigede foranstaltninger. De østrigske myndigheder
anslår de samlede omkostninger til disse tilbud til 7 850 500 EUR og EGF-
implementeringsomkostningerne til 150 500 EUR (1,88 % af det samlede beløb). Der
anmodes om EGF-støtte på i alt 5 200 650 EUR (65 % af de samlede omkostninger).
27.
15
Jf. § 18 i Arbeitslosenversicherungsgesetz (ALVG).
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451542_0012.png
Foranstaltninger
Anslået
antal
arbejds-
tagere, som
er tiltænkt
støtte
Anslåede
omkost-
ninger pr.
arbejdsta-
ger, som er
tiltænkt
støtte
(i EUR)
Samlede
omkostninger
i EUR (EGF
og national
medfinansie-
ring)
Individualiserede tilbud
(artikel 3, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1927/2006)
Sagsforvaltning
(2
moduler):
Erhvervsvejledning og -aktivering
Aktiv
jobsøgning
(Maßnahmen
der
Betreuung,
Orientierung und Aktivierung)
Individuel efteruddannelse, herunder
praktikantophold
og
iværksætteruddannelse
(Ausbildungsmaßnahmen)
Efteruddannelsestilskud
(Ausbildungsbedingte
Zuschussleistung / Stipendien)
Efteruddannelses-
jobsøgningsdagpenge
("Schulungsarbeitslosengeld")
og
350
1 030
360 500
350
7 000
2 450 000
350
3 600
1 260 000
350
10 800
3 780 000
Subtotal - individualiserede tilbud
7 850 500
EGF-implementeringsomkostninger
(artikel 3, stk. 3, i forordning (EF) nr.
1927/2006)
Forberedelser
Forvaltning
Oplysning og reklame
Kontrolaktiviteter
Subtotal
-
EGF-
implementeringsomkostninger
Samlede anslåede udgifter
EGF-støtte (65 % af de samlede
udgifter)
10 500
75 000
25 000
40 000
150 500
8 001 000
5 200 650
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451542_0013.png
28.
De østrigske myndigheder bekræfter, at ovennævnte foranstaltninger suppleres af
foranstaltninger, som er finansieret af strukturfondene. Det østrigske operationelle
ESF-program under mål 2 fokuserer på langtidsledighed, hvorimod EGF har til
formål at hjælpe arbejdstagere umiddelbart efter deres afskedigelse. Der er således
ingen overlapning mellem de to fonde. Desuden har de østrigske myndigheder
indført certificeringsprocedurer for omkostninger med henblik på at undgå enhver
risiko for dobbelt finansiering.
Datoen/datoerne for iværksættelse eller planlagt iværksættelse af de individualiserede
tilbud til de berørte arbejdstagere
29.
Den 1. oktober 2011 iværksatte Østrig de individualiserede tilbud i den samordnede
pakke, som EGF anmodes om at samfinansiere, for de berørte arbejdstagere. Denne
dato markerer således begyndelsen af støtteberettigelsesperioden for enhver EGF-
støtte.
Procedurer for høring af arbejdsmarkedets parter
30.
Den 26.9.2011 og den 27.9.2011 blev Steiermarks handelskammer
(Wirtschaftskammer
Steiermark)
og Østrigs fagforeningsforbund (Österreichischer
Gewerkschaftsbund/ÖGB)
enige om at nedsætte en regional arbejdsfond, der skulle
støtte de afskedigede arbejdstagere. Parternes aftale var en forudsætning for, at
arbejdsformidlingen (AMS) anerkendte arbejdsfonden "Soziale Dienstleistungen
Steiermark", som blev meddelt den 30.9.2011. De to paraplyorganisationer
Die
Steirische Behindertenhilfe
og
Dachverband der Steirischen Jugendwohlfahrtsträger
blev også indbudt til det deltage i drøftelserne.
Det østrigske sociale partnerskabssamarbejde er en frivillig ordning og er mest af
uformel art og ikke lovreguleret
16
. Kun når virksomheder beslutter at deltage i
særlige arbejdsmarkedspolitiske foranstaltninger, er de underlagt de gældende
bestemmelser hos den offentlige arbejdsformidling (AMS).
De østrigske myndigheder bekræftede, at kravene i den nationale lovgivning og EU-
lovgivningen vedrørende kollektiv afskedigelse er blevet overholdt. I betragtning af
den ringe størrelse af de berørte udbydere af sociale tjenesteydelser var kun få af
disse nødt til at varsle planlagte afskedigelser i henhold til det østrigske system med
tidlig varsling (Frühwarnsystem), jf. § 45a i loven Arbeitsmarktförderungsgesetz
/AMFG.
31.
32.
Oplysninger om foranstaltninger, som er obligatoriske i henhold til national lovgivning
eller kollektive aftaler
33.
Med hensyn til de kriterier, der er fastsat i artikel 6 i forordning (EF) nr. 1927/2006,
kunne de østrigske myndigheder i deres ansøgning:
bekræfte, at den økonomiske EGF-støtte ikke erstatter foranstaltninger, som det
påhviler virksomheder at gennemføre i henhold til national lovgivning eller
kollektive aftaler
16
ÖGB's websted: http://www.sozialpartner.at/sozialpartner/Sozialpartnerschaft_mission_en.pdf.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451542_0014.png
bekræfte, at de påtænkte aktioner er støtte til de enkelte arbejdstagere og ikke skal
tjene til omlægning af virksomheder eller sektorer
bekræfte, at de ovennævnte støtteberettigede foranstaltninger ikke får støtte fra
andre af EU's finansielle instrumenter.
Forvaltnings- og kontrolsystemer
34.
Østrig har meddelt Kommissionen, at delstaten Steiermark og Steiermarks offentlige
arbejdsformidling AMS sørger for den nationale samfinansiering på 35 %, og at de
forfinansierer foranstaltningerne. Førstnævnte påtager sig 25,5 % af den nationale
samfinansiering, og sidstnævnte afholder 74,5 %.
Østrig har bekræftet, at den finansielle støtte vil blive forvaltet af de samme organer
som dem, der forvalter Den Europæiske Socialfond: nemlig kontor VI/INT/9 i
forbundsministeriet for arbejde, sociale anliggender og forbrugerbeskyttelse
(BMASK
Bundesministerium für Arbeit, Soziales und Konsumentenschutz),
der optræder som
forvaltningsmyndighed og betalingsmyndighed. Den finansielle kontrolmyndighed
for EGF er en anden end for ESF: nemlig kontor VI/S/5a i BMASK, som påtager sig
denne funktion for EGF.
Den koordinerede pakke af individualiserede foranstaltninger gennemføres af
Regionalstiftung
Soziale
Dienstleistungen,
som forvaltes
af
Verein
Wirtschaftsoffensive (WOF), der har kontorer i byerne Graz og Köflach, og der føres
tilsyn af arbejdsformidlingen (AMS). Desuden støttes BMASK af en udbyder af
teknisk assistance, som også fungerer som første kontrolniveau. Alle vigtige aftaler
og forpligtelser er fastlagt ved skriftlige aftaler.
35.
36.
Finansiering
37.
På grundlag af ansøgningen fra Østrig beløber den foreslåede EGF-støtte til den
samordnede pakke af individualiserede tilbud sig til 5 200 650 EUR (inklusive EGF-
implementeringsomkostninger), hvilket svarer til 65 % af de samlede omkostninger.
Kommissionens foreslåede tildelinger fra fonden er baseret på oplysninger fra Østrig.
Under hensyn til den maksimale støtte fra EGF i henhold til artikel 10, stk. 1, i
forordning (EF) nr. 1927/2006 og mulighederne for omfordeling af bevillinger
foreslår Kommissionen at anvende EGF til at dække hele det ovennævnte beløb, der
opføres under udgiftsområde 1a i den finansielle ramme.
Med det foreslåede økonomiske støttebeløb er der fortsat over 25 % af det maksimale
årlige beløb, der er øremærket til EGF, til rådighed til tildelinger i årets sidste fire
måneder, jf. artikel 12, stk. 6, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
Med dette forslag om at anvende EGF indleder Kommissionen den forenklede
trepartsprocedure, jf. punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006, for at
sikre, at budgetmyndighedens to parter er enige i, at det er nødvendigt at anvende
fonden, og kan tilslutte sig det beløb, der anmodes om. Kommissionen opfordrer den
af budgetmyndighedens to parter, som på rette politiske niveau først når til enighed
om udkastet til forslaget om anvendelse af fonden, til at underrette den anden part og
Kommissionen om sine hensigter. Hvis den ene af budgetmyndighedens to parter
ikke kan give sin tilslutning, indkaldes der til et formelt trepartsmøde.
38.
39.
40.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451542_0015.png
41.
Kommissionen forelægger særskilt en anmodning om overførsel for at få specifikke
forpligtelses- og betalingsbevillinger opført på budgettet for 2012, jf. punkt 28 i den
interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006.
Kilder til betalingsbevillinger
42.
Det beløb til betalingsbevillinger, som oprindeligt blev opført på budgetposten 04 05
01 i 2012, vil blive fuldt opbrugt, efter at budgetmyndighedens to parter har vedtaget
de forslag, der til dato er indsendt om anvendelse af EGF, og vil derfor ikke være
tilstrækkeligt til at dække det beløb, der er nødvendigt til denne ansøgning. Der vil
blive anmodet om en forøgelse af betalingsbevillingerne til EGF-budgetposten enten
via en overførsel, hvis der kan udpeges en kilde til bevillinger, der er til rådighed,
eller via et ændringsbudget. Bevillingerne fra denne budgetpost vil blive anvendt til
at dække beløbet på 5 200 650 EUR, som er nødvendigt for denne ansøgning.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451542_0016.png
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i henhold til
punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
(ansøgning EGF/2011/011 AT/Soziale Dienstleistungen — Østrig)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk
forvaltning
17
, særlig punkt 28,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1927/2006 af 20.
december 2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
18
,
særlig artikel 12, stk. 3,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen
19
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF) blev oprettet med
henblik på at yde supplerende støtte til arbejdstagere, der afskediges som følge af
gennemgribende strukturelle ændringer i verdenshandelsmønstrene, som kan tilskrives
globaliseringen, og hjælpe dem med at vende tilbage til arbejdsmarkedet.
Anvendelsesområdet for EGF blev udvidet for ansøgninger indgivet fra den 1. maj
2009 til den 30. december 2011, således at det også omfatter støtte til arbejdstagere,
der bliver afskediget som en direkte følge af den internationale finansielle og
økonomiske krise.
Den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 giver mulighed for at anvende EGF
inden for et årligt loft på 500 mio. EUR.
Østrig indgav den 21. december 2011 en ansøgning om anvendelse af EGF i
forbindelse med afskedigelser i 105 virksomheder, der er aktive inden for NACE (rev.
2) hovedgruppe 88 ("Sociale foranstaltninger uden institutionsophold") i NUTS II-
regionen Steiermark (AT22), og supplerede denne ansøgning med yderligere
oplysninger frem til den 25. juni 2012. Ansøgningen opfylder kravene til fastlæggelse
(2)
(3)
(4)
17
18
19
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
EUT L 406 af 30.12.2006, s. 1.
EUT C […], […], s. […].
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
af støttebeløbets størrelse, jf. artikel 10 i forordning (EF) nr. 1927/2006. Kommis-
sionen foreslår derfor, at der ydes en støtte på 5 200 650 EUR.
(5)
Der bør derfor som følge af Østrigs ansøgning ydes økonomisk støtte fra EGF -
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
I forbindelse med Den Europæiske Unions almindelige budget for regnskabsåret 2012 stilles
der et beløb på 5 200 650 EUR til rådighed fra Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen (EGF) i forpligtelses- og betalingsbevillinger .
Artikel 2
Denne afgørelse offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
16
DA