Europaudvalget 2012-13
KOM (2012) 0629
Offentligt
1199061_0001.png
Bidrag til udenrigsministerens besvarelse af spørgsmål 2 alm. del stil-
let af Europaudvalget den 22. november 2012 efter ønske fra Finn
Sørensen (EL).
Spørgsmål
2
:
”I forhold til præsentationen af Kommissionens arbejdsprogram for 2013,
jf. Rådsmøde 3200 – alm. anliggender bilag 1, side 3, fremgår under
punktet ”Vækst for beskæftigelse: inklusion og dygtighed:” at der skal
etableres: ”..rette rammebetingelser for institutioner med ansvar for er-
hvervstilknyttede pensionsordninger”. Vil ministeren i forlængelse af sin
forelæggelse på mødet i Europaudvalget den 16. november 2012 af
Rådsmøde nr. 3200 (almindelige anliggender) oplyse, om der i den cite-
rede formulering ligger, at Kommissionen nu vil etablere rammebetingel-
ser for de danske arbejdsmarkedspensioner, jf. KOM (2012) 0629?”
Bidrag til svar:
Kommissionen har i sit arbejdsprogram for 2013 en henvisning til, at der
skal arbejdes for effektive institutioner inden for arbejdsmarkedsrelatere-
de pensioner, herunder en revision af ”direktivet”. Det direktiv, der hen-
vises til, er IORP direktivet (Institutions of Occupational Retirement Pro-
visions - pensionskassedirektivet), som er tilbage fra 2003, og som regu-
lerer arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser. Direktivet har til formål at
skabe et indre marked for arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser, og
gør det således muligt at drive grænseoverskridende virksomhed som ar-
bejdsmarkedsrelateret pensionskasse i EU. Direktivet fastsætter bl.a. fæl-
les standarder for beskyttelsen af medlemmer i pensionskasserne, ligesom
direktivet indeholder tilsynsstandarder. Direktivet er baseret på mini-
mumsharmonisering og gensidig anerkendelse.
I Danmark reguleres arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser i lov om
tilsyn med firmapensionskasser (f.s.v.a. firmapensionskasser), der er ba-
seret på IORP-direktivet, og i lov om finansiel virksomhed (f.s.v.a. tvær-
gående pensionskasser).
Firmapensionskasser er pensionskasser, som har til formål at sikre en be-
stemt virksomheds ansatte pension, som led i deres ansættelse i virksom-
heden/koncernen. Firmapensionskasserne er fordelt på enkelte større fir-
mapensionskasser og en række mindre, hvoraf en del er under afvikling.
Firmapensionskasserne udgør omkring 2 pct. af pensionsmarkedet i
Danmark opgjort på de pensionsmæssige hensættelser.
Reguleringen af de tværgående pensionskasser, som bygger på kollektive
aftaler indgået af arbejdsmarkedets parter, sker på lige fod med livsforsik-
ringsselskaber i lov om finansiel virksomhed, der er baseret på 3. livsfor-
sikringsdirektiv (og det kommende Solvens II-direktiv). Det følger af en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
undtagelse i IORP-direktivet, at pensionskasser, som følger 3. livsforsik-
ringsdirektiv, ikke er underlagt IORP-direktivet.
Som IORP-direktivet er i dag, indeholder det på en række områder rela-
tivt brede rammer for implementeringen i national lovgivning. En rapport
fra den fælles europæiske forsikringsmyndighed, EIOPA, viser, at med-
lemsstaterne generelt har vedtaget principperne fra direktivet, men at der
er stor forskel i implementeringen af bl.a. solvensreglerne og metoden for
opgørelse af forsikringsmæssige hensættelser. I Danmark er der i vid ud-
strækning tilstræbt regler, som svarer til reglerne for tværgående pensi-
onskasser og livsforsikringsvirksomheder med henblik på at sikre ensartet
beskyttelse af pensions- og livsforsikringstagere. Det indebærer, at regu-
leringen af firmapensionskasserne er mere udførlig end IORP-direktivets
minimumskrav, særligt indenfor værdiansættelse, levetid og corporate
governance.
Kommissionen har i forlængelse af den offentliggjorte grønbog om politi-
ske prioriteringer på pensionsområdet fra 2010 bebudet en revision af det
gældende IORP-direktiv. Kommissionen har i den forbindelse signaleret,
at IORP-pensionskasserne skal reguleres mere i retning af det risikobase-
rede set-up, som bl.a. kendes fra det kommende Solvens II-direktiv.