Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012
KOM (2012) 0756
Offentligt
1451659_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 14.12.2012
COM(2012) 756 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET
OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG
Styrkelse af det indre marked
ved at fjerne afgiftsbarrierer ved grænserne for personbiler
{SWD(2012) 429 final}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451659_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET
OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG
Styrkelse af det indre marked
ved at fjerne afgiftsbarrierer ved grænserne for personbiler
1.
I
NDLEDNING
Der kører mere end 230 mio. personbiler på de europæiske veje. Hvert år registreres der mere
end 13 mio. nye personbiler, og der overføres ca. 3 mio. brugte biler mellem medlemsstaterne,
heraf op mod 1 mio., når personer migrerer fra en medlemsstat til en anden
1
.
Bilbeskatning er en vigtig indtægtskilde for samtlige medlemsstater. I gennemsnit udgjorde
registrerings- og vægtafgifter 1,9 % af de samlede skatteindtægter i 2010
2
. Disse nationale
afgiftsordningers omfang og udformning er derfor af særlig interesse både for de nationale
skattemyndigheder og for bilproducenter, borgere og virksomheder, der ejer og bruger biler.
Spørgsmålene om dobbelt- eller flerdobbeltbeskatning
3
og om potentiel skattediskriminering
ved overførsel af personbiler på tværs af grænserne vedkommer EU-borgere og tjenesteydere.
Kommissionen erklærede i sin rapport om unionsborgerskab 2010
4
, at den ville arbejde på at
løse problemet med dobbelt registreringsafgift på biler, da dette kan udgøre en hindring for
EU-borgernes ret til fri bevægelse i EU. Senere påviste Kommissionen i sin meddelelse
»Fjernelse af grænseoverskridende skattemæssige hindringer for EU-borgerne«
5
, at EU-
borgere ofte står over for uforholdsmæssigt komplekse omregistreringsprocedurer og
eventuelt skal betale registrerings- og/eller vægtafgift to gange, når de køber en bil i en anden
medlemsstat end den, hvor de har deres normale bopæl, eller overfører en bil til en anden
medlemsstat end den, hvor bilen er registreret.
Denne meddelelse fokuserer på skatteaspekterne i grænseoverskridende situationer. Høj
registreringsafgift på biler, der overføres mellem medlemsstater som led i flytning til ny fast
bopæl, kan udgøre en hindring for potentielle migranter. Ligeledes kompliceres de allerede
forskellige markedsforhold for bilproducenterne af, at der findes en stor mængde forskellige,
ukoordinerede tærskler og tekniske betingelser for forskellige beskatningsniveauer, fx
motorstørrelse, anvendt type brændstof eller CO
2
-emissioner (det gælder både registrerings-
og vægtafgift). Dette medfører en skattebetinget opdeling af det indre marked, hvilket igen
fører til skattebetinget grænseoverskridende handel.
1
2
3
4
5
Kilde: Eurostat, ACEA og Öko-Institut.
Taxation trends in the European Union, 2012, Eurostat, Europa-Kommissionen.
Ifølge Den Europæiske Unions domstol, udgør gentagen opkrævning af registreringsafgift i 2
medlemsstater ikke nødvendigvis dobbeltbeskatning i snæver forstand, idet den afgiftsudløsende
begivenhed er retten til at anvende køretøjet på de nationale veje (se nærmere herom i afsnit 3.1 i
arbejdsdokumentet fra Kommissionens tjenestegrene, som ledsager denne meddelelse).
Rapport om Unionsborgerskab 2010 »Afskaffelse af hindringerne for unionsborgernes rettigheder«,
KOM(2010)603 af 27.10.2010, jf. foranstaltning 6.
KOM(2010)769 af 20.12.2010.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451659_0003.png
Kommissionen har taget initiativer og fremsat lovgivningsforslag i 1975, 1998 og 2005
6
. I
1975 førte forslaget til vedtagelsen af direktiv 83/182/EØF
7
, der gav skattefritagelse for
midlertidig indførsel af motorkøretøjer i en medlemsstat fra en anden medlemsstat. Forslaget i
1998 sigtede mod at indføre obligatorisk undtagelse, når private motorkøretøjer blev
permanent
indført i en medlemsstat fra en anden medlemsstat i forbindelse med en privat
persons ændring af den sædvanlige bopæl. Det tredje forslag sigtede mod at afskaffe
registreringsafgiften fuldstændigt og over en overgangsperiode på 10 år erstatte den med en
årlig vægtafgift, en »grøn« vægtafgift. De to sidstnævnte forslag har indtil videre ikke fået
den krævede, enstemmige støtte fra medlemsstaterne.
Det bemærkes, at registrerings- og vægtafgift på biler i dag ikke er harmoniseret på EU-plan.
Det betyder, at udviklingen i køretøjsbeskatningen i EU indtil videre i vidt omfang har været
afhængig af Den Europæiske Unions Domstols retspraksis (herefter benævnt »Domstolen«).
På trods af Domstolens retspraksis og lovgivningstiltag, har det hverken været muligt at
ændre på fragmenteringen af de nationale beskatningsordninger eller fuldt og helt at fjerne
dobbeltbeskatningen og den potentielle skattediskriminering, når borgerne overfører biler fra
en medlemsstat til en anden. I nærværende meddelelse og det vedlagte arbejdsdokument fra
Kommissionens tjenestegrene (herefter benævnt »SWD«) beskrives og revurderes den
aktuelle situation i EU på området for afgifter på personbiler
8
med henblik på at identificere
bedste praksis, som medlemsstaterne skulle kunne implementere inden for de eksisterende
juridiske rammer.
Denne meddelelse og SWD sigter mod at klarlægge EU-reglerne om køretøjsbeskatning ved
at redegøre for medlemsstaternes, borgernes og erhvervslivets pligter og rettigheder. Ud fra de
spørgsmål, Kommissionen har modtaget, fremgår det, at borgerne og erhvervslivet ofte ikke
er tilstrækkeligt bevidste om eller ikke forstår deres rettigheder og pligter i forskellige
situationer, navnlig i tilfælde af midlertidig eller varig overførsel af køretøjer fra en
medlemsstat til en anden. SWD sigter navnlig på at give et overblik over Domstolens
omfattende domspraksis inden for køretøjsbeskatning og illustrerer den afledte ret, der gælder
på området.
Proceduren vedrørende omregistrering er specifikt behandlet i Kommissionens forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om forenklede regler for overførsel i det indre
marked af motorkøretøjer, der er indregistreret i en anden medlemsstat
9
. De løsninger, der
foreslås i nærværende meddelelse for visse situationer, hvor biler benyttes i en anden
medlemsstat end den, hvori bilen er registreret, skal måske tages op til fornyet vurdering på et
senere tidspunkt i lyset af resultaterne af drøftelserne af førnævnte forslag. Forslaget vedrører
dog ikke beskatning, og medlemsstaterne forbliver frit stillet til at udøve deres
skattemyndighed angående motorkøretøjer i overensstemmelse med EU-lovgivningen.
6
7
8
9
EFT C 267 af 21.11.1975, s.8, KOM(1998)30 af 10.2.1998 og KOM(2005)261 af 5.7.2005.
Rådets direktiv 83/182/EØF af 28. marts 1983 om afgiftsfritagelse inden for Fællesskabet ved
midlertidig indførsel af visse transportmidler (EFT L 105, 23.4.1983, s.59).
Nærværende meddelelse omhandler kun beskatning af personbiler (M1-køretøjer), men argumenterne
kan ligeledes anvendes i forbindelse med andre køretøjer, navnlig lette erhvervskøretøjer (N1-køretøjer)
og tohjulede motorkøretøjer.
KOM(2012)164 af 4.4.2012.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451659_0004.png
2.
N
UVÆRENDE REGLER FOR REGISTRERINGS
-
OG VÆGTAFGIFT PÅ PERSONBILER
Da der ikke er vedtaget afledt ret på beskatningsområdet indtil nu, bortset fra direktiv
83/182/EØF, kan medlemsstaterne frit opkræve andre afgifter end moms på personbiler, så
længe disse afgifter stemmer overens med EU-lovgivningens generelle principper.
2.1.
Registreringsafgift
Betegnelsen »registreringsafgift« som anvendt i denne meddelelse omfatter alle typer afgifter,
der i dag er knyttet til registreringen af et køretøj, uanset deres betegnelse (skat, punktafgift,
miljøafgift osv.), men omfatter ikke gebyrer til dækning af administrative omkostninger ved
registrering af et køretøj eller omkostninger ved teknisk kontrol.
EU-lovgivning
Direktiv 83/182/EØF omfatter midlertidig anvendelseaf et køretøj i en anden medlemsstat end
bopælslandet. For køretøjer til privat brug bestemmes det i direktivet, at midlertidig brug i en
medlemsstat er undtaget fra registrerings- og vægtafgift, såfremt den person, der overfører
bilen, har sædvanlig bopæl
10
i en anden medlemsstat og køretøjet ikke afhændes eller lejes ud
i den medlemsstat, hvor den midlertidige brug finder sted, eller lånes ud til en bosiddende i
den pågældende stat. Dette betyder, at i andre situationer end dem, direktivet dækker, kan
medlemsstaterne i princippet opkræve registrerings- og/eller vægtafgift.
National lovgivning
I dag opkræver 18 medlemsstater registreringsafgift på køretøjer
11
. Skattegrundlaget og -
niveauet varierer betydeligt fra medlemsstat til medlemsstater
12
. De mest udbredte
bestemmende parametre er anskaffelsespris eller værdi, brændstoftype (f.eks. benzin eller
diesel), motorstørrelse eller motorkraft og CO
2
-emissionerne. I løbet af de seneste år har
adskillige medlemsstater omstruktureret skattegrundlaget for registrerings- og vægtafgift, så
det nu er helt eller delvis CO
2
-baseret. Den nationale registreringsafgift opkræves typisk en
gang i en bils levetid, med undtagelse af Belgien, hvor den betales, hver gang en bil skifter
(privat) ejer.
De fleste problemer med beskatning af personbiler opstår i forbindelse med et af følgende
grænseoverskridende scenarier:
Eksempel 1: En borger overfører sin bil til en anden medlemsstat i forbindelse med
flytning til nyt »sædvanligt opholdssted«. Skønt Rådets direktiv af 2009/55/EF af 25. maj
2009 om afgiftsfritagelse ved privatpersoners endelige indførsel af personlige ejendele fra
en medlemsstat
13
ikke finder anvendelse på registreringsafgift for køretøjer, gør visse
medlemsstater en undtagelse i denne situation. Medlemsstater, der opkræver
registreringsafgift, skal anvende en nedskrivningsfaktor svarende til faldet i den
importerede bils økonomiske værdi. I tilfælde af permanent afmelding og eksport af en bil
Direktivet definerer »sædvanligt opholdssted« som det sted, hvor en person sædvanligvis opholder sig,
det vil sige mindst 185 dage pr. kalenderår, på grund af et privat og erhvervsmæssigt tilhørsforhold eller
— hvis der er tale om en person uden erhvervsmæssigt tilhørsforhold — på grund af et privat
tilhørsforhold hidrørende fra snævre bånd mellem den pågældende og det sted, hvor vedkommende bor.
Jf. bilag I til AKD.
Der er yderligere oplysninger om skattegrundlag og -niveau i databasen »Taxes in Europe«.
http://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation/gen_info/info_docs/tax_inventory/index_en.htm.
EUT L 145 af 10.6.2009, s. 36.
10
11
12
13
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tilbagebetaler visse medlemsstater en del af den allerede betalte afgift, idet de typisk
ligeledes anvender en form for nedskrivningsfaktor.
Eksempel 2: En borger udfører sin bil endeligt til sit sekundære opholdssted (f.eks. et
sommerhus) i en anden medlemsstat og skal betale registreringsafgift på ny. Visse
medlemsstater fritager sådanne overførsler ved indførsel. Visse medlemsstater refunderer
ligeledes en del af registreringsafgiften ved udførsel.
Eksempel 3: En borger er bosat i en medlemsstat og bruger en firmabil, som
vedkommendes arbejdsgiver eller virksomhed, som vedkommende administrerer, har
registreret i en anden medlemsstat. Den medlemsstat, bilen er registreret i, kan opkræve
registreringsafgift. Den medlemsstat, hvor medarbejderen eller administratoren har bopæl,
kan kun opkræve registreringsafgift, såfremt bilen hovedsagelig bruges varigt i denne stat.
Eksempel 4: En borger er bosat i en medlemsstat og bruger en leasingbil, som er
registreret af et leasingselskab i en anden medlemsstat. Den medlemsstat, bilen er
registreret i, kan opkræve registreringsafgift. Den medlemsstat, hvor vedkommende har
bopæl, kan ligeledes opkræve registreringsafgift proportionalt med varigheden af
leasingkontrakten.
Eksempel 5: En borger bor i en medlemsstat og bruger hyppigt sin bil i en anden
medlemsstat til at besøge sin partner eller familie. Sidstnævnte medlemsstat må kun
opkræve registreringsafgift, hvis partneren eller familien bruger bilen regelmæssigt.
Eksempel 6: En studerende skal studere midlertidigt i en anden medlemsstat eller en
arbejdstager udstationeres af sin arbejdsgiver til en anden medlemsstat. I denne periode
bruger begge parter primært deres biler i studie/udstationeringslandet. I disse tilfælde må
den medlemsstat, hvor studiet/udstationeringen finder sted, ikke opkræve
registreringsafgift.
Eksempel 7: Et biludlejningsfirma, der har registreret en bilpark eller dele heraf i en
medlemsstat, ønsker at indgå envejskontrakter eller flytte en del af sin bilpark til en anden
medlemsstat uden at skulle betale registrerings- og vægtafgift for bedre at kunne håndtere
sæsonbetingede efterspørgelsesstigninger.
Eksempel 8: En borger eller bilforhandler i en medlemsstat, der opkræver
registreringsafgift, sælger en bil til en borger eller virksomhed, der er etableret i en anden
medlemsstat, hvor bilen skal omregistreres. Såfremt den registreringsafgift, der fortsat
indgår i bilens værdi, ikke refunderes, kan der være tale om overbeskatning i den første
medlemsstat sammenlignet med de biler, der forbliver registreret i den pågældende
medlemsstat i hele deres levetid. Nogle medlemsstater, der anvender registreringsafgift,
giver også delvis refusion af allerede betalte afgifter for personbiler, der afmeldes og
eksporteres af professionelle forhandlere, dvs. uden at bilens ejer rent faktisk udvandrer.
Som følge af den utilstrækkelige EU-lovgivning om bilbeskatning, er Domstolen blevet
anmodet om at træffe afgørelse i en række sager. Den har udstukket en række principper, som
medlemsstaterne skal overholde, når de anvender registreringsafgift i sådanne situationer som
de ovenfor beskrevne. Denne retspraksis tilbyder løsninger på forskelsbehandling mellem
produkter fra hjemmemarkedet og importerede produkter, men spørgsmålet om
dobbeltbeskatning i situationer som beskrevet i eksempel 1, 2 og 8 er ikke besvaret.
2.2.
Vægtafgift
Betegnelsen »vægtafgift« som anvendt i denne meddelelse omfatter alle typer afgifter i
forbindelse med kørsel med en bil på en medlemsstats område, uanset afgiftens navn, dog
ikke bompenge, vignetter og punktafgifter på brændstof.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451659_0006.png
Typisk opkræves vægtafgift årligt af den medlemsstat, hvor en personbil er registreret, og den
varierer efter til motorstørrelse eller motorkraft, brændstoftype og/eller bilens miljømæssige
ydelse. For en bil, der afmeldes eller skifter ejer i løbet af den periode, for hvilken der er
betalt vægtafgift, refunderes en del af afgiften. Således er spørgsmålet om dobbeltbeskatning
ved grænseoverskridende brug af personbiler begrænset.
3.
3.1.
R
ESTERENDE PROBLEMER
Dobbeltbeskatningsproblemet
Skønt Domstolens retspraksis har besvvaret en række spørgsmål vedrørende
registreringsafgift i bestemmelseslandet, er der stadig en række problemer i forskellige
situationer.
Registreringsafgift
Borgere kan komme ud for dobbeltbeskatning, når de overfører en bil endeligt til en anden
medlemsstat, eller når de primært bruger den i et andet land end det, hvor bilen oprindeligt
blev registreret.
Dobbeltbeskatning forekommer navnlig, når borgere migrerer fra en medlemsstat, der
opkræver registreringsafgift uden refusion, hvis en bil overføres til en anden medlemsstat, der
opkræver registreringsafgift uden skattefritagelse i sådanne tilfælde. Dobbeltbeskatning kan
ligeledes forekomme i tilfælde, hvor en bil er registreret i en anden medlemsstat, der
opkræver registreringsafgift og primært (midlertidigt eller varigt) bruges i en anden
medlemsstat, der ligeledes opkræver registreringsafgift (ovenstående eksempel 3 til 5).
I takt med EU-integrationens fremskridt flytter flere og flere fra et land til et andet for at bo,
studere, arbejde eller gå på pension, og flere og flere får sommerhuse i andre medlemsstater,
hvor de efterlader deres (anden) bil
14
. Skønt EU-reglerne forebygger dobbeltbeskatning i visse
bestemte situationer, kan problemet stadig forekomme i mange andre situationer.
Vægtafgift
Dobbeltbeskatning på området for vægtafgift forventes ikke, da den opkræves årligt og kun
pro rata, dvs. at den typisk refunderes i tilfælde af afmelding.
3.2.
3.2.1.
Andre udfordringer
Manglen på information om anvendelsen af registrerings- og vægtafgift på biler i
grænseoverskridende situationer
Borgere klager ofte over dobbeltbeskatning, men også over, at de udenlandske skatteregler er
komplekse, og at det er vanskeligt at få information om disse regler og procedurer. Disse
besværligheder skyldes delvis sprogbarrierer.
14
Antallet af borgere bosat i en anden medlemsstat end deres oprindelige medlemsstat steg til 12,8 mio. i
2011. Antallet af grænsearbejdere (borgere, der arbejder i en anden medlemsstat end den, hvor de har
opholdssted) nåede ca. 1 mio. i 2010. En særlig kategori af grænsearbejdere er de personer, der bor i en
medlemsstat og bruger et motorkøretøj, der er registreret af deres arbejdsgiver i en anden medlemsstat.
Der findes ingen data for denne kategori, men overordnet stod virksomhedsregistreringer for ca. 50,5 %
af de 11,6 mio. nye personbiler, der blev registreret i 18 af EU-medlemsstaterne i 2008.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451659_0007.png
3.2.2.
Korrekt anvendelse af EU-reglerne i tilfælde af midlertidig eller lejlighedsvis brug af
en bil
Korrekt anvendelse af direktiv 83/182/EØF om skattebehandling i tilfælde af midlertidig eller
lejlighedsvis brug af en bil i en anden medlemsstat end registreringslandet har været emnet for
utallige Domstolsafgørelser og overtrædelsesprocedurer (jf. afsnit 3.1. i SWD). Andre
situationer, hvor Domstolen er blevet anmodet om at træffe afgørelse, vedrører
grænseoverskridende leasing, firmabiler, der bruges af en ansat eller en administrator med
bopæl i en anden medlemsstat, samt biler lånt ud til en bosiddende i en anden medlemsstat
end den, hvor bilen er registreret (jf. afsnit 3.4. til 3.7. i SWD). Frem til i dag har Domstolens
domspraksis fastslået nogle vigtige principper, der har afklaret medlemsstaternes
skattebeføjelser og samtidig beskytter EU-borgernes rettigheder. Det synes dog at være en
udfordring for nogle medlemsstater at tilpasse deres nationale lovgivning og praksis til denne
udvikling. Kommissionen overvåger til stadighed, om medlemsstaternes lovgivning
overholder Domstolens domspraksis på området.
3.2.3.
Grænseoverskridende biludlejning
Biludlejningsfirmaer udlejer motorkøretøjer for relativt korte perioder. Bilparker til udlejning
er som regel ganske nye, da bilerne efter ca. 6-9 måneder i parken tilbagekøbes af
producenterne. Personbilparken til udlejning i EU anslås til 1,4 mio. køretøjer. Et
biludlejningsfirma, der yder grænseoverskridende tjenester, kan stå over for 2 udfordringer:
1)
Den første er hjemhentning af bil i tilfælde af envejsudlejning
15
. Ofte tillader
medlemsstaterne ikke, at en bil genudlejes til en bosiddende i det land, hvor en
envejsudlejning ender, uden omregistrering og betaling af registreringsafgift. Derfor
kan bilen ofte kun returneres, hvis udlejningsfirmaet finder en kunde, der er
bosiddende i registreringslandet, eller hvis bilen returneres af en af
udlejningsfirmaets ansatte eller hjemhentes på lastbil. Til hjemhentningsudgifterne
lægges den tabte indtjening for den periode, i hvilken bilen ikke kan lejes ud.
Konsekvensen er, at envejsudlejning til en anden medlemsstat er dyr, ofte så dyr, at
udlejningsfirmaer ikke tilbyder deres kunder denne mulighed.
Den anden er, at det er vanskeligt for biludlejningsfirmaer at håndtere
sæsonbetingede efterspørgelsesstigninger ved at flytte udlejningsbiler fra en
medlemsstat til en anden midlertidigt. Omkostningerne ved at afmelde bilen i
oprindelsesstaten og registrere bilen og betale registreringsafgift i modtagelsesstaten
samt den tabte indtjening for den periode, disse procedurer varer — efterfulgt af den
omvendte procedure få måneder senere — er for høje til at berettige at flytte en bil
for bare et par måneder. Således er det ofte umuligt for biludlejningsfirmaer at
imødekomme den store efterspørgsel efter udlejningsbiler i visse medlemsstater i
turistsæsonen, mens der samtidig står biler ubenyttet hen i andre medlemsstater.
Derfor ønsker biludlejningsfirmaerne at kunne overføre en del af deres bilpark til
andre medlemsstater for et vist antal måneder om året.
Artikel 3 i direktiv 83/182/EØF forpligter medlemsstaterne til at tillade, at udlejningsbiler kan
genudlejes til ikke-bosiddende med henblik på »eksport«, såfremt de befinder sig i det land på grund af
en lejekontrakt, der afsluttes i det pågældende land. En medarbejder kan ligeledes returnere dem til den
medlemsstat, hvor de oprindeligt blev lejet, også selvom medarbejderen er bosiddende i det land, hvori
bilen er midlertidig importeret. Artikel 9 i direktivet giver medlemsstaterne mulighed for at indføre
og/eller opretholde friere systemer, f.eks. ved at lade disse køretøjer blive genudlejet til en bosiddende i
deres land med henblik på reeksport. Dog anvender kun få medlemsstater denne mulighed.
2)
15
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451659_0008.png
Begge disse udfordringer begrænser implicit friheden til at yde tjenester på tværs af
grænserne, øger omkostningerne for biludlejningsfirmaerne og deres kunder eller begrænser
sidstnævntes valg mellem tjenester, da sådanne grænseoverskridende ydelser muligvis slet
ikke tilbydes. Hvad angår formaliteter og omkostninger ved afmelding og omregistrering er
der en løsning i det forordningsforslag om forenklede regler for overførsel i det indre marked
af motorkøretøjer, der er registreret i en anden medlemsstat, som er nævnt i afsnit 1. Ifølge
forslaget skal biludlejningsfirmaer kun registrere deres køretøjer i den medlemsstat, hvor de
har sædvanligt opholdssted.
3.2.4.
Skattebetinget opdeling af markedet
De fleste medlemsstater, der opkræver registrerings- eller vægtafgift baseret på en bils
tekniske specifikationer, differentierer efter de tekniske præstationer (f.eks. motorstørrelse
eller motorkraft) eller omfanget af CO
2
emissionerne
16
. Ofte defineres grænseværdierne i
henhold til nationale markedskarakteristika eller de nationale politiske målsætninger på det
tidspunkt, hvor de blev indført, mens konsekvenserne for nettoprovenuet af efterfølgende
reformer også er taget i betragtning.
Bilproducenterne har — når det gav økonomisk mening — tilpasset deres produktion til disse
designkarakteristika for bilbeskatning, navnlig ved på deres hjemmemarkeder at levere biler,
der ligger lige under disse grænser, dvs. biler med motorstørrelse på 1599 cm³ eller 1999 cm³.
Disse grænser varierer dog fra land til land. Denne manglende harmonisering medfører
således en »teknisk« opdeling af det indre marked. Konsekvensen er, at potentielle
stordriftsfordele på et marked, hvor der årligt registreres ca. 13 mio. nye biler, ikke kan
udnyttes fuldt ud, hvilket har en negativ indvirkning på industriens konkurrenceevne og
incitamentordningernes effektivitet. En anden følge heraf er højere bilpriser. Det skyldes, at et
fragmenteret system tilskynder bilproducenterne til at bruge ressourcer på at tilpasse bilerne
til forskellige tærskler og reducerer omkostningseffektiviteten af den europæiske klimapolitik.
Denne fragmentering i bilbeskatningen blev fremhævet af CARS 21-ekspertgruppen i 2012
17
.
Bilproducenterne opfordrer derfor til en harmoniseret CO
2
-baseret bilbeskatning. Indtil videre
har medlemsstaterne dog ikke givet enstemmig støtte til et initiativ fra Kommissionen med
henblik på harmonisering af dette område
18
.
4.
M
ULIGE FORANSTALTNINGER OG BEDSTE PRAKSIS
Kommissionen mener, at den bedste løsning på de ovenstående resterende problemer er at
afskaffe registreringsafgifterne og inkludere dem i vægtafgifterne (på provenuneutral måde),
samt at harmonisere bilbeskatningen og gøre den "grønnere". Da 2005-forslaget endnu ikke er
vedtaget, bør man dog også se på umiddelbare løsninger på de problemer, der er påpeget i
nærværende meddelelse.
4.1.
Dobbeltbeskatningsproblemet
For at undgå dobbelt- eller overbeskatning, når en EU-borger overfører sin bil til en anden
medlemsstat endeligt (eksempel 1, 2 og 8 i afsnit 2.1), er der principielt 3 politiske
muligheder:
16
17
18
Jf. bilag IV til SWD.
Den endelige CARS 21-rapport, vedtaget den 6. juni 2012, er tilgængelig på følgende websted:
http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/files/cars-21-final-report-2012_en.pdf.
Se 2005-forslaget; reference findes i fodnote 6.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451659_0009.png
Bestemmelsesstaten fritager fuldstændigt den importerede bil for registreringsafgift.
Oprindelsesstaten refunderer en del af den betalte registreringsafgift, proportionalt med
bilens værdi (residualafgift)
19
.
Bestemmelsesstaten reducerer den skyldige nationale afgift med det beløb, der allerede er
betalt i oprindelsesstaten (tilregningssystemet), ud over den nedskrivning, der finder
anvendelse ved beskatning af brugte biler i modsætning til nye.
Følgende tabel viser, hvilke af de 18 medlemslande der opkræver registreringsafgift og
allerede anvender mulighed 1 og/eller 2:
AT
1.
2.
1
BE
CY
X
1
DK
EL
X
ES
X
X
FI
X
X
FR
IE
X
IT
X
HU
LV
MT
NL
X
X
PL
X
X
PT
X
X
RO
SI
X
X
X
X
X
punktafgifter på biler, men ikke registreringsafgifter
Den første mulighed kan have negative virkninger for budgettet i medlemsstater, hvor
registreringsafgiften er høj. Den høje beskatning kan dog også afskrække indvandring og
interne grænsearbejdsordninger med potentielt negativ indvirkning på disse landes økonomi.
Denne mulighed stiller indvandrere, der ankommer med deres (brugte) bil, i en mærkbart
bedre situation sammenlignet med de bosiddende. Da indvandring i sig selv typisk indebærer
høje sociale og økonomiske udgifter for immigranten, kompenserer denne skattefordel dog
kun delvist herfor.
Den anden mulighed indebærer, at oprindelsesstaten må give afkald på residualafgiften.
Takket være refusionen forlader bilen medlemsstaten i »skatteneutral« tilstand.
Den tredje mulighed betyder, at bilen reelt eksporteres skatteneutral fra oprindelseslandet. Det
vil så være bestemmelsesstaten, der giver afkald på skatteindtægter svarende til
residualafgiften. De negative budgetmæssige konsekvenser af anvendelsen af et sådant
tilregningssystem vil være mindre mærkbare end følgerne af en fritagelsesordning.
Det bedste system for borgerne vil være et nedskrivningsbaseret refusionssystem i
oprindelsesstaten kombineret med fritagelse for registreringsafgift i bestemmelsesstaten. I
denne situation vil den endelige skattebyrde i den første medlemsstat altid svare til bilens
brugsperiode i den pågældende medlemsstat (dvs. at overbeskatning undgås), mens der ikke
findes nogen skattebyrde i den anden medlemsstat. Det næstbedste system vil være en
kombination af refusions- og tilregningssystemerne. Dette system er mindre fordelagtigt for
borgerne, da de ikke eller kun delvis nyder godt af tilregningen, såfremt de flytter til en
medlemsstat, hvor der opkræves lavere eller slet ingen registreringsafgift.
4.2.
4.2.1.
Andre udfordringer
Mangel på information
Ved hjælp af denne meddelelse og SWD sigter Kommissionen mod at bringe klarhed over
EU-reglerne for beskatning af personbiler, idet den tager højde for de principper, Domstolen
19
De medlemsstater, der tillader en sådan refusion, gør det på forskellige betingelser (jf. bilag II til SWD)
.
Generelt gives der ikke kun refusion til borgere, der skifter bopæl med deres bil, men også når en bil
afmeldes og eksporteres af bilforhandlere eller borgere, der sælger deres bil i udlandet.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451659_0010.png
har udviklet. Det er medlemsstaternes ansvar at give borgerne og erhvervslivet detaljerede
oplysninger om anvendelsen af nationale skatter og om, hvorledes de har implementeret
Domstolens principper. Oplysningerne bør være tilgængelige som minimum på
medlemsstatens sprog, og hovedemnerne (f.eks. i form af »ofte stillede spørgsmål«) desuden
på de sprog, der tales af de borgere, der oftest flytter til denne medlemsstat, samt på engelsk
for alle andre. Oplysningerne bør være nemt tilgængelige på internettet, fyldestgørende og
ajourført. Desuden bør de indeholde et kontaktpunkt for yderligere oplysninger.
4.2.2.
Midlertidig overførsel af en personbil til en anden medlemsstat (eksempel 3 til 7 i
afsnit 2.1.)
Som angivet i afsnit 3.2.2. kan det være en udfordring for medlemsstaterne at tilpasse deres
bilbeskatningslovgivning til principperne i Domstolens retspraksis. SWD, som Kommissionen
agter at opdatere regelmæssigt, burde giver medlemsstaterne vejledning. Desuden kan
drøftelser med medlemsstaterne i tekniske arbejdsgrupper være nyttige med henblik på at
identificere bedste praksis i visse situationer.
Allerede nu tillader visse medlemsstater, at køretøjer, der er registreret i en anden
medlemsstat for en relativt kort periode (højst to uger eller en måned), benyttes primært af
deres egne borgere uden forpligtelse til at betale registrerings- og vægtafgift på visse
betingelser, f.eks. administrativ indberetning. Selv dette synes dog relativt ufleksibelt i tider
med stigende international mobilitet og varierende mønstre herfor. Domstolens nyere
retspraksis om lånte biler taget i betragtning
20
bør medlemsstaterne overveje at tillade, at en
borger bruger en bil, der er registreret i en anden medlemsstat, i en vis periode uden
forpligtelse til at betale registreringsafgift, forudsat at visse betingelser, der skal imødegå
afgiftsunddragelse og misbrug, er opfyldt.
4.2.3.
Biludlejningssektoren
Nogle medlemsstater har allerede sat ind på at løse de i afsnit 3.2.3. beskrevne problemer:
1)
Hvad angår hjemhentning af en bil i tilfælde af envejsudlejning tillader nogle
medlemsstater, at køretøjer, der er registreret i en anden medlemsstat, og som
indføres i deres land på grund af en lejekontrakt, kan udlejes for en vis periode til en
bosiddende, uden at denne forpligtes til at betale registrerings- og vægtafgift, på
visse betingelser
21
. Dette gør det lettere at tilbyde envejsudlejning, skønt
betingelserne varierer betydeligt.
En medlemsstat tillader midlertidig overførsel af lejebiler, der er registreret i en
anden medlemsstat, i op til 3 måneder pr. år, uden at der skal betales registrerings- og
vægtafgift for disse køretøjer. På den måde bliver biludlejningsfirmaerne bedre i
stand til at håndtere sæsonbetingede efterspørgelsesstigninger.
2)
De medlemsstater, der anvender mere fleksible ordninger i disse to situationer, kan gøre det
på grundlag af artikel 9, stk. 1, i direktiv 83/182/EØF. Indtil videre er der intet, der tyder på,
at denne fleksibilitet har forårsaget problemer. Kommissionen foreslår således, at de øvrige
medlemsstater indfører lignende ordninger, hvor de selv fastsætter betingelser, der skal
forhindre eventuel afgiftsunddragelse og misbrug. Dette ville sætte biludlejningsfirmaerne i
20
21
Dom af 26. april 2012, forenede sager L.A.C. van Putten, P. Mook, G. Frank, C-578/10, C-579/10, C-
580/10.
Der er mere herom i bilag III til SWD.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451659_0011.png
stand til at optimere anvendelsen af deres bilpark og reducere deres udgifter og dermed
priserne for forbrugerne.
4.2.4.
Skattebetinget opdeling af markedet
Selv om forslaget fra 2005 ikke har fået enstemmig støtte fra medlemsstaterne, bør det
understreges, at en lang række medlemsstater siden har inddraget miljøaspekter i deres
registrerings- og/eller vægtafgift. Selv når medlemsstaterne anvender de samme
miljøaspekter, har de ofte forskellige tærskler, der resulterer i (undertiden voldsomme)
forskelle i de opkrævede afgifter. Bilbeskatning bør ikke differentieres på grundlag af rent
teknologiske kriterier som motorstørrelse eller -kraft, men derimod på objektive, almindeligt
tilgængelige og politisk relevante data om ydelse, såsom CO
2
-emissioner. Desuden bør
tærskelværdierne opdateres regelmæssigt for konstant at opfordre til at købe miljøvenlige og
effektive køretøjer. Ud fra denne synsvinkel foreslås det, at medlemsstaterne i en
arbejdsgruppe undersøger, hvorledes de kriterier, de anvender som basis for beregningen af
registrerings- og vægtafgift, kan koordineres bedre, så den tekniske fragmentering af
bilmarkedet i EU reduceres, stordriftsfordelene udnyttes og de miljørelaterede målsætninger
nås på omkostningseffektiv vis. Det bør også bemærkes, at Kommissionens tjenestegrene lige
nu er i færd med at udarbejde retningslinjer for medlemsstater, der ønsker at indføre
finansielle incitamenter i overensstemmelse med den europæiske strategi for rene og
energieffektive køretøjer
22
.
5.
K
ONKLUSION OG OPFØLGNING
Borgernes mobilitet er stadigt stigende takket være den europæiske integration og er en følge
af forretnings- og vækstmodeller, der i stigende grad baseres på en mere international
arbejdsdeling. Mobilitet kan bidrage til at løse problemer på lokale arbejdsmarkeder, øge
markedernes effektivitet og styrke økonomisk vækst. Fri bevægelighed er også EU-borgernes
mest værdsatte EU-rettighed og en grundsten i udviklingen af EU. Dobbeltbeskatning inden
for bilbeskatning, høje registreringsafgifter ved overførsel af en bil i forbindelse med
migration og manglende information herom kan være en hindring for grænseoverskridende
mobilitet.
Skønt den tilgang, Kommissionen foreslog i 2005, dvs. afskaffelse af registreringsafgifterne
og provenuneutral indregning af dem i de eksisterende vægtafgifter, hidtil ikke er blevet
vedtaget, har nogle af medlemsstaterne allerede frivilligt truffet visse af foranstaltningerne i
forslaget, hvilket Kommissionen bifalder. Der resterer stadig en række problemer, der ikke er
forenelige med ideen om et reelt indre marked, og de kræver derfor en løsning på kort sigt.
Således har Kommissionen identificeret nedenstående bedste praksis, som den opfordrer
medlemsstaterne til at følge på kort sigt:
1.
For at sikre, at skatteyderne kender deres rettigheder og pligter, når de flytter til en
anden medlemsstat, bør medlemsstaterne levere fyldestgørende information om,
hvordan de anvender registrerings- og vægtafgift på køretøjer i situationer med
grænseoverskridelse, herunder information om, hvorledes de har implementeret den
EU-lovgivning, der er beskrevet i nærværende meddelelse og SWD. Med henblik
herpå bør der udpeges et centralt kontaktpunkt for skatteyderne, som der kan lægges
et link til på Kommissionens websted.
KOM(2010)186 af 28.4.2010.
22
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
For at undgå dobbelt- og overbeskatning, når en EU-borger overfører sin bil til en
anden medlemsstat, bør den medlemsstat, der oprindelig har opkrævet
registreringsafgift, som minimum delvis refundere afgiften, idet der tages højde for
bilens værdiforringelse, uanset om bestemmelsesstaten tilbyder fritagelse for
registreringsafgift.
Medlemsstaterne bør udnytte fleksibiliteten i direktiv 83/182/EØF fuldt ud til at
anvende mere liberale ordninger for midlertidig brug af køretøjer, uden at der
opkræves registrerings- og vægtafgift. Dette vedrører især lejebiler, der er registreret
i en anden medlemsstat, men også andre situationer, hvor en bosiddende persons bil,
der er registreret i en anden medlemsstat, bliver brugt midlertidigt eller lejlighedsvis.
Der bør gennemføres tiltag til at reducere den fragmentering af bilmarkedet i EU, der
skyldes forskelle mellem medlemsstaternes anvendelse af registrerings- og
vægtafgift. De kommende retningslinjer om finansielle incitamenter til rene og
energieffektive køretøjer bør ligeledes tages i betragtning.
3.
4.
Når Kommissionen har modtaget reaktioner fra de institutioner, denne meddelelse er stilet til,
agter den at nedsætte en teknisk arbejdsgruppe, der skal drøfte ovenstående emner med
medlemsstaterne. Denne proces skulle sætte nyt skub i Rådets drøftelser af 2005-forslaget.
Det kan også komme på tale at revidere direktiv 83/182/EØF, hvorved der tages højde for
Domstolens omfattende retspraksis og gennemsigtigheden og den juridiske sikkerhed øges.
DA
12
DA