Europaudvalget 2012
KOM (2012) 0771
Offentligt
1451670_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 18.12.2012
COM(2012) 771 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
om gennemførelsen af
instrumentet for samarbejde om sikkerhed på det nukleare område
Anden rapport – Årlige handlingsprogrammer for 2010 og 2011
{SWD(2012) 436 final}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
4.
INDLEDNING............................................................................................................. 5
STØTTEMODTAGERENS GENNEMFØRELSE AF INSC ..................................... 7
GENNEMFØRELSE AF DE ÅRLIGE HANDLINGSPROGRAMMER I TAL ....... 9
KONKLUSIONER .................................................................................................... 12
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451670_0003.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
om gennemførelsen af
instrumentet for samarbejde om sikkerhed på det nukleare område
Anden rapport – Årlige handlingsprogrammer for 2010 og 2011
SAMMENFATNING
Denne rapport og ledsagedokumentet hertil vedrører alle de årlige handlingsprogrammer
(AAP) under instrumentet for samarbejde om sikkerhed på det nukleare område (INSC) siden
2007, som fortsat løber i 2010 og 2011. Den beskriver også udviklingen med hensyn til
AAP 2010 og AAP 2011.
Instrumentet for samarbejde om sikkerhed på det nukleare område (INSC 2007-2013) trådte i
kraft den 1. januar 2007. Dets hovedformål er at fremme et højt nukleart sikkerhedsniveau,
strålingsbeskyttelse og gennemførelse af effektiv sikkerhedskontrol med nukleart materiale i
tredjelande verden over.
I 2010 og 2011 fortsattes under INSC-programmet det samarbejde om sikkerhed på det
nukleare område, der blev indledt med landene i det tidligere Sovjetunionen under TACIS-
programmet (faglig bistand til Samfundet af Uafhængige Stater) (se artikel l8 i rapporten for
2007-2009)
1
, men dets geografiske dækning blev udvidet til at omfatte hele verden.
Indikativprogrammet for 2010-2011 og de årlige handlingsprogrammer for de respektive år
blev vedtaget af Kommissionen under hensyntagen til udtalelsen fra INSC-udvalget.
Hovedmålene med INSC i perioden 2010-2011 var at styrke de regulerende myndigheder i
modtagerlandene, fremme en effektiv nuklear sikkerhedskultur på alle niveauer og forbedre
sikker og forsvarlig forvaltning af brugt brændsel og radioaktivt affald.
Samarbejdet om sikkerhed på det nukleare område skiftede gradvist fokus i retning af øget
inddragelse af tredjelandes regulerende myndigheder på det nukleare område samt forvaltning
af radioaktivt affald og begrænsning af forureningsskader på anlægsområdet. I den
forbindelse bør den løbende indsats for at begrænse forureningsskaderne i de områder i
Centralasien, hvor man tidligere har brudt og forarbejdet uran, fremhæves.
Efter ulykken i Fukushima-Daiichi opfordrede Kommissionen de lande, der var omfattet af
EU's naboskabspolitik, til at deltage i drøftelser om at udvide de omfattende risiko- og
sikkerhedsvurderinger ("stresstest") af fungerende kernekraftværker, herunder en
fagfællebedømmelse af nationale rapporter, da det skønnedes, at nogle af disse lande kunne
drage nytte af at samarbejde med Kommissionen om gennemførelsen af disse foranstaltninger
inden for rammerne af INSC. Ukraine besluttede at følge samme tidsplan som for
stresstestene i Den Europæiske Union uden at anmode om INSC-støtte. Armenien anmodede
om teknisk støtte til gennemførelse af testene, der var medtaget i INSC under AAP 2011
del II.
1
Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget om gennemførelsen af instrumentet om samarbejde om nuklear sikkerhed –
Første Rapport – årlige handlingsprogrammer 2007, 2008 og 2009.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den vigtigste udvikling i samarbejdet om sikkerhed på det nukleare område og bistand under
INSC i 2010 og 2011 er beskrevet i nedenstående rapport. Yderligere detaljer om projekterne
under handlingsprogrammerne fra 2007 til 2011 findes i Kommissionens arbejdsdokument,
der ledsager denne rapport.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451670_0005.png
1.
INDLEDNING
Rapporten er forelagt for Europa-Parlamentet og Rådet og fremsendt til Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget i overensstemmelse med de krav til
rapportering, der er fastsat i artikel 18 i Rådets forordning (Euratom) nr. 300/2007 af
19. februar 2007 om oprettelse af et instrument for samarbejde om sikkerhed på det nukleare
område
2
, i det følgende benævnt INSC-forordningen.
For at tage fat på de sikkerhedsspørgsmål, som medlemsstaterne rejste efter
Tjernobylulykken, lancerede Kommissionen i 1991 TACIS-programmets del om nuklear
sikkerhed. Mellem 1991 og 2006 blev der afsat mere end 1,3 mia. EUR til projekter om
nuklear sikkerhed.
EU's bistands- og samarbejdsaktiviteter i forbindelse med nuklear sikkerhed fortsatte efter
2007 under instrumentet for samarbejde om sikkerhed på det nukleare område (INSC)
3
. Der
er med INSC indført en række ændringer i forhold til TACIS-programmet om nuklear
sikkerhed, som er værd at bemærke.
For det første er den geografiske dækning ikke længere begrænset til landene i det tidligere
Sovjetunionen. Den omfatter
tredjelande
verden over. Således kan de erfaringer,
Kommissionen har gjort i forbindelse med TACIS-programmet
4
, anvendes til at imødekomme
behovene i nye vækstlande og lande, der allerede råder over kernekraftværker, og hvor en
forbedret sikkerhed er nødvendig, navnlig i lande med hurtigt voksende atomprogrammer. I
2008 bekendtgjorde Kommissionen sin brede strategi i en meddelelse til Rådet og
Europa-Parlamentet
5
.
På baggrund af det potentielle behov for samarbejde om nuklear sikkerhed på verdensplan
foreslog Rådet en række kriterier, der skal overholdes, når projekter med nye lande tages op
til overvejelse
6
. Kommissionen tog disse kriterier i betragtning ved revisionen af
INSC-strategien for 2010-2013
7
, der også omfattede geografiske prioriteringer.
For det andet fokuserede TACIS-programmet på
bistand
i forbindelse med sikkerhed på det
nukleare område, herunder i mange tilfælde levering af udstyr ("hård bistand"), mens formålet
2
3
4
5
6
7
Artikel 18 i INSC-forordningen fastsætter, at "Kommissionen undersøger, hvilke fremskridt der er gjort
med gennemførelsen af de i henhold til denne forordning trufne foranstaltninger, og forelægger
Europa-Parlamentet og Rådet en årsrapport om gennemførelsen af bistanden. Rapporten fremsendes
også til Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget. Rapporten skal indeholde oplysninger
for det foregående år om de finansierede foranstaltninger, overvågnings- og evalueringsresultaterne og
gennemførelsen af budgetforpligtelser og -betalinger efter land, region og samarbejdssektor".
Rådets forordning (Euratom) nr. 300/2007 af 19.2.2007 om oprettelse af et instrument for samarbejde
om sikkerheden på det nukleare område (EUT L 81 af 22.3.2007, s. 1).
TACIS (programmet for faglig bistand til samfundet af uafhængige stater) var Europa-Kommissionens
program om bistand til 12 lande i Østeuropa og Centralasien (Armenien, Aserbajdsjan, Georgien,
Hviderusland, Kasakhstan, Kirgisistan, Moldova, Rusland, Tadsjikistan, Turkmenistan, Ukraine og
Usbekistan) og Mongoliet i deres overgang til en demokratisk markedsorienteret økonomi.
Se meddelelsen "Den internationale udfordring fra nuklear sikkerhed og sikring" (KOM(2008)312 af
22.5.2008).
Rådets konklusioner af 9.12.2008 om bistand til et tredjeland inden for nuklear sikkerhed og sikring:
http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_Data/docs/pressdata/EN/trans/104601.pdf.
Revised Strategy for Community Cooperation Programmes in the field of Nuclear Safety for the period
2010-2013 (C/2009/922) (Revideret strategi for EU's samarbejdsprogrammer på området for nuklear
sikkerhed).
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
med INSC er øget
samarbejde
med henblik på at forbedre sikkerheden på det nukleare
område, herunder levering af udstyr i ganske få tilfælde eller slet ikke ("blød bistand").
Partnerne opfordres også til at spille en mere aktiv rolle ved udformningen, forvaltningen og
gennemførelsen af programmet og projekterne.
Kommissionen vil fortsat fremme medfinansieringsordninger med partnerorganisationer
generelt ved at bidrage med naturalier (menneskelige ressourcer) og med leverancer eller
bygge- og anlægsarbejder (yderligere undersøgelser, anlægsarbejder) på grundlag af
detaljerede finansieringsplaner, der er aftalt på forhånd.
For det tredje har det forhold, at INSC dækker et større geografisk område, end TACIS
gjorde, øget behovet for internationalt samarbejde og koordinering af aktionerne med andre
donorer og Den Internationale Atomenergiorganisation (IAEA).
Denne rapport giver oplysninger om de årlige handlingsprogrammer for årene 2010 og 2011,
herunder projekter, der blev godkendt indtil udgangen af 2011 og status for gennemførelsen af
disse medio 2012. Projekter, der er omhandlet i disse AAP, og for hvilke udbudsproceduren
endnu ikke er påbegyndt, er ikke nævnt.
De indledende problemer i overgangen fra TACIS til INSC, der hovedsagelig skyldtes
forsinkelserne med at få partnerlandene til at underskrive finansieringsaftalerne i det nye
format, er i mellemtiden stort set blevet løst, undtagen hvad angår Den Russiske Føderation
og Brasilien.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
STØTTEMODTAGERENS GENNEMFØRELSE AF INSC
I
Ukraine
fortsatte INSC med at yde målrettet støtte til reguleringsmyndigheden og
kernekraftoperatøren med henblik på at forbedre sikkerheden på det nukleare område. Der
blev også fortsat ydet støtte til forvaltning af radioaktivt affald og nuklear sikkerhedskontrol
generelt. Ukraine var fortsat det land, der modtog mest støtte fra INSC-programmet.
Tjernobyl-reaktorfonden (CSF) modtog supplerende midler i 2010 og 2011 med henblik på at
fuldende den nye indkapsling senest i 2015.
I
Den Russiske Føderation
fortsatte de projekter, der blev indledt under TACIS, under
INSC, men det har ikke været muligt at igangsætte nye projekter, da der fortsat ikke er
enighed om de passende rammer for samarbejdet. Det drøftes, om samarbejdet kan
genoptages inden for snævrere rammer, men drøftelserne har hidtil været forgæves.
I
Armenien
er der iværksat vigtige projekter omkring Medzamor-kernekraftværket for at tage
hånd om de hastende sikkerhedsspørgsmål, mens værket er i drift. Kommissionen var dog
fortsat af den opfattelse, at det ikke er muligt at opgradere værket til moderne
sikkerhedsstandarder for kernekraftværker, og at det derfor bør lukkes og afvikles snarest
muligt. Projekterne omhandlede uddannelse af personalet, bistand til de regulerende
myndigheder og udarbejdelse af en strategi for forvaltning af affaldet med henblik på
nedlukning af værket.
I
Belarus
og
Georgien
fortsatte samarbejdet med relativt små projekter, der både støtter
landenes nukleare regulerende myndigheder og projekter vedrørende forvaltning af
radioaktivt affald i Georgien. Med hensyn til Belarus drøftede man at styrke samarbejdet med
de regulerende myndigheder for at forbedre deres kapaciteter med henblik på at foregribe
opførelsen af et nyt kernekraftværk i landet.
Der blev opnået enighed om et regionalt projekt med henblik på at tilvejebringe en
lovgivnings- og reguleringsramme for begrænsning af forureningsskader i områder i
Centralasien, hvor man tidligere har brudt uran. Samarbejdsprojekter med
Kirgisistan,
Tadsjikistan og Usbekistan
sigter mod at begrænse skader i forskellige tidligere
uranproduktionsområder, og der er et samarbejdsprojekt i gang med
Mongoliet
om etablering
af en reguleringsramme for uranminer og formalingsaktiviteter samt uddannelse.
Programmet blev udvidet til nye lande i tre regioner som følger:
Lande omfattet af
den europæiske naboskabspolitik:
Samarbejdsprojekterne under INSC
ydede støtte til de regulerende myndigheder på det nukleare område, og der blev iværksat
kapacitetsopbygningsprojekter i
Egypten, Jordan
og
Marokko.
Processen er dog blevet
forsinket af bl.a. politiske begivenheder (det arabiske forår). Der blev iværksat et projekt i
Irak
vedrørende opbygning af kapacitet på nedlukningsområdet og inden for forvaltning af
nukleare anlæg og forvaltning af radioaktivt affald (under stabilitetsinstrumentet). Ifølge
AAP 2011 vil dette arbejde blive udvidet gennem et projekt til etablering af sikker
bortskaffelse af radioaktivt affald fra forskellige nedlukkede nukleare anlæg.
Sydøstasien:
Der blev godkendt projekter for
Filippinerne
(endnu ikke iværksat) og
Vietnam
(påbegyndt medio 2012) med henblik på at støtte de regulerende myndigheder. Et
foreslået projekt vedrørende Malaysia blev udsat til AAP 2012.
Latinamerika:
Der blev iværksat projekter med de regulerende myndigheder for sikkerhed på
det nukleare område og operatøren i
Brasilien
under AAP 2009 og AAP 2010
(finansieringsaftalen om projektet vedrørende operatører af kernekraftværker under
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451670_0008.png
AAP 2010 del II blev ikke underskrevet af de brasilianske myndigheder inden udgangen af
2011, og projektet måtte derfor annulleres). Der blev også etableret kontakt med
Mexico
og
Argentina,
og de første besøg fandt sted i 2010. For Mexicos vedkommende blev der under
AAP 2010 godkendt et projekt med henblik på at støtte de regulerende myndigheder på det
nukleare område samt et projekt til udvikling af en politik og en strategi for forvaltning af
brugt brændsel og radioaktivt affald, som blev indledt i 2012. Der er dog hidtil ikke opnået
enighed om mulighederne for et samarbejde om sikkerhed på det nukleare område med
Argentina.
Kina:
Der blev godkendt et samarbejdsprojekt med den kinesiske nationale regulerende
myndighed på det nukleare område og dens transmissionssystemoperatør (TSO) under
AAP 2011. Det har til formål at forbedre reguleringsordningen for sikkerheden på det
nukleare område i Kina i overensstemmelse med internationalt anerkendte standarder og
bedste praksis samt at styrke Kinas beredskab i tilfælde af alvorlige ulykker og at bistå med
udviklingen af en strategi for forvaltning af radioaktivt affald og brugt nukleart brændsel.
Samarbejdet med IAEA er blevet udvidet,
så det omfatter støtte til tematiske tekniske
aktiviteter på landeniveau og regionalt niveau. Målet var yderligere udvikling af
sikkerhedskulturen, kapacitetsopbygning af de regulerende myndigheder, affaldsforvaltning,
sikkerhed i forskningsreaktorerne og jordskælvssikring.
Der blev ydet betydelig finansiel støtte til
Tjernobyl-reaktorfonden (CSF)
og
den nukleare
sikkerhedskonto (NSA),
der forvaltes af EBRD på vegne af donorlandene. Arbejdet med at
stabilisere den eksisterende indkapsling af Tjernobyl-kernekraftværkets enhed 4 blev afsluttet.
Udformningen af den nye indkapsling samt forberedelsen af anlægget til dets samling
nærmede sig sin afslutning i rapporteringsperioden. På tilsagnskonferencen i april 2011 i
Kiev, der faldt sammen med mindehøjtideligheden i anledning af 25-året for
Tjernobylulykken, blev der givet tilsagn om de 740 mio. EUR, der er nødvendige for at
fuldende projektet. Der blev fortsat gjort fremskridt med de større projekter i
overensstemmelse med det omkostningsoverslag og den tidsplan, som blev aftalt i 2010, og
de forventes at blive afsluttet i oktober 2015
8
.
8
De nukleare sikkerhedsprojekter vedrørende forvaltning af radioaktivt affald under TACIS-programmet
var fortsat i gang på Tjernobyl-kernekraftværket i rapporteringsperioden.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451670_0009.png
3.
GENNEMFØRELSE AF DE ÅRLIGE HANDLINGSPROGRAMMER I TAL
INSC-forordningen blev vedtaget den 19. februar 2007. 2007-2013-strategien og det første
indikativprogram, der dækker perioden 2007-2009
9
, blev vedtaget af Kommissionen den
8. august 2007. Indikativprogrammet for 2010-2011 blev godkendt og vedtaget i 2009
10
.
På grund af tidsplanerne for vedtagelse af handlingsprogrammerne (på årsbasis) og den lange
tid, godkendelsesprocedurerne tager for myndighederne i partnerlandene, er gennemførelsen
af de fleste projekter under INSC først startet i 2009, og gennemførelsen af de fleste projekter
under AAP 2010 og 2011 skulle påbegyndes i 2012.
Det årlige handlingsprogram for 2010 (AAP 2010)
Tildelinger
AAP 2010 blev præsenteret i to dele:
Del I – 7,7 mio. EUR
11
Del II – 61,627 mio. EUR
12
Gennemførelse – vigtigste begivenheder indtil midten af 2012
Finansieringsaftalerne om del II-projekterne i AAP 2010 blev alle underskrevet undtagen den,
der vedrørte den brasilianske operatør (Brasilien indgik ikke finansieringsaftalen inden
udgangen af 2011, og projektet blev annulleret). Del I-projekterne under AAP 2010 krævede
ikke finansieringsaftaler
13
.
Under AAP 2010 er der indtil videre blevet underskrevet aftaler med Jordan (der blev aftalt et
projekt på 1,2 mio. EUR med henblik på at yde bistand til udvikling og styrkelse af
kapaciteten hos den jordanske regulerende myndighed på det nukleare område) og med
Mexico (der blev aftalt to projekter til ca. 3 mio. EUR om samarbejde med Mexicos
regulerende myndighed og samarbejde om udvikling af en politik og en strategi for
forvaltning af brugt nukleart brændsel og radioaktivt affald i Mexico). Endvidere blev der
underskrevet aftaler om "flerlande"-projekter (tre projekter til 3,475 mio. EUR til etablering
af sammenkoblede netværk med henblik på at forbedre kommunikations- og
uddannelsessystemer inden for forvaltning af radioaktivt affald samt flere uddannelses- og
vejledningsaktiviteter for reguleringseksperter og TSO-eksperter) og IAEA-multiprojekter (et
bidrag på 4 mio. EUR til støtte for IAEA-projekter, der forvaltes af afdelinger for teknisk
samarbejde og sikkerhed i forbindelse med nukleare anlæg).
I december 2010 udbetalte Kommissionen 17 mio. EUR til Tjernobyl-reaktorfonden i
forventning om den fjerde EU-forpligtelse, der skulle indgås i 2011.
9
10
11
12
13
Kommissionens afgørelse C/2007/3758 af 1.8.2007.
Kommissionens afgørelse C/2009/9820 af 8.12.2009.
Kommissionens afgørelse C/2010/4283 af 29.6.2010.
Kommissionens afgørelse C/2010/8265 af 29.11.2010.
Del I-projekterne under AAP 2010 og AAP 2011 krævede/kræver ikke en finansieringsaftale, da de
normalt forvaltes ved direkte betalinger til internationale organisationer. Disse betalinger kræver i stedet
en bidragsaftale.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451670_0010.png
Det årlige handlingsprogram for 2011 (AAP 2011)
Tildelinger
AAP 2011 blev også præsenteret i to dele:
Del I – 38,7 mio. EUR
14
Del II – 35,9 mio. EUR
15
Gennemførelse – vigtigste begivenheder indtil midten af 2012
Finansieringsaftalerne vedrørende del II-projekter under AAP 2011 var ved at blive
udarbejdet eller fremsendt til partnerlandene. De skal underskrives inden udgangen af 2012.
Del I-projekterne under AAP 2011 krævede ikke finansieringsaftaler.
Under AAP 2011 blev der underskrevet en kontrakt om støtte til operatøren som led i
gennemførelsen af "stresstest" på det armenske kernekraftværk (ANPP). Der blev
underskrevet en anden kontrakt om støtte til den armenske regulerende myndighed på det
nukleare område (ANRA) i forbindelse med gennemgangen af operatørens
selvevalueringsrapport. Disse tekniske støtteprojekter, der beløb sig til ca. 1,8 mio. EUR, var
ved at blive udarbejdet med henblik på gennemførelse. Det er værd at bemærke, at den
armenske regering havde accepteret at deltage i den omfattende risiko- og
sikkerhedsvurdering ("stresstest"), som EU havde iværksat, og som nabolandene havde
tilsluttet sig.
I april 2011 gav Kommissionen tilsagn om 122 mio. EUR i EU-støtte til de to Tjernobylfonde
"Tjernobyl-reaktorfonden" og "den nukleare sikkerhedskonto" på tilsagnskonferencen i Kiev.
På tilsagnskonferencen blev der tilvejebragt i alt 740 mio. EUR, nemlig det beløb, der er
nødvendigt for at færdiggøre projekterne ifølge de omkostningsoverslag og den tidsplan, der
blev aftalt i 2010. I rapporteringsperioden blev der fortsat gjort fremskridt med
Tjernobylprojekterne i overensstemmelse med det omkostningsoverslag og den tidsplan, der
var aftalt, og projekterne forventes afsluttet i oktober 2015. En tredje rate på 34 mio. EUR
blev udbetalt til Tjernobyl-reaktorfonden under AAP 2011 i overensstemmelse med det
tilsagn, der blev givet i 2011.
14
15
Kommissionens afgørelse C/2011/5784 af 17.8.2011.
Kommissionens afgørelse C/2011/9268 af 16.12.2011.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451670_0011.png
Oversigtstabel
Anvendelse af INSC-programmidlerne
(mio. EUR – situationen midten af 2012)
Å
R
Forpligtede
midler
16
69 327
74 608
Kontraherede midler
Udbetalte midler
2010
2011
35 908
37 002
22 940
34 423
16
Primære forpligtelser = endelige forpligtelser under AAP 2010 og AAP 2011.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
KONKLUSIONER
Denne rapport er begrænset med hensyn til resultater og virkninger, eftersom gennemførelsen
af INSC-programmet befinder sig på et relativt tidligt stadie. I rapporteringsperioden er kun
nogle få projekter blevet afsluttet. De fleste projekter er under udarbejdelse eller ved at blive
gennemført.
Medio 2012 befinder ca. 50 projekter under AAP 2007-2009 og yderligere 30 projekter under
AAP 2010 og AAP 2011 sig på forskellige stadier af gennemførelsen. Flere af disse projekter
er opdelt i en række forskellige delprojekter, som skal udbydes separat. Man er på nuværende
tidspunkt ved at udarbejde udbudsdokumenter for de fleste projekter under AAP 2010 og
AAP 2011. Alle disse projekter er fuldt forenelige med målene i INSC-forordningen.
Ved styrkelsen af den nukleare sikkerhedskultur gennem INSC indarbejdes de erfaringer, der
er gjort med TACIS-programmet om nuklear sikkerhed, samtidig med at der tages hånd om
nye behov inden for rammerne af et mandat, der ikke længere er begrænset til det tidligere
Sovjetunionen.
INSC-programmet fortsatte de aktioner, der var blevet påbegyndt under TACIS-programmet,
primært i Østeuropa, men samarbejdet blev gradvist udvidet såvel geografisk som
indholdsmæssigt. Samarbejdet med de regulerende myndigheder på det nukleare område
fortsatte med at blive udbygget, mens samarbejdet med operatørerne blev mindsket, og
udviklingen af forsvarlig forvaltning af brugt nukleart brændsel og radioaktivt affald,
nedlukning og begrænsning af forureningsskader på anlægsområdet fik stigende betydning.
Bidragene til Tjernobylfondene lagde fortsat beslag på en betydelig del af det årlige budget,
men disse bør ophøre i 2013.
Programmets geografiske dækning voksede støt fra fire lande i 2007 til ca. 15 lande i 2010 og
2011, mens mulighederne for samarbejde med andre lande fortsat blev undersøgt. Antallet af
modtagerlande forventedes at nå op på 17 med AAP 2012.
Gennemførelsen af INSC i 2010 og 2011 anses for at være fornuftigt målrettet, de godkendte
projekter for at være godt udformet, og de af projekterne, der er blevet aftalt (hidtil er kun et
begrænset antal blevet aftalt), udviklede sig godt. Når de er blevet gennemført, vil de bidrage
betydeligt til at forbedre den nukleare sikkerhed og den nukleare sikkerhedskultur i
modtagerlandene.
Afbrydelsen af samarbejdet med Den Russiske Føderation under INSC med hensyn til
forskrifter på det nukleare område, forbedring af driftssikkerheden og tilvejebringelse af
forsvarlig forvaltning af radioaktivt affald, nedlægning og begrænsning af forureningsskader
var en skuffende udvikling. I betragtning af følgerne for nabolandene, den omstændighed, at
Den Russiske Føderation er storeksportør af nuklear teknologi, og de gensidige fordele, der
ville følge af et yderligere samarbejde mellem EU og Den Russiske Føderation, vil
Kommissionen fortsætte med at undersøge, hvordan der kan etableres et effektivt og gensidigt
tilfredsstillende samarbejde med Den Russiske Føderation på partnerskabsbasis.
DA
12
DA