Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
KOM (2012) 0788
Offentligt
1229697_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Europaudvalg
Dato:
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: SUMBBM
Sags nr.: 1201905
Dok nr.: 1176034
Folketingets Europaudvalg har den 21. februar 2013 stillet følgende spørgsmål
nr. 5 af KOM (2012) 788 til ministeren for sundhed og forebyggelse, som her-
med besvares.
Spørgsmål nr. 5:
’’Et af de andre nye områder er regulering af fremtidige tobaksprodukter. Så-
fremt nye typer produkter fortsat indeholder tobak – det vil sige, her er ikke tale
om e-cigaretter – skal de jævnfør forslaget reguleres som konventionelle ciga-
retter, uagtet at produkter med en potentielt lavere risikoprofil kan forventes.
Hermed underlægges sådanne nye produkter samme regulering i forhold til
pakkens/emballeringens udseende samt forbrugeroplysning. Det vil betyde, at
man ikke vil kunne oplyse forbrugeren om et mindre sundhedsskadeligt pro-
dukt. Er man fra dansk side enig i denne fremgangsmåde?”
Svar:
Indledningsvist vil jeg gerne gøre opmærksom på, at der med direktivforsla-
gets artikel 17 lægges op til at indføre en ny anmeldelsespligt for nye kategori-
er af tobaksvarer med henblik på at give de nationale myndigheder og Kom-
missionen mulighed for at følge udviklingen af nye tobaksvarer. Som det frem-
går af præambelbetragtning nr. 31 kan alle tobaksvarer potentielt være årsag
til død, sygdom og handicap.
Ved nye kategorier af tobaksvarer forstås efter forslaget produkter, der inde-
holder tobak, og som ikke hører ind under nogen af de fastlagte produktkate-
gorier såsom cigaretter, rulletobak, pibetobak, vandpibetobak, cigarer, cigaril-
los, tyggetobak, tobak, der indtages nasalt og tobak, der indtages oralt.
Efter forslaget skal fabrikanter og importører af tobaksvarer underrette de nati-
onale myndigheder om alle nye kategorier af tobaksvarer, som de agter at
markedsføre. Anmeldelsen skal ske senest seks måneder før den påtænkte
markedsføring og skal omfatte oplysninger om indhold og emissioner samt fo-
religgende undersøgelser om blandt andet toksicitet og vanedannede egen-
skaber.
Medlemsstaterne har efter forslaget mulighed for at stille krav til fabrikater og
importører at udføre yderligere tests eller fremlægge supplerende oplysninger.
Medlemsstaterne kan endvidere vælge at indføre en godkendelsesordning og i
den forbindelse opkræve et rimeligt gebyr.
Af hensyn til forbrugeroplysning og for at sikre lige konkurrencevilkår skal nye
kategorier af tobaksvarer overholde kravene i direktivet, herunder regler om
mærkning og emballering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Der sondres overordnet mellem røgtobaksvarer, dvs. tobaksvarer der gen-
nemgår en forbrændingsproces, og røgfri tobaksvarer. Hvilke bestemmelser,
der vil gælde for en ny kategori af tobaksvarer, herunder i forhold til mærkning
og emballering, vil således afhænge af, om det pågældende produkt falder ind
under definitionen af røgfri tobaksvarer i artikel 2, nr. 29 eller definitionen af
røgtobak i artikel 2, nr. 33.
Formålet med de foreslåede regler om mærkning er at sikre, at pakningen af-
spejler det produkt, der er indeni, dvs. et produkt der har sundhedsskadelige
virkninger, er vanedannede og ikke skal bruges af børn og unge.
Det bemærkes, at der også i forhold til de eksisterende produktkategorier stil-
les forskellige krav til f.eks. mærkning og emballering afhængig af, om der er
tale om cigaretter og rulletobak, andre røgtobaksvarer eller røgfri tobaksvarer.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Brit Borum Madsen