Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
KOM (2012) 0788
Offentligt
1229720_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Europaudvalg
Dato:
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: SUMBBM
Sags nr.: 1201905
Dok nr.: 1176038
Folketingets Europaudvalg har den 21. februar 2013 stillet følgende spørgsmål
nr. 7 ad KOM (2012) 0788 til ministeren for sundhed og forebyggelse, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 7:
’’Vil ministeren opliste, hvilke områder det danske Folketing ikke længere vil
have indflydelse på, såfremt det nuværende antal foreslåede delegerede rets-
akter (i Kommissionens udkast til Tobaksvaredirektiv) bibeholdes?”
Svar:
Spørgsmålet om anvendelse af delegerede retsakter vedrører tilrettelæggel-
sen af reguleringen på EU-niveau. Det vil sige om denne regulering skal fast-
lægges af lovgiver i selve retsakten (f.eks. et direktiv), eller om den kan fast-
lægges gennem en beføjelse til Kommissionen til at vedtage delegerede rets-
akter eller gennemførelsesretsakter (komitologi).
Kommissionen kan i henhold til traktatens artikel 291 få beføjelser til at vedta-
ge gennemførelsesretsakter. Gennemførelsesretsakter vedtages i komitépro-
cedure og finder anvendelse, når ensartede betingelser for gennemførelse af
Unionens juridisk bindende retsakter er nødvendige.
Kommissionen kan endvidere i henhold til Traktatens artikel 290 i en lovgiv-
ningsmæssig retsakt, kan få delegeret beføjelser til at vedtage almengyldige,
ikke-lovgivningsmæssige retsakter, der udbygger eller ændrer visse ikke-
væsentlige elementer i den lovgivningsmæssige retsakt.
Væsentlige elementer er forbeholdt den lovgivningsmæssige retsakt, og kan
ikke delegeres til Kommissionen. Det fremgår også, at den lovgivningsmæssi-
ge retsakt udtrykkeligt skal afgrænse delegationens formål, indhold, omfang
og varighed.
Delegerede retsakter fastsættes med hjemmel i basisretsakten og har til for-
mål at ændre eller udbygge reglerne i basisretsakten. I forslaget til et revideret
tobaksvaredirektiv foreslås f.eks. delegerede retsakter, som vil give Kommis-
sionen beføjelse til at ophæve visse undtagelsesbestemmelser i direktivet og
til at justere mærkningsreglerne.
Når Kommissionen udsteder en konkret delegeret retsakt, har lovgiver, dvs.
Rådet og Europa-Parlamentet, mulighed for at gøre indsigelse mod retsakten,
inden den træder i kraft, det vil som regel sige inden for to måneder. Lovgiver-
ne kan også til enhver tid tilbagekalde selve delegationsbeføjelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
I Danmark er der i februar 2011 mellem regeringen og Folketinget aftalt en
procedure for inddragelse af Folketinget i forbindelse med delegerede retsak-
ter. Proceduren er baseret på den praksis, som følges for komitésager, og in-
debærer, at regeringen orienterer Folketingets Europaudvalg skriftligt om væ-
sentlige delegerede retsakter. I de særlige tilfælde, hvor der er tale om sager
af større rækkevidde, forelægger regeringen sagen til forhandlingsoplæg. Bå-
de Folketingets Europaudvalg og fagudvalgene har inden for en frist på 8 dage
fra modtagelsen af den skriftlige orientering mulighed for at reagere med hen-
blik på, at regeringen kan bringe sagen op i Rådet.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Brit Borum Madsen