Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
KOM (2012) 0788
Offentligt
1244816_0001.png
NOTITS
Til:
CC:
Fra:
Emne:
J.nr.:
Bilag:
400.I.Jur.0
Udenrigsministeriet
Dato:
20. december 2012
Traktatkrænkelsessag vedrørende markedsføring af løs snus i Danmark.
Artikel 8 i tobaksvaredirektivet (2001/37/EF af 5. juni 2001) forbyder al markedsføring af
snus
1
i EU (Sverige har en undtagelse), men den danske tobaksvarelov forbyder alene
markedsføring af snus i portionsbreve. Den danske lovgivning bygger på en undtagelse, der var
indsat i et tidligere tobaksvaredirektiv, der undtog traditionelle tobaksvarer fra forbuddet.
Denne undtagelse blev ikke videreført i det gældende tobaksvaredirektiv fra 2001.
Kommissionen blev i 2011 opmærksom på, at der sælges løs snus i Danmark og indledte i juni
d.å. en traktatkrænkelsessag mod Danmark. Kommissionen gør gældende, at § 19 i
tobaksvareloven om salg af løs snus i Danmark er i strid med tobaksvaredirektivets artikel 8,
som indeholder et forbud mod salg af enhver form for tobak, som indtages oralt (med
undtagelse af varer bestemt til at ryges eller tygges), jf. direktivets artikel 2, nr. 4.
Det er vurderingen i regeringens juridiske specialudvalg, at gældende dansk ret er i strid med
tobaksvaredirektivets artikel 8.
Regeringen besvarede åbningsskrivelsen den 24. august 2012. I svaret tilkendegav den danske
regering, at den tog Kommissionens vurdering til efterretning og på det grundlag havde
besluttet at fremsætte et lovforslag inden udgangen af marts 2013, der ville fastsætte et dansk
forbud mod salg af løs snus. Baggrunden for den sene fremsættelse af lovforslaget var, at
Kommissionen forventedes at fremsætte forslag til et revideret tobaksvaredirektiv den 19.
december 2012, og man ønskede at kende direktivforslaget, inden der blev udarbejdet
lovforslag
2
. På grund af den lange tidshorisont sendte Kommissionen herefter en begrundet
udtalelse den 25. oktober 2012, som skal besvares den 15. januar 2013. Hvis Kommissionen
finder, at Danmark fortsat ikke overholder sine EU-retlige forpligtelser, vil næste skridt være
anlæggelse af en sag ved EU-Domstolen.
Snus er en betegnelse for en særlig gruppe af røgfri tobak, der findes i en række forskellige former. Den kan være tør eller
fugtig, pakket løst eller i portionsbreve, og anbringes oftest i munden (i Tyskland anvendes næsesnus). Ifølge
Sundhedsstyrelsen er snus sundhedsskadelig, og der er tilstrækkelig evidens til at konkludere, at snus kan forårsage kræft,
skader på slimhinden i munden og muligvis øget risiko for blodpropper i hjertet. Sundhedsministeriet har oplyst, at det er en
meget lille del af befolkningen – mindre end 0,5 pct., - som oplyser, at de benytter den løse snus, og mindre end 0,1 pct., at
de er daglige brugere.
2
Forslaget er fremlagt den 19. december 2012, og forbuddet mod markedsføring af snus mv. er videreført uændret.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1244816_0002.png
2
Europapolitisk kontekst:
I forbindelse med vedtagelse af tobaksvaredirektivet i juni 2001 indhentede den daværende
regering mandat i Folketinget til vedtagelsen af direktivet, og det er således de sædvanlige ja-
partier, der står bag vedtagelsen af direktivet. Direktivet trådte i kraft i 2001 og skulle
gennemføres pr. 30. september 2002. Direktivet indeholder bindende regler for Danmark, og
Danmark er forpligtet til at indrette sin nationale lovgivning efter direktivet. Såfremt Danmark
ikke ændrer den nationale tobaksvarelov, vil Kommissionens næste skridt være at indlede en
retssag ved EU-Domstolen. En sådan sag må Danmark forventes at tabe.
Udenrigsministeriet