Kulturudvalget 2012-13
L 119 Bilag 16
Offentligt
1239704_0001.png
1239704_0002.png
1239704_0003.png
1239704_0004.png
1239704_0005.png
1239704_0006.png
1239704_0007.png
OMTRYK
Til lovforslag nr.L 119
Folketinget 2012-13
OMTRYK(Ord ændret i tilkendegivelse fra udvalget)
Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 17. april 2013
Betænkningover
Forslag til lov om Statens Kunstfonds virksomhed[af kulturministeren (Marianne Jelved)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 20 ændringsforslag til lovforslaget. Kultur-ministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 2, 7, 10-15 og17-20. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stilletændringsforlag nr. 3-6, 8, 9 og 16.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 16. januar 2013 og var til1. behandling den 24. januar 2013. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring. Den 16. januar 2013 sendte kulturministerende indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Danske Billedkunstnere,Statens Kunstråd ogTeatrenes Interesseorganisation.Kulturministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har Danske Billedkunstnere og Statens Kunst-råd mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdningtil lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 7 spørgsmål til kulturministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Tilkendegivelse fra udvalgetKulturministeren har i brev af 16. april 2013 sendt et be-tænkningsbidrag til Kulturudvalget om kunstnernes mulig-hed for at få udbetalt kunststøtte til et selskab. Brevet er op-trykt som bilag 2 til betænkningen.Udvalget finder, at det skal være muligt for de kunstnere,der ønsker det, at få udbetalt bevilget kunststøtte, både pro-jekttilskud og arbejdslegater, til KKArt eller en anden virk-somhed efter eget valg. Dette kræver ikke ændring i detforeliggende lovforslag.Organisationen Danske Billedkunstnere har over for ud-valget påpeget, at det bør være muligt, at kunststøtte efteranmodning fra kunstneren kan tildeles et selskab, hvorikunstneren udfører det kunstneriske virke, som bevillingenomhandler. Konkret peges der på selskabet KKArt, der erejet af Danske Billedkunstnere, som administrer de tilslutte-de kunstnerens indtægter (både kunststøtte og anden ind-tægt), og som ansætter kunstnerne på vilkår, der kan gøredet lettere for kunstneren at indfri dagpengesystemets be-skæftigelseskrav.Danske Billedkunstnere har gjort opmærksom på, atoverførsel af kunststøtte til KKart i nogle tilfælde har med-ført uklarhed i de pågældende kunstneres retsstilling i for-hold til SKAT.Kulturministeren gør opmærksom på, at lovforslaget ikkelægger op til ændringer i mulighederne for at tildele pro-jektstøtte til virksomheder. Der har på alle kunstområderværet mulighed for at tildele projektstøtte til selskaber, så-fremt det er selve projektet, der støttes. Dog har Kunstrådetsbilledkunstudvalg i forhold til nogle konkrete puljer for in-deværende besluttet, at man ikke ønsker at tildele projekttil-skud på denne måde. Det er kulturministerens opfattelse, atdet er uheldigt, at der har udviklet sig forskelligartet praksismellem kunstarterne for, hvem der kan tildeles projektstøtte,og at det fremadrettet vil blive bestyrelsen for StatensKunstfonds opgave at overse og sikre, at der er en ensartetpraksis på hele fondens virkeområde. Det understreges dog
AX014928
OMTRYK2
samtidig, at beslutninger om tildeling af kunststøtte er un-derlagt armslængdeprincippet og således er det enkelte ud-valgs suveræne beslutning.Kulturministeren har endvidere oplyst, at Kulturstyrelsenvil undersøge, hvordan det vil være muligt at udbetale ar-bejdslegater og arbejdsstipendier til en virksomhed på enmåde, der er administrativt enkel, og som ikke rummer skat-temæssige uklarheder. Kulturstyrelsen forventer, at undersø-gelsen vil kunne færdiggøres inden sommerferien.4. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af DF ogLA) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de af kulturmi-nisteren stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (DF) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag bortset fra æn-dringsforslag nr. 17 stillet af kulturministeren. Hvis DanskFolkepartis ændringsforslag bliver forkastet ved 2. behand-ling, vil Dansk Folkeparti stemme imod lovforslaget ved 3.behandling.Dansk Folkeparti er imod de livsvarige ydelser, der inærværende lovforslag skøntaleagtigt er omdøbt til hæders-ydelser. Vi mener ikke, at kontanthjælpsydelser hører hjem-me i nogen form for kunststøtte. Hvis staten ønsker at hædreen kunstner, kan man gøre det på mange andre måder, f.eks.ved hjælp af priser. Livsvarige ydelser er en uskik i et mo-derne folkestyre, hvor der er så mange muligheder for at til-vejebringe midler til livets opretholdelse.Dansk Folkeparti stod derfor uden for forliget om disseydelser, men tiltrådte forliget om forenklingen af kunststøt-tesystemet, fordi det forbedrede og forenklede systemetmærkbart. Dansk Folkeparti ønsker at dele lovforslaget i to,så Dansk Folkeparti kan tiltræde kunststøtteloven og ståuden for de livsvarige ydelser, men hverken ministeriet ellerøvrige partier har villet imødekomme dette. Derfor stillerDansk Folkeparti omstående ændringsforslag om at dele lo-ven.Etandet mindretali udvalget (LA) indstiller lovforslagettilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag bortset fraændringsforslag nr. 17 stillet af kulturministeren.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.5. Ændringsforslag med bemærkninger
2)Istk. 3, nr. 3,indsættes efter »tilgodese«: »produktionog«.[Præcisering]Af etmindretal(DF), tiltrådt af etmindretal(LA):Til § 43)Paragraffen udgår.[Bestemmelsen om hædersydelserne udgår]Til § 54)Istk. 2, 1. pkt.,udgår »og at tildele hædersydelser«.[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 3]5)Istk. 2udgår2. pkt.[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 3]6)Istk. 4, 1. pkt.,udgår », om repræsentantskabets beslut-ningsprocedure i forbindelse med tildeling af hædersydel-ser«.[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 3]Afkulturministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 67)Istk. 1ændres »hvert kunstområde« til: »billedkunst,litteratur, kunsthåndværk og design, musik og scenekunst«.[Præcisering]Af etmindretal(DF), tiltrådt af etmindretal(LA):Til § 78)Stk. 1, nr. 1,affattes således:»1) Legatudvalgene varetager opgaver i henhold til § 4, nr.1 og 2, i lov om litteratur, § 3, nr. 1 og 2, i lov om mu-sik, § 18, stk. 1, nr. 1 og 2, i lov om scenekunst, § 2,stk. 1, nr. 1 og 2, og stk. 2 og 3, og § 4, stk. 1, nr. 1 og2, og stk. 2, i lov om billedkunst og kunstnerisk form-givning og § 17 a i lov om film. Kun legatudvalgenekan tildele arbejdslegater fra Statens Kunstfond.«[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 3]9)Istk. 1, nr. 3,udgår »om tildeling af hædersydelser tilarkitekter, jf. § 4,«.[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 3]Afkulturministeren,tiltrådt afudvalget:
ÆndringsforslagAfkulturministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 31)Istk. 1ændres »kapitel 2-4« til: »§§ 2-4«.[Korrektion]
Til § 810)Istk. 1ændres »§ 7« til: »§ 6«.[Korrektion]
OMTRYK3
Til § 1011)I overskriften før paragraffen ændres »tilskud og ga-rantier mv.« til: »tilskud, garantier m.v.«[Korrekturrettelse]12)Istk. 1ændres »tilskud og garantier mv.« til: »tilskud,garantier m.v.«[Konsekvensrettelse]Til § 1313)Istk. 2ændres to steder »§ 5, stk. 2« til: »§ 5, stk. 1«.[Korrektion]14)Istk. 3ændres »ved lovens ikrafttræden« til: »den 1.juli 2013«.[Præcisering]15)Istk. 4ændres »ved lovens ikrafttræden« til: »den 1.januar 2014«.[Præcisering]Af etmindretal(DF), tiltrådt af etmindretal(LA):16)Stk. 5og6udgår.[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 3]Afkulturministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med und-tagelse af DF og LA):17)Istk. 6ændres »der er tildelt hædersydelsen« til: »dervar tildelt livsvarige ydelser«.[Præcisering]Afkulturministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 1418)Nr. 5affattes således:»5.Kapitel 3ophæves.«[Korrektion som følge af lovtekniske hensyn]Til § 1519)Inr.12ændres i den indledende tekst »stk. 4« til:»stk.5«,og i det foreslåede§ 12 a, stk. 4,ændres stykkebetegnel-sen»Stk. 4«til:»Stk. 5«.[Konsekvensrettelse under hensyn til § 21, nr. 2, i lov nr.1531 af 21. december 2010]Til § 1720)Inr. 2ændres i den indledede tekst»stk. 3«til:»stk.4«,og i det foreslåede§ 24, stk. 3,ændres stykkebetegnel-sen»Stk. 3«til:»Stk. 4«.[Konsekvensrettelse under hensyn til § 25, nr. 1, i lov nr.1531 af 21. december 2010]
BemærkningerTil nr. 1Den foreslåede ændring korrigerer lovforslagets tekst, derfejlagtigt henviser til kapitlerne 2-4 i forslag til lov om bil-ledkunst og kunstnerisk formgivning. Da der ikke er kapite-lopdeling af lovforslaget (L 118 forslag til lov om billed-kunst og kunstnerisk formgivning), skal der i stedet henvisestil de paragraffer, som indeholder de relevante bestemmel-ser.Til nr. 2Den foreslåede ændring præciserer, at den støtte, somStatens Kunstfond yder til kunst for børn og unge, ydes bådetil produktion og formidling af kunst for børn og unge.Til nr. 3-6, 8, 9 og 16Ændringsforslagene har til formål at opdele lovforslaget,sådan at nærværende lovforslag alene udmønter aftalen omreform af kunststøttesystemet, hvor kunststøttesystemetsamles i en ny samlende organisation: Statens Kunstfond.Som konsekvens heraf udgår de dele af lovforslaget, somfølger af reform af de livsvarige ydelser.Til nr. 7Den foreslåede ændring er en præcisering af bestemmel-sen i lovforslagets § 6, stk. 1, som medfører, at det fremgårklart af bestemmelsen, for hvilke kunstområder der hører toudvalg til Statens Kunstfond.Til nr. 10Den foreslåede ændring korrigerer henvisningen til denbestemmelse, hvor udvalgene i Statens Kunstfond er beskre-vet uddybende.Til nr. 11 og 12De foreslåede ændringer sikrer, at referencen til støttety-perne »tilskud, garantier m.v.« er ens alle steder i lovforsla-get.Til nr. 13Den foreslåede ændring korrigerer lovforslagets tekst, derfejlagtigt henviser til lovforslagets § 5, stk. 2. Bestemmelsenom beskikkelse af Statens Kunstfonds repræsentantskab ogen karensperiode, før genbeskikkelse kan finde sted, findes ilovforslagets § 5, stk. 1.Til nr. 14Den foreslåede ændring er en præcisering af bestemmel-sen i lovforslagets § 13, stk. 3, som medfører, at der ikkekan herske tvivl om, hvornår beskikkelsen af repræsentant-skabet for Statens Kunstfond skal finde sted første gang.Tvivlen kunne opstå, fordi ikke alle dele af lovforslagetforeslås at træde i kraft samtidig.Til nr. 15Den foreslåede ændring er en præcisering af bestemmel-sen i lovforslagets § 13, stk. 4, som medfører, at der ikkekan herske tvivl om, hvornår beskikkelsen af medlemmerne
OMTRYK4
af legatudvalgene i Statens Kunstfond skal finde sted førstegang. Tvivlen kunne opstå, fordi ikke alle dele af lovforsla-get foreslås at træde i kraft samtidig.Til nr. 17Den foreslåede ændring er en præcisering af bestemmel-sen i lovforslagets § 13, stk. 6. Betegnelsen livsvarige ydel-ser bruges frem til den 1. januar 2014, hvor lovforslagetforeslås at træde fuldt i kraft. De personer, hvis efterladte vilkunne tildeles ydelser til efterladte, er derfor tildelt en livs-varig ydelse. Fra den 1. januar 2014 vil de livsvarige ydelserblive afløst af hædersydelser, jf. de særlige bemærkninger tillovforslagets § 4, stk. 1. Efter den 1. januar 2014 vil også delivsvarige ydelser blive betegnet som hædersydelser.Til nr. 18Den foreslåede ændring korrigerer lovforslagets tekst,fordi kapitel 3 i den gældende lov om litteratur kun indehol-der én paragraf. For at kapitlet ikke efter ændringen skal ståtomt, foreslås det i stedet, at hele kapitlet ophæves. Den ind-holdsmæssige konsekvens svarer til ophævelsen af § 6 i den
gældende lov om litteratur og er beskrevet bemærkningernetil lovforslagets § 14, nr. 5.Til nr. 19Den foreslåede ændring af lovforslaget er en konsekvensaf, at der allerede ved § 21, nr. 2, i lov nr. 1531 af 21. de-cember 2010 lov om økonomiske og administrative forholdfor modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet er indsatet stk. 4. Det foreslås derfor, at der tilføjes et stk. 5 til § 12 ai lov om litteratur. Det foreslås samtidig, at den lovtekniskeopstilling korrigeres, så referencen til det nye stykke skrivesmed kursiv begge steder i bestemmelsen.Til nr. 20Den foreslåede ændring af lovforslaget er en konsekvensaf, at der allerede ved § 25, nr. 1, i lov nr. 1531 af 21. de-cember 2010 lov om økonomiske og administrative forholdfor modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet er indsatet nyt stk. 3. Det foreslås derfor, at der tilføjes et nyt stk. 4til § 24 i lov om film.
Flemming Møller Mortensen (S)fmd.Jan Johansen (S) Benny Engelbrecht (S) Leif Lahn Jensen (S) Troels Ravn (S)Mogens Jensen (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Marlene Borst Hansen (RV) Lone Loklindt (RV) Zenia Stampe (RV)Pernille Vigsø Bagge (SF) Ole Sohn (SF) Jonas Dahl (SF) Rosa Lund (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Kim Andersen (V)Martin Geertsen (V)nfmd.Eva Kjer Hansen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)Ellen Trane Nørby (V) Eyvind Vesselbo (V) Alex Ahrendtsen (DF) Morten Marinus (DF) Karin Nødgaard (DF)Pia Kjærsgaard (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Lars Barfoed (KF) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
OMTRYK5
Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 119

Bilagsnr.

123456789101112131415

Titel

Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 4/2-13 fra Danske BilledkunstnereHenvendelse af 8/2-13 fra Statens KunstrådArtikel fra Børneteateravisen.dk: Under Langsteds LupHenvendelse af 11/2-13 fra Teatrenes InteresseorganisationÆndringsforslag, fra kulturministerenSupplerende ændringsforslag, fra kulturministeren1. udkast til betænkning2. udkast til betænkningUdkast til betænkningsbidrag, fra kulturministeren3. udkast til betænkningJusteret betænkningsbidrag, fra kulturministeren4. udkast til betænkning

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 119

Spm.nr.

12

Titel

Spm. om, hvorfor der er lavet et samlet lovforslag baseret på to politi-ske aftaler, til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til at dele lovforslaget i to, sådan at det sva-rer til indholdet i hver af de politiske aftaler, til kulturministeren, ogministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 4/2-13 fra Danske Billed-kunstnere, til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke konkrete oplysninger der skal fremgå i forbindelsemed offentliggørelse af, hvem der har søgt kunststøtte, til kulturmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 8/2-13 fra Statens Kunstråd,til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 11/2-13 fra Teatrenes Inte-resseorganisation, til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpm., om en udskiftning af »bør« med »skal« i 3. afsnit får nogen ind-holdsmæssige konsekvenser, til kulturministeren, og ministerens svarherpå
34
567
OMTRYK6
Bilag 2

Kulturministerens brev af 16. april 2013

Brevet er optrykt efter ønske fra udvalget.Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K16. april 2013Kære medlemmerTil jeres orientering fremsendes vedlagt et justeret betænkningsbidrag til L 119 forslag til lov om Sta-tens Kunstfonds virksomhed.Betænkningsbidraget er justeret som opfølgning på drøftelsen i Kulturudvalget d. 9. april og min efter-følgende drøftelse med Eyvind Vesselbo og Mogens Jensen om udvalgets betænkning over L118 ogL119. I forhold til den tidligere version af betænkningsbidraget (af 19. marts) er det blevet tydeliggjort, atdet også fortsat vil være muligt at tildele projektstøtte til et selskab, hvori kunstneren udfører sit værk,som f.eks. KKart. Dette gælder på billedkunstområdet som på de øvrige kunstområder såfremt det erselve projektet, der støttes. Det understreges dog også, at beslutninger om tildeling af projektstøtte er un-derlagt armslængdeprincippet, og at udvalgenes beslutninger om tildeling således er suveræne.Endvidere er der i betænkningsbidraget angivet en forventet tidshorisont på knap 10 uger frem til som-merferien for Kulturstyrelsens undersøgelse af mulighederne for at udbetale kunststøtten til en virksom-hed af typen KKart på en måde, der er administrativt enkel og som ikke rummer skattemæssige uklarhe-der.Jeg vil desuden benytte lejligheden til at kommentere sammenhængen mellem betænkningsbidragetsløfte om den nævnte undersøgelse - og så at det i mit svar til udvalget af 6. marts på spørgsmål 1 til L 118forslag til lov om billedkunst og kunstnerisk formgivning nævnes, at det er Kulturstyrelsens vurdering, atder for så vidt angår den administrative praksis vedrørende udbetaling af tilskud på området ikke kan ud-betales arbejdslegater mv. til et selskab, men skal udbetales til kunstneren, da denne praksis afspejler denskatteindberetningspligt, som Kulturstyrelsen som en offentlig myndighed er underlagt.Kulturstyrelsen oplyser overfor mig, at man i lyset af den i Kulturudvalget verserende debat har tagetsagen op til fornyet overvejelse, og at styrelsen med den bebudede undersøgelse vil sikre at alle relevanteaspekter af spørgsmålet bliver fuldt belyst, herunder at skattemyndighederne vurderer de skattemæssigeaspekter i sagen.Marianne JelvedBetænkningsbidrag:Organisationen Danske Billedkunstnere har overfor udvalget påpeget, at det bør være muligt, at kunst-støtte efter anmodning fra kunstneren kan tilgå et selskab, hvori kunstneren udfører det kunstneriske vir-ke, som bevillingen omhandler. Konkret peges der på, at selskabet KKart, der er ejet af Danske Billed-kunstnere, og som administrer de tilsluttede kunstneres indtægter (både kunststøtte og anden indtægt), ogsom ansætter kunstnerne på vilkår, der kan gøre det lettere for kunstneren at indfri dagpengesystemetsbeskæftigelseskrav.
OMTRYK7
Udvalget [medlemmer af udvalget] finder, at det bør være muligt for de kunstnere, der ønsker det, at fåudbetalt bevilget kunststøtte, både projekttilskud og arbejdslegater, til KKart eller en anden virksomhedefter eget valg. Dette kræver ikke ændring i det foreliggende lovforslag.Danske Billedkunstnere har gjort opmærksom på, at overførsel af kunststøtte til KKart i nogle tilfældehar medført uklarhed i de pågældende kunstneres retsstilling i forhold til Skat.Kulturministeren gør opmærksom på, at lovforslaget ikke lægger op til ændringer i forhold til mulighe-derne for at tildele projektstøtte til virksomheder. Der har på alle kunstområder været mulighed for at til-dele projektstøtte til selskaber, såfremt det er selve projektet, der støttes. Dog har Kunstrådets billedkunst-udvalg i forhold til nogle konkrete puljer, for indeværende besluttet, at man ikke ønsker, at tildele projekt-tilskud på denne måde. Det er kulturministerens opfattelse, at det er uheldigt, at der har udviklet sig for-skelligartet praksis mellem kunstarterne for, hvem der kan tildeles projektstøtte, og at det fremadrettet vilblive bestyrelsen for Statens Kunstfonds opgave at overse og sikre, at der en ensartet praksis på hele fon-dens virkeområde. Det understreges dog samtidig, at beslutninger om tildeling af kunststøtte er underlagtarmslængdeprincippet og er således det enkelte udvalgs suveræne beslutning.Kulturministeren har endvidere oplyst, at Kulturstyrelsen vil undersøge, hvordan det vil være muligt atudbetale arbejdslegater og arbejdsstipendier til en virksomhed på en måde, der er administrativt enkel ogsom ikke rummer skattemæssige uklarheder. Kulturstyrelsen forventer, at undersøgelsen vil kunne fær-diggøres inden sommerferien.