Socialudvalget 2012-13
L 121
Offentligt
1218954_0001.png
1218954_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 22. februar 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
SSC/ J.nr. 2011-5997
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 14. februar2013 følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 22 ad L121. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne-Mette Winther Christiansen (V).
Spørgsmål nr. 22:”Vil ministeren bekræfte, at pris og kvalitet af hjemmehjælp ikke altid hængersammen, samt at det kan være en fordel, at leverandører af hjemmehjælpogså har mulighed for at konkurrere på kvalitet og ikke udelukkende påpris?”
Svar:Når en leverandør fastsætter sin pris og giver kommunalbestyrelsen et tilbudom udførelsen af hjemmehjælpsopgaver, gør den det ud fra de informationerom krav til blandt andet hjælpens kvalitet, som den får fra kommunen.Anvender kommunalbestyrelsen en godkendelsesmodel, hvormed der ikkeer priskonkurrence, fastsættes markedsprisen på baggrund af de gennem-snitlige, langsigtede omkostninger, som den kommunale leverandør har vedat producere og levere tilsvarende hjemmehjælpsydelse. De gennemsnitlige,langsigtede omkostninger inkluderer normalt både de direkte omkostninger,det vil sige de omkostninger, der direkte kan henføres til det pågældendetilbud, som for eksempel råvarer, løn, køb af materialer og tjenesteydelsermv., og de indirekte omkostninger, som for eksempel andel af fællesomkost-ninger til lokaler, administration m.v. samt afskrivning og forrentning af kapi-talapparatet.Markedspriserne fastsættes dermed blandt andet ud fra en vurdering af,med hvilken kvalitet hjemmehjælpsopgaven skal udføres.
2
Jeg kan oplyse, at serviceloven stiller krav om, at kommunalbestyrelsenmindst én gang årligt skal udarbejde og offentliggøre sin kvalitetsstandardfor hjemmehjælpen. Kvalitetsstandarden skal indeholde generel servicein-formation til borgerne om den hjælp, de kan forvente fra kommunen, hvis defår behov for hjemmehjælp. Kvalitetsstandarden skal indeholde en beskrivel-se af det serviceniveau, kommunen har fastsat for hjemmehjælpsydelserne.Beskrivelsen af indholdet, omfanget og udførelsen af hjælpen skal værepræcis og skal danne grundlag for, at der sikres sammenhæng mellem ser-viceniveau, de afsatte ressourcer, afgørelserne samt leveringen af hjælpen.Jeg kan videre oplyse, at kommunalbestyrelsen med lovforslaget forpligtes tilat stille kvalitetskrav til de leverandører, som borgerne måtte vælge viafritvalgsbeviset, at kvalitetskravene skal afspejle kommunens kvalitetsstan-darder for indholdet og levering af hjælpen og at kvalitetskravene skal udgø-re en del af den kontraktlige aftale mellem borgerne og de valgte leverandø-rer efter fritvalgsbevisordningen. Kommunalbestyrelsen skal stille de sammekvalitetskrav til leverandørerne, både når kommunerne indgår kontrakt medleverandører og til de leverandører, som borgerne vælger via fritvalgsbevi-set. Det skal sikre ensartede kvalitetskrav i forhold til udførelsen af hjælpentil borgerne, og at der ikke sker forskelsbehandling af leverandørerne. Kvali-tetskravene skal være saglige og konkrete og må ikke være konkurrencefor-vridende.En markedspris, der er fastsat på baggrund af kommunalbestyrelsens gen-nemsnitlige, langsigtede omkostninger eller konkurrencen mellem leveran-dører skal sikre, at der er sammenhæng mellem kvalitetsniveauet og prisen.Lovforslaget sikrer, at kommunalbestyrelsen kan lade leverandørerne påhjemmehjælpsområdet konkurrere på både pris og kvalitet. Hvis kommunal-bestyrelsen ikke ønsker, at der skal konkurreres på prisen, men alene påkvaliteten, som led i konkurrenceudsættelse af hjemmehjælpen, er lovforsla-get dermed ikke til hinder herfor.
Karen Hækkerup/ Eva Pedersen