Socialudvalget 2012-13
L 121
Offentligt
1218865_0001.png
1218865_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 22. februar 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
SSC/ J.nr. 2011-5997
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 14. februar2013 følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 3 ad L121. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne-Mette Winther Christiansen (V).
Spørgsmål nr. 3:”Vil ministeren præcisere, hvordan der sikres egentlig gennemsigtighed i denkommunale prisstruktur for hjemmehjælp?”
Svar:Det forudsættes, at spørgsmålet angår gennemsigtighed i kommunalbesty-relsens fastsættelse af afregningspriser til leverandører på hjemmehjælps-området, herunder den kommunale leverandørvirksomheds omkostninger,hvis der en sådan.Grundlaget for gennemsigtigheden i de kommunale afregningspriser påhjemmehjælpsområdet hænger sammen med, hvilken kontraktform somkommunalbestyrelsen har valgt at anvende, herunder om der eksempelvis ertale om udbud eller en godkendelsesordning.Hvis kommunalbestyrelsen eksempelvis anvender udbud, kan jeg oplyse, atafregningsprisen til leverandører efter udbud fastsættes af markedet. Så-fremt den kommunale leverandørvirksomhed deltager i udbuddet, skal denoverholde bekendtgørelse nr. 607 af 27. juni 2008 om kommuners og regio-ners beregning og afgivelse af kontrolbud, der finder anvendelse, når kom-munen beregner omkostningerne ved kommunens egen udførelse af enopgave, som kommunen beslutter at sende i udbud. Det er i bekendtgørel-sen angivet, hvilke omkostninger beregningen ved kontrolbud skal omfattesamt principperne herfor. I kontrolbuddet medregnes alle omkostninger for
2
den nærmere afgrænsede aktivitet, det vil sige de samlede, langsigtedeindtægter og omkostninger ved den udbudte opgave.Gennemførelsen af et kontrolbud er omfattet af den generelle forvaltnings-mæssige revision, jf. § 42, stk. 2, 3. pkt., i lov om kommunernes styrelse.Ved den forvaltningsmæssige revision vurderes det, om udførelsen af kom-munalbestyrelsens og udvalgenes beslutninger og den øvrige forvaltning afkommunens anliggender er varetaget på en økonomisk hensigtsmæssigmåde. Der ligger heri også en kontrol af, om forvaltningen er gennemført ioverensstemmelse med de politiske forudsætninger, eksempelvis en beslut-ning om selv at varetage en udbudt opgave til en bestemt pris og kvalitet.Anvender kommunalbestyrelsen eksempelvis en godkendelsesordning,hvormed prisen fastsættes uden priskonkurrence, fastsættes afregningspri-sen på markedsvilkår i den forstand, at afregningsprisen fastsættes på bag-grund af de gennemsnitlige langsigtede omkostninger, som den kommunaleleverandør har ved at producere og levere tilsvarende ydelse. Kommunalbe-styrelsen skal sikre, at afregningsprisen justeres løbende, når den bliverbekendt med, at omkostningerne ikke længere stemmer overens med afreg-ningsprisen. Der er således behov for, at kommunalbestyrelsen med pas-sende mellemrum foretager en efterberegning heraf ved en omkostningskal-kulation.De gennemsnitlige langsigtede omkostninger inkluderer normalt både dedirekte omkostninger, det vil sige de omkostninger, der direkte kan henførestil det pågældende tilbud, som for eksempel råvarer, løn, køb af materialerog tjenesteydelser mv., og de indirekte omkostninger, som for eksempelandel af fællesomkostninger til lokaler, administration m.v. samt afskrivningog forrentning af kapitalapparatet. De gennemsnitlige langsigtede omkost-ninger er udtryk for, at udgifterne udjævnes over år.For at sikre lige konkurrencevilkår skal den kommunale og den private leve-randør, der leverer samme ydelser af samme kvalitet, afregnes til sammepris under godkendelsesordninger. Kommunalbestyrelsen skal derfor løben-de sikre sig, at der er fuld omkostningsdækning for de ydelser, som denkommunale leverandørvirksomhed producerer og leverer.Jeg kan yderligere henvise til svaret på spørgsmål nr. 4 om tilsynet medkommunerne og om klageadgang.
Karen Hækkerup/ Eva Pedersen