Socialudvalget 2012-13
L 121
Offentligt
1218868_0001.png
1218868_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 22. februar 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
SSC/ J.nr. 2011-5997
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 14. februar2013 følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 4 ad L121. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne-Mette Winther Christiansen (V).
Spørgsmål nr. 4:”Vil ministeren redegøre for, hvem der fremadrettet påser, at kommunerneoverholder prisfastsættelsesreglerne, når Konkurrencerådet efter lovændrin-gen ikke længere har kompetencer på området?”
Svar:Statsforvaltningerne fører tilsyn med, at kommuner og kommunale fælles-skaber overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndig-heder, jf. § 48 i lov om kommunernes styrelse.Da spørgsmålet endvidere angår erhvervs- og vækstministerens ressortom-råde, har jeg bedt om bidrag til besvarelsen, og det kan oplyses, at mulighe-den for at påse overholdelse af prisfastsættelsesreglerne afhænger af, hvor-dan en given kommune har valgt at tilrettelægge deres fritvalgsordning.Konkurrencerådet vil med de nye regler ikke længere have de samme kom-petencer til at udstede påbud til kommuner, som anvender en afregningspris,som er fastsat for lavt. Det skyldes, at konkurrencelovens § 11b ikke længe-re finder anvendelse for alle fritvalgsydelser, som følge af den foreslåedelovændring, L121.Hvis kommunen vælger at tilbyde borgerne et fritvalgsbevis, så vil Konkur-rencerådet fortsat have mulighed for at påse, at prisfastsættelsen sker kor-rekt i medfør af § 11b. § 11b giver endvidere rådet mulighed for at påbyde
2
kommunerne at anvende en given afregningsmetode i forbindelse med pris-fastsættelsen af fritvalgsydelser.Konkurrencerådet har desuden generelt kompetence til at påse, at prisfast-sættelsen sker i overensstemmelse med konkurrencelovens § 11a og EU’sgenerelle statsstøtteregler. § 11a og statsstøttereglerne giver rådet kompe-tence til at påse, at der ikke ydes offentlig konkurrenceforvridende støtte.I medfør af statsstøttereglerne må en kommune som udgangspunkt ikke ydeoffentlig støtte til den kommunale leverandør via eksempelvis en højere af-regningspris end den, der ydes til private leverandører. Har en kommuneved anvendelse af godkendelsesmodellen fastsat den pris, som de privateleverandører afregnes til, for lavt, vil der kunne være tale om statsstøtte. Enleverandør kan påklage forholdet til Konkurrencerådet, som kan udstedepåbud om, at kommunen skal ophøre med en for lav prisfastsættelse, hvisden udgør konkurrenceforvridende støtte i medfør af § 11 a.Hvis kommunen vælger at tilbyde borgerne en fritvalgsordning, der er tilrette-lagt på baggrund af et udbud, så vil Konkurrencerådet ikke have kompeten-ce til at påse, om prisfastsættelsen er sket korrekt. Det skyldes, at afreg-ningsprisen i denne situation er fastsat via bud fra relevante leverandører påmarkedet og således vil blive betragtet som markedsprisen. Selve udbuds-forretningen kan indklages til Klagenævnet for Udbud.I de situationer, hvor en kommune udbyder en opgave og samtidig selv afgi-ver tilbud (såkaldt kontrolbud), skal kommunens beregning af omkostninger-ne ved kommunens egen udførelse af opgaven ske i henhold til bekendtgø-relse nr. 607 af 24. juni 2008 om kommuners og regioners beregning ogafgivelse af kontrolbud. Kommunernes brug af kontrolbud i udbud, og der-med kommunernes overholdelse af kontrolbud-bekendtgørelsen, kan påkla-ges til Klagenævnet for Udbud.
Karen Hækkerup/ Eva Pedersen