Socialudvalget 2012-13
L 121
Offentligt
1218945_0001.png
1218945_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 22. februar 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
SSC/ J.nr. 2011-5997
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 14. februar2013 følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 8 ad L121. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne-Mette Winther Christiansen (V).
Spørgsmål nr. 8:”Hvordan vil ministeren med den foreslåede lovgivning sikre, at der stillesensartede krav til kommunale og private leverandør om f.eks. afrapporteringaf ændret behov m.m.?”
Svar:Som det fremgår af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 91, stk.6, og af lovforslagets bemærkninger, foreslås det, at kommunalbestyrelsenforpligtes til at stille krav til de leverandører, som kommunalbestyrelsen harindgået kontrakt med, og som borgerne har valgt via fritvalgsbeviset, om, atde skal informere den kommunale myndighed om ændringer i modtagernesbehov for hjælp. Kommunalbestyrelsen skal endvidere stille krav til leveran-dørerne om, hvordan denne information fra leverandøren skal formidles.Kommunalbestyrelsen skal stille de samme krav herom til den kommunaleleverandør og de private leverandører. Det skal understøtte, at hjælpen efterservicelovens § 83 løbende tilpasses modtagernes behov, og at måden,hvorpå informationen videregives fra leverandørerne til den kommunalemyndighed, er formaliseret. Det skal endvidere understøtte kommunalbesty-relsens opgave med at føre tilsyn med hjælpens udførelse, og følge op på,om borgerne får den hjælp, der er truffet afgørelse om.Som det videre fremgår af lovforslaget, foreslås det, at kommunalbestyrel-sen forpligtes til at stille kvalitetskrav til den leverandør, som borgerne måtte
2
vælge via fritvalgsbeviset, og at kvalitetskravene skal afspejle kommunalbe-styrelsens kvalitetsstandarder for indholdet og levering af hjælp efter service-lovens § 83. Kommunalbestyrelsen skal stille de samme kvalitetskrav tilleverandørerne i begge de foreslåede ordninger efter § 91, stk. 2, nr. 1 og 2.Kommunalbestyrelsen skal stille de samme kvalitetskrav til den kommunaleleverandør og de private leverandører. Det skal sikre ensartede kvalitetskravi forhold til udførelsen af hjælpen til borgerne, og at der ikke sker forskelsbe-handling af leverandørerne. Kvalitetskravene skal være saglige og konkrete,og må ikke være konkurrenceforvridende.Det foreslås videre, at kvalitetskravene skal udgøre en del af den kontraktli-ge aftale mellem borgerne og de valgte leverandører efter fritvalgsbevisord-ningen.Kommunalbestyrelsen kan ved hjælp af kvalitetskravene blandt andet skabesikkerhed for, at alle leverandører af hjælp efter servicelovens § 83 i de fore-slåede ordninger efter § 91, stk. 2, nr. 1, og § 91, stk. 2, nr. 2, lever op til demålsætninger, som kommunalbestyrelsen har sat for eksempelvis arbejds-miljø, uddannelse, personalepolitik mv.
Karen Hækkerup/ Eva Pedersen