Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 125 Bilag 10
Offentligt
1234406_0001.png
1234406_0002.png
1234406_0003.png
1234406_0004.png
1234406_0005.png
1234406_0006.png
1234406_0007.png
Til lovforslag nr.L 125
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den [9. april 2013]
2. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om en frivillig, brancheadministreret registreringsordning fortatovører[af ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)]1. ÆndringsforslagMinisteren for sundhed og forebyggelse har stillet 3 æn-dringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 30. januar 2013 og var til1. behandling den 8. februar 2013. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Sundheds- og Forebyg-gelsesudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og ministeren for sundhed og forebyggelsesendte den 15. november 2012 dette udkast til udvalget, jf.SUU alm. del – bilag 63. Den 30. januar 2013 sendte mini-steren for sundhed og forebyggelse de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtageten skriftlig henvendelse fra Hudlægerne, Dansk Dermatolo-giski Selskab DDS.Ministeren for sundhed og forebyggelse har over for ud-valget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.DeputationerEndvidere har Hudlægerne, Dansk Dermatologiski Sel-skab DDS mundtligt over for udvalget redegjort for sinholdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 44 spørgsmål til ministeren for sund-hed og forebyggelse og 4 spørgsmål til miljøministeren tilskriftlig besvarelse, som disse har besvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfministeren for sundhed og forebyggelse,tiltrådt af <>:Til § 21)Stk.1, nr. 7),affattes således:»7) Brancheforeningen skal oprette et klageorgan, hvormere end halvdelen af klageorganets medlemmer skalvære forbrugerrepræsentanter. Klageorganet skal kunnebehandle klager fra forbrugere over den behandling, dehar fået af foreningens registrerede tatovører. Endvide-re skal klageorganet kunne behandle klager fra tatovø-rer over foreningens beslutninger om ikke at tildele tit-
DokumentIdJournalnummer
2
len registreret tatovør samt fratagelse af tilladelse til atanvende titlen registreret tatovør. Klageorganet kan ta-ge sager op af egen drift eller på opfordring. En klageskal være indgivet til klageorganet inden 2 år efter dettidspunkt, hvor klageren var eller burde være bekendtmed det forhold, der klages over. Klagen skal dog se-nest indgives 5 år efter den dag, hvor klageforholdethar fundet sted.«[Udvidelse af klageorganets kompetence og fastsættelse affrist for indgivelse af klage]Til § 32)Stk. 2affattes således:»Stk. 2.Ved indgangspartiet til enhver registreret tatovørsvirksomhed kan der ved synlig skiltning informeres om, attatovøren er registreret tatovør. Sundhedsstyrelsen udarbej-der til brug herfor et fælles registreringsbevis, som admini-streres af de godkendte brancheforeninger for tatovører, jf. §2, stk. 1. Sundhedsstyrelsen fastsætter regler om registre-ringsbevisets anvendelighed og løbetid.«[Indførelse af fælles registreringsbevis udarbejdet af Sund-hedsstyrelsen]Til § 63)Paragraffen affattes således:»§ 6.Loven træder i kraft den 1. januar 2014.«[Ændret tidspunkt for ikræfttrædelse]BemærkningerTil nr. 1Efter lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 7, skal brancheforenin-gen for tatovører oprette et klageorgan, hvor mere end halv-delen af klageorganets medlemmer skal være forbrugerre-præsentanter. Klageorganet skal kunne behandle klager fraforbrugere over den behandling, de har fået af foreningensregistrerede tatovører. Endvidere skal klageorganet kunnebehandle klager fra tatovører over foreningens beslutningerom ikke at tildele titlen registreret tatovør samt fratagelse aftilladelse til at anvende titlen registreret tatovør.Sundhedsstyrelsen er i forbindelse med arbejdet med atfastsætte nærmere regler om etableringen af brancheforenin-gens klageorgan, jf. lovforslagets § 2, stk. 2, blevet gjort op-mærksom på, at det vil være hensigtsmæssigt, at klageorga-net tillige får mulighed for at tage sagerne op af egen drifteller på opfordring.Det vil være op til klageorganet selv at vurdere og tagestilling til, om organet vil tage sagen op. Opfordringen kun-ne f.eks. komme fra Sundhedsstyrelsen eller andre end denregistrerede tatovør eller forbrugeren selv. Hermed får kla-georganet mulighed for at behandle sager også uden, at for-brugeren eller tatovøren af den ene eller anden grund ønskerat indgive en klage til organet.Herudover findes det hensigtsmæssigt, at der fastsættesfrister for, hvornår en klage kan indgives til klageorganet afhensyn til, hvor gamle sager klageorganet skal være forplig-tet til at oplyse og tage stilling til.
Det foreslås derfor, at en klage skal være indgivet til kla-georganet inden 2 år efter det tidspunkt, hvor klageren vareller burde være bekendt med det forhold, der klages over.Klagen skal dog senest indgives 5 år efter den dag, hvor kla-geforholdet har fundet sted. Der kan ikke dispenseres fradisse klagefrister, som svarer til, hvad der gælder for indgi-velse af klager til Patientombuddet.Til nr. 2Efter lovforslagets § 3, stk. 2, kan der ved indgangsparti-et til enhver registreret tatovørs virksomhed ved synlig skilt-ning informeres om, at tatovøren er registreret tatovør. Detanføres i lovforslagets bemærkninger, at der med indgangs-partiet forstås et sted – dør eller tilstødende vindue – som ersynlig for forbrugerne. Dermed får forbrugerne let tilgænge-lig information om, hvorvidt tatovøren er registreret eller ej.Der lægges med lovforslaget op til, at brancheforeninger-ne for tatovører i fællesskab udarbejder et standardiseretklistermærke, som kan benyttes til skiltning hos de registre-rede tatovører.Sundhedsstyrelsen har i forbindelse med besvarelse afspørgsmål under udvalgsbehandlingen oplyst, at det er al-mindelig praksis, at tatovører foretager tatoveringer i for-skellige tatovørforretninger, og at der vil kunne arbejde båderegistrerede og ikke registrerede tatovører i samme forret-ning. Et klistermærke i indgangspartiet til en tatovørforret-ning, som forudsat i lovforslaget, vil derfor kunne give an-ledning til misforståelser med hensyn til registreringsforhol-dene på stedet.På den baggrund foreslås det, at det i lovforslagets § 3,stk. 2, indsættes, at Sundhedsstyrelsen udarbejder et fællesregistreringsbevis, som administreres af de godkendte bran-cheforeninger.Registreringsbeviset kunne f.eks. udformes i kreditkort-format, som tatovøren kan tage med sig og hænge op i enplastiklomme ved indgangen til den tatovørforretning, hvorvedkommende aktuelt arbejder. På kortet kunne f.eks. frem-gå tatovørens navn, at vedkommende er registreret tatovør,hvilken brancheforening der har registreret tatovøren samttatovørens underskrift. Herudover vil et registreringsnum-mer kunne betrygge tilliden til registreringsbeviset ved atbegrænse en eventuel risiko for uberettiget kopiering af be-viset.Det vil være en fordel for forbrugerne, hvis kortet er letgenkendeligt, og det foreslås derfor, at alle registreringsbe-viser er ens i design med et let genkendeligt logo.Sundhedsstyrelsen vil fastsætte nærmere regler om, at derikke må skiltes på en sådan måde, at det kan give anledningtil misforståelser om, hvem – der i virksomheder med båderegistrerede og ikke-registrerede tatovører – er registreret ta-tovør.Sundhedsstyrelsen vil endvidere fastsætte regler om, atregistreringsbeviset har en løbetid. Der vil fra starten af kun-ne fastsættes krav om en automatisk fornyelse af registre-ringsbeviset hvert andet år, medmindre en tatovør er blevetfrataget tilladelsen til at anvende titlen registreret tatovør.Viser erfaringerne efter f.eks. en 3-årig periode, at løbetiden
3
uden problemer kan sættes op til 5 år, kan Sundhedsstyrel-sen tilpasse reglerne hertil.Tilsammen vil disse tiltag indebære, at tatovører, som erblevet frataget tilladelsen til at anvende titlen registreret ta-tovør, ikke længere vil kunne identificere sig med et gyldigtregistreringsbevis. Det vil samtidig kunne begrænse risikoenfor ulovlig kopiering og brug af registreringsbeviser.I den forbindelse henvises til lovforslagets § 5, hvorefterden, der uberettiget betegner sig som registreret tatovør,straffes med bøde.Det foreslås, at registreringsbeviset administreres, herun-der udstedes og fornyes, af brancheforeningerne. Udgifternehertil afholdes af brancheforeningerne.Til nr. 3Det fremgår af lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 4, at en bran-cheforening for tatovører skal stille krav om, at tatovører,som ønsker at opnå ret til at anvende titlen registreret tato-vør, undervises i og følger Miljøministeriets regler om regu-lering af indholdet i farvestoffer.Der foreligger ikke i dag et samlet regelsæt for reguleringaf tatoveringsfarver. Det er reguleret i hhv. særlovgivning
og EU-regler. Hertil kommer Miljøministeriets konstitutiveforbud mod 13 tatoveringsfarver.Sammentænkningen af registreringsordningen og denkommende bekendtgørelse om tatoveringsfarver er en af destore gevinster ved lovforslaget.Det har imidlertid vist sig, at arbejdet med bekendtgørel-sen har været mere tidskrævende end forudset. Desuden skalbekendtgørelsen sendes til notificering i EU, hvilket ikkekan ske inden den oprindeligt foreslåede ikrafttrædelsesdatofor lovforslaget.På den baggrund foreslås det derfor at udskyde lovforsla-gets ikrafttrædelsesdato til den 1. januar 2014, idet det ermiljøministerens målsætning, at den kommende bekendtgø-relse om regulering af tatoveringsfarver kan træde endeligt ikraft om lidt under et år.En udskydelse af ikrafttrædelsesdatoen vil herudover gi-ve yderligere tid til at forberede registreringsordningen, her-under vejlede kommende brancheforeninger om godkendel-seskravene.
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S)fmd.Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S) Sophie Hæstorp Andersen (S)Daniel Toft Jakobsen (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV)Jonas Dahl (SF) Sanne Rubinke (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V)nfmd.Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V)Gitte Lillelund Bech (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte Kiær (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 125Bilagsnr. Titel1Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for sundhed og forebyg-gelse2Udkast til tidsplan over lovforslaget3Tidsplan over lovforslaget4Henvendelse af 12/3 13 fra Hudlægerne, Dansk Dermatologisk Sel-skab DDS5Ændringsforslag, fra ministeren for sundhed og forebyggelse61. udkast til betænkning7Henvendelse af 19/3 13 fra Hudlægerne, Dansk Dermatologisk Sel-skab DDS8Bilaget er taget tilbage9Henvendelse af 3/4-13 fra Jørgen SerupOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 125Spm.nr.1TitelSpm. om antallet af henholdsvis kræfttilfælde, allergiske reaktionersamt betændelsestilstande, der er registreret i forbindelse med brug aftatovørblæk, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-rens svar herpåSpm., om der er registret andre bivirkninger eller utilsigtede hændel-ser udover betændelsestilstande, kræft og allergiske reaktioner i for-bindelse med tatovering/tatovørblæk, til ministeren for sundhed og fo-rebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår det forventes, at miljøministeren tager initiativ til atudarbejde specifikke regler for regulering af tatoveringsfarver, til mi-nisteren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, i hvilken størrelsesorden bøden for overtrædelse af misbrugaf titlen ”registreret tatovør” bør være, til ministeren for sundhed ogforebyggelse, og ministerens svar herpåSpm., om hygiejneundervisning af kommende registrerede tatovørerbør foretages af uddannet sundhedspersonale, til ministeren for sund-hed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil udarbejde retningslinjer for, på hvilket niveaukommende registrerede tatovører skal oplyse kunder om eventuellesundhedsrisici forbundet med tatovering, til ministeren for sundhed ogforebyggelse, og ministerens svar herpåSpm., om der vil være sanktioner, hvis registrerede eller ikke-registre-rede tatovører anvender ikke-godkendte farver, til ministeren for sund-hed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm., om det er gængs praksis, at klageorganer udpeges af Forbruger-rådet og Sundhedsstyrelsen og om samme praksis gør sig gældende iforhold til zoneterapeuter, homøopater og kinesiologer, til ministerenfor sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
5
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
212223
Spm., om det er gængs praksis, at repræsentationen i klageorganer ud-gøres af mere end 50 % forbrugerrepræsentanter og om samme praksisgør sig gældende i forhold til zoneterapeuter, homøopater og kinesio-loger, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svarherpåSpm. om, hvilke eventuelle fagpersoner der skal være repræsenteret ibranchens klageorgan, til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om, hvorfor en oversigt over kundeklager ikke skal være offent-ligt tilgængelig, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-sterens svar herpåSpm. om præcisering af betydningen af, at brancheforeningens ved-tægter skal sikre, at ”foreningen er demokratisk i sin opbygning ogfunktion”, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren vil uddybe, hvilke vedtægtsbestemmelser der børgælde for det i lovforslaget nævnte klageorgan, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes den omtalte evalueringsproces efter 3 år fra lo-vens ikrafttrædelse skal forløbe, på hvilke parametre evalueringen vilblive foretaget, og hvilke succeskriterier ministeren lægger til grund,til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår ministeren forventer at tage initiativ til at udarbejdespecifikke regler for regulering af tatoveringsfarver, og hvornår detteregelsæt forventes færdigbehandlet, til miljøministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvornår en revideret kemikalielov i forhold til regulering aftatoveringsfarver sendes i høring, til miljøministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvem der skal udarbejde kursuskravene og kravet til indret-ning af tatoveringsklinikker, til ministeren for sundhed og forebyggel-se, og ministerens svar herpåSpm. om kurserne skal være ens i de forskellige brancheforeninger oghvem der i givet fald sikrer dette, til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor hurtigt efter lovens ikrafttrædelse vil ministeren se på,hvordan loven fungerer, til ministeren for sundhed og forebyggelse,og ministerens svar herpåSpm. om loven bliver lavet om, hvis der efter et år viser sig en uheldigudvikling, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvordan et kommende klagenævn skal sammensættes, tilministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvem der skal udstikke retningslinjerne for skiltning m.v.,til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan man vil udstede registreringen - bliver det til denenkelte tatovør eller til ejeren af tatovørklinikken, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
6
2425
26
27
28
29
30313233
34
35
36
37
38
39
Spm. om alle der arbejder på klinikken, skal være registrerede, til mi-nisteren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om man må tatovere i en registreret klinik uden selv at væregodkendt, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvem der kan registrere en international tatovør og i givetfald hvordan denne registreres, til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, og ministerens svar herpåSpm. om den brancheforening, som i givet fald har registreret enudenlandsk tatovør, også er ansvarlig for de komplikationer, denudenlandske tatovør eventuelt måtte forårsage, til ministeren for sund-hed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om at sikre, at skiltningen der signalerer registreret tatovør, ikkebliver kopieret, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvilke tatovører ministeriet har haft kontakt med under ud-arbejdelsen af denne lov, til ministeren for sundhed og forebyggelse,og ministerens svar herpåSpm. om at sikre, at denne lov ikke kan udnyttes at rockergrupper, tilministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om initiativ til et samlet register over anmeldte komplikationer,til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om at farven er kræftfremkaldende, til ministeren for sundhed ogforebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om at lægerne på hudklinikken foreslår en database, hvor der re-gistreres farver med problemer, til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, og ministerens svar herpåSpm. om at lægefaglige eksperter på området mener, at lovforslagetburde droppes, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-rens svar herpåSpm. om grunden til, at ministeren ikke følger et enigt Folketing medvedtagelsen af V 18, til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om man kan blive registreret tatovør uden at være i en branche-forening, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvem der skal udbyde de kurser som sikrer, at tatovøren le-ver op til loven, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvordan en registreret tatovør udenfor brancheforeningsanktioneres, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre en fair behandling, når ikke-rockerrelaterede tatovører i givet fald skal sanktionere den nu rocker-relaterede, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpå
7
40
41
42
43
444546
47
48
49
Spm. om kommentar til henvendelse af 12/3 13 fra Hudlægerne,Dansk Dermatologiski Selskab DDS, til ministeren for sundhed og fo-rebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om den forslåede ændring til §2 har været sendt i høring hosbrancheforeningen, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, ministeren vil oplyse om den forslåede ændring til §3 harværet sendt i høring hos brancheforeningen, til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om at udarbejde et ændringsforslag, hvormed der indføres en ob-ligatorisk statslig styret registreringsordning eventuelt med en 10 årsovergangsordning, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mi-nisterens svar herpåSpm. om at sikre en øget kontrol med bakterier i tatoveringsfarve, tilmiljøministeren, og ministerens svar herpåSpørgsmål tilbagetaget.Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/3-13 fra Jørgen Serup,Hudlægerne, Dansk Dermatologiski Selskab DDS, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår der planlægges en ændring af bekendtgørelse ogvejledning om kosmetisk behandling i forhold til at fjerne tatoveringmed laser, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpåSpm. om ministeren vil oprette et skade- og bivirkningsregister overproduktnavne på tatoveringsfarve i Danmark, til miljøministeren, ogministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 3/4-13 fra Jørgen Serup, tilministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå