Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 125 Bilag 5
Offentligt
1225564_0001.png
1225564_0002.png
1225564_0003.png
1225564_0004.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed:Sundhedsjura og lægemiddelpolitikSagsbeh.: SUMMSBSags nr.: 1011098Dok. Nr.: 1169577Dato:10. marts 2013
Ændringsforslag med bemærkninger til L 125, forslag til lov omen frivillig, brancheadministreret registreringsordning fortatovørerÆndringsforslagAf ministeren for sundhed og forebyggelse
Til § 21)Stk.1, nr. 7)affattes således:”Brancheforeningen skal oprette et klageorgan, hvor mere end halvdelen af klage-organets medlemmer skal være forbrugerrepræsentanter. Klageorganet skal kunnebehandle klager fra forbrugere over den behandling, de har fået af foreningensregistrerede tatovører. Endvidere skal klageorganet kunne behandle klager fratatovører over foreningens beslutninger om ikke at tildele titlen registreret tatovørsamt fratagelse af tilladelse til at anvende titlen registreret tatovør. Klageorganetkan tage sager op af egen drift eller på opfordring. En klage skal være indgivet tilklageorganet inden 2 år efter det tidspunkt, hvor klageren var eller burde værebekendt med det forhold, der klages over. Klagen skal dog senest indgives 5 årefter den dag, hvor klageforholdet har fundet sted.
Til § 32)Stk. 2affattes således:”Ved indgangspartiet til enhver registreret tatovørs virksomhed kan der ved synligskiltning informeres om, at tatovøren er registreret tatovør. Sundhedsstyrelsenudarbejder til brug herfor et fælles registreringsbevis, som administreres af de god-kendte brancheforeninger for tatovører, jf. § 2, stk. 1. Sundhedsstyrelsen fastsæt-ter regler om registreringsbevisets anvendelighed og løbetid.
Til § 63)Paragraffen affattes således:”§6.Loven træder i kraft den 1. januar 2014.
BemærkningerTil nr. 1
Side 2
Efter lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 7, skal brancheforeningen for tatovører oprette etklageorgan, hvor mere end halvdelen af klageorganets medlemmer skal være for-brugerrepræsentanter. Klageorganet skal kunne behandle klager fra forbrugereover den behandling, de har fået af foreningens registrerede tatovører. Endvidereskal klageorganet kunne behandle klager fra tatovører over foreningens beslutnin-ger om ikke at tildele titlen registreret tatovør samt fratagelse af tilladelse til at an-vende titlen registreret tatovør.Sundhedsstyrelsen er i forbindelse med arbejdet med at fastsætte nærmere reglerom etableringen af brancheforeningens klageorgan, jf. lovforslagets § 2, stk. 2,blevet gjort opmærksom på, at det vil være hensigtsmæssigt, at klageorganet tilligefår mulighed for at tage sagerne op af egen drift eller på opfordring.Det vil være op til klageorganet selv at vurdere og tage stilling til, om organet viltage sagen op. Opfordringen kunne fx komme fra Sundhedsstyrelsen eller andreend den registrerede tatovør eller forbrugeren selv. Hermed får klageorganet mu-lighed for at behandle sager også uden, at forbrugeren eller tatovøren af den eneeller anden grund ønsker at indgive en klage til organet.Herudover findes det hensigtsmæssigt, at der fastsættes frister for, hvornår enklage kan indgives til klageorganet af hensyn til, hvor gamle sager klageorganetskal være forpligtet til at oplyse og tage stilling til.Det foreslås derfor, at en klage skal være indgivet til klageorganet inden 2 år efterdet tidspunkt, hvor klageren var eller burde være bekendt med det forhold, derklages over. Klagen skal dog senest indgives 5 år efter den dag, hvor klageforhol-det har fundet sted. Der kan ikke dispenseres fra disse klagefrister, som svarer til,hvad der gælder for indgivelse af klager til Patientombuddet.
Til nr. 2Efter lovforslagets § 3, stk. 2, kan der ved indgangspartiet til enhver registrerettatovørs virksomhed ved synlig skiltning informeres om, at tatovøren er registrerettatovør. Det anføres i lovforslagets bemærkninger, at der med indgangspartietforstås et sted – dør eller tilstødende vindue – som er synlig for forbrugerne. Der-med får forbrugerne let tilgængelig information om, hvorvidt tatovøren er registrereteller ej.Der lægges med lovforslaget op til, at brancheforeningerne for tatovører i fælles-skab udarbejder et standardiseret klistermærke, som kan benyttes til skiltning hosde registrerede tatovører.Sundhedsstyrelsen har i forbindelse med besvarelse af spørgsmål under udvalgs-behandlingen oplyst, at det er almindelig praksis, at tatovører foretager tatoverin-ger i forskellige tatovørforretninger, og at der vil kunne arbejde både registreredeog ikke registrerede tatovører i samme forretning. Et klistermærke i indgangspartiettil en tatovørforretning, som forudsat i lovforslaget, vil derfor kunne give anledningtil misforståelser med hensyn til registreringsforholdene på stedet.
Side 3
På den baggrund foreslås det, at det i lovforslagets § 3, stk. 2, indsættes, at Sund-hedsstyrelsen udarbejder et fælles registreringsbevis, som administreres af degodkendte brancheforeninger.Registreringsbeviset kunne fx udformes i kreditkortformat, som tatovøren kan tagemed sig og hænge op i en plastiklomme ved indgangen til den tatovørforretning,hvor vedkommende aktuelt arbejder. På kortet kunne fx fremgå tatovørens navn, atvedkommende er registreret tatovør, hvilken brancheforening, der har registrerettatovøren samt tatovørens underskrift. Herudover vil et registreringsnummer kunnebetrygge tilliden til registreringsbeviset ved at begrænse en eventuel risiko for ube-rettiget kopiering af beviset.Det vil være en fordel for forbrugerne, hvis kortet er let genkendeligt, og det fore-slås derfor, at alle registreringsbeviser er ens i design med et let genkendeligt logo.Sundhedsstyrelsen vil fastsætte nærmere regler om, at der ikke må skiltes på ensådan måde, at det kan give anledning til misforståelser om, hvem – der i virksom-heder med både registrerede og ikke-registrerede tatovører – er registreret tatovør.Sundhedsstyrelsen vil endvidere fastsætte regler om, at registreringsbeviset har enløbetid. Der vil fra starten af kunne fastsættes krav om en automatisk fornyelse afregistreringsbeviset hvert andet år, medmindre en tatovør er blevet frataget tilla-delsen til at anvende titlen registreret tatovør. Viser erfaringerne efter fx en 3-årigperiode, at løbetiden uden problemer kan sættes op til 5 år, kan Sundhedsstyrel-sen tilpasse reglerne hertil.Tilsammen vil disse tiltag indebære, at tatovører, som er blevet frataget tilladelsentil at anvende titlen registreret tatovør, ikke længere vil kunne identificere sig medet gyldigt registreringsbevis. Det vil samtidigt kunne begrænse risikoen for ulovligkopiering og brug af registreringsbeviser.I den forbindelse henvises til lovforslagets § 5, hvorefter den, der uberettiget be-tegner sig som registreret tatovør, straffes med bøde.Det foreslås, at registreringsbeviset administreres, herunder udstedes og fornyes,af brancheforeningerne. Udgifterne hertil afholdes af brancheforeningerne.
Til nr. 3Det fremgår af lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 4, at en brancheforening for tatovørerskal stille krav om, at tatovører, som ønsker at opnå ret til at anvende titlen regi-streret tatovør, undervises i og følger Miljøministeriets regler om regulering af ind-holdet i farvestoffer.Der foreligger ikke i dag et samlet regelsæt for regulering af tatoveringsfarver. Deter reguleret i hhv. særlovgivning og EU- regler. Hertil kommer Miljøministerietskonstitutive forbud mod 13 tatoveringsfarver.Sammentænkningen af registreringsordningen og den kommende bekendtgørelseom tatoveringsfarver er en af de store gevinster ved lovforslaget.
Side 4
Det har imidlertid vist sig, at arbejdet med bekendtgørelsen har været mere tids-krævende end forudset. Desuden skal bekendtgørelsen sendes til notificering i EU,hvilket ikke kan ske inden den oprindeligt foreslåede ikrafttrædelsesdato for lov-forslaget.På den baggrund foreslås det derfor at udskyde lovforslagets ikrafttrædelsesdato tilden 1. januar 2014, idet det er miljøministerens målsætning, at den kommendebekendtgørelse om regulering af tatoveringsfarver kan træde endeligt i kraft om lidtunder et år.En udskydelse af ikrafttrædelsesdatoen vil herudover give yderligere tid til at forbe-rede registreringsordningen, herunder vejlede kommende brancheforeninger omgodkendelseskravene.