Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 125
Offentligt
1225218_0001.png
1225218_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 13. marts 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMMSBSags nr.: 1011098Dok nr.: 1156914
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 12. februar 2013 stil-let følgende spørgsmål 8 (L 125) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann(V).Spørgsmål 8:’’Vil ministeren oplyse, om det er gængs praksis, at klageorganer udpeges afForbrugerrådet og Sundhedsstyrelsen og om samme praksis gør sig gælden-de i forhold til zoneterapeuter, homøopater og kinesiologer, som der i lovfors-laget nævnes som sammenlignelige grupper i forhold til en brancheadministre-ret registreringsordning?”Svar:Brancheforeningen for tatovører skal efter lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 7, opret-te et klageorgan, hvor mere end halvdelen af klageorganets medlemmer skalvære forbrugerrepræsentanter.Sundhedsstyrelsen fastsætter efter lovforslagets § 2, stk. 2, de nærmere kravtil klageorganet, herunder til udpegning af medlemmer.Det kan oplyses, at en forening for alternative behandlere (som zoneterapeu-ter, homøopater og kinesiologer) ligeledes kan blive godkendt af Sundhedssty-relsen til at registrere deres medlemmer, hvis foreningen lever op til nærmerefastsatte krav. Et af disse krav er, at foreningen skal have et klageorgan, hvissammensætning og sagsbehandling er betryggende for parterne, og som kanbehandle klager fra forbrugere over den behandling, de har fået, jf. § 2, stk. 1,nr. 5, i lov nr. 351 af 19. maj 2004 om en brancheadministreret registrerings-ordning for alternative behandlere.Med betryggende sammensætning forstås ifølge § 9, stk. 6, i bekendtgørelsenr. 978 af 1. oktober 2012 om en brancheadministreret registreringsordning foralternative behandlere, at intet medlem af klageorganet må have særlig per-sonlig eller økonomisk interesse i sagens udfald eller have nærstående, derhar en sådan interesse. Endvidere må ingen personer deltage i en sags be-handling, såfremt der i øvrigt foreligger omstændigheder, der kan vække tvivlom vedkommendes upartiskhed.Regelsættet om registrering af alternative behandlere stiller ikke krav om, atden godkendte forenings klageorgan skal have forbrugerrepræsentanter.
Side 2
Hverken Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse eller Sundhedsstyrelsen erbekendte med, om andre foreninger stiller krav om, at der skal være forbruger-repræsentanter i klageorganet.Sundhedsstyrelsen har dog oplyst, at flere foreninger for alternative behandle-re i deres vedtægter stiller krav om, at et flertal af klageorganets medlemmerskal være medlemmer af foreningen. Sundhedsstyrelsen er bekendt med, aten forening (Nordlys RAB) stiller krav om, at klageorganet skal have medlem-mer (2/3), der ikke også er medlemmer af foreningen.Når der i lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 7, stilles krav om, at mere end halvdelenaf klageorganets medlemmer skal være forbrugerrepræsentanter, som udpe-ges af Forbrugerrådet og Sundhedsstyrelsen i forening, skyldes det et ønskeom at beskytte forbrugernes rettigheder så meget som muligt ved både at ha-ve en bred forbrugervinkel repræsenteret sammen med en mere specifiksundhedsfaglig viden. Desuden skyldes det et ønske om at sikre ligebehand-ling af tatovører, som ikke er medlemmer af den pågældende brancheforeningi forhold til tatovører, som er medlemmer af brancheforeningen.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mie Saabye