Retsudvalget 2012-13, Retsudvalget 2012-13, Retsudvalget 2012-13
L 128 , L 128 A , L 128 B
Offentligt
1230600_0001.png
1230600_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
22. marts 2013FærdselskontoretJørgen Jørgensen2013-0037-0030727374
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 12 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (L 128), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 20. marts 2013. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Tom Behnke (KF).
Morten Bødskov/Niels Henrik Larsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 12 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (L 128):

”Ud fra hvilke principper er kategoriseringen af overtrædelservedrørende køre- hviletidsbestemmelserne i lovforslagets bilag3 foretaget, og hvorledes kan en sådan kategorisering ske i fuldrespekt for de grundlæggende EU-retsprincipper, som Urban-dommen er udtryk for og som den pålægger Danmark at følge(foretagelsen af en proportionalitetsafvejning)?”

Svar:

Der kan indledningsvis henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål11 vedrørende lovforslaget.Det tilføjes, at Justitsministeriet i forbindelse med overvejelserne om æn-dring af sanktionerne for overtrædelse af kontrolapparatforordningen haranmodet Rigspolitiet om at udarbejde et helt generelt forslag til kategorise-ring af overtrædelser af reglerne i bekendtgørelsen. Forslaget er optagetsom bilag 3 til lovforslaget.Rigspolitiet har i tilknytning hertil til brug for besvarelsen af spørgsmåletoplyst følgende:”Ved forslaget til kategoriseringen af §§ 4 og 5 er der taget ud-gangspunkt i kategoriseringen af sammenlignelige overtrædelser afkontrolapparatforordningen, jf. herved bilag 2 til lovforslaget. For såvidt angår kategoriseringen af de øvrige overtrædelser af bekendtgø-relsen er der lagt vægt på præventive hensyn sammenholdt med reg-lens betydning for politiets kontrol.”
Det bemærkes, at det fremsatte lovforslag alene indeholder forslag til ka-tegorisering af bøden til føreren. I forhold til bilag 3 omfatter lovforslagetsåledes bøder for overtrædelse af bekendtgørelsens §§ 4, 5 og 9, mens der iforhold til transportvirksomheden ikke efter lovforslaget lægges op til entilsvarende kategorisering.
2