Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
L 130
Offentligt
1230691_0001.png
1230691_0002.png
1230691_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
22. marts 2013Asyl- og VisumkontoretAne Røddik Christensen2013-0037-0026686287
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov omændring af udlændingeloven, kildeskatteloven og integrationsloven (Ad-gang for asylansøgere til at arbejde og bo uden for asylcentre m.v. samtoverdragelse af en del af politiets sagsbehandling i den indledende fase afasylprocessen til Udlændingestyrelsen) (L 130), som Udvalget for Udlæn-dinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den 8. februar2013.
Morten Bødskov/Christina Toftegaard Nielsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1 vedr. forslag til lov om ændring af udlændingeloven,

kildeskatteloven og integrationsloven (Adgang for asylansøgere til at

arbejde og bo uden for asylcentre m.v. samt overdragelse af en del af

politiets sagsbehandling i den indledende fase af asylprocessen til Ud-

lændingestyrelsen) (L 130).

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. februar2013 fra Røde Kors, jf. L 130 – bilag 2.”

Svar:

Som anført i afsnit 4.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget for-udsætter asylaftalen en mere målrettet indkvartering af asylansøgere indenfor centersystemet, således at asylansøgere placeres der, hvor det efter enkonkret vurdering er mest hensigtsmæssigt i forhold til den fase, den en-kelte ansøger befinder sig i.Dette indebærer bl.a., at nyankomne asylansøgere i videst muligt omfangskal indkvarteres i modtagecentre, mens afviste asylansøgere og admini-strativt udviste udlændinge i videst muligt omfang indkvarteres i andrecentre, hvor der kan fokuseres på udrejsen.Herudover vil der ved indkvarteringen skulle tages hensyn til sårbare per-soner, herunder uledsagede mindreårige, ofre for menneskehandel, enligekvinder, seksuelle minoriteter og transkønnede.Lovforslagets § 42 a, stk. 7, som bliver den almindelige indkvarteringsre-gel, fremhæver, at Udlændingestyrelsen ved indkvarteringen så vidt muligtskal tage hensyn til, om der er tale om nyankomne asylansøgere eller afvi-ste asylansøgere.For så vidt angår udlændinge på tålt ophold og udlændinge, der er udvistved dom og ikke er varetægtsfængslede efter udlændingelovens § 35, vildet fortsat følge af udlændingelovens § 42 a, stk. 8, som bliver til stk. 9, atUdlændingestyrelsen, medmindre særlige grunde taler derimod, skal træffebestemmelse om, at de skal tage ophold på et bestemt indkvarteringssted.Det forudsættes i den forbindelse, at Udlændingestyrelsen henviser disseudlændinge til at tage ophold på et udrejsecenter.
2
Regeringen vil som led i gennemførelsen af asylaftalen oprette et egentligudrejsecenter, hvor også personer på tålt ophold skal bo. Det skal være etudrejsecenter, der også kan håndtere vanskelige personer.Dermed sikres det, at personer på tålt ophold ikke opholder sig sammenmed nyankomne asylansøgere.Røde Kors har den 8. februar 2013 i en præcisering til Justitsministerietskommenterede oversigt over høringssvar anført, at Røde Kors også ønskeren adskillelse mellem afviste asylansøgere og personer på tålt ophold ogudvisningsdømte. Røde Kors peger i den forbindelse på, at der i udrejsefa-sen også er et særligt hensyn at tage til de afviste asylansøgere, herundernavnlig afviste børnefamilier, ligesom der kan være behov for særlige sik-kerhedsforanstaltninger i forhold til gruppen af personer på tålt ophold ogudvisningsdømte.Justitsministeriet finder, at der i videst muligt omfang skal ske en adskil-lelse af personer på tålt ophold og udvisningsdømte på den ene side ogasylansøgere på den anden side. Derfor vil der også i forbindelse medetableringen af det kommende udrejsecenter blive arbejdet på at sikre enadskillelse af disse grupper.
3