Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
L 130
Offentligt
1226816_0001.png
1226816_0002.png
Asyl- og Visumkontoret
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. marts 2013Asyl- og VisumkontoretAne Røddik Christensen2013-0037-0027693945
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 16 vedrørende forslag til lovom ændring af udlændingeloven, kildeskatteloven og integrationsloven(Adgang for asylansøgere til at arbejde og bo uden for asylcentre m.v.samt overdragelse af en del af politiets sagsbehandling i den indledendefase af asylprocessen til Udlændingestyrelsen) (L 130), som Udvalget forUdlændinge og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den 15.februar 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Morten Bødskov/Christina Toftegaard Nielsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 16 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændin-

geloven, kildeskatteloven og integrationsloven (Adgang for asylansø-

gere til at arbejde og bo uden for asylcentre m.v. samt overdragelse af

en del af politiets sagsbehandling i den indledende fase af asylproces-

sen til Udlændingestyrelsen) (L 130):

”Hvordan vil ministeren forhindre misbrug af asylsystemet?”

Svar:

Det fremgår af asylaftalen, at der skal sættes hårdt ind over for misbrug.Det betyder bl.a., at personer, der begår kriminalitet, ikke er omfattet afden foreslåede ordning om arbejde og bolig uden for asylcentrene. Enasylansøger vil således være afskåret fra at arbejde og bo uden for asyl-centrene, hvis den pågældende begår kriminalitet, som medfører udvisningeller en betinget eller ubetinget fængselsstraf.Desuden vil personer med et åbenbart grundløst asylmotiv ikke få adgangtil at bo og arbejde uden for asylcentrene, fordi det efter forslaget er en be-tingelse, at asylsagen ikke behandles som åbenbart grundløs, jf. de foreslå-ede bestemmelser i § 14 a, stk. 2, nr. 5, § 42 k, stk. 2, nr. 5, § 42 l, stk. 2,nr. 5, og § 42 a, stk. 8.Endvidere er det en betingelse, at asylansøgeren medvirker til asylsagensoplysning og sin eventuelle udrejse uden ugrundet ophold. Forslaget af-spejler således det princip, at en asylansøger som den klare hovedregelalene skal have adgang til arbejdsmarkedet og til at bo uden for asylcent-rene (bortset fra de særlige boliger til børnefamilier efter § 42 a, stk. 8),hvis den pågældende medvirker til behandlingen af den sag, som dannergrundlag for asylansøgerens ophold her i landet.
2