Retsudvalget 2012-13
L 131
Offentligt
1229843_0001.png
1229843_0002.png
1229843_0003.png
1229843_0004.png
1229843_0005.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
21. marts 2013ProcesretskontoretChristina Hjeresen2013-0037-0028697051
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov omændring af konkursloven, retsplejeloven og retsafgiftsloven (Konkurska-rantæne) (L 131), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministe-ren den 20. februar 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra PrebenBang Henriksen (V).
Morten Bødskov/Nanna Fischer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om ændring af konkurslo-

ven, retsplejeloven og retsafgiftsloven (Konkurskarantæne) (L 131):

”Vil ministeren oplyse, om en person, der er idømt konkurska-rantæne inden for karantæneperioden i henhold til lovforslaget:1. vil kunne etablere en personligt drevet virksomhed2. vil kunne stifte et Aps3. vil kunne stifte et AS4. vil kunne deltage som interessent i et IS, eksempelvis bestå-ende af vedkommende selv og dennes ægtefælle5. vil kunne etablere et KS i hvilket eksempelvis ægtefællen erkomplementar og direktør og den karantæneramte er komman-ditist6. vil kunne etablere et PS under de i punkt 5 nævnte omstæn-digheder.7. vil kunne optræde som befuldmægtiget for ledelsen i en afde under punkt 1-6 nævnte virksomheder og som befuldmæg-tiget (ikke direktør eller bestyrelsesmedlem) kunne indgå afta-ler med leverandører i henhold til fuldmagt fra ledelsen – ek-sempelvis fra den karantæneramtes ægtefælle.8. I hvilke af de under pkt. 1-6 nævnte tilfælde vil den pågæl-dende virksomhed ikke kunne opnå momsregistrering ellerCVR- nummer grundet den karantæneramtes deltagelse?”

Svar:

1.

Det følger af forslaget til konkurslovens § 159, 1. pkt., at den, der er på-lagt konkurskarantæne, ikke må deltage i ledelsen af en erhvervsvirksom-hed uden at hæfte personligt og ubegrænset for virksomhedens forpligtel-ser.Pålæggelse af en konkurskarantæne indebærer derimod ikke et forbud modetablering (stiftelse) eller ejerskab, herunder med bestemmende indflydel-se, af et anpartsselskab (Aps), aktieselskab (A/S) eller anden form for virk-somhed.Det vil således ikke efter lovforslaget være i strid med en pålagt konkurs-karantæne at etablere (stifte) sin egen personlige virksomhed.Lovforslaget udelukker endvidere som udgangspunkt ikke, at en person,der er pålagt konkurskarantæne, kan drive (tage del i ledelsen af) egenvirksomhed, hvor man hæfter personligt og ubegrænset herfor.Ifølge forslaget til § 159, 2. pkt., vil der dog efter omstændighederne i til-fælde af overtrædelse af en konkurskarantæne skulle pålægges en såkaldt2
udvidet konkurskarantæne, hvorefter den pågældende heller ikke må del-tage i ledelsen af en erhvervsvirksomhed med personlig og ubegrænsethæftelse for virksomhedens forpligtelser. Bestemmelsen omfatter ogsåegen virksomhed.

2.

I interessentskaber (I/S) hæfter interessenterne personligt og direkte forinteressentskabets forpligtelser, og en person pålagt konkurskarantæne vilsåledes som udgangspunkt som interessent kunne deltage i ledelsen af etinteressentskab, jf. forslaget til § 159, 1.pkt.Hvis en person derimod pålægges en udvidet konkurskarantæne, vil denpågældende ikke som interessent kunne deltage i ledelsen af et interessent-skab, jf. forslaget til § 159, 2. pkt. Det anførte gælder uafhængigt af, ominteressentskabet også består af personens ægtefælle.Det vil ligeledes ikke være i strid med en konkurskarantæne, herunder enudvidet karantæne, hvis en person er interessent (ejer), men ikke deltager iledelsen af interessentskabet.

3.

Det vil ikke være i strid med en konkurskarantæne, herunder en udvidetkarantæne, at etablere (stifte) et kommanditselskab (K/S) eller et komman-ditaktieselskab (partnerskab, P/S) og være kommanditist heri.Kommanditister hæfter imidlertid ikke personligt og ubegrænset for virk-somhedens forpligtelser (modsat komplementarer), og en kommanditist,der er pålagt konkurskarantæne, kan således ikke deltage i ledelsen af sel-skabet.Som udgangspunkt kan den karantæneramtes ægtefælle uden begrænsnin-ger deltage i ledelsen af kommanditselskabet (eller kommanditaktieselska-bet), herunder være komplementar eller kommanditist. Er der tale om, atden karantæneramte reelt leder selskabet, og ægtefællen således må ansesfor stråmand, vil der imidlertid efter omstændighederne foreligge en over-trædelse af konkurskarantænen. Den karantæneramte vil i givet fald kunnestraffes efter straffelovens § 131 og ægtefællen for medvirken hertil, jf.straffelovens § 23.Der henvises endvidere til afsnit 4.2.1.3 i lovforslagets almindelige be-mærkninger vedrørende betydningen af, at en person, der ejer en virksom-hed, har bestemmende indflydelse på virksomhedens drift.
3

4.

Det foreslåede forbud i § 159 mod at deltage i ledelsen af en erhvervs-virksomhed omfatter også den reelle deltagelse i form af faktisk udøvelseaf ledelsesbeføjelser. Det følger heraf, at det vil være i strid med en kon-kurskarantæne, hvis en person, uden at indgå i ledelsen, optræder som be-fuldmægtiget for ledelsen og herigennem faktisk udøver ledelsesbeføjelser,medmindre den pågældende – hvis der ikke er tale om en udvidet konkurs-karantæne, jf. herved lovforslagets § 159, 2. pkt. – hæfter personligt ogubegrænset for virksomhedens forpligtelser. Er der tale om en udvidet ka-rantæne, vil faktisk udøvelse af ledelsesbeføjelser være i strid med karan-tænen uanset en personlig og ubegrænset hæftelse.Omvendt vil det ikke være i strid med en konkurskarantæne – herunder enudvidet karantæne – at være ansat som almindelig lønmodtager i en er-hvervsvirksomhed. Det beror på de konkrete omstændigheder, herunderden pågældendes arbejdsopgaver og det ansvar, der er forbundet hermed,om der reelt er tale om faktisk udøvelse af ledelsesbeføjelser.

5.

Det forudsættes med lovforslaget, at der etableres automatiske procedu-rer, der sikrer, at en person, som er pålagt konkurskarantæne, ikke i karan-tæneperioden kan registreres i Erhvervsstyrelsens it-system som medlemaf ledelsen i et erhvervsdrivende selskab mv. og ikke i strid med karantæ-nen kan momsregistreres eller registreres hos SKAT som arbejdsgiver.Herudover vil der blive etableret procedurer, der sikrer, at en person, sompålægges konkurskarantæne, og som allerede er registreret i Erhvervssty-relsens it-system som medlem af ledelsen af et erhvervsdrivende selskabmv., er momsregistreret eller registreret hos SKAT som arbejdsgiver, slet-tes fra registreringen i Erhvervsstyrelsens it-system og ikke i strid med ka-rantænen fortsat kan være momsregistreret eller registreret hos SKAT somarbejdsgiver.I Erhvervsstyrelsens it-system registreres ledelsesmedlemmer for så vidtangår selskaber med begrænset hæftelse, herunder aktie- og anpartsselska-ber, samt interessentskaber og kommanditselskaber, hvor alle interessenterhenholdsvis komplementarer er kapitalselskaber.En person, der er pålagt konkurskarantæne, skal efter lovforslaget ikkekunne registreres som medlem af ledelsen af et sådant selskab. Et forsøgpå en sådan registrering vil medføre, at selskabet ikke kan opnå CVR-nummer.
4
Personer, der ønsker at stifte eller etablere et selskab eller en virksomhed,vil herudover kunne opnå CVR-nummer.De nærmere regler for, hvordan det sikres, at man ikke i strid med en kon-kurskarantæne kan blive momsregistreret, vil i givet fald blive fastlagt veden bekendtgørelse, jf. forslaget til konkurslovens § 169, stk. 2.
5