Kommunaludvalget 2012-13
L 132
Offentligt
1230736_0001.png
1230736_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.2013-06254Doknr.77354Dato25-03-2013
Folketingets Kommunaludvalg har d. 15. marts 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 40(L 132) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Marlene Borst Hansen (RV).Spørgsmålnr. 40:”Nogle opfatter lovforslaget som et afgrænset e-valgsforsøg. Andre finder, at forsøgs-perioden er uden afslutning, og at loven giver mulighed for at gennemføre nye forsøg ial fremtid. Vil ministeren klargøre sin stillingtagen hertil samt klargøre lovens udstræk-ning, når det gælder antal forsøg og antal valg/tidsperiodens udstrækning, hvor forsøgkan gennemføres, herunder klargøre om der er et maksimum for antal kommuner ogantal forsøg, som kan gennemføres under hvert valg?”Svar:Lovforslaget er udformet som en rammelov, der giver økonomi- og indenrigsministe-ren mulighed for at give en eller flere kommuner tilladelse efter ansøgning til at an-vende digital stemmeafgivning og/eller digital stemmeoptælling ved ét nærmere be-stemt lovbestemt valg eller folkeafstemning i Danmark ad gangen.I ministeriets høringsnotat (L 132 – bilag 1), afsnit 9, står endvidere anført følgendeom lovforslagets udstrækning:”(…) lovforslaget ikke giver adgang for ministeriet til at give en eller flere kommuner en ge-nerel tilladelse til at anvende digital stemmeafgivning og/eller stemmeoptælling. Tilladelseskal derved indhentes forud forhvertvalg eller folkeafstemning, jf. forslagets almindeligebemærkninger, afsnit 5.3., samt bemærkningerne til forslaget til folketingsvalglovens § 74 b,stk. 1, m.v. Det gælder uanset, om kommunen tidligere har opnået tilladelse til og gennem-ført digital stemmeafgivning og/eller stemmeoptælling ved et eller flere lovbestemte valg el-ler folkeafstemninger, og uanset, om det er det samme system som tidligere er anvendt, derigen påtænkes anvendt til det pågældende valg eller folkeafstemning, som den nye ansøg-ning vedrører. Ministeriet er således ikke forpligtet til at udstede nye tilladelser til de pågæl-dende kommuner og kan, hvis de første erfaringer med e-valg viser sig ikke at være tilfreds-stillende, undlade at give tilladelse til gennemførelse af digital stemmeafgivning og/ellerstemmeoptælling ved efterfølgende valg. Dette er præciseret i lovforslagets specielle be-mærkninger til § 74 b, stk. 1, 6. pkt.”
Selvom lovforslaget således giver økonomi- og indenrigsministeren hjemmel til at givetilladelse til e-valg ved et nærmere afgrænset valg eller folkeafstemning til enhverkommune, der søger herom og opfylder de fastsatte vilkår herfor, er det forudsat, atdet kun vil være nogle ganske få kommuner, der vil prøve det af i praksis i hvert faldførste gang. For tiden har seks kommuner (Gentofte, Københavns, Odder, OdenseAabenraa, og Aarhus Kommuner) således tilkendegivet overfor ministeriet, at de øn-sker at deltage i de første forsøg med e-valg, så snart der bliver mulighed herfor. Mender er ikke i loven fastlagt noget maksimum for det antal kommuner eller antal forsøg
med e-valg, som kan gennemføres ved hvert valg. Det vil således i høj grad være optil kommunerne selv, om de ønsker at deltage i sådanne forsøg og i givet fald hvormange afstemningssteder, de ønsker forsøget skal omfatte. Og det vil være op til mi-nisteriet i samråd med Folketinget, om kommunerne ud over den første gang, dergøres forsøg med e-valg, også for fremtiden skal kunne opnå tilladelse til yderligereforsøg med e-valg, eller om der skal lukkes midlertidigt eller mere permanent nedherfor.I min tale ved Folketingets Kommunaludvalgs høring om e-valg den 13. marts 2013sagde jeg således følgende om spørgsmålet om Folketingets indflydelse på tidsram-men for forsøg med e-valg:”Der var under førstebehandlingen af lovforslaget en vis usikkerhed over, at det ikke var ty-deligt, om Folketinget overhovedet ville få mulighed for igen at tage stilling til spørgsmåletom e-valg. Altså med andre ord trække i nødbremsen eller for den sags skyld accelerereprocessen.Det kan jeg faktisk godt forstå. Derfor vil vi fra regeringens side gerne forpligte os til at eva-luere hvert enkelt valg med digital stemmeafgivning og stemmeoptælling. Som vi også harskrevet i lovforslaget, er det nødvendigt at gennemføre grundige og uvildige evalueringer.Det vil vi så gøre efter hvert valg og sende resultatet til Kommunaludvalget og Udvalget tilValgs Prøvelse. Så kan udvalgene drøfte resultatet og evt. afgive en beretning. Der kan såefterfølgende efter den forretningsorden, som Folketinget arbejder efter, ske en principieldrøftelse og stillingtagen i Folketingssalen. På den måde vil Folketinget være med i heleprocessen.”
Der henvises i øvrigt til svaret på spørgsmål nr. 8 (L 132) fra Folketingets Kommunal-udvalg.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2