Retsudvalget 2012-13
L 133
Offentligt
1237859_0001.png
1237859_0002.png
1237859_0003.png
1237859_0004.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
16. april 2013Straffuldbyrdelseskonto-retSagsbeh: Jean Elisabeth HørdumSagsnr.: 2013-0037-0031Dok.:717813
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov omændring af straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og lov om sta-tens uddannelsesstøtte (Udvidet mulighed for prøveløsladelse og fodlæn-keafsoning, SU i skoleperioder under uddannelsen til fængselsbetjent m.v).(L 133), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den12. marts 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen(V).
Morten Bødskov/Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov

om ændring af straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og lov

om statens uddannelsesstøtte (Udvidet mulighed for prøveløsladelse og

fodlænkeafsoning, SU i skoleperioder under uddannelsen til fængsels-

betjent m.v.) (L 133):

”Vil en indsat der afsoner størstedelen af sin dom - bl.a. af sik-kerhedshensyn - i et arresthus, med lovændringen have mulig-hed for at blive prøveløsladt efter § 40a, idet det ikke praktisker muligt at opretholde et beskæftigelseskrav i arresthusene”

Svar:

Det følger af straffelovens § 40 a, stk. 1, i sin nuværende udformning, atjustitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan beslutte, atdømte efter en konkret vurdering kan prøveløslades, når halvdelen af straf-fetiden, dog mindst 2 måneder, er udstået, hvis hensynet til retshåndhævel-sen ikke skønnes at tale imod det, og betingelserne i § 40 a, stk. 1, nr. 1 el-ler nr. 2, er opfyldt, jf. nedenfor.Efter § 40 a, stk. 1, nr. 1, kan der ske prøveløsladelse efter udståelse afhalvdelen af straffetiden af dømte, der har ydet en særlig indsats for ikkepå ny at begå kriminalitet, herunder ved at deltage i behandlingsforløb,uddannelsesforløb eller arbejdstræning i forbindelse med afsoningen.En særlig indsats kan ifølge lovens forarbejder f.eks. bestå i, at den indsat-te under fængselsopholdet gennemfører et relevant uddannelsesforløb ellerdeltager i afvænningsbehandling for et eventuelt alkohol- eller stofmisbrugeller i et særligt adfærdskorrigerende program.En særlig indsats kan endvidere bestå i arbejdstræning, hvorved forståsforløb, hvor den indsatte lærer basale funktioner knyttet til varetagelsen afet arbejde. Disse funktioner kan bl.a. være social omgang på arbejdsplad-sen, at modtage og udføre en ordre fra en overordnet, samarbejde med øv-rige ansatte, punktlighed og undervisning i arbejdsmarkedsregler. Arbejds-træning kan foregå i fængslet, f.eks. i tilknytning til et eller flere af fængs-lets værksteder, eller i en godkendt virksomhed i forbindelse med frigang.Målgruppen for arbejdstræning er indsatte, der ikke tidligere har varetagetet arbejde over en længere sammenhængende periode på grund af mang-lende basale jobkvalifikationer, og indsatte, der har været uden for ar-bejdsmarkedet i et længere stykke tid og af den grund ikke længere kan si-ges at have de nødvendige basale kvalifikationer til varetagelsen af et job.2
Det beror på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde, om den indsattekan anses for at have ydet den nævnte særlige indsats.Efter § 40 a, stk. 1, nr. 2, kan der for det andet ske prøveløsladelse efterhalvdelen af straffetiden, hvis den dømtes forhold taler derfor. Efter lovensforarbejder er bestemmelsen møntet på indsatte, hvis forhold samlet set ta-ler for, at det er unødvendigt, at den pågældende afsoner resten af straffen ifængsel, hvis der i stedet fastsættes vilkår om samfundstjeneste. Det drejersig om indsatte, som typisk har gode og stabile personlige forhold og etgodt socialt netværk samt er uden misbrugsproblemer, og hvis forbrydelseikke er udtryk for et kriminelt mønster. Det er endvidere en forudsætningfor prøveløsladelse, at den pågældendes afsoningsforløb har været i detvæsentlige problemfrit, dvs. at den indsatte ikke f.eks. flere gange er ude-blevet fra udgang eller har begået kriminalitet under afsoningen eller al-vorligt har chikaneret fængselspersonale eller andre indsatte.Den foreslåede udvidelse af ”noget for noget” ordningen indebærer i over-ensstemmelse med aftalen om Kriminalforsorgens økonomi i 2013-2016,at almindeligt arbejde – på lige fod med den ovennævnte deltagelse i be-handlingsforløb, uddannelsesforløb og arbejdstræning – efter en konkretvurdering skal kunne kvalificere indsatte til tidlig prøveløsladelse.Det bemærkes i den forbindelse, at indsatte efter straffuldbyrdelseslovens§ 38, stk. 1, har både ret og pligt til at være beskæftiget ved deltagelse i ar-bejde, uddannelse eller anden godkendt aktivitet under afsoningen, idetpligten til beskæftigelse dog ikke gælder for indsatte i arresthusene.Det bemærkes endvidere, at den blotte opfyldelse af beskæftigelsespligtenikke i sig selv vil kunne danne grundlag for tidlig prøveløsladelse.Forslaget sigter derimod på tilfælde, hvor den indsatte ved varetagelsen afet arbejde under afsoningen har ydet en særlig indsats for at undgå tilbage-fald til ny kriminalitet, navnlig ved at ruste sig til at passe et arbejde efterendt afsoning. Denne mulighed vil f.eks. kunne være relevant for indsatte,som har været på fri fod forud for afsoningen, og som før indsættelsen harværet uden arbejde i længere tid, eller for dømte, der har været uden forarbejdsmarkedet i en længere periode som følge af længerevarende vare-tægtsfængsling. Ved almindeligt arbejde forstås eksempelvis arbejde indenfor institutionens arbejds- eller økonomidrift, som ikke har karakter af ar-
3
bejdstræning, herunder bl.a. bygningsvedligeholdelse, gangmandstjenesteog produktionsvirksomhed.Derudover vil varetagelsen af almindeligt arbejde uden for institutionensom led i frigang kunne indebære en særlig indsats, der kan danne grund-lag for tidlig prøveløsladelse.Det vil som hidtil fortsat bero på en konkret vurdering i det enkelte tilfæl-de, om den indsatte ved varetagelsen af arbejdet kan siges at have ydet ensådan særlig indsats, at det kan danne grundlag for tidlig prøveløsladelse.Hvis lovforslaget vedtages, og der som forudsat i spørgsmålet ikke kan til-bydes en indsat i et arresthus arbejdsopgaver, som er omfattet af den fore-slåede udvidelse af straffelovens § 40 a, vil dette selvsagt betyde, at denindsatte ikke kan blive prøveløsladt i medfør af § 40 a på baggrund af ensådan indsats i netop dette arresthus. Den indsatte vil dog som skitseretovenfor på en række andre måder end ved almindeligt arbejde inden for in-stitutionens arbejds- og økonomidrift kunne kvalificere sig til at komme ibetragtning til løsladelse efter straffelovens § 40 a. Alt afhængig af om-stændighederne vil eventuel overførsel af den indsatte til en anden institu-tion kunne overvejes i en sådan situation.
4