Retsudvalget 2012-13
L 142 Bilag 1
Offentligt
1211961_0001.png
1211961_0002.png
1211961_0003.png
1211961_0004.png
Sikkerheds- og Forebyggelseskonto-ret
Dato:Kontor:
Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Trine Priess SørensenSagsnr.: 2012-731-0021Dok.:659130

KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT

over

Forslag til lov om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsple-

jeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet,

våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertræ-

dere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbe-

stemmelse)

(L…)

1. Hørte myndigheder og organisationer mv.

Et udkast til lovforslag har været sendt til høring hos:Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtig-foreningen, HK-Landsklubben Danmarks Domstole, Rigsadvokaten, For-eningen af Offentlige Anklagere, Rigspolitiet, Politiforbundet, HK-Landsklubben for Politiet, Datatilsynet, Advokatrådet, Danske Advokater,Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Institut for Menneskerettigheder,Retssikkerhedsfonden, Amnesty International, Retspolitisk Forening, DI,Dansk Erhverv, HORESTA, Brancheforeningen Telekommunikationsin-dustrien, Brancheorganisationen Forbruger Elektronik, Dansk IT, ISPADK (Foreningen af Internetleverandører), Foreningen af Danske InternetMedier, IT-Branchen, ITEK/Dansk Industri, PROSA, SAM-DATA (HK),IFPI Danmark, Business Software Alliance Danmark, IT-Politisk For-ening, Multimedieforeningen, Kommunedata KMD, CSC Danmark A/S,
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
TDC A/S, Telenor A/S, Telia A/S, Hi3G Denmark ApS, Lejernes LO ogAndelsboligforeningernes Fællesrepræsentation.Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende myndigheder ogorganisationer:

Advokatrådet, Bitbureauet, Danske Advokater, Datatilsynet, Den

Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstols-

styrelsen,

Institut

for

Menneskerettigheder,

IT-Branchen,

ITEK/Dansk Industri, IT-Politisk Forening, Kommunedata KMD,

Landsforeningen af Forsvarsadvokater, PROSA, Rigsadvokaten,

Rigspolitiet, herunder Politiets Efterretningstjeneste, samtlige byret-

ter, Teleindustrien (tidl. Telekommunikationsindustrien), Vestre

Landsret og Østre Landsret.

Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført ikursiv.

2. Høringssvarene

Advokatrådet, Danske Advokater, Datatilsynet, Den Danske Dommer-

forening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Lands-

foreningen af Forsvarsadvokater, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, herun-

der Politiets Efterretningstjeneste, samtlige byretter, Vestre Landsret

og Østre Landsret

har ikke bemærkninger til udkastet til lovforslag.

Kommunedata KMD

tilslutter sig forslaget om at udskyde revisionen afretsplejelovens § 786, stk. 4.

Institut for Menneskerettigheder

henviser til sit høringssvar i tilknytningtil lov nr. 650 af 15. juni 2010, hvorved revisionen af retsplejelovens §786, stk. 4, blev udskudt til folketingsåret 2011-12. I det tidligere hørings-svar anbefalede instituttet bl.a. en bredere evaluering af logningsreglerne,som burde tage udgangspunkt i Europa-Kommissionens evaluering af log-ningsdirektivet. Instituttet har ikke i øvrigt bemærkninger til det nu fore-liggende forslag.

Teleindustrien, IT-Branchen og ITEK/Dansk Industri

finder, at den fo-reslåede udskydelse af revisionen af retsplejelovens § 786, stk. 4, giverindtryk af manglende vilje til at foretage en gennemgribende evaluering afde danske logningsregler. Teleindustrien, IT-Branchen og ITEK/Dansk In-dustri finder, at det alene giver mening at lade revisionen af de danske log-2
ningsregler afvente Europa-Kommissionens overvejelser om en revision aflogningsdirektivet, såfremt de danske regler i et og alt skal tilpasses de nyeEU-regler (herunder eventuelle nye regler om en kortere opbevaringsperi-ode og om en reduktion af antallet af typer af data, som skal registreres ogopbevares). Teleindustrien, IT-Branchen og ITEK/Dansk Industri finder imodsat fald behov for en snarlig evaluering af de danske regler, der går vi-dere end kravene i logningsdirektivet. I den forbindelse bør det bl.a. over-vejes, om den betydning, som de oplysninger om teletrafik, der registreresefter disse regler, har for efterforskning og retsforfølgning af forbrydelser,står i rimeligt forhold til de væsentlige omkostninger, som registreringenog opbevaringen af oplysningerne er forbundet med.

PROSA

henviser til sit høringssvar i tilknytning til lov nr. 650 af 15. juni2010, hvorved revisionen af retsplejelovens § 786, stk. 4, blev udskudt tilfolketingsåret 2011-12. I det tidligere høringssvar stillede foreningen bl.a.spørgsmålstegn ved anvendelsen af de registrerede oplysninger om teletra-fik og efterlyste samtidigt en mere omfattende evaluering af logningsreg-lerne. Foreningen anbefaler i øvrigt en suspension af logningsreglerne,indtil konsekvenserne af reglerne er tilstrækkeligt belyst.

IT-Politisk Forening

udtrykker forståelse for, at en fuldstændig revisionaf de danske logningsregler afventer Europa-Kommissionens overvejelserom en revision af logningsdirektivet. IT-Politisk Forening stiller dog bl.a.spørgsmålstegn ved, hvilken nytte de registrerede oplysninger om teletra-fik, herunder data fra de såkaldte sessionslogninger, har for retshåndhæ-velsen. Foreningen henviser endvidere til, at de danske regler, der går vi-dere end kravene i logningsdirektivet, har negative konsekvenser bl.a. forprivatlivets fred, og opfordrer på den baggrund til at ophæve disse regler.

Bitbureauet

anbefaler at igangsætte en revision af de danske logningsreg-ler. Bitbureauet tilslutter sig i øvrigt IT-Politisk Forenings bemærkninger.Som det fremgår af pkt. 5 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er detJustitsministeriets opfattelse, at registreringen og opbevaringen af oplys-ninger om teletrafik i medfør af logningsbekendtgørelsen er et centraltredskab i forbindelse med efterforskning og retsforfølgning af alvorligkriminalitet. Sådanne oplysninger har således i en lang række tilfælde haftvæsentlig eller afgørende betydning for efterforskningen og retsforfølgnin-gen i bl.a. sager om drab, terrorisme, bandekriminalitet, narkokriminali-tet, hjemmerøverier og seksuelle overgreb mod børn mv.
3
Redegørelsen om diverse spørgsmål vedrørende logningsreglerne, som Ju-stitsministeriet ved brev af 21. december 2012 sendte til Folketingets Rets-udvalg, indeholder uddybende oplysninger om erfaringerne med anvendel-sen af de registrerede oplysninger om teletrafik. Efter Justitsministerietsopfattelse underbygger oplysningerne den væsentlige betydning af de op-lysninger, der registreres om både telekommunikation og internetkommu-nikation, selv om der har været og fortsat er tekniske udfordringer medhensyn til logning og brug af oplysninger om internetkommunikation.Som det endvidere fremgår af pkt. 5.2 i lovforslagets almindelige bemærk-ninger, sætter Danmarks EU-retlige forpligtelser grænser for, hvilke æn-dringer der kan foretages af de danske logningsregler. Endvidere vil frem-tidige ændringer af logningsdirektivet med stor sandsynlighed nødvendig-gøre tilpasning af de danske logningsregler. Efter Justitsministeriets opfat-telse bør overvejelserne om en revision af de danske regler på områdetderfor afvente den kommende revision af logningsdirektivet, som Europa-Kommissionen forventes at fremsætte forslag om i løbet af 2013, evt. 2014.

3. Lovforslaget

Lovforslaget svarer med enkelte redaktionelle ændringer til det lovforslag,der blev sendt i høring.
4