Retsudvalget 2012-13
L 142 Bilag 1
Offentligt
1211962_0001.png
1211962_0002.png
1211962_0003.png
1211962_0004.png
1211962_0005.png
1211962_0006.png
1211962_0007.png
1211962_0008.png
1211962_0009.png
1211962_0010.png
1211962_0011.png
1211962_0012.png
1211962_0013.png
1211962_0014.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:Kontor:
Sikkerheds og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Christian Wiese Svan-bergSagsnr.: 2012-731-0021Dok.:488947

Forslag

til

Lov om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov

om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,

udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Fin-

land, Island, Norge og Sverige

(Ændring af revisionsbestemmelse)

§1

I lov nr. 378 af 6. juni 2002 om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lovom konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udle-veringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island,Norge og Sverige (Gennemførelse af FN-konventionen til bekæmpelse affinansiering af terrorisme, gennemførelse af FN’s Sikkerhedsråds resolu-tion nr. 1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af terrorismem.v.), som ændret ved § 7 i lov nr. 542 af 8. juni 2006, lov nr. 650 af 15.juni 2010 og lov nr. 573 af 18. juni 2012, foretages følgende ændring:

1.

I§ 8ændres ”2012-13” til: ”2014-15”.

§2

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger

1. Indledning

2. Baggrund for revisionsbestemmelsen

3. Gældende ret

3.1. Retsplejelovens § 786, stk. 43.2. Logningsdirektivet3.3. Logningsbekendtgørelsen og vejledningen hertil3.4. Den efterforskningsmæssige relevans af de registrerede oplysninger

4. Evaluering og revision af logningsdirektivet

5. Justitsministeriets overvejelser

6. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.

8. Administrative konsekvenser for borgerne

9. Miljømæssige konsekvenser

10. Forholdet til EU-retten

11. Hørte myndigheder og organisationer mv.

12. Sammenfattende skema

1. Indledning

Formålet med lovforslaget er at ændre revisionsbestemmelsen vedrørenderetsplejelovens § 786, stk. 4, om teleudbyderes registrering og opbevaringaf oplysninger om tele- og internetkommunikation (teletrafik) til brug forefterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold, således at justitsmi-nisteren fremsætter forslag om revision af bestemmelsen i folketingsåret2014-15 frem for 2012-13.Retsplejelovens § 786, stk. 4, blev indført for at sikre, at oplysninger omteletrafik er tilgængelige, når politiet til brug for en konkret efterforskningeller retsforfølgning af alvorlig kriminalitet har indhentet en retskendelsemed henblik på et indgreb i meddelelseshemmeligheden.Med hjemmel i bestemmelsen er der fastsat nærmere regler om teleudby-dernes registrering og opbevaring af de nævnte oplysninger i bekendtgø-relse nr. 988 af 28. september 2006 om udbydere af elektroniske kommu-nikationsnets og elektroniske kommunikationstjenesters registrering ogopbevaring af oplysninger om teletrafik (logningsbekendtgørelsen). Be-kendtgørelsen bygger i vidt omfang på Europa-Parlamentets og Rådets di-rektiv 2006/24/EF om lagring af data genereret eller behandlet i forbindel-2
se med tilvejebringelse af offentligt tilgængelige elektroniske kommunika-tionstjenester eller elektroniske kommunikationsnet og om ændring af di-rektiv 2002/58/EF (logningsdirektivet).Europa-Kommissionen forventes at fremsætte forslag til revision af log-ningsdirektivet i løbet af 2013, evt. 2014. Herefter skal forslaget forhand-les i EU-regi. Regeringen finder, at revisionen af de danske logningsreglerbør afvente revisionen af direktivet.

2. Baggrund for revisionsbestemmelsen

2.1.Efter § 8 i lov nr. 378 af 6. juni 2002 (anti-terrorpakke I) skulle ju-stitsministeren i folketingsåret 2005-06 fremsætte forslag om revision afretsplejelovens § 786, stk. 4. Baggrunden herfor var, at en ordning medpligtmæssig logning af oplysninger om teletrafik til brug for efterforskningog retsforfølgning var en nyskabelse, og at Justitsministeriet fandt det hen-sigtsmæssigt at evaluere ordningen nogle år efter dens iværksættelse, jf.Folketingstidende 2001-02 (2. samling), tillæg A, side 886.2.2.Ved § 7 i lov nr. 542 af 8. juni 2006 (anti-terrorpakke II) blev revisio-nen udskudt til folketingsåret 2009-10. Baggrunden herfor var, at der i2006 endnu ikke forelå nogen erfaringer med anvendelsen af retsplejelo-vens § 786, stk. 4, idet bestemmelsen først blev sat i kraft den 15. septem-ber 2007. Med virkning fra samme dato blev der med logningsbekendtgø-relsen fastsat nærmere regler om teleudbyderes registrering og opbevaringaf oplysninger om teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgningaf strafbare forhold.2.3.Ved lov nr. 650 af 15. juni 2010 blev revisionen udskudt til folke-tingsåret 2011-12, således at bl.a. resultatet af en evaluering af logningsdi-rektivet i EU-regi kunne indgå i overvejelserne i forbindelse med revisio-nen. Justitsministeriet var endvidere enig med bl.a. Rigspolitiet i, at detville være hensigtsmæssigt at indhente yderligere erfaring med reglerneom logning med henblik på at vurdere behovet for eventuelle ændringer.Der henvises nærmere til pkt. 4 i de almindelige bemærkninger til det på-gældende lovforslag (L 180 – folketingssamlingen 2009-10).2.4.Ved lov nr. 573 af 18. juni 2012 blev revisionen udskudt til folke-tingsåret 2012-13. Revisionen blev oprindeligt foreslået udskudt til folke-tingsåret 2013-14 under hensyn til, at Kommissionen i tilknytning til of-fentliggørelsen af en evalueringsrapport om logningsdirektivet havde be-budet et forslag til revision af logningsdirektivet i løbet af 2012. Under be-handlingen af lovforslaget (L 53 – folketingssamlingen 2011-12) i Folke-3
tinget blev revisionsbestemmelsen imidlertid ændret, idet et flertal i Folke-tinget ønskede at fremrykke revisionen til folketingsåret 2012-13.Ved Folketingets Retsudvalgs betænkning af 31. maj 2012 over lovforsla-get anmodede et flertal i udvalget Justitsministeriet om bl.a. at undersøge,hvorvidt logningsdirektivet er overimplementeret i Danmark, og at frem-komme med nærmere oplysninger om politiets og efterretningstjenesternesanvendelse af registrerede oplysninger om teletrafik. Der henvises til pkt.3.3.2 og pkt. 3.4 nedenfor.

3. Gældende ret

3.1. Retsplejelovens § 786, stk. 4

3.1.1.Retsplejelovens § 786, stk. 4, blev indført ved lov nr. 378 af 6. juni2002 om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- ogforbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lovom udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige(Gennemførelse af FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af ter-rorisme, gennemførelse af FN’s Sikkerhedsråds resolution nr. 1373 (2001)samt øvrige initiativer til bekæmpelse af terrorisme m.v.) (anti-terrorpakkeI). Bestemmelsen trådte i kraft den 15. september 2007, jf. bekendtgørelsenr. 986 af 28. september 2006.Efter retsplejelovens § 786, stk. 4, påhviler det udbydere af telenet- ellerteletjenester at foretage registrering og opbevaring i 1 år af oplysninger omteletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.Bestemmelsen bemyndiger endvidere justitsministeren til efter forhandlingmed (nu) erhvervs- og vækstministeren at fastsætte nærmere regler omdenne registrering og opbevaring.Indhentelse af oplysninger om teletrafik i forbindelse med efterforskningog retsforfølgning af kriminalitet udgør et indgreb i meddelelseshemme-ligheden, og adgangen til at få udleveret oplysninger, som en udbyder harregistreret og opbevaret efter bestemmelsen, reguleres derfor af reglerneom indgreb i meddelelseshemmeligheden i retsplejelovens kapitel 71 samteventuelt også reglerne i kapitel 74 om edition. Det betyder blandt andet,at udlevering af oplysningerne i hvert enkelt tilfælde kræver en retskendel-se.3.1.2.Efter retsplejelovens § 786, stk. 4, skal udbydere alene registrere ogopbevare oplysninger om, hvem der har haft kontakt, men ikke oplysnin-4
ger om, hvad indholdet af kommunikationen imellem de pågældende var,f.eks. i form af optagelse af en telefonsamtale.I bemærkningerne til lovforslaget om anti-terrorpakke I (L 35, jf. Folke-tingstidende 2001-02 (2. samling), tillæg A, side 879) fremgår det således,at de oplysninger, som logningspligten kan omfatte, for så vidt angårtele-trafiknavnlig vil være de oplysninger, som politiet har brug for i form afteleoplysning og udvidet teleoplysning, jf. retsplejelovens § 780, stk. 1,nr. 3 og 4. Det kan f.eks. være det kaldende og det kaldte telefonnummer(A- og B-nummer), opkaldstidspunkter og varigheden af samtaler samt –for mobiltelefoners vedkommende – oplysninger om anvendte sendema-ster/celler.For så vidt angårinternettrafikfremgår det, at der vil kunne fastsættes reg-ler om logning af den dynamiske (skiftende) tildeling af IP-adresser, tids-punkt for opkobling og nedkobling samt opkoblingens varighed.Samtidig fremgår det, at derikkevil kunne fastsættes regler om, at inter-netudbydere løbende skal foretage registrering af, hvilke hjemmesider,chatrooms mv. kunderne besøger, idet hensigten med bestemmelsen aleneer at kunne føre elektroniske spor, der findes på internettet i forbindelsemed kriminelle aktiviteter, tilbage til gerningsmændene.For så vidt angåre-mailer det med lovforslaget forudsat, at der ikke skalske en generel logning af indholdsdata, men alene oplysninger svarende tilteleoplysninger, det vil sige oplysninger om f.eks. afsender, modtager ogtidsangivelse vedrørende kommunikationen imellem disse.

3.2. Logningsdirektivet

Det fremgår af præamblen til logningsdirektivet, at baggrunden for direk-tivet bl.a. er, at medlemsstaterne har praktiske erfaringer for, at trafikdataog lokaliseringsdata har stor betydning i efterforskning, afsløring og rets-forfølgning af strafbare handlinger, og at det derfor er nødvendigt på euro-pæisk plan at sikre, at data, som genereres eller behandles af udbydere afelektronisk kommunikation, lagres i en vis periode.Direktivet opregner i artikel 5 de kategorier af data om telefoni, internet-trafik og e-mail, som skal registreres og opbevares. Efter artikel 6 skal datalagres i mindst 6 måneder og højst 2 år regnet fra datoen for gennemførel-sen af den omhandlede kommunikation. Efter artikel 10 skal medlemssta-terne hvert år give Kommissionen statistikker om lagring af data, der er5
behandlet i forbindelse med levering af offentlige elektroniske kommuni-kationstjenester.Det fremgår af direktivets artikel 14, at Kommissionen senest den 15. sep-tember 2010 skal forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en evaluering afdirektivets anvendelse og dets virkning på de økonomiske aktører og for-brugerne. Evalueringen skal ske under hensynstagen til den udvikling, derer sket inden for elektronisk kommunikationsteknologi, og de statistiskeoplysninger, som Kommissionen har modtaget i medfør af artikel 10. For-målet med evalueringen er at fastslå, om det er nødvendigt at ændre direk-tivet, særligt for så vidt angår listen over data i artikel 5 og de lagringspe-rioder, der er fastsat i artikel 6.Kommissionen har den 18. april 2011 offentliggjort en evalueringsrapportom logningsdirektivet, jf. nærmere herom nedenfor pkt. 4.Fristen for medlemsstaterne til at gennemføre direktivet i national ret varden 15. september 2007, hvilket for Danmarks vedkommende bl.a. sketeved logningsbekendtgørelsen.

3.3. Logningsbekendtgørelsen og vejledningen hertil

3.3.1.Justitsministeriet udstedte den 28. september 2006 logningsbekendt-gørelsen med hjemmel i retsplejelovens § 786, stk. 4. Bekendtgørelsenblev ledsaget af vejledning nr. 74 af 28. september 2006, som mere detal-jeret redegør for den registrerings- og opbevaringspligt, som følger af log-ningsbekendtgørelsen.Det fremgår af logningsbekendtgørelsens § 1, at udbydere af elektroniskekommunikationsnet eller -tjenester til slutbrugere skal foretage registreringog opbevaring af oplysninger om teletrafik, der genereres eller behandles ideres net.Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse for transport af radio- og tv-programmer og for andelsforeninger, ejerforeninger, antenneforeninger oglignende foreninger eller sammenslutninger heraf, der inden for foreningeneller sammenslutningen udbyder elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester til færre end 100 enheder, jf. §§ 2 og 3.Efter bekendtgørelsens §§ 4-6 skal udbyderne registrere en række nærmereangivne oplysninger om fastnettelefoni, mobiltelefoni, internettrafik, e-mail og internettelefoni. Det gælder bl.a. oplysninger om det opkaldte ogdet opkaldende nummer i forbindelse med telefonsamtaler, IP-adresser i6
forbindelse med brug af internettet samt modtagende og afsendende e-mail-adresser i forbindelse med brug af udbyderens egne e-mail-tjenester.Udbyderne skal derimod ikke registrere og opbevare indholdet af kommu-nikation, hverken i forbindelse med telefonsamtaler, brug af internettet el-ler brug af udbyderens e-mail-tjenester.De registrerede oplysninger opbevares i 1 år, jf. bekendtgørelsens § 9.3.3.2.Logningsbekendtgørelsen er i vid udstrækning udtryk for en gen-nemførelse af logningsdirektivet. Bekendtgørelsen går dog på en rækkepunkter videre, end direktivet kræver. For så vidt angår internetkommuni-kation drejer det sig om forpligtelsen til at foretage såkaldt sessionslogningog logning af trafikdata fra trådløse WiFi Hot Spots. For så vidt angår tele-foni drejer det sig om forpligtelsen til at logge oplysninger om ikke kunden første, men også den sidste mast, som en mobiltelefon er forbundetmed som led i kommunikationen. Det er endvidere udtryk for et valg, nårder i logningsbekendtgørelsen er fastsat en opbevaringsperiode på 1 år,idet direktivet bestemmer, at medlemsstaterne skal opbevare registreredeoplysninger i mindst 6 måneder og højst 2 år.Disse forhold er nærmere beskrevet i Justitsministeriet redegørelse af 21.december 2012 til Folketingets Retsudvalg i henhold til udvalgets betænk-ning af 31. maj 2012, jf. pkt. 2.4.3.3.3.Med henblik på at forbedre politiets mulighed for at sammenholdeoplysninger om identiteten på brugere af kommunikationsmidler med op-lysninger om de anvendte kommunikationsapparater har en tværministerielarbejdsgruppe under Justitsministeriet og (nu) Erhvervs- og Vækstministe-riet fået til opgave at overveje, hvordan oplysninger om brugere af tale-tidskort, internetcaféer, gratis trådløs adgang til internettet (hot spots) oginternetadgang på biblioteker mv. kan registreres. Arbejdet er endnu ikkefærdiggjort.

3.4. Den efterforskningsmæssige relevans af de registrerede oplysnin-

ger

I forbindelse med Folketingets behandling af forslaget til lov nr. 573 af 18.juni 2012 (L 53 – folketingsåret 2011-12) oplyste Justitsministeriet bl.a., atdet er vurderingen hos Rigsadvokaten, Rigspolitiet og Politiets Efterret-ningstjeneste, at de oplysninger om teletrafik, der registreres og opbevaresi medfør af logningsbekendtgørelsen, generelt er af væsentlig betydning ogi nogle tilfælde afgørende betydning for efterforskning og retsforfølgning7
af alvorlige forbrydelser. Sådanne oplysninger har således i en lang rækketilfælde haft væsentlig eller afgørende betydning for efterforskningen ogretsforfølgningen i bl.a. sager om drab, terrorisme, bandekriminalitet, nar-kokriminalitet, hjemmerøverier og seksuelle overgreb mod børn mv. Derhenvises til Justitsministeriets svar på spørgsmål nr. 6, 24 og 43 fra Folke-tingets Retsudvalg vedrørende det nævnte lovforslag.Den i pkt. 3.3.2 nævnte redegørelse til Folketingets Retsudvalg indeholderuddybende oplysninger om erfaringerne med anvendelsen af de registrere-de oplysninger om teletrafik. Oplysningerne underbygger den væsentligebetydning af de oplysninger, der registreres om både telekommunikationog internetkommunikation, selv om der har været og fortsat er tekniske ud-fordringer med hensyn til logning og brug af oplysninger om internet-kommunikation.

4. Evaluering og revision af logningsdirektivet

Som nævnt ovenfor under pkt. 3.2 har Kommissionen i april 2011 offent-liggjort en evalueringsrapport om logningsdirektivet. Evalueringen viseroverordnet set, at logning er et nyttigt værktøj for retshåndhævelsen i EU.Det fremgår dog samtidig af evalueringen, at logningsdirektivets bidrag tilen harmonisering af logning har været begrænset med hensyn til f.eks.formålsbegrænsning og lagringsperioder samt godtgørelse af operatørernesudgifter, som ligger uden for direktivets anvendelsesområde.Kommissionen har i tilknytning til evalueringen oplyst, at den vil foreslåen revision af de nuværende logningsregler. Kommissionen vil finde fremtil en række løsningsmuligheder i samråd med de retshåndhævende myn-digheder, dommerstanden, erhvervssektoren, forbrugergrupper, datatil-synsmyndigheder og organisationer mv. Kommissionen vil undersøge of-fentlighedens opfattelse af logning, og logningens indflydelse på adfærden.Resultaterne heraf vil indgå i en konsekvensanalyse af den valgte løs-ningsmodel, som vil danne grundlag for Kommissionens forslag.Ifølge de senest foreliggende oplysninger forventes det, at Kommissionenvil fremsætte det tidligere bebudede forslag til revision af logningsdirekti-vet i løbet af 2013, evt. 2014. Kommissionens forslag til revision af log-ningsdirektivet vil herefter skulle forhandles i EU-regi.Forsinkelsen af revisionen i forhold til den oprindelige tidshorisont, jf. pkt.2.4 ovenfor, skyldes efter det oplyste blandt andet, at der i forbindelse medforhandlingerne om Kommissionens forslag til en generel forordning omdatabeskyttelse KOM (2012) 0011) er identificeret nogle problemstillin-8
ger, som efter Kommissionens opfattelse må afklares, inden logningsdirek-tivet kan revideres.

5. Justitsministeriets overvejelser

5.1.Efter Justitsministeriets opfattelse er registreringen og opbevarelsen afoplysninger om teletrafik i medfør af logningsbekendtgørelsen et centraltredskab i forbindelse med efterforskning og retsforfølgning af alvorligkriminalitet.Som anført under pkt. 3.4 har sådanne oplysninger i en lang række tilfældehaft væsentlig eller afgørende betydning for efterforskningen og retsfor-følgningen i bl.a. sager om drab, terrorisme, bandekriminalitet, narkokri-minalitet, hjemmerøverier og seksuelle overgreb mod børn mv.Regeringen lægger i forlængelse heraf vægt på, at en revision af lognings-reglerne ikkesvækker mulighederne for at efterforske og retsforfølge
terrorisme og andre former for alvorlig kriminalitet5.2.Logningsbekendtgørelsen, der er udstedt i medfør af retsplejelovens§ 786, stk. 4, bygger som anført under pkt. 3.3 i vidt omfang på lognings-direktivet. Danmarks EU-retlige forpligtelser sætter således grænser for,hvilke ændringer der kan foretages af retsplejelovens § 786, stk. 4, og log-ningsbekendtgørelsen. Endvidere vil fremtidige ændringer af logningsdi-rektivet med stor sandsynlighed nødvendiggøre tilpasning af de danskelogningsregler.En revision af de danske logningsregler er et meget omfattende arbejde,som indebærer inddragelse af relevante myndigheder og organisationermv., herunder tele- og internetbranchen. Hvis arbejdet gennemføres indenrevisionen af logningsdirektivet, er der en nærliggende risiko for, at væ-sentlige forudsætninger for arbejdet brister, idet et revideret logningsdirek-tiv må forventes at ændre de EU-retlige krav til de danske regler.Hertil kommer, at hvis der gennemføres en ændring af de gældende danskelogningsregler, inden det reviderede logningsdirektiv foreligger, vil detteformentlig indebære, at reglerne skal ændres flere gange inden for kort tid,hvilket kan være til gene for bl.a. de virksomheder, andelsforeninger, ejer-foreninger mv., der skal efterleve reglerne.Justitsministeriet foreslår på den anførte baggrund, at revisionen af retsple-jelovens § 786, stk. 4, udsættes til folketingsåret 2014-15, så revisionen af
9
de danske logningsregler afventer den kommende revision af logningsdi-rektivet.Der foreslås således ikke på nuværende tidspunkt ændringer af retsplejelo-vens § 786, stk. 4.5.3.Som tilkendegivet i forarbejderne til lov nr. 650 af 15. juni 2010, hvorrevisionen blev udskudt til folketingsåret 2011-12, vil der i forbindelsemed en revision af de danske logningsregler så vidt muligt blive taget stil-ling til, om der er behov for at ændre opbevaringsperioden for loggede da-ta, og om der er behov for at registrere og opbevare flere typer af data.Desuden vil de synspunkter mv., som interessenterne på området frem-kommer med, blive inddraget i overvejelserne, ligesom Justitsministerietvil inddrage relevante myndigheder og organisationer mv., herunder tele-og internetbranchen, i forbindelse med en kommende revision af de danskelogningsregler.

6. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser fordet offentlige.

7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser forerhvervslivet mv.

8. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

9. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

10. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

11. Hørte myndigheder og organisationer mv.

Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndighe-der og organisationer mv.:10
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtig-foreningen, HK-Landsklubben Danmarks Domstole, Rigsadvokaten� For-eningen af Offentlige Anklagere, Rigspolitiet, Politiforbundet, HK-Landsklubben for Politiet, Datatilsynet, Advokatrådet, Danske Advokater,Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Institut for Menneskerettigheder,Retssikkerhedsfonden, Amnesty International, Retspolitisk Forening, DI,Dansk Erhverv, HORESTA, Brancheforeningen Telekommunikationsin-dustrien, Brancheorganisationen Forbruger Elektronik, Dansk IT, ISPADK (Foreningen af Internetleverandører), Foreningen af Danske InternetMedier, IT-Branchen, ITEK/Dansk Industri, PROSA, SAM-DATA (HK),IFPI Danmark, Business Software Alliance Danmark, IT-Politisk For-ening, Multimedieforeningen, Kommunedata KMD, CSC Danmark A/S,TDC A/S, Telenor A/S, Telia A/S, Hi3G Denmark ApS, Lejernes LO ogAndelsboligforeningernes Fællesrepræsentation.

12. Sammenfattende skema

Positive konsekven-ser/MindreudgifterIngenNegative konse-kvenser/MerudgifterIngen
Økonomiske konse-kvenser for stat,kommuner og regi-onerAdministrative kon-sekvenser for stat,kommuner og regi-onerØkonomiske konse-kvenser for er-hvervslivetAdministrative kon-sekvenser for er-hvervslivetMiljømæssige kon-sekvenserAdministrative kon-sekvenser for bor-gerne
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
IngenIngen
IngenIngen
11
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retligeaspekter
12
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Bestemmelsen fastsætter, at justitsministeren i folketingsåret 2014-15 skalfremsætte forslag om revision af bestemmelsen i retsplejelovens § 786,stk. 4, om teleudbyderes registrering og opbevaring af oplysninger om te-letrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovti-dende.
13

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende retGældende formuleringLovforslaget

§1

I lov nr. 378 af 6. juni 2002 omændring af straffeloven, retspleje-loven, lov om konkurrence- ogforbrugerforhold på telemarkedet,våbenloven, udleveringsloven samtlov om udlevering af lovovertræ-dere til Finland, Island, Norge ogSverige (Gennemførelse af FN-konventionen til bekæmpelse af fi-nansiering af terrorisme, gennem-førelse af FN’s Sikkerhedsråds re-solution nr. 1373 (2001) samt øv-rige initiativer til bekæmpelse afterrorisme m.v.), som ændret ved§ 7 i lov nr. 542 af 8. juni 2006 oglov nr. 650 af 15. juni 2010, fore-tages følgende ændring:

§ 8.

Justitsministeren fremsætteri folketingsåret 2012-13 forslagom revision af retsplejelovens§ 786, stk. 4, som affattet ved den-ne lovs § 2, nr. 3.

1.

I§ 8ændres ”2012-13” til:”2014-15”.

§2

Loven træder i kraft dagen efterbekendtgørelsen i Lovtidende.
14