Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
L 148
Offentligt
1224827_0001.png
1224827_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 13. marts 2013Sagsnr.: 19344Dok.nr.: 502399
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 21. februar 2013stillet følgende spørgsmål nr. 13 vedrørende L 148 – Forslag til lov om ændring af lovom jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække (Regulering afkvælstofkvoten og indberetning af plantedække m.v.), som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lene Espersen (KF), Erling Bonnesen (V), RenéChristensen (DF) og Mette Bock (LA).

Spørgsmål 13:

”Med lovforslaget lægges der op til, at den enkelte landmand skal indberette sit arealmed efterafgrøder for det pågældende gødskningsår inden 31. august. Efter denne datovil det ikke være muligt at korrigere sin indberetning, hvis f.eks. efterafgrøderne ikkelykkes så godt som forventet eller omvendt, at de lykkes langt bedre. Somargumentation fremhæves i høringsnotatet, at det vil være en udfordring i forhold til denfysiske kontrol af efterafgrødearealerne i efteråret. Det betyder, at reglerne i højere grader indrettet efter, at det skal være nemt at udføre kontrol, end at de skal kunne forenesmed en rationel landbrugsdrift. Når ministeren begrunder fraværet af muligheden for atkorrigere indberetningen af efterafgrøder efter d. 31. august med, at det vilbesværliggøre den fysiske kontrol af eftergrødearealet i efteråret, mener ministeren sågenerelt, at det skal være muligheden for kontrol, der skal sætte rammerne forlovgivningen?”

Svar:

En effektiv kvælstofregulering forudsætter en effektiv kontrol. Det er derfor vigtigt, atder i forbindelse med reglernes udarbejdelse inddrages en vis hensyntagen til, at reglernekan administreres og kontrolleres så effektivt som overhovedet muligt. For at opnå denmest effektive administration og kontrol af efterafgrødeordningen, er det nødvendigt forNaturErhvervstyrelsen at have et entydigt billede af, hvor mange efterafgrøder den
enkelte virksomhed faktisk har. Derfor er det afgørende for styrelsen, at der vælges etfast og entydigt indberetningstidspunkt.NaturErhvervstyrelsen peger endvidere på, at de oplysninger, som jordbrugerenindberetter om sit efterafgrødeareal danner grundlag for den facilitet i Tast selv-service,der beregner jordbrugerens eventuelle over- eller underskud af efterafgrøder. Eteventuelt overskud af efterafgrøder kan bl.a. andet anvendes til at forhøje jordbrugerskvælstofkvote. Selvom det konkrete skæringstidspunkt udelukker en korrektion af deindberettede oplysninger, så giver det således også jordbrugeren en mulighed for tidligt iplanperioden at udregne, om han kan forhøje sin kvælstofkvote.
Mette Gjerskov/Lars Ole Hansen
2