Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 151 Bilag 7
Offentligt
1250544_0001.png
1250544_0002.png
1250544_0003.png
1250544_0004.png
1250544_0005.png
1250544_0006.png
Til lovforslag nr.L 151
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 16. maj 2013
Betænkningover
Forslag til lov om finansielle rådgivere[af erhvervs- og vækstministeren (Annette Vilhelmsen)]1. ÆndringsforslagErhvervs- og vækstministeren har stillet 4 ændringsfor-slag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 27. februar 2013 og var til1. behandling den 14. marts 2013. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- ogEksportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den14. november 2012 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm.del – bilag 42. Den 27. februar 2013 sendte erhvervs- ogvækstministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 6 spørgsmål til erhvervs- og vækstmi-nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3 af udvalgets spørgsmål og erhvervs- og vækstministe-rens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændrings-forslag.Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer afudvalget udtaler, at V og KF overordnet set kan støtte lov-forslaget. V og KF lægger imidlertid vægt på, at lovændrin-gerne ikke påfører virksomhederne et stort og unødigt admi-nistrativt bøvl.Det er helt afgørende, at der i de krav, der stilles til virk-somheden, lægges stor vægt på, at forbrugerbeskyttelsen ogbranchens mulighed for at udvikle sig kommer til at gå håndi hånd. Det er afgørende for Venstre og Det KonservativeFolkeparti, at kravet om specificering af forretningsgange tilde enkelte virksomheder kommer til at afhænge af virksom-hedernes størrelse, jf. ministerens svar på spørgsmål 1 og 5.Endvidere vil Venstre og Det Konservative Folkepartikvittere for ministerens tilkendegivelse om, at kompetence-kravene til de enkelte rådgivere vil afhænge af kompleksite-ten af de produkter, de skal rådgive om, at udformningen afkravene vil tage udgangspunkt i det eksisterende regelsæt,og at disse indføres med en overgangsordning på minimum5 år, jf. ministerens svar på spørgsmål 6.Lovændringen rummer også et forsikringskrav til de småvirksomheder. Det kan umiddelbart lyde positivt, at virk-somhederne, der yder finansiel rådgivning, forsikrer sig. Deter imidlertid væsentligt, at kravet om forsikring ikke gøromkostningerne ved at drive virksomhed inden for finansielrådgivning, en branche med ofte små aktører, til en barriere,fordi markedet for denne type forsikringer er for småt ogdermed indebærer meget høje priser – en omkostning, derenten væltes over på kunden eller i værste fald tvinger virk-somheden til at lukke.Venstre og Det Konservative Folkeparti er grundlæggen-de af den opfattelse, at nærværende lovændring skal styrkeforbrugerbeskyttelsen, men på en måde, hvor der tages hen-syn til mulighederne for at drive virksomhed i branchen ogtil udvikling af virksomhederne og branchen som helhed.Venstre og Det Konservative Folkeparti finder det afgø-rende, at ministeren følger op på de svar, ministeren har af-givet, for at sikre, at implementeringen såvel som anvendel-sen af de nye regler stemmer overens med ministerens løf-ter.Etmindretali udvalget (LA) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet stemmer for destillede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
AX015066
2
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 11)Stk. 3, nr. 4,affattes således:»4) Den rådgivning, som finansielle virksomheder omfattetaf § 5, stk. 1, nr. 1, i lov om finansiel virksomhed yderom finansielle produkter.«[Præcisering]Til § 92)Nr. 3affattes således:»3) Virksomheden må ikke på egne eller andres vegne ud-byde finansielle produkter til en forbruger.«[Præcisering]Til § 283)I indledningen ændres », lov nr. 1287 af 19. december2012 og senest ved § 5 i lov nr. 1383 af 23. december 2012«til: »og § 1 i lov nr. 1287 af 19. december 2012 og senestved § 3 i lov nr. 378 af 17. april 2013, og som ændres ved §197 i det af Folketinget den 16. maj 2013 vedtagne forslagtil lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.«[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]4)Inr. 2ændres i den indledende tekst »nr. 32« til: »nr.33«, og det foreslåede nye nummer betegnes nr. 33.[Konsekvens af det af Folketinget den 16. maj 2013 vedtag-ne forslag til lov om forvaltere af alternative investerings-fonde m.v. (L 175)]BemærkningerTil nr. 1Med forslaget til præcisering af lovforslagets § 1, stk. 3,nr. 4, er der alene tale om en præcisering, hvorved det af be-stemmelsens ordlyd klart fremgår, at den rådgivning, som enfinansiel virksomhed omfattet af § 5, stk. 1, nr. 1, i lov omfinansiel virksomhed yder om finansielle produkter, ikke er
omfattet af lovforslaget. De finansielle virksomheder er ikkeomfattet af lovforslaget, da disse virksomheder allerede erunderlagt omfattende regulering i den finansielle lovgiv-ning.Til nr. 2Det følger af lovforslagets § 1, stk. 3, nr. 4, at hvis en fi-nansiel virksomhed udbyder finansielle produkter, som denfinansielle virksomhed samtidig yder rådgivning om, vil lo-ven ikke finde anvendelse på denne del af virksomheden.Disse finansielle virksomheder vil som udgangspunkt væreunderlagt anden regulering, herunder regler om god skikm.v. Dette fremgår også af bemærkningerne til lovforslagets§ 1, stk. 3, nr. 4.En virksomhed, som ikke er en finansiel virksomhed, vildog kunne yde rådgivning om eksempelvis udlån, som den-ne selv udbyder eller formidler på andres vegne.Af det fremsatte forslag til § 9 fremgår, i hvilke tilfældeen finansiel rådgiver kan anvende betegnelsen uafhængig el-ler tilsvarende betegnelser, der giver indtryk af, at virksom-heden yder uafhængig rådgivning. Det fremgår af forslaget,at en finansiel rådgiver ikke må anvende betegnelsen uaf-hængig eller tilsvarende betegnelser, hvis denne rådgiver omprodukter, som den finansielle rådgiver selv udbyder ellerformidler.Med forslaget til ændringen af forslaget til § 9, nr. 3,præciseres det, at en virksomhed, der har tilladelse som fi-nansiel rådgiver, og som ikke er en finansiel virksomhed, ik-ke må anvende betegnelsen uafhængig eller tilsvarende be-tegnelser, der giver indtryk af, at virksomheden yder uaf-hængig rådgivning, hvis virksomheden tilbyder eller formid-ler finansielle produkter.Til nr. 3Den foreslåede ændring af indledningen er en konse-kvens af, at der med ændringsforslag nr. 4 foretages en om-nummerering af den foreslåede bestemmelse i § 361, stk. 1,i lov om finansiel virksomhed, som følge af at der i forslagtil lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. (L175), som blev vedtaget den 16. maj 2013, også ændres i §361, stk. 1.Til nr. 4Den foreslåede ændring af forslaget til § 361, stk. 1, nr.32, er en konsekvens af, at der i forslag til lov om forvaltereaf alternative investeringsfonde m.v. (L 175), som er vedta-get den 16. maj 2013, også blev ændret i § 361, stk. 1. Denforeslåede bestemmelse skal derfor rettelig betegnes § 361,stk. 1, nr. 33.
Benny Engelbrecht (S) Julie Skovsby (S) Jan Johansen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Trine Bramsen (S) Simon Kollerup (S) Andreas Steenberg (RV) Nadeem Farooq (RV) Lone Loklindt (RV) Uffe Elbæk (RV)Mette Boye (SF) Steen Gade (SF) Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL) Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Preben Bang Henriksen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads Rørvig (V)
3
Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF) Mette Bock (LA) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 151Bilagsnr.123456TitelHøringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag fra erhvervs- og vækstministerenÆndringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 151Spm.nr.1TitelSpm., om ministeren vil sikre, at omfanget og specifikationsgraden afde forretningsgange, der skal defineres af Finanstilsynet, står i et rime-ligt forhold til de mange små og mellemstore virksomheder, der eksi-sterer i branchen for finansielle rådgivere, til erhvervs- og vækstmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad ministeren specifikt forstår ved de i lovforslaget om-talte kompetencekrav, og inden for hvilken ramme ministeren ønsker,at Finanstilsynet skal definere disse, til erhvervs- og vækstministeren,og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for kravene til, at finansielle rådgivere skalforsikre sig, herunder udgiften til forsikring sammenholdt med virk-somhedernes størrelse, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om ministerens holdning til, hvilken grad af regulering og kravfra Finanstilsynets side der vil sikre en hensigtsmæssig balance mel-lem forbrugerbeskyttelse og rimelige muligheder for at drive finansielrådgivningsvirksomhed, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, ud fra hvilke konkrete kriterier ministeren vil sikre, at kra-vene til forretningsgange er proportionale med virksomhedens størrel-se, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil redegøre for, i hvor lang tid den omtalte over-gangsordning vil løbe, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpå
2
3
4
5
6
5
Bilag 23 af udvalgets spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren og dennes svar herpåSpørgsmålene og svarene er optrykt efter ønske fra V og KF.Spørgsmål 1:Vil ministeren sikre, at omfanget og specifikationsgraden af de forretningsgange, der skal defineres afFinanstilsynet, står i et rimeligt forhold til de mange små og mellemstore virksomheder, der eksisterer ibranchen for finansielle rådgivere?Svar:Det fremgår af lovforslagets § 3, stk. 2, nr. 2, at en virksomhed, der yder rådgivning om finansielle pro-dukter, skal have forretningsgange på alle væsentlige aktivitetsområder, herunder en forretningsgang forhåndtering af interessekonflikter.Jeg er enig i, at omfanget og specifikationsgraden af forretningsgange skal stå i rimeligt forhold til stør-relsen af den enkelte virksomhed. Derfor har jeg også præciseret i lovforslagets bemærkninger, at der vedvurderingen af, om kravet til forretningsgange er opfyldt, vil blive taget hensyn til den enkelte virksom-heds størrelse.Det er min klare forventning, at Finanstilsynet vil efterleve intentionen i lovbemærkningerne om forret-ningsgangenes omfang i forbindelse med Finanstilsynets administration af loven.Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslaget, at virksomhederne vil skulle have forret-ningsgange for gennemførelse af rådgivningsforløb, herunder dokumentation for hvilke råd virksomhedenhar givet til sine kunder.Af bemærkningerne fremgår derudover, at forretningsgangene skal bidrage til at sikre, at virksomhedendrives forsvarligt og i overensstemmelse med de regler, der gælder for finansielle rådgivere. Derfor børdet fremgå af forretningsgangene, hvordan virksomheden overholder reglerne i henhold til denne lov.Jeg kan afslutningsvist oplyse, at det er sædvanligt på det finansielle område, at der stilles krav om, aten virksomhed har forsvarlige forretningsgange. Det fremgår eksempelvis af § 343 c, stk. 1, nr. 3, i lovom finansiel virksomhed, at en virksomhed, der yder investeringsrådgivning, skal have forretningsgange.Spørgsmål 5:I forlængelse af ministerens svar på L 151 – spørgsmål 1 bedes ministeren oplyse, ud fra hvilke konkre-te kriterier ministeren vil sikre, at kravene til forretningsgange er proportionale med virksomhedens stør-relse?Svar:Som oplyst i mit svar på spørgsmål 1, fremgår det direkte af lovforslagets bemærkninger, at der vedvurderingen af, om kravet til forretningsgange er opfyldt, vil blive taget hensyn til den enkelte virksom-heds størrelse.Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at virksomhederne vil skulle have forretningsgange forgennemførelse af rådgivningsforløb, herunder dokumentation for hvilke råd virksomheden har givet til si-ne kunder, samt at forretningsgangene skal bidrage til at sikre, at virksomheden drives forsvarligt og ioverensstemmelse med de regler, der gælder for finansielle rådgivere. Derfor bør det fremgå af forret-ningsgangene, hvordan virksomheden overholder reglerne i henhold til denne lov.Særligt for mindre virksomheder vil disse forretningsgange i al væsentlighed skulle bestå af dokumenta-tion for givne råd og eventuelle interessekonflikter.
6
Det er min opfattelse, at denne fremgangsmåde er tilstrækkelig til at sikre, at kravene til forretningsgan-ge er proportionale med virksomhedens størrelse.Jeg kan afslutningsvis nævne, at som det også er fremhævet i besvarelsen af spørgsmål 4, så svarer reg-lerne i dette lovforslag på mange måder, til de regler der gælder for investeringsrådgivere i medfør af lovom finansiel virksomhed, kapitel 20 a. Herunder også for så vidt angår det sædvanlige krav om forsvarli-ge forretningsgange på det finansielle område. Denne regulering af investeringsrådgiverne fungerer til-fredsstillende i praksis, og jeg mener derfor, at det er velbegrundet at bruge samme reguleringsmodel forfinansielle rådgivere, der som nævnt må forventes at udgøres af virksomheder af samme størrelse sominvesteringsrådgivere.Spørgsmål 6:I forlængelse af ministerens svar på L 151 – spørgsmål 2 bedes ministeren redegøre for, i hvor lang tidden omtalte overgangsordning vil løbe?Svar:Som oplyst i mit svar på spørgsmål 2 vil der ved fastsættelsen af kompetencekravene blive tale om enrimelig overgangsordning for finansielle rådgivere, herunder ansatte der er ansat ved lovens ikrafttræden.Det skal sikre, at de får tilstrækkelig tid til at indrette sig på kompetencekravene.Længden af denne overgangsordning vil blive fastsat, når kompetencekravene er udarbejdet, men vilunder alle omstændigheder være mindst 5 år. Det er for at sikre, at de ansatte i virksomhederne får til-strækkeligt lang tid til at tilpasse sig de kommende kompetencekrav, herunder fx tage supplerende uddan-nelse eller kurser.