Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 169 Bilag 1
Offentligt
1220799_0001.png
1220799_0002.png
1220799_0003.png
1220799_0004.png
1220799_0005.png
1220799_0006.png
1220799_0007.png
Afdeling for Ungdoms- ogVoksenuddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44

Høringsnotat vedrørende ændring af lov om arbejdsmarkedsud-

dannelser m.v

Høring af udkast til forslag til ændring af lov om arbejdsmarkedsuddan-nelser m.v. (Regulering af de godkendte udbyderes virksomhed, sanktio-ner, forsøgsvirksomhed m.v.).

I. Indledning

Lovforslaget blev den 7. januar 2013 sendt i høring hos 59 myndighederog organisationer m.v. og offentliggjort på Høringsportalen.Af de 59 hørte har 26 afgivet høringssvar. I de 19 høringssvar er der be-mærkninger til lovforslaget. Derudover er der afgivet høringssvar medbemærkninger fra to yderligere organisationer. En liste med angivelse af,hvem der har afgivet bemærkninger, er vedlagt.Ministeriet for Børn og Undervisning vurderer, at de indkomne hørings-svar ikke giver anledning til at ændre i lovforslaget.

II Væsentlige bemærkninger til lovforslaget

1. Generelle bemærkninger

Der er generelt enighed om, at misbrug af AMU skal mindskes, og atlovforslaget bidrager til dette.LO bemærker, at lovforslaget bidrager til, at misbrug af offentlige midlerforhåbentlig i større udstrækning kan hindres. LO, DA og VEU-rådetmener, at det er centralt, at der bliver slået direkte ned der, hvor misbru-get finder sted.DA og DI påpeger ligeledes, at de lægger vægt på, at der skal være pro-portionalitet mellem omfanget af misbrug og indskrænkningerne via reg-ler, og at det er afgørende, at der ikke iværksættes foranstaltninger, der
31. januar 2013Sags nr.:045.10N.391
2generelt vil forringe virksomheder og medarbejderes mulighed for atanvende systemet. Ligesom der lægges vægt på, at virksomhedernes ogmedarbejdernes behov for voksen- og efteruddannelse bliver opfyldt viaforsyningssikkerhed og øget fleksibilitet i AMU-systemet.VEU-rådet bemærker ligeledes, at AMU-systemet er skabt til at sikremobilitet, omstilling og fleksibilitet på det danske arbejdsmarked, samt tilat fremme livslang læring for ufaglærte og faglærte og at sikre deres til-knytning til arbejdsmarkedet. Det er afgørende for VEU-rådet, at AMU-systemets fleksibilitet bevares til gavn for brugerne.KL bemærker, at der er behov for at iværksætte tiltag i lyset af eksem-plerne på misbrug af AMU-systemet, men understreger samtidig, at tilta-gene ikke bør iværksættes på bekostning af fleksibiliteten og den praksis-nære afholdelse, hvis AMU-systemet fremover skal være attraktivt forkommunernes kompetenceudvikling.Dansk Erhverv påpeger, at de savner tiltag, der kan genskabe aktiviteteni AMU, og ikke kun lovændringer der skærper udbudspligt og sanktioner,idet der er brug for, at både udbydere af AMU og brugerne af systemetfår genskabt tilliden til AMU-systemet og oplever det som attraktivt.

2. Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

2.1. Hjemmel til at fastsætte vilkår for udbyderne.

LO bemærker, at de er tilfredse med, at man med lovforslaget har tilhensigt at lovformeliggøre regulering af de godkendtes udbyderes virk-somhed.DE-B og DE-L støtter initiativer, som medvirker til at skabe større gen-nemsigtighed og klarhed over reglerne på AMU-området.DE-L bemærker, at lovforslagets bemærkninger ikke giver mulighed forat vurdere rækkevidden af de påtænkte vilkår, som skal fastsættes vedbekendtgørelse. DE-L foreslår derfor, at der tilstræbes færre regler, og atde løbende tilpasninger og fortolkninger revurderes i forhold til virk-somhedsforlagt undervisning og fjernundervisning, idet disse afholdel-sesformer skal tilgodese arbejdsmarkedsuddannelsernes landsdækkendekompetencer, men også skal tilgodese de specifikke kompetencer, derstyrker virksomhedernes vækst og udviklingspotentiale.B-SOSU og SOSU-lederforeningen påpeger, at det ikke fremgår tydeligt,hvad disse hjemler skal anvendes til, hvilket udgør en væsentlig usikker-hed og uklarhed for udbyderne af AMU.
3DFS, DOF og NETOP nævner, at de ser frem til at blive hørt i forbin-delse med udstedelsen af bekendtgørelsen om vilkår for udbydere.Ministeriet bemærkningerHjemlen til at fastsætte nærmere regler om generelle vilkår for udbuds-godkendelser vil umiddelbart blive anvendt til ved bekendtgørelsesformat fastsætte regler, som i udgangspunkt svarer til de eksisterende vilkår. Iden forbindelse er det dog blandt andet også hensigten at tilstræbe for-enkling af vilkårene, hvor dette er muligt og relevant. Ministeriet forven-ter at sende et udkast til bekendtgørelsen i ekstern høring i løbet af for-året 2013.

2.2. Tilbagekaldelse af og vilkår for udbudsgodkendelser

LO er tilfredse med, at der skabes lovhjemmel for sanktionering af ud-bydere af AMU, hvor disse ikke overholder de i loven fastsatte krav.DA efterspørger klarhed om, hvilke vilkår for benyttelse af den konkreteudbudsgodkendelse, der kan fastsættes, idet man ikke kun skal tage hen-syn til tilsynet, men også bør tage hensyn til brugernes behov for opkva-lificering.DE-L, Dansk Erhverv, B-SOSU og SOSU-Lederforeningen er skeptiskeoverfor lovforslagets ændring af § 17 om tilbagekaldelse af udbudsgod-kendelser, idet det blandt andet påpeges, at ændringen skaber væsentligusikkerhed, fordi institutionerne under nærmere angivne betingelser kankomme ud for en reaktion vedrørende godkendelsen, selvom der ikkedirekte er konstateret et regelbrud.DE-L og KL foreslår endvidere, at VEU-rådet forelægges misligholdelseog overtrædelser af reglerne.Ministeriets bemærkningerBestemmelsen tydeliggør alene den nuværende praksis for tilbagekaldelseaf udbudsgodkendelser og fastsættelse af konkrete vilkår i forbindelsemed tilsyn. En sådan afgørelse træffes under iagttagelse af de almindeligeregler om proportionalitet, således at det sikres, at indgrebet ikke er merevidtgående, end hvad formålet med indgrebet tilsiger. Der vil således i dekonkrete situationer kunne lægges afgørende vægt på hensynet til at be-skytte både uddannelsessystemets brugere og statskassen mod misbrug.Med lovforslaget gennemføres en klar sondring, som fører til, at VEU-rådet alene vil skulle høres i sager, hvor arbejdsmarkedspolitiske og ud-dannelsespolitiske overvejelser er bærende. Tilbagekaldelse af udbuds-godkendelser og fastsættelse af vilkår herfor er baseret på et juridiskgrundlag og sagsbehandling. Allerede i dag afgøres tilfælde af mislighol-delse af udbudsgodkendelser uden forelæggelse for VEU-rådet. Det er
4således forudsat, at det ikke er hensigtsmæssigt, at VEU-rådets medlem-mer indgår i juridisk vurdering og afgørelser.

2.3. Krav til undervisningens afholdelse

DA, DI og KL er modstandere af, at der kan stilles krav til undervisnin-gens afholdelse, såfremt der her tænkes på at indskrænke anvendelsen afde eksisterende fleksible afholdelsesformer, som kan hindre en gennem-førelse inden for rammer, som spiller sammen med brugernes virkelig-hed.Ministeriets bemærkningerDet er ikke hensigten med lovforslaget at sætte en stopper for anvendel-sen af de eksisterende fleksible afholdelsesformer.

2.4. Tosprogede

LO ser ingen problemer i, at terminologien ændres fra ”flygtninge ogindvandrere” til ”tosprogede”.Uddannelsesforbundet finder det fornuftigt at ændre terminologien, menpåpeger, at dette ikke bør medføre udelukkelse af målgrupper, der efterde hidtidige regler kunne have tilstrækkeligt udbytte af at deltage i AMU.Ministeriets bemærkningerDet er med lovforslaget alene hensigten at ændre terminologien, og deter således ikke hensigten at ændre i den nuværende praksis for afgræns-ning af målgruppen.

2.5. AMU på områder, hvor der i forvejen findes private uddannel-

ser

DI og Dansk Erhverv støtter, at der skabes større klarhed om, at der kanudvikles AMU i visse tilfælde, hvor der også eksisterer et privat udbud.DI understreger, at det dog ikke bør fortrænge et relevant privat udbud.Ministeriets bemærkningerDet er med lovforslaget alene hensigten at tydeliggøre forholdet mellemde gældende regler i henholdsvis AMU- loven og ÅU-loven. Hvor detafgørende er AMU-lovens regel, hvorefter der kun kan udvikles nye ud-dannelser på områder, hvor private initiativtagere allerede udbyder ud-dannelsesaktiviteter, hvis væsentlige arbejdsmarkedspolitiske og uddan-nelsesmæssige hensyn taler herfor.

2.6. Uddannelsesbeviser

Foreningen af forstandere og direktører ved AMU-centrene foreslår, atdet også bliver muligt at udstede uddannelsesbeviser ved gennemførelseaf AMU som indtægtsdækket virksomhed (IDV).
5Ministeriet bemærkningerDer føres ikke tilsyn med indholdet i undervisning gennemført som ind-tægtsdækket virksomhed, som typisk i sin form er enten afholdelse afarbejdsmarkedsuddannelser for andre målgrupper eller aktiviteter, somikke kan rummes indenfor de centralt godkendte handlingsorienteredemålbeskrivelser for AMU. Sammenblanding af AMU aktiviteter (medtilskud) og IDV (uden tilskud) har været et tema i flere tilsynssager, ogrisiko for yderligere sager med dette tema forøges, såfremt der kan ud-stedes AMU beviser for indtægtsdækket virksomhed. Det er generelt ikkehensigtsmæssigt at kunne udstede AMU uddannelsesbevis, når der ikkeføres tilsyn med aktiviteten.

2.7. Forsøg med AMU

LO, DA, VEU-rådet, DI, DE-L, KL, B-SOSU og SOSU-Lederforeningen, Handelsskolens Lærerforening, Daghøjskoleforenin-gen, Dansk Erhverv og Udannelsesforbundet støtter op om hjemmel tilat lave forsøg med AMU.DI mener, at der i særlig grad er behov for forsøg med nye afholdelses-former, hvor deltagerne ikke nødvendigvis er fysisk samlet, men hvorman alligevel kan tale om tilstedeværelsesundervisning.Handelsskolens Lærerforening og Uddannelsesforbundet bemærker, atforsøgsvirksomhed ikke bør omfatte kravene til voksenpædagogiske un-dervisningsmiljøer og lærerkvalifikationer, da dette er en stærk medvir-kende faktor for kvalitet i undervisningsforløbene.Dansk Erhverv foreslår, at der særligt afholdes forsøg, der understøtterbrobygning fra AMU til videregående efteruddannelsesniveau.Ministeriets bemærkningerMinisteriet vil tage konkret stilling til forslag om forsøgsvirksomhed i desituationer, hvor behovet måtte opstå.

2.8. Ophævelse af geografiske dækningsområder

DA og Danske Erhverv foreslår, at de geografiske dækningsområder forgodkendelser til at udbyde arbejdsmarkedsuddannelser ophæves.Ministeriets bemærkningerDe eksisterende regler giver allerede i dag mulighed for at ophæve degeografiske dækningsområder, hvilket lovforslaget ikke ændrer på. VEU-rådet drøfter pt. aktivitetsudviklingen indenfor AMU, og det forventes iden forbindelse, at VEU-rådet vil udtale sig om, hvorvidt de geografiskedækningsområder fremadrettet skal bevares eller ophæves.

2.9. Skelnen mellem typer af udbydere

6DFS, DOF, NETOP, Daghøjskole Foreningen og AOF Danmark me-ner, at der bør skelnes mellem folkeoplysende foreninger og private ak-tører i lovforslaget, idet de folkeoplysende foreninger spiller en særligrolle ift. at få udbudt AMU, og den manglende skelnen indebærer enrisiko for, at uddannelsesmulighederne for de kortuddannede indsnæv-res. Konkret foreslås, at der fortsat skal være mulighed for, at forenin-gerne via udlicitering eller driftsoverenskomst kan afvikle kurser fra detsåkaldte fælleskatalog. AOF Danmark foreslår ligeledes, at der indgås en”køb af lærer” ordning mellem en godkendt AMU-udbyder og AOFDanmark således, at AOF Danmarks lærere fortsat kan benyttes indenfor arbejdsmarkedsuddannelser, hvor dette ellers vil blive betragtet somen udlicitering.DA tilkendegiver, at de ikke finder det relevant at skelne mellem privateeller offentlige udbydere eller underleverandører, idet det centrale er, atudbyderne lever op til det ansvar, der er forbundet med at være udbyder.Handelsskolens Lærerforening og Uddannelsesforbundet tilkendegiverligeledes, at AMU-udbyderne skal være omfattet af de samme kvalitets-krav uanset, om det er i offentligt eller privat regi.Ministeriet bemærkningerÆndring af udliciteringsreglerne i 2012 medførte, at uddannelser i fælles-kataloget ikke længere kan udliciteres, idet der i større omfang er konsta-teret misbrug med AMU på dette område. Dette medførte i praksis, atbl.a. AOF Danmark og andre folkeoplysende institutioner ikke kan ud-byde disse kurser via en udlicitering fra en godkendt AMU-udbyder.Denne beslutning blev truffet efter orientering af VEU-rådet og i dialogmed skoleforeningerne på området, som samtidig vurderede, at udbud-det af fælleskatalogets kurser selv kan varetage opgaven.De folkeoplysende foreninger kan fortsat varetage kurser uden for fæl-leskataloget via udlicitering, og lærere fra de folkeoplysende foreningervil også kunne blive ansat som timelærere hos de godkendte offentligeudbydere. Krav om ansættelse som timelærere er begrundet i, at statensløn og ansættelsesvilkår skal følges af de offentlige udbydere

2.10. Medlemskreds af VEU-rådet

DE-B, DE-L, B-SOSU og SOSU-lederforeningen foreslår, at VEU-rådetfår en bredere medlemskreds, så forskellige uddannelsesinstitutionersledelse og bestyrelser bliver repræsenteret, idet VEU-rådets arbejdeblandt andet omhandler institutionsstrukturen hos udbyderne af VEU.Ministeriet bemærkningerDe gældende regler om repræsentationen i VEU-rådet er udtryk for enafvejning af ønsket om repræsentation af interesser over for rådets funk-
7tionalitet. Det findes således hensigtsmæssigt at fastholde den nuværendeordning, hvor lederforeningerne udpeger samlet én repræsentant tilVEU-rådet, og hvor de lokale bestyrelser allerede er repræsenteret indi-rekte ved arbejdsmarkedets parter.

2.11. Krav til dokumentation

Foreningen af forstandere og direktører ved AMU-centrene foreslår, atder kan fastsættes krav til dokumentation, der tydeliggøres i vejledningentil institutionerne.Ministeriets bemærkningerKvalitets- og Tilsynsstyrelsen planlægger i samarbejde med skoleforenin-gerne udgivelse af en vejledning om dokumentation til offentliggørelsesnarest.

2.12. Udvidelse af målgruppen for AMU

Dansk Erhverv foreslår, at målgruppen for AMU udvides således, at derer lige adgang til AMU for alle personer uanset uddannelsesbaggrund.Ministeriets bemærkningerI 2011 blev der som led i Genopretningspakken indført fuld deltager-betaling på blandt andet AMU for personer med en videregående ud-dannelse. Dette skete som led i prioritering af ressourcerne til VEU-området og for at fokusere indsatsen i AMU-systemet til de kortuddan-nede. Forslaget om at udvide målgruppen forudsætter finansiering, somligger udenfor rammerne for dette lovforslag.