Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 199 Bilag 23
Offentligt
1250887_0001.png
1250887_0002.png
1250887_0003.png
1250887_0004.png
Ændringsforslagtil 2. behandling afForslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi(Ændring af støtte til visse solcelleanlæg)(L 199)
Til § 11)I det undernr. 3foreslåede§ 47, stk. 5, nr. 1og3,indsættes efter »på taget af bygninger«: »ellerintegreret i bygninger«.[Udvidelse af mulighed for forhøjet afregning af solceller integreret i bygninger]2)I den undernr. 3foreslåede§ 47, stk. 5, nr. 2,ændres »kravet« til: »kravene«.[Lovteknisk præcisering]Til § 33)Istk. 4, nr. 2,ændres »Energinet.dk’s stamdatablanket i udfyldt stand fra installatøren « til: »an-meldelse af anlægget«.[Lempelse i overgangsordningen vedrørende lov nr. 1390 af 23. december 2012]4)Efter stk. 6 indsættes som nye stykker:»Stk. 7.Der ydes pristillæg efter § 47, stk. 5, nr. 1, i lov om fremme af vedvarende energi som af-fattet ved denne lovs § 1, nr. 3, i stedet for § 47, stk. 5, nr. 5, i lov om fremme af vedvarende energisom affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg med en installereteffekt på 400 kW eller derunder, som ikke opfylder kravene i § 47, stk. 5, nr. 1 eller 2, i lov omfremme af vedvarende energi som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, og som ikke er omfattet af stk.4. Dette forudsætter, at ejeren har indgået bindende og ubetinget aftale om køb af solcelleanlæggetsenest den 19. marts 2013, dog må der gerne være taget forbehold for tilladelse efter nr. 1 og 2 ne-denfor. Herudover skal mindst en af følgende handlinger være foretaget senest den 19. marts 2013og ikke efterfølgende være trukket tilbage:1) Kommunalbestyrelsen har modtaget ansøgning efter lov om planlægning,2) Kommunalbestyrelsen har modtaget ansøgning om byggetilladelse efter byggeloven eller reglerudstedt i medfør heraf,3) Netvirksomheden har modtaget anmeldelse af anlægget med henblik på registrering i et registeroprettet efter § 85 a, stk. 2, nr. 2, i lov om elforsyning eller4) Netvirksomheden har modtaget anmodning om nettilslutning af anlægget.Stk. 8.Der ydes pristillæg efter § 47, stk. 5, nr. 3, i lov om fremme af vedvarende energi som af-fattet ved denne lovs § 1, nr. 3, i stedet for § 47, stk. 5, nr. 4, i lov om fremme af vedvarende energisom affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, for elektricitet fremstillet på fælles solcelleanlæg, hvis ejerenhar indgået bindende og ubetinget aftale om køb af solcelleanlægget senest den 19. marts 2013, og
mindst en af de i stk. 7, nr. 1-4, nævnte handlinger er foretaget senest den 19. marts 2013 og ikkeefterfølgende er trukket tilbage. Herudover må betingelserne i stk. 4 ikke være opfyldt.«Stk. 7 bliver herefter stk. 9.[Overgangsordning for solcelleanlæg nettilsluttet efter den 19. marts 2013]5)Istk. 7,som bliver stk. 9, ændres »stk. 4-6« til: »stk. 4-8«.[Konsekvensændring]
BemærkningerTil nr. 1Det foreslås, at kravet om, at solceller skal være placeret på taget af bygninger for at opnå forhøjetpristillæg, udvides, således at også solceller integreret i bygninger omfattes af bestemmelsen.Med ændringsforslaget vil bestemmelsen også finde anvendelse på solceller, der opsættes således,at solcellerne ved nybyggeri eller ved væsentlige ombygninger eller forandringer integreres i byg-ningen. Formålet er at omfatte solcelleanlæg, som er en del af bygningens design, uanset solcellerneikke er placeret oven på taget. Forslaget åbner derimod ikke mulighed for at omfatte solceller, somopsættes uden på bygningen, hvis solcellerne ikke indgår integreret i bygningen. Solceller, som ef-ter bygningens opførelse placeres uden på facader, vil som udgangspunkt ikke kunne anses for atvære integreret i bygningen. Det bemærkes, at i det omfang der måtte vise sig behov for en nærmerepræcisering af begrebet integreret i bygninger, kan ministeren fastsatte nærmere regler herom, jf.det fremsatte forslag til ændring af § 50, stk. 2.Solceller opsat på taget af bygninger vil dog fortsat både omfatte løsninger, hvor solcelleanlæggeter placeret oven på taget og integreret i taget.Begrebet bygninger omfatter ikke bygningsmæssige konstruktioner, men omfatter alene det, dertraditionelt betegnes som bygninger. Som eksempler kan nævnes enfamilieshuse, og tilbygningerhertil, som for eksempel garager, carporte m.v., rækkehuse, lejlighedsbebyggelser, kontorbygnin-ger, erhvervsbebyggelse, butikker, butikscentre, museer, kirker og sportshaller.Som eksempler på bygningsmæssige konstruktioner, der ikke er omfattet af denne bestemmelsesanvendelsesområde kan nævnes master, antenner, vindmøller, overdækninger, tribuner, transport-broer og kraner.Afgrænsningen af bygninger og bygningsmæssige konstruktioner følger således byggelovens ter-minologi herom. Dette gælder såvel for solceller opsat integreret i bygninger som for solceller opsatpå taget af bygninger. I det omfang der måtte vise sig behov for en nærmere præcisering af begre-bet, kan ministeren fastsatte nærmere regler herom, jf. det fremsatte forslag til ændring af § 50, stk.2.Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 47, stk. 5, i lovforslaget som fremsat den 20. marts2013.Til nr. 2Der er tale om en lovteknisk præcisering af forslag til § 47, stk. 5, nr. 2. Det foreslås, at ændrehenvisningen til kravet i nr. 1 til kravene i nr. 1, da nr. 1 indeholder flere krav og ikke kun et enkelt.
Til nr. 3Der foreslås en ændring til § 3, stk. 4, nr. 2. Denne bestemmelse vedrører overgangsordningen ilov nr. 1390 af 23. december 2012 om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov omelforsyning, lov om afgift af elektricitet og ligningsloven (Støtte til solcelleanlæg og øvrige småvedvarende energi-anlæg). § 3, stk. 4, nr. 2, i det fremsatte lovforslag viderefører af lovtekniskegrunde i uændret form § 6, stk. 7, nr. 2, i lov nr. 1390 af 23. december 2012.Det følger af § 3, stk. 4, nr. 2, i det fremsatte lovforslag, at en af betingelserne for at blive omfattetaf overgangsordningen er, at netvirksomheden senest den 20. december 2012 har modtaget Energi-net.dk’s stamdatablanket i udfyldt stand fra installatøren med henblik på registrering i et registeroprettet efter § 85 a, stk. 2, nr. 2, i lov om elforsyning.Energistyrelsen er blevet gjort bekendt med, at elinstallatører i nogle tilfælde ikke inden 20. de-cember 2012 har indsendt en stamdatablanket med oplysninger, der er tilstrækkelige til, at Energi-net.dk på baggrund heraf kan foretage en fyldestgørende oprettelse af solcelleanlægget i stamdata-registeret.Det vurderes, at muligheden for omgåelse i de tilfælde, hvor anmeldelsen er sket, men hvor denikke har været fyldestgørende, ikke er større end for anlæg, der fuldt ud lever op til kriterierne. Detforeslås derfor, at kravet i § 3, stk. 4, nr. 2, lempes, hvorefter det alene er et krav, at der er sket an-meldelse. En anmeldelse i overgangsordningen vil herefter både omfatte den situation, at Energi-net.dk’s stamdatablanket ikke er vedhæftet en anmeldelse, eller at den er vedhæftet, men ikke ud-fyldt korrekt, og den situation, at der alene er fremsendt en stamdatablanket, selv om den ikke erudfyldt korrekt.Med ændringsforslaget svarer kravet til anmeldelse i overgangsordningen til lov om fremme afvedvarende energi til kravet til anmeldelse i overgangsordningen til lov om afgift af elektricitet,som vedrører muligheden for afgiftsfritagelse i forbindelse med nettoafregning, jf. § 6, stk. 6, i lovnr. 1390 af 23. december 2012. Ændringen vil blive fulgt op af en tilsvarende ændring af over-gangsordningen i bekendtgørelse nr. 1068 af 16. november 2012 om nettoafregning for egenprodu-center af elektricitet som ændret ved bekendtgørelse nr. 90 af 25. januar 2013.Til nr. 4Med ændringsforslaget foreslås en overgangsordning indført for visse solcelleanlæg, som ikkeomfattes af det forhøjede pristillæg efter de foreslåede regler, fordi de ikke placeres på taget af byg-ninger eller integreret i bygninger, som ikke er opført med henblik på opsætning af solceller.Det foreslås således i et nytstk. 7,at ejere, som inden fremsættelsen af lovforslaget, dvs. senestden 19. marts 2013, har indgået en bindende og ubetinget aftale om køb af solcelleanlæg med eninstalleret effekt på 400 kW eller derunder, alligevel kan få forhøjet pristillæg, hvis visse nærmereangivne betingelser er opfyldt. En aftale vil opfylde kravet om at være bindende og ubetinget, selvom der er taget forbehold i aftalen for tilladelse efter planloven eller byggeloven eller regler udstedti medfør heraf.Overgangsordningen vil alene gælde for solcelleanlæg, som kan få pristillæg efter de foreslåederegler. Anlæg, hvortil der i henhold til overgangsordningen i stk. 4 ydes pristillæg efter § 47, stk. 3,i lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1074 af 11. november 2012, omfat-tes ikke af den foreslåede overgangsordning. Dette fremgår udtrykkeligt af, at anlægget ikke måvære omfattet af stk. 4.
De betingelser, som skal være opfyldt ud over indgåelsen af en bindende og ubetinget aftale omkøb af solcelleanlægget, tjener til at vise, at ejeren også på anden måde har fulgt op på indgåelsen afaftalen om købet af solcelleanlægget inden fremsættelsen af lovforslaget.Der kan være fulgt op på købet af anlægget ved en af fire forskellige handlinger, som ikke efter-følgende må være trukket tilbage. Er handlingen trukket tilbage, fjernes muligheden for forhøjetpristillæg efter overgangsordningen. En tilbagetrækning anses som udtryk for, at grundbetingelsenom, at aftalen om køb af anlægget er bindende, ikke er opfyldt.Opfølgningen kan for det første være en ansøgning efter planloven. Det vil typisk være en an-modning om at tilvejebringe en lokalplan, en ansøgning om dispensation fra en lokalplan, en ansøg-ning om landzonetilladelse eller VVM-tilladelse. Der kan imidlertid være tilfælde, hvor det fornød-ne plangrundlag allerede er til stede. Det er derfor også muligt at blive berettiget til forhøjet pristil-læg, hvis der er ansøgt om tilladelse efter byggeloven og regler udstedt i medfør heraf. Det bemær-kes, at ansøgningerne ikke behøver at være fyldestgørende, men der skal være tale om reelle ansøg-ninger og ikke blot eksempelvis forespørgsler til kommunen. Ansøgningerne skal være kommetfrem til kommunen senest den 19. marts 2013.Som en tredje mulighed kan netvirksomheden have modtaget anmeldelse med henblik på registre-ring i stamdataregistret senest den 19. marts 2013. Betingelsen svarer til den, som er anført i § 3,stk. 4, nr. 2, og som er foreslået ændret ved ændringsforslag nr. 3. Endelig er der en fjerde mulighedi form af, at netvirksomheden senest den 19. marts 2013 har modtaget en anmodning om nettilslut-ning. Det er ikke en betingelse, at der eksempelvis er stillet sikkerhed over for netvirksomheden,men der skal være tale om en reel anmodning om nettilslutning og ikke bare en forespørgsel.Det bemærkes i øvrigt, at overgangsordningen ikke indeholder krav om, at anlægget skal værenettilsluttet inden udgangen af 2013. Hvis anlægget imidlertid først nettilsluttes i 2014, falder pris-tillægget til 116 øre pr. kWh i 10 år, ligesom det er tilfældet for anlæg omfattet af § 47, stk. 5, nr. 1.Istk. 8foreslås en overgangsbestemmelse svarende til stk. 7 i forhold til elektricitet fremstillet påfælles solcelleanlæg. Der henvises til bemærkningerne til stk. 7. Også her er det understreget, atovergangsordningen alene vil gælde for solcelleanlæg, som kan få pristillæg efter de foreslåede reg-ler, og ikke anlæg, som opfylder betingelserne i stk. 4, dvs. anlæg hvortil der kan ydes pristillægefter § 47, stk. 3, i lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1074 af 11. no-vember 2012. Det bemærkes i øvrigt, at det er ministeren, som fastsætter regler om, hvilke solcelle-anlæg, der er omfattet af § 47, stk. 5, nr. 3 og 4.Til nr. 5Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at der indsættes nye overgangsordninger i stk.7 og 8. Energinet.dk skal også træffe afgørelse om pristillæg i forhold til disse overgangsordninger.