Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 199 Bilag 29
Offentligt
1253322_0001.png
1253322_0002.png
1253322_0003.png
1253322_0004.png
1253322_0005.png
1253322_0006.png
1253322_0007.png
1253322_0008.png
1253322_0009.png
1253322_0010.png
1253322_0011.png
1253322_0012.png
1253322_0013.png
1253322_0014.png
1253322_0015.png
1253322_0016.png
1253322_0017.png
1253322_0018.png
1253322_0019.png
1253322_0020.png
1253322_0021.png
28. maj 2013
Redegørelse for forarbejderne til L199 om store solcelleanlæg
Fra energiforliget 22. marts 2012 til solcelleaftalen22. marts 2012Regeringen og V, DF, EL og K indgår aftale om den danske energipolitik 2012-2020.Som led heri aftales gennemført en ”analyse af modeller for støtte til solenergi”, jf.aftalens oversigt over analyser.Med stigende efterspørgsel efter solcelleanlæg kombineret med lempelige regler vilstaten få et betydeligt større provenutab end hidtil forventet. På den baggrundbesluttes i regeringen, at analyse af modeller for støtte til solenergi under ordningenfor små VE-anlæg igangsættes hurtigt med henblik på at udarbejde en ny model forstøtte, og at analysen skal foreligge senest ultimo september 2012 og forelæggesregeringen med henblik på, at lovforslag sendes i høring umiddelbart efter. Resultatetaf analysen skal forelægges energiforligskredsen inden høringen.Arbejdsgruppe med KEBMIN, ENS, FM og SKM arbejder på modeller for støtte tilsolcelleanlæg.Den 8. oktober forelægges regeringen den senere vedtagne støtteordning med 110øre/kWh for overskudsproduktion, mens et bilag med følsomhedsvurderinger skitsererkonsekvenserne af støttesatser på 100, 110, 120 og 130 øre/kWh.En evt. problemstilling vedr. store anlæg nævnes ikke i materialet.30. oktober 2012Efter møder samme dag mellem ministeren og ordførerne fra V, SRSF og EL bestillerDEP bl.a. et notat om nye anlæg:”Notat om nye anlæg1. Første del: Dette notat skal beskrive en ny model for nye anlæg som Venstre serden for sig - med max 10 års tilbagebetalingstid, dvs. ØU-model men med 130øre/kWh-støtteniveau. Der kan tages udgangspunkt i tabel 2 i råudkastet til solstrategimed udgiftsprofiler for hhv afgifter og ny PSO. Desuden tekst som betrygger LCL iat/hvorfor tilbagebetalingstiden med denne model "kun" regnes til 10 år.2. Anden del - en kvalitativ beskrivelse af finansieringsmuligheder - FSA fsva.afgifterne og en vurdering af hvorvidt der kan findes penge på kabelhandlingsplanen.OBS INGEN tal og tabeller i denne beskrivelse”.
27. juni 2012
August – oktober 2012
Torsdag 1. november
Ministeren deltager i samråd i KEB-udvalget om solceller (samrådsspm J stillet afVenstres og EL’s ordførere).Samrådet finder sted før offentliggørelsen af regeringens udspil om ændret støtte tilsolcelleanlæg, og ministerens tale forholder sig derfor ikke konkret til de modellen for
1/21
de nye regler, der er på vej.I ministerens baggrundsmateriale indgår det kommende forslag til ændret støtte meden støttesats på 110 øre/kWh.Samme dag sender ENS et cover til DEP, hvoraf det af resuméet fremgår, at:”En afregningspris for solcellestrøm, der gør fællesanlæg rentable, kan medføre enmeget hurtig udbygning med store solcelleanlæg.”,mens baggrundsafsnittet informerer om, at:”De billigste solcelleanlæg er anlæg etableret på åben mark og med størrelser påmindst 1 MW (svarende til 200 husstandsanlæg). Typisk etableres denne type afanlæg ligesom vindmøller af professionelle projektudviklere, der enten beholderanlægget selv eller sælger det videre til investorer.De 110 øre/kWh, der er foreslået, er for lidt til at gøre fællesejede solcellelav til en godforretning, ligesom aftrapningen med 10 øre årligt går mere ud over fællesejedeanlæg end anlæg med nettoafregning af en del af produktionen.Hvis den midlertidige forøgelse af støtten kommer op på 130 øre/kWh, kantilbagebetalingstiden for et stort markbaseret anlæg komme ned på omkring 8 årprimo 2013. Derefter stiger tilbagebetalingstiden for nye anlæg, da støtten aftrappeshurtigere end den forventede prisreduktion.For vindmøller kan professionelle investorer på vindgode placeringer typisk opnåtilbagebetalingstider på ca. 6 år.Der er hidtil ikke indregnet udbygning med store anlæg, der ikke nettoafregner, selvved 130 øre/kWh.Hvis prisen falder mere end forventet, eller projektudviklere og investorer af andregrunde finder, at forrentningen modsvarer risikoen, kan der meget hurtigt etableres etstort antal meget store solcelleanlæg. Denne udvikling er set både i Tyskland ogItalien.En tilstrækkeligt høj støtte til at fremme store anlæg kan dermed bevirke enudbygning på flere hundrede MW årligt.Hvis fællesanlæg i boligforeninger eller anlæg etableret af lokale lav skal fremmes,især hvis de også ønskes etableret på tage mv., hvor etableringsomkostningerne erhøjere end på bar mark, kræver det, at der gives en højere afregning til private anlæg.Hvis der gives samme høje afregning til anlæg etableret af professionelleprojektudviklere vil dette desuden kunne resultere i en endnu større udbygning.Udbygningen med store anlæg kan i givet fald evt. begrænses ved en kvoteordningmed en maksimal udbygning eller der kan alternativt afholdes udbud, hvorafregningen fastsættes svarende til tilbudsprisen for den ønskede udbygning.”Af e-mail fra KEBMIN 6. november 2012 fremgår, at ovenstående cover ikke erforelagt ministeren.
2/21
Lørdag 3.- søndag 4.-mandag 5. november
Skriftlig sag i regeringen over weekenden. Af sagen fremgår under afsnittet løsning:”I den fremadrettede model fastsættes støtten til 130 øre/kWhfrem for 110 øre/kWh. Den ekstraordinære støtte udfases som hidtil over 5år ned til 60 øre/kWh. Det indebærer en tilbagebetalingstid for nye anlæg på10 år, hvilket de politiske partier ligger afgørende vægt på. Dette øger den forventedesolcelleudbygning fra 350 MW i 2020 til 510 MW.”En evt. problemstilling vedr. store anlæg nævnes fortsat ikke i materialet.
Tirsdag 6. november
Møde i energiforligskredsen, hvor forslag til ændring i støtten til solcelleanlægpræsenteres.I aftaleudkastet, som deles med forligskredsens ordførere, er støttesatsen for salg afoverskydende el til nettet 130 øre/kWh, og der indgår ikke nogen grænse ift. storesolcelleanlæg.En evt. problemstilling vedr. store anlæg nævnes ikke i materialet,
Søndag 11. november
ENS sender til DEP (MAH) et notat om konsekvensvurderinger af forskelligestøttesatser for solceller til brug for ministerens forhandlinger. Af notatet fremgår:”SolcelleparkerTabel 1 indeholder ikke udbygning med deciderede solcelleparker. Sådanne parkersælger hele produktionen til den fastsatte afregningssats.Udbygningen med denne type anlæg er næsten umulig at forudsige i de scenarierhvor forrentningen nærmer sig almindelige kommercielle afkastkrav. Erfaringer fraudlandet viser, at de professionelle projektudviklere hurtigt kan skifte fra et land til etandet, og at deres beslutninger påvirkes af uforudsete udviklinger i solcellepriser ogandre landes støtteordninger.Solcelleparker etableres i store størrelser og erfaringer fra Tyskland viser, at der kanetableres 1000 MW på en enkelt måned.Flere af reaktionerne på regeringens udspil angiver anlægspriser på solcelleparker,der er betydeligt under hvad der hidtil har været forudsat. Dermed kan der alleredeved 130 øre/kWh komme en væsentlig ubudgetteret udbygning med solcelleparker.Efter udmeldingen om 130 øre/kWh i 10 år er ENS bl.a. blevet kontaktet af enprojektudvikler, der vil bygge en enkelt solcellepark på 30 MW i Vestjylland.Hvis afregningsprisen sættes til 140 øre/kWh bliver en stor udbygning medsolcelleparker betydeligt mere sandsynlig. Størrelsesordenen kan være 500 – 2000MW per år.Store solcelleparker medfører ikke tab af afgiftsprovenu, da de ikke nettoafregner.100 MW solcelleparker til 130 øre/kWh koster ca. 82 mio. kr. årligt i PSO. Med 140øre/kWh bliver samme tal ca. 90 mio. kr.Da omfanget af solcelleparker er så uforudsigeligt, er det i andre lande almindeligtmed et loft over den årlige maksimale nye kapacitet, der kan opnå støtte.”På baggrund heraf bedes Energistyrelsen samme dag”tænke yderligere over,hvordan man undgår at store solcelleanlæg går amok - fx loft over antallet af anlæg iaftaleteksten”.
3/21
Vedlagt denne e-mail er en forelæggelse for ministeren, hvoraf det fremgår at: ”Detstørste udestående ved at øge afregningsprisen til 140 øre er ifølge ENS: "Hvisafregningsprisen sættes til 140 øre/kWh bliver en stor udbygning med solcelleparkerbetydeligt mere sandsynlig. Størrelsesordenen kan være 500 – 2000 MW per år"”Samme dag godkender ministeren notat fra ENS om ”Solceller som fællesanlæg if.eks. boligforeninger og solcelleparker” mhp. udsendelse til forligskredsen. I notatetindgår følgende:”SolcelleparkerDe billigste solcelleanlæg er anlæg etableret på bar mark og med størrelser på mindst1 MW (svarende til 200 husstandsanlæg). Typisk etableres denne type af anlægligesom vindmøller af professionelle projektudviklere, der enten beholder anlæggetselv eller sælger det videre til investorer.I regeringens oplæg er der ikke indregnet udbygning med sådanne fællesanlæg, derikke nettoafregner. Det skyldes, at forrentningen af disse anlæg ikke vurderes at leveop til kommercielle afkastkrav, selv ved en afregning på 130 øre/kWh.Hvis prisen falder mere end forventet, eller projektudviklere og investorer af andregrunde finder, at forrentningen modsvarer risikoen, kan der meget hurtigt etableres etstort antal meget store solcelleanlæg. Denne udvikling er set både i Tyskland,Spanien, Tjekkiet og Italien. Alle disse lande har i dag grænser for den maksimaleårlige solcelleudbygning, der kan opnå støtte.De professionelle solcelleopstillere scanner løbende forholdene globalt og vil megethurtigt kunne flytte investeringer til Danmark, hvis forholdene på et tidspunkt vurderesat være mest gunstige her. Erfaringer fra udlandet viser, at der i tilfælde af et gunstigtinvesteringsvindue kan opstilles 1000 MW solcelleparker om måneden.Der er ikke tale om noget direkte egetforbrug i solcelleparker.”Notatet udsendes fra ministersekretariatet til energiforligskredsens ordførere sammedag.
Fra solcelleaftalen af 15. november til vedtagelse af L 86Tirsdag 13. novemberMinisteren modtager sag til regeringsforelæggelse 14. november. I materialet givesministeren et bredt mandat til at få lukket en politisk aftale om støtten til solcelleanlæg.Spørgsmål om store solcelleanlæg og evt. stor udbygning indgår ikke i materialet.ENS oversender notat til DEP om loft over solcelleudbygningen. Heri indgår bl.a.:”Solcelleparkeretableres flere steder i udlandet i store størrelser, og erfaringer fraTyskland viser, at der kan etableres 1000 MW på en enkelt måned.Flere af reaktionerne på regeringens udspil angiver anlægspriser på solcelleparker,der er betydeligt under, hvad der hidtil har været forudsat. Dermed kan der alleredeved 130 øre/kWh komme en væsentlig ubudgetteret udbygning med solcelleparker.Efter udmeldingen om 130 øre/kWh i 10 år er ENS bl.a. blevet kontaktet af enprojektudvikler, der overvejer at bygge en enkelt solcellepark på 30 MW i Vestjylland.”
Onsdag 14. november
4/21
Samt:”LøsningHvis man vil blokere helt for udbygning med solcelleparker, skal den midlertidigeforøgelse af støtten til solceller kun gælde anlæg mindre end [400 kW]. Samtidig kander evt. indføres en skarp overgrænse for den samlede udbygning af anlæg mindreend [400 kW] ved at begrænse støtte til at gælde for de første [25] MW, dernettilsluttes hvert kvartal.”Det er således på dette tidspunkt ENS’ vurdering, at et loft på 400 kW helt vil forhindrestore kommercielle anlæg.Notatet forelægges for ministeren, der godkender det om eftermiddagen 15.november.Torsdag 15. novemberMøde i energiforligskredsen (kl. 7.00-8.45) med opfølgning på spørgsmål til udkast tilsolcelleaftalen. Til brug for mødet forelægger DEP en sag for ministeren medmødemateriale, som ministeren godkender 15. november. Heri indgår iforelæggelsen:”Med aftaleudkastet foreslås følgende model - under hvert afsnit er indsatbegrundelse herfor.[…]For at undgå store solcelleparker foreslås, at den midlertidige forøgelse afstøtten til solceller gælder kun anlæg mindre end 400 kW, og samtidigt kanevt. indføres en skarp overgrænse for den samlede udbygning af anlægmindre end 400 kW ved at begrænse støtte til at gælde for de første [25]MW, der nettilsluttes hvert kvartal.”
I sagen indgår også notatet fra ENS ”Solceller som fællesanlæg i f.eks.boligforeninger og solcelleparker”, som ministeren har godkendt 11. november, ogsom er udsendt til forligskredsen samme dag, jf. ovenfor.Partierne bag energiforliget af 22. marts 2012 indgår samme dag aftale om strategi forsolcelleanlæg og øvrige små vedvarende energi (VE)-anlæg (solcelleaftalen).Ift. store solcelleanlæg indgår det i solcelleaftalen i afsnittet vedrørende nyesolcelleanlæg at ”Solcelleanlæg over 400 kW afregnes efter gældende regler.”Ift. afregningsprisen på fællesanlæg vender Enhedslisten efter forligskredsmødettilbage pr. mail og betinger deres godkendelse af aftalen af, at støtten til fællesanlægbliver 145 øre/kWh for overskydende el, der sælges til nettet.Fredag 16. novemberENS fremsender lovforslaget til L 86 til DEP. Sagen forelægges, godkendes afministeren, og lovforslaget sendes til skriftlig K-udvalgshøring i regeringen. Parallellovteknisk gennemgang af lovforslaget i JM over weekenden.Lovforslaget indeholder 400 kW-grænsen.Samme dag fremsender Per Clausen fra Enhedslisten forslag om en dispensation fra400 kW-grænsen for fællesanlæg. Der bestilles svar i ENS.Mandag 19. novemberDEP udsender materiale om lovforslaget til ministermøde (standardprocedure).
5/21
Af den skriftlige fremsættelsestale til lovforslaget, som også fremsendes til Folketingetved fremsættelsen, fremgår:”Da lovforslaget vil have virkning fra fremsættelsesdagen, haster det med at skabeklarhed over de kommende regler for markedets aktører, og da Folketingets sidstemødedag ligger tidligere end 30 dage fra fremsættelsen, skal jeg anmode om Tingetstilladelse til at dispensere fra 30 dages fristen for 3. behandling efter fremsættelsen.”Tirsdag 20. novemberL 86 fremsættes og sendes i offentlig høring med frist for høringssvar til ENS 26.november.ENS mødes med Rasolar Aps, der fortæller om planerne for et 30 MW solcelleanlægved Videbæk i Ringkøbing Skjern kommune og spørger ind til muligheden for indenforlovens rammer at opstille flere anlæg af 400 kW.ENS fremsender sag med notat om vurdering af EL’s forslag ift. dispensation fra 400kW-grænsen for fællesanlæg.I notatet ”Vurdering af loftet for forhøjet støtte til solcelleanlæg på 400 kW” indgårfølgende afsnit:”Kommercielle anlægEfter indgåelsen af aftalen om strategi for solcelleanlæg og øvrige små VE-anlæg harEnergistyrelsen været i kontakt med en projektudvikler, der påtænker at opføresolceller på et større areal ved Videbæk i Ringkøbing Skjern kommune. I alt påtænkesopført 30 MW, men på grund af loftet vil projektet blive delt op i flere anlæg afmaksimalt 400 kW. I modsætning til vindmøller er solcelleanlæg opbygget af mangesmå moduler, og kan enkelt opsplittes i et vilkårligt antal enkeltanlæg. De enkelteanlæg vil være fysisk adskilt, og kan i givet fald blive ejet af hvert sit selskab og liggepå hver sin matrikel.Da det viser sig at være relativt nemt at omgå loftet, vil det formentlig ikke få storbetydning for udbygningen med solcelleanlæg. Kommunernes sagsbehandling af denødvendige lokal-planændringer og byggetilladelser (ca. 9 måneder fraprojektudvikleren er klar med sit materiale) forventes dog at begrænse udbygningen i2013. Fra 1. januar 2014 reduceres støtten, men vil formentlig fortsat være attraktivfor store solcelleanlæg.IndstillingDet indstilles, at loftet på 400 kW fjernes for så vidt angår fællesanlæg, som i stedetbegrænses gennem ministerens afgrænsning af, hvad der anses for fællesanlæg.Det indstilles endvidere, at grænsen indtil videre opretholdes for reneproduktionsanlæg, og at udbygningen med store kommercielle anlæg følges nøje.”Den endelige tekniske og juridiske vurdering af, om grænsen kan håndhæves er pådette tidspunkt endnu ikke afsluttet i ENS. Derfor indstiller ENS, at grænsen indtilvidere opretholdes for rene produktionsanlæg, og at udbygningen med storekommercielle anlæg følges nøje.Notatet forelægges ikke for afdelingschef, departementschef eller ministeren, menindgår som bilag i senere forelæggelse sammen med svar på en række spørgsmål fraEnhedslistens ordfører om fællesanlæg (se 9. december).
Onsdag 21. november
Fredag 23. november
6/21
Onsdag 28. november
Høringssvar og høringsnotat modtages i DEP fra ENS, og forelægges for oggodkendes af ministeren.Høringssvar og høringsnotat oversendes samme dag til Folketingets KEB-udvalg.Af høringsnotatets afsnit 5 ”Loftet på 400 kW” fremgår følgende:”Dansk Solcelleforening kalder begrænsningen på 400 kW for vilkårlig og ulogisk forboligforeninger, der skulle ønske at etablere et større anlæg. De anbefaler, at derudarbejdes en bekendtgørelse, der fastsætter en række faste kriterier, hvorpåEnerginet.dk kan godkende fælles anlæg og andre anlæg større end 400 kW, der hartil formål at dække et egetforbrug. Det foreslås endvidere, at den øvre grænse fortagplacerede anlæg fjernes.BL – Danmarks Almene Boliger anbefaler desuden en grænse på 4 kW pr. husstand iboligforeningen i stedet for grænsen på 400 kW.Det Økologiske Råd, WWF, Greenpeace og Danmarks Naturfredningsforening mener,det er godt, at store anlæg over 400 kW får en lavere sats, da solcelleanlæghovedsageligt bør etableres på hustage og ikke på markarealer.Energistyrelsens bemærkninger:Grænsen på 400 kW er møntet på at begrænse udbygningen med meget storeindustrielle sol-celleanlæg, der udelukkende leverer til nettet.Det er hensigten, at der skal fastsættes en nærmere afgrænsning af, hvad deromfattes af kategorien fællesejede anlæg. Klima-, energi- og bygningsministeren vilvende tilbage herom under udvalgsbehandlingen.”
Torsdag 29. november
L 86 er til 1. behandling i Folketinget.Mulighed for omgåelse af 400 kW-grænsen indgår ikke i ministerens tale og nævnesikke i debatten i salen.I ministerens materiale indgår følgende om kommercielle barmarksanlæg i cover fraENS:"Kommercielle barmarksanlægStore solcelleanlæg der etableres på bar mark er langt billigere endsmå anlæg etableret på hustage. De store anlæg nettoafregner ikke,hvorfor udbygningen ikke påvirker statens provenu. Udgiften til støttefinansieres således udelukkende via PSO. Der er ikke indregnet storeanlæg i de økonomiske virkninger af solcelleaftalen. Hvis man ønskerat forhindre etableringen af store anlæg på bar mark kan denmidlertidige forøgelse af støtten begrænses til kun at gældefællesanlæg samt husstandsanlæg og anden ikke erhvervsmæssigtbenyttet bebyggelse efter samme definitioner som hidtil anvendt forårsbaseret nettoafregning. Det vil dog samtidig afskære virksomhederfra den midlertidigt forøgede støtte ligesom kritikken af den gamleafgrænsning vil fortsætte. Alternativt kan støtten differentieres, såanlæg på jorden afregnes til en lavere sats end anlæg på tage. Laverestøtte til anlæg på bar mark må formodes at begrænse udbygningenmed disse. Flere i branchen har ytret, at store barmarksanlæg kanetableres til samme afregning som Anholt havvindmøllepark. Ud fradette argument kan den midlertidigt forhøjede støtte til anlæg på jorden
7/21
reduceres til 105 øre/kWh. Støtten til Anholt gives dog i 55.000fuldlasttimer svarende til ca. 12 år, mens solcellerne efter aftalen kunstøttes i 10 år. 3 Alternativt kan der indføres et fast loft over den årligestøttede solcellekapacitet på eksempelvis 100 MW per år. Hvis derønskes en begrænset og styret udbygning med store solcelleparkerkan der gennemføres udbud parallelt til eller i konkurrence med udbudaf havvindmøller. Ændringer i støttesatser eller beslutning om udbud ervæsentlige ændringer af den aftalte støttemodel og vil kræve enrevurdering af konsekvensen for PSO udgiften og dermed behovet forbilliggørelseselementer."Den endelige tekniske og juridiske vurdering af, om grænsen kan håndhæves er pådette tidspunkt endnu ikke afsluttet i ENS.I ministerens beredskab indgår følgende om 400 kW-grænsen:"5. Hvad er et fælles anlæg?Svar:Et fælles anlæg er ikke nærmere defineret i aftalen, men termen sigtermod solcelleanlæg i en boligforening, eller et anlæg ejet i fællesskab af flereelforbrugere.Det vil være en logisk afgrænsning, at anlæggene ikke må være større end svarendetil beboernes eller medlemmernes samlede egetforbrug. En sådan afgrænsning kanevt. overvejes at træde i kraft i stedet for loftet på 400 kW.Der vil efter forelæggelse for KEB udvalget blive truffet afgørelse om de nærmereregler for fælles anlæg.6. Hvorfor har man sat en grænse på 400 kW?Svar:Grænsen på 400 kW er møntet på at begrænse udbygningen medmeget store industrielle solcelleanlæg, der udelukkende leverer tilnettet.7. Kan der dispenseres fra 400 kW-grænsen?Svar:Nej, ikke som lovforslaget ser ud. I forhold til fællesanlæg henvises til svar på spm. 5."
Mandag 3. december
Hulgaard Advokater sender på vegne af Rasolar ApS en forespørgsel til ENS vedr.definition af 400 kW-solcelleanlæg, der spørger ind til muligheden for at opstillemange anlæg samlet. Der spørges om følgende:1. Hvis flere 399 kWp-solcelleanlæg i fællesskab ejer en fælles transformerstation ogtransmissionslinje til 150 kV transformerstation, ønsket det oplyst om disse 399 kWp-anlæg i relation til prisbestemmelsen i VE-lovens § 47, stk. 4 (således som denne vilblive affattet ved en vedtagelse af det verserende lovforslag LF 86 2012-13), vil bliveanset som ét samlet anlæg (med en installeret effekt på mere end 400 kW) eller flereenkeltstående anlæg (med en installeret effekt på max. 399 kW)?2. Hvis spørgsmål 1 besvares benægtende, bedes det oplyst, hvorledestransmissionen fra hvert enkelt 399 kWp-anlæg til transformatorstationen skal foregåfor at anlæggende i relation til VE-lovens § 47, stk. 4 anses som separate 399 kWp-
8/21
anlæg?”Søndag 9. decemberMinisteren får forelagt sag om ”Sol og fællesanlæg – svar til Per Clausen omnettoafregning i almene boliger, 400 kW loft og BL’s høringssvar”, hvor en rækkespørgsmål til L 86 fra Enhedslisten adresseres.Med i sagen er som bilag nr. 9 til forelæggelsen notatet oversendt fra ENS 23.november (jf. ovenfor).I sagens cover skriver DEP:”Energistyrelsen anbefaler, jf. vedlagte notat, atEnhedslistens forslag imødekommes ved, at loftet på 400 kW fjernes for så vidt angårfællesanlæg, som i stedet begrænses gennem ministerens afgrænsning af, hvad deranses for fællesanlæg. Såfremt ministeren tiltræder denne anbefaling, vendesspørgsmålet med forligskredsen på forligskredsmødet 11. december.”Omgåelse af 400 kW loftet fremhæves ikke i cover.Ministeren godkender ikke sagen, og bemærker bl.a. at”disse notater forvirrer mereend de gavner”.Tirsdag 11. decemberDer afholdes møde i energiforligskredsen. Af ministerens mødemateriale fremgårvedr. 400 kW loftet:”Mulighed for dispensation for 400 kW loftet:EL har anmodet om, at der i udformningen af lovforslaget om støtte til solcelleanlæg"indføres en mulighed for at fællesanlæg, der er forankret i mange medlemmer kansøge om dispensation fra loftet på de 400 kW.” Energistyrelsen anbefaler, atEnhedslistens forslag imødekommes ved, at loftet på 400 kW fjernes for så vidt angårfællesanlæg, som i stedet begrænses gennem ministerens afgrænsning af, hvad deranses for fællesanlæg. Ministeren kan foreslå dette og søge opbakning i kredsen.Hvis der er enighed, vil der blive udformet et ændringsforslag herom, som fremsættesved andenbehandlingen af L 86. ”Der er stilles i perioden 21. november til 13. december fra KEB i alt 47 spm til L 86.Spm 1-44 besvares senest 11. december. Derudover 3 stk. § 20 spm om sammeemne. Spørgsmålene omhandler ikke mulig omgåelse af 400 kW-grænsen.KEB-udvalget afgiver betænkning til L 86.Ministeren mødes bilateralt med Enhedslistens ordfører.Onsdag 12. decemberMinisteren får forelagt sag med ændringsforslag til L 86 om ophævelse af 400 kWgrænsen for fællesanlæg.Sagen indeholder selve ændringsforslaget (lovtekst) samt oversendelsesbrev til KEB-udvalget. Af cover fra ENS fremgår:”Der er tale om to indholdsmæssige ændringsforslag, hvoraf den ene ændringvedrører ophævelse af krav om installeret effekt på 400 kW eller derunder for fællessolcelleanlæg.Denne anden ændring udskyder det endelige nettilslutningstidspunkt til den 31.december 2013 for anlæg på overgangsordningen i lyset af, at det har vist sig, at denkommunale sagsbehandlingstid i forhold til planlovgivningen kan tage længere tid endoprindelig forudsat.”Sagen indeholder ikke materiale om store solcelleanlæg, der ikke er fællesanlæg.
9/21
Den endelige tekniske og juridiske vurdering af, om grænsen kan håndhæves er pådette tidspunkt endnu ikke afsluttet i ENS.
Ministeren godkender samme dag følgende sager i relation til L 86:1) Faktaark med beregningseksempler på nye anlæg – notatet sendes tilforligskredsen 12. november2) Mødemateriale til bilateralt møde med Venstres ordfører om solceller3) Notat til orientering om ENS’s anbefalinger vedr. udformning af skæringsdatomellem nye og gamle regler.4) Sag med svar til Konservatives ordfører på spm om beregningseksempler på nyeog gamle anlæg (Svar på lignende spm fra Venstres ordfører godkendes dagen efter13. december).DEP modtager fra ENS udkast til ministerens materiale til 2. behandlingen af L 86.Torsdag 13. decemberLars Aagaard, Dansk Energi, sender kl. 11.08 en email til Flemming G. Nielsen,kontorchef i ENS, med cc til Anne Højer Simonsen (AHS), KEBMIN, omproblemstillingen med store anlæg med følgende ordlyd:”Kære Flemming og AnneEt af vores medlemmer er blevet kontaktet af en kunde, der ønsker at etablere et30MW anlæg, bestående af 75 stk. 400kW separate anlæg for at kunne få 130øre/kWh. De påtænker derfor at lave 75 separate installationer på samme matrikel.Går dette igennem, forventer de at bygge yderligere fem anlæg.Min jurist har ikke umiddelbart fundet noget, der direkte forhindre det. Men vi er lidt itvivl om det er en omgåelse af reglerne.Da vi gerne vil give den rette rådgivning af vores medlem til fortolkningen af dekommende regler for sol, så vil jeg gerne have en vurdering fra Energistyrelsen afhvad der er det korrekte svar tilbage til kunden. Forventes det at være en ok modeleller vil det blive opfattet som en omgåelse?Venlig hilsenLars Aagaard”
AHS vidersender kl. 11.40 Aagaards mail til kontorchef i DEP Martin Hansen (MAH),fuldmægtig i DEP Nina Holst (NINHO), kontorchef i ENS Flemming G. Nielsen (FGN),vicedirektør i ENS Nicolai Zarganis (NZ) og med cc til departementschef ThomasEgebo (TEG) med følgende tekst:”Kære ENSSe nedenfor. Jeg foreslår at vi laver beredskab til ministeren herpå til 2. beh. imorgenog evt skriver det ind i hans tale. Det har ikke været meningen, at nedenståendeskulle kunne lade sig gøre, så hvis reglerne som vi har lavet dem nu ikke forhindrerdet, må vi jo nok tilbyde at lave nogen der gør ;-)Mvh
10/21
Anne”
NZ fra ENS svarer kl. 11.51 til samme kreds af modtagere, som på mail fra AHS:”Vi ser på det og er bekendt med problemstillingen. Vi skal dog være varsomme medat love at vi kan lovgive imod det, da det er vanskeligt at forhindre udparcellering,opstilling af separate el-målere mv.”
ENS har samtidig kl. 11.38 oversendt revideret materiale til ministerens brug ved 2.behandlingen, som er konsekvensrettet ift. nogle udarbejdede faktaark. Materialetforelægges for ministeren.Mailkorrespondancen om mailen fra Aagaard følges ikke op fra DEP med bestilling tilENS på supplerende materiale til 2. behandlingen.I ENS er Aagaards oplysninger ikke nye. ENS har allerede 21. november holdt mødemed den konkrete projektudvikler, som refereres i notat oversendt til DEP 23.november og indeholdt i forelæggelse for ministeren med sag 9. december, ligesomselskabets advokat har henvendt sig til ENS 3. december.Den endelige tekniske og juridiske vurdering af, om grænsen kan håndhæves er pådette tidspunkt endnu ikke afsluttet i ENS. Der ændres derfor ikke i tale og beredskab.Aagaards mail deles ikke med ministeren.
Øvrigt i relation til L 86:KEBMIN oversender 13. december meddelelse fra ministeren til KEB om L 86 (KEB’sbilag 32 til L 86). Meddelelsen omhandler spørgsmål, som har været genstand fordrøftelser i energiforligskredsen, nemlig nettoafregning for boligforeninger og almeneboliger, nærmere analyse af vilkårene for husstandsvindmøller, samt spørgsmål omopfølgning på udbygningen med solceller fordelt på anlægstyper.Fredag 14. december2. behandling af L 86 i Folketinget. I ministerens materiale til 2. behandlingen indgår,at man imødekommer høringsparter ift. at fjerne 400 kW loftet for fællesanlæg, hvisstørrelse afgrænses på anden vis. Muligheden for omgåelse af 400 kW-grænsennævnes ikke, men det indgår at "grænsen opretholdes for andre anlæg endfællesanlæg, og udbygningen med store kommercielle anlæg følges nøje".Muligheden for omgåelse af 400 kW-grænsen nævnes ikke i ministerens beredskabeller tale. Ministeren berører derfor ikke spørgsmålet om omgåelse af 400 kW-grænsen, da han tager ordet i salen.
Fokus er i debatten er på fællesanlæg, andelsforeninger, lejere mv. samt påhusstandsmøller. Muligheden for omgåelse af 400 kW-grænsen nævnes ikke i salen.
Ministeren får en forelæggelse om ”svar på ministerens spm vedr. 400 kW-grænsen”Sagen omhandler et spm ministeren har haft til om 400 kW-grænsen er problematiskift. inverterløsninger. I sagen svares til ministeren:”Påstanden om at 400 kW-grænsen er uhensigtmæssig pga de eksisterende inverter-
11/21
løsninger er indtil videre kun blevet bragt op en enkelt gang - nemlig ved det omtaltedialogmøde. Da større solcelleanlæg typisk opdeles i moduler svarende tilinverterstørrelsen, f.eks. op til 15 kW med Danfoss invertere, er der ikke noget, derbetinger en sammenhæng mellem det samlede anlægs størrelse og inverter-størrelse.Energistyrelsen har også haft møde med aktører, som netop påtænker at opsætte400 kW-anlæg, uden disse aktører på noget tidspunkt har nævnt, at inverter-størrelsen skulle være et problem.Under alle omstændigheder er grænsen for fælles anlæg med ændringsforslaget nuophævet. Endvidere er der ikke i denne lovbehandling mulighed for at fx. hævegrænsen til 500 kW, som blev nævnt på mødet. Dette både af tidsmæssige årsager,men i endnu højere grad fordi en ændring af denne betingelse vil betyde en forøgetudbygning, som der vil skulle findes finansiering og tilsvarende billiggørelse til.”Samme dag sender ENS til Erhvervsstyrelsen notifikationsmeddelelse i henhold tilEU's informationsprocedure.Mandag 17. decemberSvar på KEB’s spm 46 og 47 til L 86 oversendes til udvalget. Dermed er alleudvalgets spørgsmål til L 86 besvaret.Energinet.dk sender til ENS udkast til ”Administrationsgrundlag for Energinet.dkskontrol af bekendtgørelse om nettoafregning for egenproducenter af elektricitet § 15,stk. 1, nr. 2”. Administrationsgrundlaget omhandler administrationen afovergangsordningen i L 86, hvor eksisterende anlæg kan fortsætte på årsbaseretnettoafregning i 20 år.3. behandling af L 86 i Folketinget.Ministeren modtager ikke revideret materiale forud for behandlingen. Ministerendeltager ikke i 3. behandlingen pga. udlandsrejse. Kulturministeren er fungerendeminister og får kopi af samme materiale, som ministeren havde med som til 2.behandlingen 14. december.Ved 3. behandlingen er omdrejningspunktet for debatten håndtering afhusstandsmøller og de samlede omkostninger ved energiaftalen og solcelleaftalen.Andre sager relateret til L 86:Ministeren godkender svar til Brancheforeningen for husstandsvindmøller.Torsdag 20. decemberMinisteren godkender i relation til L 86 sager om:1) svar til Dansk Vindmølleforening om husstandsvindmøller.2) svar til Vand og Affald vedr. større solcelleanlæg.Vand og Affald i Svendborg har henvendt sig til ministeren med et forslag om at giveadgang til nettoafregning for flere spredte forbrugssteder i et stort solcelleanlæg. Afministersvaret fremgår:”Med forslaget ønsker I adgang til nettoafregning af produktionen fra et centraltsolcelleanlæg i forbruget på flere spredte forbrugssteder. Nettoafregning er en adgangtil at bruge strøm man selv har produceret uden at blive pålagt afgifter mv. af detteforbrug. I forbindelse med ændringen af nettoafregningsbekendtgørelsen er kravet ombeliggenhed på forbrugsstedet erstattet af, at solcelleanlægget enten skal værebeliggende på forbrugsstedet eller tilsluttet egen forbrugsinstallation. Man kan dogstadig ikke levere el til elnettet ét sted for at hente det gratis et andet sted. Med ensådan konstruktion er der ikke tale om, at man bruger strøm, man selv har produceret,
Tirsdag 18. december
Onsdag 19. december
12/21
og dermed kan der ikke nettoafregnes.”3) svar til Dansk Byggeri.Søndag 23. decemberFredag 28. decemberL 86 stadfæstes af DronningenLoven offentliggøres som lov nr. 1390 om ændring af VE-loven.
Fra vedtagelse af L 86 til fremsættelse L 199 20. martsJanuarDer forelægges en række svar på henvendelser og materiale til ministerinterview ogvirksomhedsbesøg m.m. og der laves oplæg om husstandsmøller.ENS sender til DEP revideret notat vedr. husstandsmøllerENS sender svar til Energinet.dk på tolkningsspørgsmål vedr. solcellereglerne i BEK1068 af 16.11.2012 og L 86 af 20.11.2012. Ingen af spørgsmålene vedrører 400 kWgrænsen.
Tirsdag 8. januarFredag 11. januar
Samme dag beder MBBL om bidrag fra ENS til arbejdsgruppen vedr. øget brug afvedvarende energi i det almene byggeri med henblik på færdiggørelse afafrapporteringen.Mandag 14. januarAHS gensender Aagaards mail af 13. december til MAH med teksten:”Hej MartinKan du i al stilfærdighed finde ud af, om der er et problem ift 'serie'anlæg' eller ej. Jegtror ikke jeg/vi har fået et svar på det+takMvhAnne”MAH videresender til sagsbehandler NINHO med beskeden: ”Vil du kikke på detteved lejlighed.”Tirsdag 15. januarTorsdag 17. januarDansk Energi sender mail med spørgsmål om afregning af solcellekunder.Sagsbehandler NINHO bestiller sag fra ENS, der belyser problemstillingen medomgåelse af 400 kW-grænsen med følgende ordlyd:”Jeg skal hermed bestille en sag om muligheden for støre (fx 30 MW) kommerciellesolcelleanlæg under de nye regler. Sagen skal indeholde følgende1) en vurdering af hvorvidt store, kommercielle anlæg kan få de 130 øre/kWh2) hvis ja, en vurdering af hvor mange, om nogen af sådanne projekter der vil kunneforventes3) et bud på hvordan der evt. kan sættes en stopper for dette ved en ændring afreglerne el.lign.Frist til dep:torsdag den 24. januar.Se desuden t.o. Annes mailkorrespondence med Lars Aagaard nedenfor om sagen.”
13/21
[dvs. mail fra Aagaard til AHS af 13. december]Torsdag 24. januarENS har afsluttet teknisk og juridisk vurdering af, om 400 kW grænsen kanhåndhæves og må konkludere, at grænsen kan omgås.I den konkrete udformning, der foreslås af Rasolar, vil der være tale om ét stortanlæg, der ikke kan modtage den forhøjede afregning. Den tekniske og juridiskevurdering viser dog, at såfremt anlæggene tilsluttes til elnettet enkeltvis vil de være atbetragte som separate anlæg, der hver i sær skal vurderes i forhold til 400 kW-grænsen.
ENS leverer sag til DEP, der bekræfter at 400 kW grænsen kan omgås samt giverbud på mulig løsning.Det fremgår af sagen at:”Med den nye støtteordning til solceller afregnes solcellestrøm med 130 øre/kWh i 10år. For at undgå store kommercielle solcelleparker er støtten begrænset til at gældefor anlæg på maksimalt 400 kW.Store solcelleanlæg etableret på bar mark er betydeligt billigere end tagmonteredeanlæg (ca. halv pris i forhold til husstandsanlæg), hvorfor 130 øre/kWh vil giveprojekterne meget store overskud.En konkret henvendelse fra en projektudvikler viser tydeligt, at grænsen på 400 kWkan omgås ved at opdele et stort anlæg i flere mindre anlæg, der adskilles både fysiskog ejermæssigt. Det konkrete projekt omfatter anlæg á 399 kW med en samlet effektpå 30 MW.Sådanne projekter kan medføre en stor ubudgetteret udbygning med solceller, somdet vil være hensigtsmæssigt at imødegå, før udbygningen når de 500 MW, der eftersolcelleaftalen udløser en revurdering af støtteniveauet. Hvis der etableres flereanlæg á 30 MW kan der blive tale om en hurtig overskridelse af de 500 MW, somudløser forhandling. Det seneste skøn over anlæg, der er og vil blive etableret undergammel ordning, er på 430 MW. Så med flere planlagte projekter á 30 MW er risikoenfor at overskride 500 MW nærliggende. Og dermed bør der optages forhandling nu.Problemstillingen og to varianter af et muligt indgreb er mere uddybende beskrevet ivedlagte notat, der kan udleveres til energiordførerne.Det skitserede indgreb kan gennemføres hurtigt som en del af den lov om ændring afstøtten til vindmøller, der forventes fremsat primo februar.Det foreslåede indgreb, der indeholder en ophævelse af 400 kW grænsen, løsersamtidig problemet med det store anlæg på en idrætshal i Fredericia Kommune. Somministeren har besluttet, bør der ikke sendes svar til Fredericias borgmester, førdenne sag er afklaret.For at kunne ændre reglerne, inden nogen når at investere store beløb i tillid til devedtagne regler, bør ministeren hurtigst muligt tage initiativ til at ændre sol-celleaftalen på en måde, der reducerer støtten til anlæg på bar mark.Det bemærkes, at en projektudvikler (Rasolar) og Dansk Energi har spurgt, hvordangrænsen på 400 kW skal fortolkes. ENS vil snart være nødt til at oply-se, at deplanlagte anlæg lovligt kan etableres. Det vil være bedst, at der forin-den er tagetstilling til et lovindgreb.”
Af vedlagte notat fremgår:”Løsning
14/21
Det indstilles, at man som i Tyskland skelner mellem anlæg på tage og anlægetableret på jorden.For anlæg etableret på jorden kan den midlertidigt forhøjede støtte enten heltophæves, eller den kan reduceres til et lavere niveau.Samtidig kan den eksisterende grænse på 400 kW pr. anlæg fjernes.”
Mandag 28. januar
DEP anmoder ENS om at revidere sagen, så det klart fremgår, hvilken model derindstilles i forbindelse med en ændring af lovgivningen.ENS leverer revideret sag 31. januar, og sagen forelægges samme dag.Følgende fremgår af den reviderede sag:
Torsdag 31. januar
”Løsning:Det indstilles, at man som i Tyskland skelner mellem anlæg på tage og anlægetableret på jorden.For anlæg etableret på jorden kan den midlertidigt forhøjede støtte enten heltophæves, eller den kan reduceres til et lavere niveau. Med en reduceret sats på 90øre/kWh kan der formentlig opnås en betydelig udbygning til støtteomkostninger, derer lavere end til biogas, de senest udbudte havvindmøller og andre typersolcelleanlæg.”Fredag 1. februarMinisteren modtager og godkender sagen med forslag til løsning på problemet medstore solcelleanlæg og omgåelse af 400 kW-grænsen.Departementschefen noterer på sagen:” Jeg synes vi hurtigst muligt skal finde en løsning med FM. Alle bør have en interessei at undgå et ”offentligt forløb” a la forløbet forud for sol-aftalen”.
Ministeren noterer på sagen:”Enig i behov for hurtig aktion og det formålstjenstlige i, hvis vi kan få flex mandat tilforhandlinger. Kunne faktisk godt være forligskreds var med på en lavere sats. Villevære fantastisk godt, hvis vi i samme ombæring kunne få håndteret de almennyttige,herunder om de skal afregnes med til 130 eller 145 øre. Afhænger også af dentilslutningsafgift og ekstra tarif, som DE overvejer på både små og store anlæg, hvilketvi bør bede om en status på. Ringer meget gerne SKM for at få dem til at rykke, allehar en interesse i hurtig afklaring og kun én lovproces. Under alle omstændigheder viljeg gerne have ændret to ting i notat: 1. fjern afsnit om de cirka 430 MW, da vi ikkekender konsolideret tal endnu. Vi kan evt. mundtlig tilkendegive niveauet hvis detvurderes hensigtsmæssigt. 2. I nedenstående afsnit vil jeg gerne have fjernet ”…derskal dækkes ved billigggørelse andre steder på energiområdet.” Det er der ikke truffetnogen beslutning om. (”Finansiering. Uden indgreb må der forventes et stortubudgetteret træk på PSO-udgifterne, der skal dækkes ved billiggørelser andre stederpå energiområdet. Da udbygningen vil være præget af en vis ”ketchupeffekt”, erniveauet meget svært at forudsige.”)”
15/21
Mandag 4. februar
Ministeren godkender forslag til dagsorden til møde 7. februar medregeringsordførerne. Heraf fremgår vedr. dagsordenpunktet ”solceller”, at ministerenkan:”evt. lufte problematikken omkring store anlæg på bar mark, (jf. også separat forelagtsag herom, KERMIT akt id 237930) og herunder evt. en varsling om den forventedeudbygning under overgangsordningen.”
Tirsdag 5. februar
DEP sender bestilling til ENS om revidering af notat om indgreb over for storesolcelleanlæg, idet der ønskes:”uddybning af afsnittet om økonomiske konsekvenser - nemlig et afsnit om hvorvidt enudbygning på tagene af offentlige bygninger og større virksomheder alleredeer indregnet i forudsætningerne for solcelleaftalen?”
Som opfølgning på ministerens kommentar på sagen af 1. februar får og godkenderministeren sag om individuel nettoafregning for solceller i det almene byggeri,støtteniveau, tariffering og timing mv., hvoraf det fremgår under afsnit om timing:”TimingOm en løsning af sagerne vedr. hhv. store anlæg og alment byggeri kan følges ad iministerens snakke med forligskredsen afhænger af, hvor hurtigt de hver især kanblive løst ifht. FM m.fl. Det kan der desværre ikke siges noget mere håndfast om pånuværende tidspunkt. Men sagen om de store anlæg haster pga. det eksisterendesmuthul i lovgivningen så meget, at den ikke bør forsinkes af sagen om dealmennyttige boliger, hvis det bliver aktuelt.”
Torsdag 7. februar
ENS fremsender revideret notat til DEP, som genforelægges. Ministeren returnerersagen med følgende bemærkninger:”Vil gerne lige være klar på to ting: Dækker nedenstående formulering over, atlandsbyer og solceller fortsat Kan få 130 øre? Hvis ja, så er det jo en ret høj pris, hvisdet kun koster det halve af på tag. Hvis nej, tror jeg vi får bøvl med forligskreds, hvisden type anlæg kun får 60 øre. Hvilket fører til et andet spørgsmål: skal vi spille udmed 60 øre men bede om mandat til at gå lidt højere, hvis vi bliver presset, så vi ikkeskal tilbage igen? 70-80 øre for ikke generende sol på barmark er jo samme pris somkystnære møller så hvis det kan flyve vel ok? Og en del billigere end havvind... Gernehurtig afklaring, så vi kan komme i STG (”Fællesanlæg for eksempelvis en landsbyeller et solcellelaug er afgrænset på anden måde (begrænset kapacitet pr.andelshaver og krav om at andelshaverne bor i lokalområdet) og vil derfor fortsatkunne etableres på jorden”)”.DEP påbegynder samme dag drøftelser med FM om ændringen vedrørende de storeanlæg, herunder afklaring af om ændringen kræver forelæggelse for regeringensøkonomiudvalg, da konstitueret kontorchef Marie Hindhede (MAHIN) samme dagfremsender det reviderede notat til kontorchef i FM med beskeden:”Jeg sender her et bud på papir om håndtering af store solcelleanlæg. Jeg håber vikan nå at tale om det inden vinterferien sætter ind.NB - papiret her er med forbehold for godkendelse i toppen af mit hus, men vi vil
16/21
gerne i dialog med jer om indholdet mhp. en hurtig videre proces.”Fredag 22. februarMinisteren godkender om aftenen sagen om løsning på omgåelse af 400 kWgrænsen, inkl. notat til udsendelse til forligkredsen.Ministeren godkender revideret materiale om sagen, hvori notatet er revideret. Detfremgår af sagen, at:”der er indsat en undtagelse om at anlæg op til 6 kW pr. bolig (eller pr. 100 m2 i enbygning), som er tilsluttet boligens (eller bygningens) forbrugsinstallation, og sometableres på jorden, kan afregnes med det midlertidigt forhøjede pristillæg. Dette skerfor, at skelnen mellem anlæg på tage og på jord ikke rammer den almindeligeparcelhusejer, som ønsker at placere et anlæg i sin baghave, hvis fx taget venderforkert.”Af notat til forligskredsen fremgår bl.a.:”LøsningDet indstilles, at man som i Tyskland skelner mellem anlæg på tage og anlægetableret på jorden, og at den midlertidigt forhøjede støtte ophæves for anlægetableret på jorden.Dog kan anlæg op til 6 kW pr. bolig (eller pr. 100 m2 i en bygning), som er tilsluttetboligens (eller bygningens) forbrugsinstallation, og som etableres på jorden, afregnesmed det midlertidigt forhøjede pristillæg.Samtidig fjernes den eksisterende grænse på 400 kW pr. anlæg, hvorved det undgås,at 400 kW grænsen forhindrer store projekter på taget af offentlige bygninger ellerstørre virksomheder.Uddybning af løsningsmodelUndtagelsen af jordbaserede anlæg op til 6 kW pr. bolig svarer til den effektgrænse,der gjaldt i den tidligere årsbaserede nettoafregningsmodel. Denne 6 kW grænse kanikke omgås på samme måde som 400 kW grænsen, fordi anlægget kun må være optil 6 kW pr. bolig og anlægget samtidig skal tilsluttes boligens forbrugsinstallation.Anlæg, bortset fra fællesanlæg og anlæg op til 6 kW pr bolig som er tilsluttet boligensforbrugsinstallation, der etableres på jorden, kan helt afskæres fra den midlertidigtforhøjede støtte, og dermed afregnes med 60 øre/kWh i 10 år. Det vil formentligmedføre, at der ikke opføres et eneste stort solcelleanlæg på bar mark de nærmesteår. Side 3Hvis den aktuelle prisudvikling på solcelleanlæg fortsætter, kan der dog selv med 60øre/kWh stadig komme en væsentlig udbygning efter 2015, men inden 2020. Med 60øre/kWh i 10 år bliver støtteomkostningen nogenlunde det samme som for landvind.Hvis solceller kommer så langt ned i pris, bliver de blandt de billigste kilder til VE ogbør indgå i strategierne på samme måde som landvind. Dette kan indgå irevurderingen af støttesatserne i 2015.”Søndag 24. februarForligskredsen orienteres pr. mail fra ministersekretariatet om problemstillingen medmailtekst fra ministeren samt notat med bud på løsning. Af ministerens mail tilordførerne fremgår:"Kære ordførere
Lørdag 23. februar
17/21
Der har efter solcellelovens vedtagelse vist sig at være et uforudset hul i lovgivningen.Grænsen på 400 kW kan omgås ved at opdele et stort anlæg i flere mindre anlæg,der adskilles både fysisk og ejermæssigt. Afregningssatsen blev begrænset til anlægop til 400 kW for at begrænse udbygningen med store produktionsanlæg, der ikke harsom hovedformål at levere el til ejeren, men det har altså vist sig, at grænsen ikke kanhåndhæves i praksis.Jeg vil derfor foreslå, at man som i Tyskland skelner mellem anlæg etableret på tageog anlæg etableret på jorden, og at den midlertidigt forhøjede støtte på 130 øre/kWhophæves for anlæg etableret på jorden (dvs. anlæg på jord kan få den hidtidige støttepå 60 øre/kWh). Dog kan anlæg op til 6 kW pr. bolig (eller pr 100 m2 i en bygning),som er tilsluttet boligens (eller bygningens) forbrugsinstallation, og som etableres påjorden afregnes med det midlertidigt forhøjede pristillæg på 130 øre/kWh.Fælles anlæg (fx en landsby eller et solcellelaug) er afgrænset på anden måde og vilderfor fortsat kunne etableres på jorden og modtage den særligt høje støttesats på145 øre/kWh.I vedlagte notat redegøres nærmere for situationen og den løsningsmodel, som jegforeslår snarest bliver fremsat i et lovforslag af den type, som sendes i høring samtidigmed fremsættelsen.Sagen haster, hvis en større udbygning med kommercielle solcelleparker skalundgås, og bør behandles fortroligt for at undgå strategisk ageren blandt aktørernefrem mod fremsættelsen af lovforslaget.Venlig hilsenMartin"Tirsdag 26. februarMøde i energiforligskredsen, hvor sagen drøftes. Det udsendte notat blev på mødetfulgt op af et udkast til en aftale (udleveret på mødet).Sagsbehandler NINHO sender opsummering af mødet 28. februar til ENS (RasmusZink Sørensen, Karen Ørsted Pedersen, Henrik Lawaetz med cc til Flemming G.Nielsen, hvoraf det fremgår:”Forligskredsen gav ministeren opbakning til hurtigst muligt at udarbejde lovforslag påbaggrund af drøftelsen:enighed om at forhindre storskala barmarksanlægskal skelne mellem anlæg der sættes op på tage og på jord6kW pr. bolig i landbylaug efter samme model som er gældende foralmennyttige boliger. Heraf følger også, at hvis der gives mulighed for atkunne nettoafregne for al forbrug, sænkes støtten til 130 øre fra denforhøjede støttesats (145 øre)
Forligskredsen bad yderligere ministeren afklare støttesatsen til landsbylaug somsætter anlæg op på jord. Det var forligskredsens vurdering, at en støtte på 145 øreselv for anlæg, der ikke kan nettoafregne vil være for højt sat, hvis anlæggene bliver
18/21
placeret på barmark.”Samme dag sender ENS udkast til DEP til svar til Hulgaard Advokater vedr. definitionaf 400 kW grænsen for solcelleanlæg.Søndag 3. martsMinisteren godkender betinget sag fra ENS om svar til Hulgaard Advokaterne medfølgende spørgsmål til sagen:”Nærmer det sig ikke vildledning, hvis vi i denne uge svarer med henvisning til dettebrev, og i næste uge ændrer lovgivning. Måske allerede denne uge? Ville foretrækkeat få lov fremsat så hurtigt som overhovedet muligt, gerne inden for få dage, og svarafstemt i overenstemmelse hermed. Vurderes det lovstridigt ikke at svare her og nu,må I sende brevet som det er, men stadig sørge for at få fremsat forslag iindeværende uge og så sende opfølgende brev, der redegør for den nye lovgivning.”Fredag 8. martsENS sender om aftenen følgende svar ift. ministerens spørgsmål til brevet til HulgaardAdvokaterne, som forelægges ministeren:”Vi mener, det er rigtigst at svare Hulgaard Advokater, da sagen nu er belyst, og daindholdet i svaret refereres i det notat om mulige indgreb overfor store solcelleanlæg,som vil blive uddelt til forligskredsen snart. Det vil være uheldigt ikke at sende svaretsamtidig til Hulgaard Advokater.Til ministerens spørgsmål, om det ikke er vildledning, må siges nej. Vi er forpligtet tilat svare på gældende lovs grundlag. At vi forbereder et indgreb hverken kan eller børvi røbe.Ordningen er jo ikke EU-godkendt, så firmaet løber en risiko ved at disponere, indenloven er sat i kraft. På den anden side - hvis firmaet når at disponere, inden etlovindgreb kommer – med baggrund i vores udtalelse – kan det blive nødvendigt atlave en overgangsordning, så de får lov til at afregne med de 130 øre pr. kWh.”Mandag 11. martsDEP meddeler, at ministeren har godkendt, at brevet til Hulgaard Advokaterne kansendes. Energistyrelsen sender svar på Hulgaard Advokaternes brev af 3. december2012. Af Energistyrelsens svar fremgår bl.a.:”Indledningsvis skal Energistyrelsen oplyse, at det vil være Energinet.dk, som vilskulle træffe afgørelse som 1. instans myndighed om berettigelsen til at modtage detnye pristillæg til solcelleanlæg efter VE-lovens § 47, stk. 4, nr. 1, som vedtaget ved lovnr. 1390 af 23. december 2012, men endnu ikke trådt i kraft. Besvarelsen af dinespørgsmål er derfor alene af vejledende karakter ud fra en generel fortolkning af § 47,stk. 4.Umiddelbart er det Energistyrelsens vurdering, at flere anlæg, som er fysisk ogejerskabsmæssigt adskilte, skal være individuelt tilsluttet til det kollektiveelforsyningsnet for at blive anset for at være et enkeltstående solcelleanlæg i VE-lovens § 47, stk. 4, nr. 1’s forstand, som er vedtaget ved lov nr. 1390 af 23. december,men endnu ikke er trådt i kraft.Dette vurderes ikke at være tilfældet, hvis ejerne af de enkelte solcelleanlæg etablereren fælles ejet nettilslutningsløsning med transformerstation og transmissionslinje. Meddenne konstruktion bliver der tale om tilslutning til det kollektive elnet af et stort samletsolcelleanlæg, som vil have en installeret effekt, der overstiger den påkrævedekapacitetsgrænse efter § 47, stk. 4, nr. 1. Det skal bemærkes, at den forhøjedestøttesats efter § 47, stk. 4, nr. 1, i lov nr. 1390 af 23. december 2012, alene er
19/21
tiltænkt solcelleanlæg med en installeret effekt på 400 kW eller derunder, mens derikke er foreslået ændringer af størrelsen af støtten til solcelleanlæg med en installereteffekt på over 400 kW.På dette grundlag finder Energistyrelsen ikke, at der kan være tale om flere anlæg.Det betyder omvendt, at hvis der skal være tale om enkeltstående solcelleanlæg, såskal de være tilsluttet det kollektive elnet enkeltvist.”Onsdag 13. martsTirsdag 19. martsRevideret udkast til aftale mv. forelægges ministeren.Ministeren får forelagt og godkender høringsliste og høringsbrev til udsendelse.Tilsagn fra forligskredsen til tillægsaftale om solceller af 19. marts.Onsdag 20. martsL 199 om store solcelleanlæg fremsættes og sendes i offentlig høring med frist 10.april.Flere høringssvar efterlyser en overgangsordning for solcelleanlæg på jorden, der erkøbt i tiltro til de vedtagne regler. Af høringsnotatet fremgår, at:”Energistyrelsens bemærkninger:Ud over de oven for refererede høringssvar har Energistyrelsen og Energinet.dkmodtaget yderligere et antal henvendelser om planlagte solcelleanlæg, hvor der erindgået betydelige økonomiske forpligtigelser i tillid til støttereglerne vedtaget med lovnr. 1390 af 23. december 2012, men hvor anlæggene endnu ikke er nettilsluttede.Klima-, energi- og bygningsministeren vil på den baggrund drøfte spørgsmålet om enovergangsordning med forligsparterne forud for 2. behandlingen af lovforslaget.”Tirsdag 30. aprilOnsdag 22. maj1. behandling af L 199 i Folketinget.Ministeren sender ændringsforslag til L 199 til KEB-udvalget, som indeholder enovergangsordning for solcelleanlæg på jorden, en justering af overgangsordningen i L86 og en udvidelse af adgangen til den midlertidigt forhøjede støtte efter L 199 til bådeat omfatte anlæg på taget af bygninger og anlæg integreret i bygninger.
Torsdag 25. april
Borgerhenvendelser:I perioden 1. august til 20. marts modtager og besvarer Klima-, Energi- og Bygningsministeriets departementmere end 850 henvendelser fra borgere og virksomheder om støtte til solceller og husstandsvindmøller.Hovedparten af henvendelserne besvares via enheden KlimaEnergi-Info, der håndterer ministerietsborgerhenvendelser.På hver henvendelse oprettes én sag. Opfølgende henvendelser og videre korrespondance journaliseres pådenne sag. Derfor overstiger det samlede antal henvendelser 850.Henvendelserne kan inddeles i følgende emner (ca. tal):Spørgsmål til og kritik af overgangsordning og skæringsdato i L 86Kritiske kommentarer og forslag til støtten til solcellerGenerelle spørgsmål om støtteordninger til private solcelleanlægSpørgsmål til nye regler for husstandsmøllerSpørgsmål om fællesanlæg54 %25 %16 %4%4%
20/21
Spørgsmål om store kommercielle anlægSpørgsmål om den tidligere 6 kW-grænse for husstands solcelleanlægAfsenderne fordeler sig således (ca. tal):BorgereSolcellevirksomhederMindre organisationer og uvildige informationsportaler
3%3%
91 %7%2%
Ministerhenvendelser udgør ca. 53 % af henvendelserneHenvendelser om store kommercielle anlæg:"I alt er der i perioden oprettet 23 sager med henvendelser vedr. kommercielle anlæg. Af de 23 henvendelser omstore anlæg er 6 fra før 1. januar 2013. Heraf vedrører kun én henvendelse store anlæg/solcelleparkerbestående af flere 400 kW anlæg. Henvendelsen er modtaget d. 15. november og er besvaret d. 27. november.Herefter følger en korrespondance over d. 28. og 29. november. Henvendelsen vedrører muligheden for atopstille en solcellepark via flere 400 kW-anlæg. Henvendelse har ikke været forelagt ministeren, og er påsædvanlig vis besvaret af KlimaEnergi-Info med henvisning til gældende regler på tidspunktet, og spørgerenhenvises til sidst til Energinet.dk"Håndteringspraksis i KlimaEnergi-InfoKlimaEnergi-Info er den enhed i ministeriet, der samler, vurderer og håndterer uopfordrede skriftligehenvendelser til ministeren og ministeriet.KlimaEnergi-Info besvarer i udgangspunktet alle de uofficielle og uopfordrede henvendelser fra borgere, mindreorganisationer og virksomheder, mens det ansvarlige fagkontor i departementet eller styrelsen typisk tager sig afde mere officielle henvendelser og invitationer til ministeriet.
21/21