Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 199 Bilag 5
Offentligt
1233837_0001.png
1233837_0002.png
1233837_0003.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetFolketinget, Christiansborg1240 København KEmne:Anmodning og Spørgsmål til Klima-, Energi- og Bygningsudvalget vedr. Lovforslag nr. L 199 –Folketinget 2012-2013Bemærkning: Fremsendt som e-mail til:[email protected]
I Danmark har vi en lov, der har til formål at fremme produktion af energi ved anvendelse af vedvarendeenergikilder i overensstemmelse med klima- og miljømæssige samt samfundsøkonomiske hensyn medhenblik på at nedbringe afhængigheden af fossile brændstoffer, sikre forsyningssikkerheden og reducereudledningen af CO2 og andre drivhusgasser.Af loven fremgår det, at den skal særlig medvirke til at sikre opfyldelse af nationale og internationalemålsætninger om at forøge andelen af energi, som produceres ved anvendelse af vedvarende energikilder.Jeg er stolt af at være borger i land, hvor vores politikker har så klare en målsætning til brugen afvedvarende energikilder i Danmark.Den 20. marts 2013 fremsatte klima-, energi- og bygningsministeren Forslag (L 199) til Lov om ændring aflov om fremme af vedvarende energi (Ændring af støtte til visse solcelleanlæg).Umiddelbart ses nævnte lovforslag ikke at være i overensstemmelse med formålet som først beskrevet,hvilket giver mig anledning til at fremføre det nedenstående:Scenarium 1Faktiske forhold umiddelbart inden vedtagelse af Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi,lov om elforsyning, lov om afgift af elektricitet og ligningsloven (Lov nr. 1.390 af 23. december 2012)Scenarium 2Faktiske forhold umiddelbart efter vedtagelse af Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi,lov om elforsyning, lov om afgift af elektricitet og ligningsloven (Lov nr. 1.390 af 23. december 2012)Scenarium 3Faktiske forhold hvis Lovforslag L 199 til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov omelforsyning, lov om afgift af elektricitet og ligningsloven (Lov nr. 1.390 af 23. december 2012) vedtages.Scenarium 4Faktiske forhold som scenarium 1 med følgende ændringer for private husstande og ikkeerhvervsmæssigtbenyttet bebyggelse:1. Begrænsningen på en samlet nominel effekt på højst 6 kW pr. husstand og pr. 100 m2ikkeerhvervsmæssigt benyttet bebyggelse fjernes.2. Kravet om, at solcelleanlægget skal være tilsluttet til egen forbrugsinstallation i private husstande eller iikkeerhvervsmæssigt benyttet bebyggelse fjernes.
3. Muligheden for, at private kan anvende de erhvervsmæssige skattefradragsregler for solcelleanlægfjernes.4. Ejere af solcelleanlæg kan afregnes på årsbasis iht. Elafgiftsloven.5. Ejere af solcelleanlæg kan afregnes på årsbasis for alle elektriske installationer som ejeren er forbrugeraf.6. Ejere af solcelleanlæg kan fritages for at betale beløb til dækning af de offentlige betingelser somhelhed (PSO)7. Ejere af solcelleanlæg kan ikke modtage pristillæg, for den andel af elektriciteten fra solcelleanlægget,der efter den årsbaseret afregning, der ikke er anvendt i de elektriske installationer ejeren er bruger af iprivate husstande eller ikkeerhvervsmæssigt benyttet bebyggelse i Danmark.
Bemærkninger til scenarium 4Ad. 2Forslaget åbner mulighed for at solcelleanlæg placeres optimalt ift. sol, skygge og forsyningsnettet.Der åbnes mulighed for, at solcelleanlæg kan placeres på marginaliserede matrikler, eksempelvis nedlagtelossepladser, forurenede jorde, nedlagte grusgrave, gamle flyvepladser ect.Ad. 3Forslaget tilsigter at fjerne privates mulighed for at lave skattespekulation i solcelleanlæg.Ad. 5Forlaget tilsigter at skabe en social balance mellem ejer og bruger (lejer)af boliger, idet det kun er brugerenaf den elektriske installation der kan afregnes på årsbasis.Ad. 7Forslaget har til formål at sikre, at bruge af elektriske installationer i private husstande ogikkeerhvervsmæssigt benyttet bebyggelse, ikke etablerer solcelleanlæg der er større end deres behov.
Samfundsøkonomiske analyser
Det er min forventning Klima-, Energi- og Bygningsministeriet som ansvarlig ministerium har udarbejdetsamfundsøkonomiske analyser for scenarium 1, scenarium 2 og scenarium 3.AnmodningKlima-, Energi- og Bygningsudvalget anmodes om at foranledige, at der udarbejdes en samfundsøkonomiskanalyse af det her beskrevne scenarium 4.Klima-, Energi- og Bygningsudvalget´s opmærksomhed henledes på, at der i Folketinget er meget storinteresse for at øge elektricificeringen af togdriften i Danmark.Spørgsmål
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget anmodes om at svare på, at det er korrekt, at scenarium 4 har en størresamfundsøkonomiske fordel, end de tre andre nævnte scenarier?
Med venlig hilsenLeif Blichfeld-GrosenIngeniør M.IDA

Nordisk Solenergi ApS

FrichsparkenSøren Frichs Vej 38 K8230 ÅbyhøjTlf.: +45 3841 5600Direkte tlf.: +45 3841 5601Mob.: +45 3113 9258E-mail: [email protected]Web: www.nordisksolenergi.dk