Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 199 Bilag 9
Offentligt
1241728_0001.png
1241728_0002.png
1241728_0003.png
1241728_0004.png
1241728_0005.png
1241728_0006.png
1241728_0007.png
1241728_0008.png
1241728_0009.png
N O T AT
22. april 2013J.nr. 2203/1190-0137Ref. rzs/koep
Høringsnotat vedr. L 199, Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarendeenergi (Ændring af støtte til visse solcelleanlæg)Et forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Ændring af støtte tilvisse solcelleanlæg) har været udsendt i høring fra den 20. marts til den 10. april 2013.De foreslåede lovændringer udmønter en tillægsaftale af den 19. marts 2013 til den politiskeaftale af 15. november 2012 mellem regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre,Socialistisk Folkeparti) og Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Fol-keparti om strategi for solceller og øvrige små vedvarende energi (VE)-anlæg.Energistyrelsen har modtaget 38 høringssvar på baggrund af blandt andet den eksterne høring.Heraf har 16 høringsparter ikke haft bemærkninger. CO2frit.dk, Danfoss A/S, Dansepsolar,Dansk Solcelleforening, Danske Advokater, DI, Energiforum Danmark, Feiyue Solar, GaiaSolar, Green Force Company, Green Ways, Landbrug & Fødevarer, Nørhede-HjortmoseVindudvikling, Skovgaard Invest, SolarElements A/S, Solia, VedvarendeEnergi, Vejby Ener-gi, Vendia Solar Systems A/S, Viasol, Det Økologiske Råd og Østkraft har afgivet bemærk-ninger til lovforslaget.Desuden har Energistyrelsen udenfor høringen modtaget et betydeligt antal henvendelser omkonsekvenser af lovforslaget.Enkelte høringssvar kommenterer mere generelt på reguleringen af solcelleområdet, ligesomflere høringssvar kommenterer det notat om afgrænsning af fælles solcelleanlæg, der blev ud-sendt sammen med høringsmaterialet. Disse kommentarer behandles ikke i nærværende hø-ringsnotat. Afgrænsningen af fælles solcelleanlæg vil blive udsendt i særskilt høring i forbin-delse med ministerens fastsættelse af regler herom. Høringsnotatet er emneopdelt, og neden-for redegøres for de væsentligste punkter:Svarene har især berørt følgende:1. Generelle forhold1.1.2.3.4.Generelle anbefalingerProjekterede anlæg og overgangsordningOphævelsen af 400 kW grænsen for den generelle midlertidigt forhøjede afregningssatsJordbaserede versus tagbaserede anlæg (inkl. spørgsmål om facadeplacering)Side 1
5.
Fælles anlæg på tag og på jord
I det følgende gennemgås høringssvarene til ovennævnte punkter i hovedtræk. Energistyrel-sens kommentarer hertil er anført i kursiv. Kopi af høringssvarene er samlet i Bilag 2.1. Generelle forholdDet Økologiske Råd støtter, at jordplacerede husstandsanlæg på max. 6 kW pr. tilsluttet hus-stand fortsat kan få den forhøjede støtte (130 øre) men finder, at dette bør suppleres med enbredere dispensationsordning for mellemstore anlæg mellem 6 og 400 kW. Det vil åbne op foren mere fleksibel og fornuftig praksis samtidig med, at formålet om at forhindre placering afstore solcelleparker på landbrugsjord fastholdes.Energiforum Danmark er enig i, at det er forkert, at anlæg der primært producerer strøm medhenblik på videresalg begunstiges med støttede afregningsbetingelser. Energiforum Danmarkmener dog ikke, at en ophævelse af maxgrænsen for anlæg kombineret med et krav om, at an-læggene skal være monteret på tage, er en god løsning på problemet.Landbrug & Fødevarer fremhæver, at de hurtige kursskifter på området medvirker til at skabeusikkerhed for alle interessenter i branchen, og at historikken med flere markante politiskeændringer af rammevilkårene inden for få måneder, og med meget kort varsel, næppe vil værefremmende for fremtidige solcelleinvesteringer.Landbrug & Fødevarer finder endvidere anledning til at kommentere klima-, energi- og byg-ningsministerens udtalelser, hvor det fremhæves som et særligt tvingende argument for frem-sættelsen af lovforslaget, at visse investeringer i solceller skulle foretages med henblik på attjene penge. Den grønne omstilling kan generelt set ikke løftes uden betydelige private inve-steringer. De investeringer – fra institutionelle investorer, erhvervsvirksomheder eller private– vil næppe blive foretaget, såfremt der ikke er mulighed for et positivt økonomisk afkast. Deter derfor blokerende for de overordnede klima- og energipolitiske ønsker, såfremt denne reto-rik fastholdes.Danske Advokater lægger vægt på, at der skal være tillid til, at vilkårene for støtte ikke æn-dres ofte eller med kort varsel og opfordrer derfor til tilbageholdenhed med at indføre flereændringer. Under alle omstændigheder bør det sikres, at de ændringer, der måtte bliver nød-vendige, gennemarbejdes og ikke indføres forhastet.VedvarendeEnergi er uenige i målsætningen om, at der kun skal opstilles 500 MW solceller2013-2020, som er angivet i kommentarer til lovforslaget. Med den hurtige udvikling af sol-celler, og med deres potentiale til at erstatte kondens-elproduktion på tidspunkter med stortvarmespild, mener VedvarendeEnergi, at Danmark skal satse på langt flere solceller. Derforanbefaler VedvarendeEnergi en målsætning på 2000 MW i 2020 (svarende til dvs. 1800 MWopstillet i perioden 2013-2020) og 4000 MW i 2030.Nørhede-Hjortmose Vindudvikling stiller spørgsmålstegn ved regeringens vision om, at bl.a.solceller i et større omfang skal supplere vindmøller med produktion af elektricitet i 2050, nårdet med lovændringen ikke længere er attraktivt at investere i udbygningen af større solcelle-anlæg.Side 2
Det synes svært rent planlægningsmæssigt – både med den gældende lov og forslaget til lov-ændringen – at kunne etablere et solcelleanlæg inden 1. januar 2014 grundet bl.a. krav om lo-kalplanspligt iht. Planloven (LBK nr. 937 af 24/09/2009), screening for miljøvurderinger iht.Miljøvurderingsloven (LBK nr. 936 af 24/09/2009) og som minimum screening for VVM-pligt iht. VVM-bekendtgørelsen (BEK nr. 1510 af 15/12/2010). Denne manglende koordine-ring mellem forskellige lovgivningsområder synes at indikere en manglende konsekvens-vurdering af henholdsvis de vedtagne og foreslåede regler.Solia A/S finder det meget beklageligt at støtten pr. kWh for solcelleanlæg monteret på åbentland bliver ændret fra 130 til 60 øre. Der er flere fordele ved at montere på denne måde. F.eks.kan anlægget monteres i den rette vinkel og den optimale orientering mod syd, så man dervedopnår maksimal udnyttelse at det monterede udstyr.Solia A/S anfører desuden, at det ikke er deres opfattelse, at det er væsentligt billigere at etab-lere solceller på jorden. Det er måske ”nemmere” at montere på jorden, men ønsker man enkvalitets montage er prisforskellen ca. 20 kr. pr. kWp. Det er på ingen måde noget, der gør enforskel.Energistyrelsens bemærkninger:Med lovforslaget bortfalder den midlertidigt forhøjede støtte til solcelleanlæg på jorden, bort-set fra husstandsanlæg på max 6 kW. Lovforslaget kommer som en reaktion på, at de nyligtvedtagne støtteregler utilsigtet har medført forberedelse af en stor udbygning med store sol-celleanlæg, der ikke har til hensigt at levere el til ejeren.Aftalen af 15. november 2012 om en strategi for solcelleanlæg og øvrige små VE-anlæg æn-drede på afregningsvilkårene for at sikre en mere balanceret udbygning, hvor støtten står i etmere rimeligt forhold til de omkostninger, der er forbundet med at etablere solcelleanlægge-ne.Lovforslaget er en opfølgning på den politiske aftale af 19. marts 2013 om støtte til store sol-celleanlæg. Det fremgår af aftalen, at intentionen var at begrænse udbygningen, der ikke hartil hovedformål at levere el til ejeren. Derudover skal aftalen bidrage til, at finansierings-rammen for aftalen om strategi for solcelleanlæg og øvrige små vedvarende energi (VE)-anlæg ikke overskrides. Nærværende lovforslag har til hensigt at tilgodese disse hensyn i afta-len ved at begrænse udbygningen med store produktionsanlæg, der ikke har som hovedformålat levere el til ejeren.Det er derfor nødvendigt, at støtten til solceller med lovforslaget ændres igen så kort tid efterden seneste ændring.1.1. Generelle anbefalingerLandbrug & Fødevarer finder, at den foreslåede lovændring vil betyde en meget stor forskel irammevilkårene for projekter omfattet af § 47, stk. 5, nr. 1. og projekttyper, der med de nyeændringer nu ekskluderes fra de støttesatser, der blev vedtaget 23. december 2012. Landbrug& Fødevarer vil på den baggrund opfordre regeringen til at overveje, om der kan findes alter-native støtteniveauer, der ligger mellem de nu foreslåede 60 øre/kWh og de 130 øre/kWh.
Side 3
Green Ways anbefaler, at det overvejes at anvende en anden formulering for ”fælles solcelle-anlæg” i § 47, stk. 5, nr. 3, alternativt, at denne paragraf helt omformuleres, da ”fælles solcel-leanlæg” leder tanken hen på ejerskabet til solcelleanlægget og ikke, som det er hensigtenmed paragraffen, at et fælles el-forbrug dækkes af solcelleanlæggets produktion.Energistyrelsens bemærkninger:Med lovforslaget reduceres afregningsprisen for el fra solcelleanlæg på jorden fra 130øre/kWh til 60 øre/kWh. For fælles solcelleanlæg på jorden indeholder lovforslaget dog en af-regningssats på 90 øre/kWh, der kan berettige til etablering af sådanne anlæg. Det har ikkeværet hensigten at fremme andre solcelleanlæg på jorden med en tilsvarende støttesats.Betegnelsen fælles solcelleanlæg dækker både anlæg, der ejes i fællesskab og anlæg, hvorproduktionen anvendes til fælles formål.2. Projekterede anlæg og overgangsordningEnergiforum Danmark finder det urimeligt, at anlæg tilsluttet efter 20. marts får støtte efter denye betingelser. Det tager måneder at dimensionere og planlægge f.eks. fælles anlæg, ogmange bindende aftaler er derfor indgået inden montage og tilslutning.Danske Advokater finder det mest hensigtsmæssigt, at skæringstidspunktet for denne lovæn-dring (L 199) fastsættes på samme måde som for Lov nr. 1390 af 23. december 2012. Såledesundgår personer, der har købt solcelleanlæg i tillid til at kunne gøre brug af den midlertidigeforhøjede støtte, at komme i klemme.Dansk Solcelleforening og Gaia Solar mener det er uheldigt, at lovgivningen de facto ændresmed tilbagevirkende kraft. Da man afviklede nettomålerordningen, var alle de anlæg, hvor dervar indgået bindende aftaler før den 20. november, omfattet af den gamle lov og kunne opsæt-tes i 2013. I L199, er kun de anlæg, der er nettilsluttet før den 20. marts 2013, omfattet at degamle rammebetingelser. Da større anlæg har en betydelig længere planlægningshorisont, ermange af projekterne ikke nettilsluttede endnu. Dansk Solcelleforening mener, at man entenligesom ved sidste lovændring (lov nr. 1390) må opstille realistiske betingelser for, at de an-læg, hvor der f.eks. er indgået bindende kontrakter før den 20. marts, bliver undtaget – ellerogså må der udbetales kompensation.Landbrug & Fødevarer anfører, at lovforslaget markant ændrer rammevilkårene for større sol-celleinvesteringer i forhold til de vilkår, der blev vedtaget i Folketinget så sent som 23. de-cember 2012. Lovforslaget betyder således, at projekter, der har været under udvikling netopsom umiddelbar følge af vilkårene i VE-loven, kan vise sig at må droppes. Som ved alle andreinvesteringsprojekter, er udvikling af solcelleprojekter naturligvis forbundet med projektom-kostninger. De omkostninger er nu spildt.CO2frit.dk oplyser, at de op til fremsættelsesdatoen af lovforslaget har indgået bindende afta-ler med kunder om opsætning af i alt 6,8 MW solcelleanlæg. Eneste udestående er den endeli-ge skriftlige kommunale godkendelse (grundet behandlingstid) Der er dog givet forhåndstil-kendegivelser, hvorfor anlæggene alle er blevet tilmeldt el-selskabet og sat i opstartsordre hosunderleverandørerne.
Side 4
CO2frit.dk har med aftalerne i hånden påbegyndt ordrebestillingerne hos underleverandørerneog kan ikke garantere for, at dette ikke kommer til at koste virksomheden dyrt, ligesom derogså udestår en juridisk potentiel tvist kunderne og CO2frit.dk imellem.CO2frit.dk mener, det bør gøres muligt at kunne afslutte indgåede og påbegyndte aftaler (før20. marts 2013).Nørhede-Hjortmose Vindudvikling finder det uacceptabelt, at en ændring af rammebetingel-serne medfører antageligvis spildte investeringer. Nørhede-Hjortmose Vindudvikling menerikke, det berettiger en lovændring med øjeblikkelig virkning, der medfører et så stort økono-misk tab, at de gældende regler vil afstedkomme en større udbygning af solceller end forven-tet. De spildte investeringer vil kunne undgås på en hensigtsmæssig måde med en overgangs-ordning for allerede igangværende projekter, eksempelvis i form af, at solcelleprojekter harfået lokalpolitisk grønt lys til igangsætning af det fornødne plangrundlag kan fortsætte undereksisterende ordning.Solia A/S ønsker en afklaring på, hvorvidt projekter der er solgt med gyldig underskrevenkontrakt før 20/3 får lov at blive opført under de gældende regler og love på daværende tids-punkt.DI opfordrer til, at der i forslaget søges taget højde for de økonomiske tab, der kan opstå vedallerede indgåede bindende aftaler om anlæg. Lovforslaget anfører, at et anlæg skal værenet-tilsluttetsenest den 19. marts 2013 for at kunne modtage den midlertidigt forhøjede støtte jf.lovforslagets § 47, stk. 4. DI vil forslå, at kriteriet ændres, således at der senest den 19. marts2013 i stedet skal være indgået enbindende købsaftaleom et anlæg.Danfoss ønsker kriteriet for, at solcelleanlægget kan opnå afregning på 130 øre, ændret til, atanlægget skal være netanmeldt den 19. marts.Feiyue Solar oplyser, at de har indgået kontrakter på opførelsen af 11 stk. 400 kWp solcelle-anlæg monteret på jorden. Selskabets kunder vil lide et meget alvorligt tab i forhold til de be-tingelser, der lå til grund for deres investering. Alle selskabets kunder er selvstændige land-mænd, der ønsker at opføre et 400KWp anlæg på deres jord.SolarElements kritiserer, at virksomheder, der indgår kommercielle aftaler, der følger lovgiv-ning, kommer i alvorlige vanskeligheder pga. det hastigt udformede ændringsforslag fremsatden 19. marts 2013. SolarElements ønsker, at allerede indgåede aftaler friholdes fra det frem-satte lovforslag og ønsker, at gartnerier fortsat skal kunne anvende jordbaserede anlæg.Vejby Energi ønsker afklaring på, hvordan de som leverandør skal forholde sig til de lovmæs-sige korrekt indgåede aftaler med kunder, hvor de før den 20. marts 2013 har underskrevet enfælles aftale om etablering af 400 kW anlæg på kundens driftsejendom. Der er ikke tale omstore solcelleparker, men anlæg af størrelsen 300-400 kWp pr. anlæg.Dansepsolar påpeger, at lovforslaget er fremsat den 20. marts i statstidende kl. 16.00, og at dettidligst burde kunne have retsvirkning fra den 21. marts, såfremt man ikke ønsker at lovgivemed tilbagevirkende kraft og som det ikke tidligere har været kutyme at lovgive. Det anbefa-les derfor at ændre: ” af § 47 Stk. 5. For elektricitet fra solcelleanlæg, som er nettilsluttet denSide 5
20. marts 2013 eller senere, ydes der pristillæg på…” til : ” af § 47 Stk. 5. For elektricitet frasolcelleanlæg, som er nettilsluttet den 21. marts 2013 eller senere, ydes der pristillæg på…”Dansepsolar foreslår desuden, at der som minimum for eksisterende kontrakter indføres enovergangsordning således, at anlæg skal være tilmeldt inden 30 dage. Som ved indførsel aftidligere lov nr. 1390.Østkraft ønsker dispensation for L 199 for et antal konkrete projekter, der vil kunne realiserenogle af Bornholms mål om at blive grønnere og være en byggesten i EcoGrid-projektet.Energistyrelsens bemærkninger:Ud over de oven for refererede høringssvar har Energistyrelsen og Energinet.dk modtagetyderligere et antal henvendelser om planlagte solcelleanlæg, hvor der er indgået betydeligeøkonomiske forpligtigelser i tillid til støttereglerne vedtaget med lov nr. 1390 af 23. december2012, men hvor anlæggene endnu ikke er nettilsluttede.Klima-, energi- og bygningsministeren vil på den baggrund drøfte spørgsmålet om en over-gangsordning med forligsparterne forud for 2. behandlingen af lovforslaget.
3. Ophævelsen af 400 kW grænsen for den generelle midlertidigt forhøjede afregnings-satsNørhede-Hjortmose Vindudvikling bifalder ophævelsen af 400kW grænsen.Dansepsolar foreslår, at der i stedet for den foreliggende ændring kan lovgives omkring forde-lingen af solcelleanlæg i landskabet, så der pr. km2kun må være eksempelvis 3 anlæg, og hvisder er mere end 5 anlæg pr 10 km2, skal der laves VVM screening. Det mener Dansepsolar,kommunerne kan håndhæve på samme måde som de allerede gør det for vindmøller og finderpå den baggrund, at grænsen på 400 kW kan opretholdes.Energistyrelsens bemærkninger:Med lovforslaget bliver størrelsen af solcelleanlæg begrænset af størrelsen af den bygning,hvor anlægget er monteret. Der er derfor ikke behov for at opretholde den faste grænse på400 kW.4. Placering af solcelleanlægEnergiforum Danmark mener, at krav om, at solcellerne skal være monteret på tage, læggerhindringer i vejen for en lang række gode og reelle projekter og bremser udviklingen af f.eks.integrerede solcelleløsninger. Energiforum Danmark foreslår derfor, at man i stedet stillerkrav om geografisk nærhed til forbrugsstedet, samt stiller krav om, at anlæggenes dimensio-ner passer til det forbrug, der dokumenteret er på virksomheden, i landsbylauget, i boligfor-eningen osv.Dansk Solcelleforening og Gaia Solar mener, at den definition, der i den nye lov anvendes aftage, bør omfatte facader og facade-elementer som f.eks. solafskærmning.Gaia Solar anbefaler, at formuleringen ”på tage” ændres til ”på eller i tage og facader”.Side 6
Landbrug & Fødevarer finder det uhensigtsmæssigt rigidt, at de eksisterende rammevilkår forstørre anlæg alene vil gælde for ’solcelleanlægetableret på taget af bygninger, som ikke eropført med henblik på opsætning af solceller’.Landbrug & Fødevarer finder desuden, at bemærkningerne til lovforslaget kan give anledningtil en vis usikkerhed om fortolkningen af, hvornår bygninger opføres med henblik på opsæt-ning af solceller. Det bør være klart, at bygninger, hvor der i øvrigt foregår anden erhvervs-mæssig anvendelse (stalde, opbevaring, lagerhaller), bør betragtes som omfattet af den fore-slåede § 47, stk. 5, nr. 1. Det bør selvsagt ikke diskvalificere denne type bygninger, hvis mu-ligheden for etablering af solceller har indgået i planlægnings- og konstruktionsfasen, såledesat der opnås både en højere ressourceudnyttelse og større arkitektonisk værdi.Landbrug & Fødevarer er klar over, at lovforslaget først og fremmest har til hensigt at mod-virke opstillingen af jordbaserede solcelleanlæg. Landbrug & Fødevarer ønsker heller ikke ty-ske tilstande, hvor landbrugsproduktionen nogle steder opgives til fordel for energiprodukti-on. I et langsigtet bæredygtighedsperspektiv kan der også være en udfordring i forhold til, ategnet produktionsjord på mange måder er den vigtigste knappe ressource, og at arealerne der-for skal udnyttes effektivt.Den udfordring anerkender Landbrug & Fødevarer gerne. Der findes dog på mange bedrifteren række parceller eller arealer, hvor det kan give rigtigt god mening at udnytte jorden til grønenergiproduktion via solceller. Det kunne f.eks. være mindre fritliggende arealer op mod in-dustri- eller bymæssig bebyggelse, arealer fra nedlagte ensilage- eller gødningspladser, hvorder er en eksisterende betonbund at fæstne solcellestativerne på, eller andre marginale jorderog arealer af en sådan beskaffenhed (størrelsesmæssigt, terrænmæssigt eller som følge af sær-lige reguleringskrav), at de kun vanskeligt kan dyrkes som landbrugsjord.Vurderingen af arealernes bedste anvendelse kan således bedst foretages efter en konkret vur-dering. Der bør derfor være en mulighed for, at det bliver muligt at opstille solcelleanlæg påudvalgte arealer. Landbrug & Fødevarer vil derfor anbefale, at den helt generelle regel fravi-ges til fordel for et regelsæt, der i højere grad forholder sig til lokale hensyn i forlængelse afPlanloven, Miljøvurderingsloven, VVM-bekendtgørelserne m.fl.Green Force Company anfører, at befolkningen vil få lige meget vedvarende energi for pen-gene, hvad enten der er tale om, at 10 investorer etablerer hvert sit 400kW anlæg, eller en en-kelt investor etablerer 10 stk. 400kW anlæg.Hvis målet var at undgå etablering af store investeringsanlæg, undrer det derfor Green ForceCompany, at man ikke i stedet har valgt at sænke støtten til anlæg, der tilsluttes på mellem-spændingsniveau – altså anlæg, hvor hele produktionen sælges. Green Force Company mener,at en investering i denne type anlæg kun giver mening, hvis hovedparten af produktionen an-vendes i egetforbruget, og at man ved at støtte denne type anlæg ville sikre, at der etableresanlæg, der er tilpasset el-nettet, og at produktionen fra de vedvarende energianlæg anvendes,hvor den produceres.Nørhede-Hjortmose Vindudvikling undrer sig over favoriseringen af tagmonterede solcellean-læg. Den midlertidige anvendelse af landbrugsjord til teknisk anlæg i form af solcelleanlæg erSide 7
uden betydning for landbrugsjordens kvalitet, og de landbrugsmæssige interesser vil kunnevige midlertidigt til fordel for de overordnede energimæssige interesser med omstilling tilgrøn energi. Samtidig kan der stilles spørgsmålstegn ved, hvordan det skal kontrolleres, atbygninger er opført med et andet formål end brug til solceller. Endelig vil et landbaseret sol-celleanlæg i højere grad kunne indpasses i områder med andre tekniske anlæg fx i tilknytningtil vindmøller. Fordelen ved en sådan placering er, at solcelleanlæggene placeres i områdermed få naboer og få naturbeskyttelsesinteresser, hvorved evt. gener holdes på et absolut mi-nimum. Samtidig giver det en unik mulighed for, at de to projekter kan styrke og fremme syn-ligheden af Danmarks grønne energiprofil.Energistyrelsens bemærkninger:Afgrænsningen til anlæg etableret på bygninger vurderes at være velegnet til at sikre en vissammenhæng mellem elproduktionen og det lokale forbrug. Lovforslagets formål er ikke atfriholde jord til landbrugsproduktion, men at begrænse udbygningen med solcelleanlæg, derikke har til hensigt at forsyne ejeren.Som flere høringssvar nævner, kan det overvejes, om den midlertidigt forhøjede støtte ikkekun gives til solcelleanlæg monteret på et tag, men tillige til bygningsintegrerede og facade-monterede anlæg. Sådanne anlæg vil oftest have en højere arkitektonisk værdi end anlægmonteret på et eksisterende tag. Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget er solcel-leanlæg integreret i et tag omfattet af formuleringen ”etableret på taget af bygninger”.Klima-, energi- og bygningsministeren vil på den baggrund drøfte med forligsparterne, omden midlertidigt forhøjede støtte også skal gælde facademonterede anlæg.5. Fælles anlæg på tag og på jordDansk Solcelleforening og Gaia Solar stiller sig uforstående over for de forudsætninger,Energistyrelsen har lagt til grund for et midlertidigt pristillæg i 2013 på 30 øre. Ud fra DanskSolcelleforenings og Gaia Solars beregninger, skal pristillægget være på 60-70 øre (i alt 120-130 øre/kWh), hvis det skal være realistisk, at boligforeninger og uddannelsesinstitutionervælger at placere f.eks. dele af deres solcelleanlæg på fællesarealer, over en parkeringsplads,eller på marginaljord.Det fremgår af lovforslaget, at de nye støttesatser for fællesanlæg placeret på jorden, også skalgodkendes af EU-kommissionen efter statsstøttereglerne. Da det yderligere kan forsinkeikrafttrædelsen af den nye prisstøtte, anbefales, at støtten på 130 øre/kW i lov nr. 1390 finderanvendelse på jordanlæg i boligforeninger, på uddannelsesinstitutioner og for kommunale an-læg.For fællesanlæg, hvor hver medejer har en ejerandel svarende til maksimalt 6 kW installeretkapacitet og ikke selv har solceller samt bor i rimelig nærhed af anlægget, mener Vedvaren-deEnergi ikke der er behov for at forhindre, at solceller opstilles på jorden samtidig med at an-lægget modtager tilskud som fællesanlæg (1,45 kr/kWh i 2013). Forslaget om at begrænsesolcellelaugs anlæg med høj afregningspris til anlæg på tage, vil for mange mindre samfunduden store tagflader i praksis betyde, at det bliver umuligt at etablere fællesanlæg. Det menerVedvarendeEnergi er en urimelig forskelsbehandling i forhold til større bysamfund, hvor detvil være langt lettere at finde brugbare, større tag inden for rimelig afstand.Side 8
Vendia Solar Systems mener en afregningspris på 90 øre pr. kWh i 10 år vil kunne tilbagebe-tale anlæggene i den sikrede periode, såfremt etableringen sker på en rationel og økonomiskvelovervejet måde og med en optimal finansiering. En lavere afregningspris vil derimod umu-liggøre gennemførelsen af noget projekt, med mindre prisen sikres for en længere periode endde 10 år. Dette skyldes, at projekterne ikke vil kunne finansieres med hverken egenkapital el-ler fremmedkapital, da kapitalen under de nuværende finansielle forudsætninger er meget lidtrisikovillig.Vendia Solar Systems vurderer dog, at der alene kan opnås en rentabel økonomi i solenergianlæg med denne afregningspris, såfremt de kan etableres og drives med en vis stordriftsfor-del. Dette vil sige, at anlæggene skal kunne etableres samlet på arealer på omkring ti hektar,eller derover.Vendia Solar Systems henstiller derfor, at den tilsikrede pris på afregningen af elektricitetfremstillet fra fælles solenergi anlæg fastholdes på minimum 90 øre/kWh i 10 år uden nogennedjustering efter udgangen af 2013.Viasol finder, at den forhøjede afregningspris på 145 øre er helt afgørende for at dække deforøgede driftsomkostninger, der er ved laugsanlæg (laugsregnskab og revision mv.).Energistyrelsens bemærkninger:Med lovforslaget reduceres afregningsprisen for el fra fælles solcelleanlæg på jorden fra 145øre/kWh til 90 øre/kWh. En afregningssats på 90 øre/kWh vurderes at kunne berettige etable-ring af sådanne anlæg. Som resten af lovforslaget skal reduktionen af støtten til fælles solcel-leanlæg på jorden bidrage til, at finansieringsrammen for aftalen om strategi for solcellean-læg og øvrige små vedvarende energi (VE)-anlæg ikke overskrides.
Side 9