Skatteudvalget 2012-13
L 212 Bilag 52
Offentligt
1254530_0001.png
Til lovforslag nr.
L 212
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 29. maj 2013
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven og forskellige andre love
(Ny klagestruktur på skatteområdet og ændringer som følge af idriftsættelsen af Ét Fælles Inddrivelsessystem m.v.)
[af skatteministeren (Holger K. Nielsen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 12 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. april 2013 og var til 1.
behandling den 14. maj 2013. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 25. januar
2013 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 97. En del
af lovforslaget blev dog først sendt i høring ved lovforsla-
gets fremsættelse, og Skatteministeriet sendte den 24. april
2013 dette udkast til udvalget, jf. L 212 – bilag 11. Den 29.
april og den 8. og 24. maj 2013 sendte skatteministeren de
indkomne høringssvar og notater herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Advokatfirmaet Tommy V. Christiansen,
Advokatrådet – Advokatsamfundet,
CEPOS,
Danske Advokater,
Danske Advokater og Danmarks Skatteadvokater,
Ejendomsforeningen Danmark,
Foreningen af Danske Skatteankenævn,
Formændene for motorankenævnene,
FSR – danske revisorer,
KPMG,
Rafn & Søn,
Videncentret for Landbrug og
Vurderingsankenævnsforeningen.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget. En af henvendelserne til
udvalget og skatteministerens kommentar hertil er optrykt
som bilag 2 til betænkningen.
Deputationer
Endvidere har Foreningen af Danske Skatteankenævn
mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Ekspertmøde
Udvalget holdt den 8. maj 2013 et ekspertmøde om den
del af lovforslaget, som omhandler den ny klagestruktur på
skatteområdet. Oplægsholderne har sendt det skriftlige ma-
teriale, som lå til grund for deres oplæg, til udvalget, og
skatteministeren har over for udvalget kommenteret materia-
let.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 55 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Nogle af udval-
gets spørgsmål og skatteministerens svar herpå er optrykt
som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (V, S, RV, EL, SF og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres, Enhedslistens og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at
den foreslåede nye klagestruktur på skatteområdet vil sikre
en mere effektiv klagestruktur, samtidig med at der skabes
bedre kvalitet og højere grad af ensartethed i klagemyndig-
hedernes afgørelser.
DokumentId
Journalnummer
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0002.png
2
Under lovforslagets behandling har der været rejst
spørgsmålet om, hvorvidt den foreslåede frist på 14 dage til
at meddele skatteankeforvaltningen, at en sag ønskes be-
handlet af Landsskatteretten frem for et skatte- eller vurde-
ringsankenævn, er for kort. Socialdemokratiet, Radikale
Venstre, Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti ønsker ikke,
at fristen skal afskære klagerne fra at træffe dette valg, og
partierne støtter derfor, at fristen ændres til 4 uger, og at der
gives mulighed for, at skatteankeforvaltningen kan se bort
fra fristoverskridelser, når der foreligger særlige omstændig-
heder.
Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Enhedslisten og
Socialistisk Folkeparti lægger vægt på, at det ikke er tanken
at samle skatteankeforvaltningen på ét centralt sted. Det er
således tanken, at skatteankeforvaltningen skal være lokali-
seret på flere adresser i landet, som sikrer en decentral pla-
cering af skatteankeforvaltningens arbejde og nærhed til
borgerne.
Endvidere støtter Socialdemokratiet, Radikale Venstre,
Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti, at der sker en tilpas-
ning af antallet af ankenævn og medlemmer af disse med
udgangspunkt i det forslag til justering, der er udarbejdet af
Foreningen af Danske Skatteankenævn og Vurderingsanke-
nævnsforeningen.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget mener, at den optimale måde at gennemføre en æn-
dring af klagestrukturen på skatteområdet ville have været at
gennemføre et egentlig udvalgsarbejde som eksempelvis i
Sverige og England.
Venstre og Det Konservative Folkeparti bemærker, at
lovforslaget er blevet væsentlig forbedret i forhold til det
forslag, som blev sendt i høring.
For Venstre og Det Konservative Folkeparti har det været
helt afgørende, at ændringerne ikke går på kompromis med
retssikkerheden på skatteområdet. Der blev rejst kritik af
forslaget, der blev sendt i høring. Det foreliggende lovfor-
slag indeholder en række forbedringer, som også er blevet
klargjort under udvalgsbehandlingen:
– Der indføres valgfrihed, i forhold til hvor man kan få sin
sag behandlet.
– Muligheden for allerede ved klagens indgivelse at be-
stemme, at sagen behandles ved Landsskatteretten, fast-
holdes som i dag.
– Der vil gælde samme regler for mulighed for personligt
fremmøde, som kendes i dag.
– Der er skabt klarhed over skatteankeforvaltningens
virke.
– Væsentlige afgørelser fra lokale ankenævn offentliggø-
res.
– Der indføres en ledende retsformand for Landsskatteret-
ten.
– Perioden, hvor man kan vælge at få sin sag behandlet af
Landsskatteretten i stedet for af et lokalt ankenævn, øges
til 4 uger.
– Evalueringen fremrykkes og udvides med inddragelse af
relevante aktører.
Venstre og Det Konservative Folkeparti bemærker, at re-
geringen har tilkendegivet, at den kommende skatteankefor-
valtning ikke betyder, at arbejdspladserne skal centraliseres i
København, men at der også fastholdes arbejdspladser i
skatteankeforvaltningen uden for hovedstadsområdet.
Venstre og Det Konservative Folkeparti forventer, at rege-
ringen også i handling vil fastholde dette, når den kommen-
de skatteankeforvaltning skal føres ud i livet.
Venstre og Det Konservative Folkeparti lægger til grund,
at skatteministeren vurderer, at den ændrede klagestruktur
vil betyde en højere kvalitet i sagsbehandlingen af skatte-
ydernes klager over skatteafgørelser. Venstre og Det Kon-
servative Folkeparti lægger også til grund, at den foreslåede
klagestruktur ifølge skatteministeren ikke vil føre til flere
retssager i det almindelige domstolssystem, jf. skattemini-
sterens svar på spørgsmål 11 og 53, og at den ændrede kla-
gestruktur ikke fører til øgede udgifter forbundet med dom-
stolsbehandling af skatte- og vurderingssager.
Venstre og Det Konservative Folkeparti bemærker, at
den bestemmelse, der giver SKAT mulighed for at indbringe
en åbenbart ulovlig afgørelse fra et ankenævn til Skatterå-
det, kun vil blive anvendt i meget begrænsede tilfælde, og at
såfremt Skatterådet omgør afgørelsen, da vil skatteyderen
kunne påklage afgørelsen til Landsskatteretten, jf. svaret på
spørgsmål 55. Derudover bemærker Venstre og Det Konser-
vative Folkeparti, at Skatterådet kun kan ændre et skattean-
kenævns afgørelse, hvis også klageren burde være klar over,
at afgørelsen er ulovlig, hvilket svarer til den hidtidige for-
tolkning og fremgår af Skatteministeriets kommentarer til
lovforslag nr. L 110 fremsat den 24. februar 2005. Det vil
samtidig sige, at Skatterådet ikke kan ændre en afgørelse fra
et skatteankenævn, som beror på et skøn eller en bevismæs-
sig vurdering, og at SKAT af samme årsag skal være påpas-
selig med ikke at forelægge sådanne sager for Skatterådet. I
tilfælde af at SKAT vurderer, at det er nødvendigt at fore-
lægge et skatteankenævns afgørelse for Skatterådet, for-
di der er tale om en »åbenbart ulovlig afgørelse«, skal
SKAT overholde de anbefalinger og tidsfrister, som SKATs
retssikkerhedschef har beskrevet i et notat af 12. oktober
2007: »Anbefalinger om principper og procedure for ind-
bringelse af ankenævnsafgørelser til Skatterådet i medfør af
skatteforvaltningslovens § 2, stk. 3« samt de dertilhørende
bilag. Eksempelvis skal SKAT, samtidig med at de medde-
ler skatteyderen, at de vil indbringe skatteankenævnets afgø-
relse for Skatterådet, begrunde, hvorfor de mener, at anke-
nævnets afgørelse er »åbenbart ulovlig«. En hurtig begrun-
delse er et vigtigt element for at bevare skatteydernes rets-
sikkerhed.
Et
mindretal
i udvalget (DF og LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer kan ikke støtte lovforsla-
get, da Dansk Folkeparti mener, at det medfører en forrin-
gelse af danskernes retssikkerhed, når man fjerner mulighe-
den for at få en klagesag på skatteområdet behandlet ved to
administrative klageinstanser, så man fremover kun kan få
den behandlet ved en instans.
Dansk Folkeparti mener, at det er godt, at så mange sager
som muligt afklares i de administrative klageorganer, så der-
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0003.png
3
for ser Dansk Folkeparti helst, at man havde bevaret en to-
strenget klagestruktur.
Dansk Folkeparti mener, det er retssikkerhedsmæssigt
betænkeligt at fjerne en administrativ klageadgang for skat-
teyderne, men omvendt er fejlprocenten i ankenævnenes af-
gørelser så høj, at det ikke er holdbart. Det er sådan, at 78
pct. af de sager, der klages videre til Landsskatteretten, og
31 procent i indkomstsager fra skatteankenævnene omgøres
i Landsskatteretten til fordel for borgeren. Det er et problem,
at ankenævnene tager fejl i rigtig mange tilfælde, men
Dansk Folkeparti mener ikke, at man løser problemet ved at
udhule borgernes klageadgang, så de fremover kun har én
mulighed.
Det er det mest retssikkerhedsmæssigt forsvarlige at be-
holde en tostrenget klagestruktur med høj faglighed i begge
instanser, og Dansk Folkeparti mener også, at retssikkerhed
i denne sag vægter højere end sparede penge.
Landsskatteretten er et respekteret klageorgan, der har en
stor faglighed, og som sikrer, at borgerne får en fornyet uaf-
hængig vurdering af deres skattesag. Hvorfor ændre på no-
get, der virker? Hvorfor ikke blot lave ændringer, der skal
højne fagligheden i ankenævnene? Landsskatteretten er en
klageinstans med den fornødne skattejuridiske kompetence,
og der er ingen grund til at svække en myndighed, som fun-
gerer godt.
Dansk Folkeparti mener, det er stærkt betænkeligt, at an-
kenævn fremover skal træffe den endelige administrative af-
gørelse, da de er en ren lægmandsfunktion. En ren læg-
mandsfunktion hører ingen steder hjemme som øverste ad-
ministrative klageinstans.
Lovforslaget vil skabe en sideordnet klagestruktur, som
kan medføre, at der skabes regionale praksis, hvilket kan be-
tyde, at alle borgere ikke behandles lige for loven.
Landskatteretten sikrer i dag betydelig retsensartethed på
skatteområdet, og det er en forringelse af retssikkerheden,
hvis Landskatterettens funktion som den koordinerende in-
stans på skatteområdet ophører.
Den eneste reelle grund til dette lovforslag synes at være
en ren spareøvelse, da lovforslaget skal give en årlig bespa-
relse på 20 mio. kr. – en rigtig dårlig besparelse, da det går
ud over borgernes retssikkerhed, og i den sammenhæng er
20 mio. kr. jo ingenting. Dansk Folkeparti stiller sig yderst
tvivlende over for, om man overhovedet får besparelsen, da
man må gå ud fra, at når en administrativ klagemulighed fra
borgerne fjernes, vil flere fremover klage videre til byretten,
hvilket giver langt større omkostninger for alle parter.
I skatteministerens svar på spørgsmål 12 fremgår det, at
det kun er 70 sager, som skal klages videre til byretten, før
besparelsen på de 20 mio. kr. er væk. Som man kan se i sva-
ret på spørgsmål 20, er der 2.207 ankenævnsafgørelser, som
bliver påklaget til Landsskatteretten. Det lyder derfor ret så
urealistisk, at ikke en eneste af de 2.207 sager vil ende i by-
retten, når man går fra to klageinstanser til én klageinstans.
Indbringelse af 70 sager for byretten vil svare til, at det kun
er i 3,1 pct. af sagerne, at borgeren ikke er tilfreds med afgø-
relsen, efter at have fået sagen behandlet i første og eneste
instans.
Dansk Folkeparti er overbevist om, at flere sager vil ende
hos domstolene, hvilket vil koste flere penge og give længe-
re sagsbehandlingstider.
Der bliver med lovforslaget oprettet en fælles sekreta-
riatsbetjening, kaldet skatteankeforvaltningen, for at højne
og ensarte kvaliteten i afgørelser fra Landsskatteretten og
ankenævn, men det er Dansk Folkepartis vurdering, at det er
en ganske vanskelig opgave. Dansk Folkeparti tvivler derfor
på, at et fælles sekretariat kan erstatte Landskatterettens be-
handling af skattesagerne. Dansk Folkeparti tror ikke, at fag-
ligheden vil blive løftet nok til at opveje fjernelsen af en kla-
gemulighed.
Hvis man vil lave et fælles sekretariat for ankenævn og
Landsskatteretten, så burde det være organiseret under
Landsskatteretten, som har en høj faglighed.
Dansk Folkeparti går ind for borgeren før systemet.
Dansk Folkeparti går ind for, at borgerne skal have en høj
retssikkerhed. Det modsatte gør sig gældende med dette lov-
forslag, og derfor kan Dansk Folkeparti ikke støtte lovfor-
slaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
I den under
nr. 32
foreslåede ændring af to steder i
§
35, stk. 4,
og i
§ 35, stk. 5,
ændres »eller Landsskatteretten«
til: », Landsskatteretten eller spillemyndigheden«.
[Udvidelse til også at omfatte spillemyndigheden]
2)
I den under
nr. 33
foreslåede
§ 35 a
ændres i
stk. 6
»stk. 2« til: »stk. 3«.
[Ændring af henvisning]
3)
I den under
nr. 33
foreslåede
§ 35 b
ændres i
stk. 5
»14
dage« til: »4 uger«, og som
3. pkt.
indsættes:
»Skatteankeforvaltningen kan se bort fra en overskridelse
af fristen, hvis særlige omstændigheder taler derfor.«
[Forlængelse af fristen for valg af behandling af en sag i
Landsskatteretten og mulighed for at se bort fra fristover-
skridelser]
4)
I den under
nr. 33
foreslåede
§ 35 d
ændres i
stk. 4
»Landsskatteretten kan« til: »Landsskatteretten«.
[Ændring af sproglig karakter]
5)
Den under
nr. 33
foreslåede overskrift til
kapitel 13 b
affattes således:
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0004.png
4
»Kapitel 13 b
Klager, som behandles af skatteankeforvaltningen«
[Præcisering af overskrift]
6)
I den under
nr. 45
foreslåede ændring af
§ 40, stk. 2, 3.
pkt.,
der bliver stk. 1, 3. pkt., ændres »§§ 44-47« til: »§§ 44,
45 og 47«.
[Ændring af henvisning]
Til § 10
7)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 8 P, stk. 3,
indsættes som
2. pkt.:
»Skatteministeren kan fastsætte regler for indberetning af
renter efter § 5, stk. 1, i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige.««
[Lovteknisk ændring]
Til § 12
8)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 8 a, stk. 1,
ændres »Økonomistyrelsens« til: »Statens Administrations«.
[Ændring af myndighedsnavn]
Til § 15
9)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 117, nr. 4,
ophæves.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 16
10)
I
stk. 2
indsættes efter »§ 1, nr. 30,«: »§ 10, nr. 01,«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 7]
11)
I
stk. 3
ændres »og §§ 3-13« til: »§§ 3-9, § 10, nr. 1
og 2, og §§ 11-13«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 7]
12)
I
stk. 3
ændres »stk. 2-5« til: »stk. 4-6«.
[Ændring af henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 1, nr. 31, foreslås det at udvide skattemi-
nisterens hjemmel til at fastsætte regler om obligatorisk di-
gitalisering, så den ikke alene omfatter meddelelser til og fra
SKAT, men tillige meddelelser til og fra skatteankeforvalt-
ningen, skatteankenævnene, vurderingsankenævnene, mo-
torankenævnene, Landsskatteretten og spillemyndigheden.
Som konsekvens heraf er det under lovforslagets § 1, nr.
32, foreslået, at en række andre regler i skatteforvaltningslo-
vens § 35, stk. 4 og 5, om kommunikation til og fra SKAT
skal finde tilsvarende anvendelse for kommunikation til og
fra skatteankeforvaltningen, skatteankenævnene, vurde-
ringsankenævnene, motorankenævnene eller Landsskatteret-
ten. Disse andre regler giver skatteministeren hjemmel til at
fastsætte nærmere regler om digital kommunikation, herun-
der om anvendelse af digital signatur, foreskriver at medde-
lelser fra SKAT, som indeholder fortrolige oplysninger, skal
krypteres eller sikres på anden forsvarlig måde, og angiver,
at en digital meddelelse anses for at være kommet frem, når
den er gjort tilgængelig for SKAT henholdsvis den skatte-
pligtige eller indberetningspligtige.
Det er imidlertid ved en fejl ikke foreslået, at disse regler
i skatteforvaltningslovens § 35, stk. 4 og 5, også skal finde
anvendelse i forbindelse med kommunikation til og fra spil-
lemyndigheden. Det foreslås derfor at tilføje spillemyndig-
heden i de pågældende bestemmelser.
Til nr. 2
I det foreslåede § 35 a, stk. 6, i skatteforvaltningsloven
henvises til fristen i samme paragrafs stk. 2. Den frist, der
skal henvises til, er – som det fremgår af bemærkningerne til
bestemmelsen – fristen for at indgive en klage til skattean-
keforvaltningen i stk. 3. Det foreslås derfor, at henvisningen
rettes, så der henvises til stk. 3.
Til nr. 3
Det foreslås at forlænge klagerens frist for at meddele
skatteankeforvaltningen, at en sag, som er visiteret til et
skatte- eller vurderingsankenævn, i stedet skal behandles af
Landsskatteretten.
Efter lovforslaget er fristen 14 dage efter modtagelsen af
meddelelsen om, at sagen er visiteret til et skatte- eller vur-
deringsankenævn. Fristen foreslås forlænget til 4 uger efter
modtagelsen af den pågældende meddelelse.
Det foreslås endvidere, at skatteankeforvaltningen kan se
bort fra overskridelse af fristen, hvis der foreligger særlige
omstændigheder. Ved vurderingen af, om der foreligger
særlige omstændigheder, der kan begrunde, at der ses bort
fra en fristoverskridelse, kan længden af fristoverskridelsen
og årsagen til fristoverskridelsen indgå. Der skal være særli-
ge omstændigheder ud over, at fristoverskridelsen er kort,
for at der kan ses bort fra fristoverskridelsen. Derfor kan en
lille fristoverskridelse ikke i sig selv medføre, at der ses bort
fra overskridelsen.
Til nr. 4
I det foreslåede § 35 d, stk. 4, i skatteforvaltningsloven er
der medtaget et overflødigt »kan«. Det foreslås, at dette ord
udgår af bestemmelsen. Ændringen er alene af sproglig ka-
rakter.
Til nr. 5
Overskriften til kapitel 13 b er »Klage, hvor skatteanke-
forvaltningen træffer afgørelse«. Imidlertid indeholder ka-
pitlet såvel regler om sager, hvor skatteankeforvaltningen
træffer afgørelse, som regler om sager, hvor skatteankefor-
valtningen behandler sager som sekretariat for ankenævnene
eller Landsskatteretten.
Det foreslås derfor at ændre overskriften, så der ikke ale-
ne omtales de sager, hvor skatteankeforvaltningen træffer
afgørelse.
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0005.png
5
Til nr. 6
I lovforslagets § 1, nr. 45, foreslås det at ændre en hen-
visning til skatteforvaltningsloven §§ 43-47 til en henvis-
ning til §§ 44-47. Det er en følge af, at § 43 foreslås ophæ-
vet. Imidlertid foreslås også § 46 ophævet. Derfor foreslås
det, at henvisningen ændres til en henvisning til § 44, 45 og
47.
Til nr. 7 og 9
Der er tale om ændringsforslag, som alene er af lovtek-
nisk karakter.
Ved lovforslagets § 15 er det foreslået at ændre § 117, nr.
4, i lov nr. 1336 af 19. december 2008 om ændring af kilde-
skatteloven, opkrævningsloven, udpantningsloven og for-
skellige andre love (Konsekvensændringer som følge af lov
om inddrivelse af gæld til det offentlige). § 117, nr. 4, ind-
sætter et nyt 2. pkt. i skattekontrollovens § 8 P, stk. 3, og det
er således denne formulering af det nye 2. pkt. i skattekon-
trolloven § 8 P, stk. 3, der er foreslået ændret ved lovforsla-
gets § 15.
Frem for at foretage ændringen på denne måde foreslås
det at foretage ændringen i skattekontrolloven i stedet for i
lov nr. 1336 af 19. december 2008. Ved ændringsforslag nr.
9 foreslås det derfor at ophæve § 117, nr. 4, i lov nr. 1336 af
19. december 2008. Samtidig er det i ændringsforslag nr. 7
foreslået, at det nye 2. pkt. indsættes i skattekontrollovens §
8 P, stk. 3, ud over den ændring, der var foreslået ved lov-
forslagets § 15.
Til nr. 8
Den foreslåede nye affattelse af § 8 a, stk. 1, i lov om
statsgaranterede studielån omhandler, i lighed med den eksi-
sterende bestemmelse i § 8 a, stk. 1, klager over Økonomi-
styrelsens afgørelser. Imidlertid er Økonomistyrelsens opga-
ver på dette område overgået til Statens Administration, og
det foreslås derfor, at bestemmelsen i stedet for at vedrøre
Økonomistyrelsens afgørelser kommer til vedrøre Statens
Administrations afgørelser.
Til nr. 10 og 11
Der er tale om konsekvensændringer, som følge af at der
ved ændringsforslag nr. 7 indsættes et nyt nr. 01 i lovforsla-
gets § 10. Dette skal træde i kraft den 1. juli 2013 i lighed
med lovforslagets § 15, som det foreslåede nye § 10, nr. 01,
hænger sammen med.
Til nr. 12
§ 16, stk. 3, indeholder hovedreglen om, for hvilke klager
den foreslåede nye klagestruktur på skatteområdet har virk-
ning. Imidlertid indeholder den foreslåede § 16, stk. 4-6, en
række modifikationer til dette. I det foreslåede stk. 3 henvi-
ses til disse modifikationer, men ved en fejl henvises der til
stk. 2-5. Det foreslås at ændre dette til en henvisning til stk.
4-6.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S) Jesper Petersen (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV)
Mette Boye (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V)
Gitte Lillelund Bech (V)
fmd.
Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)
nfmd.
Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
47
45
22
17
15
12
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
9
8
1
1
1
1
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0006.png
6
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 212
Bilagsnr. Titel
1
Henvendelse af 23/4-13 fra Danske Advokater
2
Orientering om lukket ekspertmøde om den del af lovforslaget, som
omhandler den ny klagestruktur på skatteområdet
3
Artikel i Tidsskrift for Skatter og Afgifter om forslaget til ny klage-
struktur
4
Henvendelse af 19/3-13 fra Advokatrådet – Advokatsamfundet
5
Henvendelse af 22/2-13 fra KPMG
6
Henvendelse af 11/3-13 fra Foreningen af Danske Skatteankenævn
7
Henvendelse af 27/2-13 fra Danske Advokater og Danmarks Skattead-
vokater
8
Henvendelse af 22/2-13 fra FSR – danske revisorer
9
Henvendelse af 21/2-13 fra Ejendomsforeningen Danmark
10
Henvendelse af 8/2-13 fra Advokatfirmaet Tommy V. Christiansen
11
Lovudkast som sendt i høring, fra Skatteministeriet
12
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
13
Henvendelse af 2/5-13 fra Rafn & Søn
14
Henvendelse af 7/5-13 fra Foreningen af Danske Skatteankenævn
15
Meddelelse om materiale udleveret af Richard Petersen, formand for
Foreningen af Danske Skatteankenævn, under ekspertmødet om den
foreslåede nye klagestruktur på skatteområdet
16
Materiale fra John Bygholm, formand for FSR – danske revisorers
skatteudvalg, anvendt under ekspertmødet om den foreslåede nye kla-
gestruktur på skatteområdet
17
Materiale fra Erik S. M. Hansen, tidligere retspræsident for Landsskat-
teretten, anvendt under ekspertmødet om den foreslåede nye klage-
struktur på skatteområdet
18
Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
19
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
20
Materiale fra Poul Bostrup, formand for Advokatrådets Skatteudvalg,
anvendt under ekspertmødet om den foreslåede nye klagestruktur på
skatteområdet den 8/5-13
21
Henvendelse af 13/5-13 fra Vurderingsankenævnsforeningen
22
Henvendelse af 16/5-13 fra formændene for motorankenævnene
23
Henvendelse af 21/5-13 fra Foreningen af Danske Skatteankenævn
24
Henvendelse af 21/5-13 fra FSR – danske revisorer
25
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 11/3-13 fra Forenin-
gen af Danske Skatteankenævn
26
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 7/5-13 fra Forenin-
gen af Danske Skatteankenævn
27
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 21/5-13 fra Forenin-
gen af Danske Skatteankenævn
28
Henvendelse af 22/5-13 fra Videncentret for Landbrug
29
1. udkast til betænkning
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0007.png
7
Bilagsnr. Titel
30
Yderligere supplerende høringsskema samt høringssvar, fra skattemi-
nisteren
31
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 23/4-13 fra Danske
Advokater
32
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 2/5-13 fra Rafn &
Søn
33
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 13/5-13 fra Vurde-
ringsankenævnsforeningen
34
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 16/5-13 fra formæn-
dene for motorankenævnene
35
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 21/5-13 fra FSR –
danske revisorer
36
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 22/5-13 fra Viden-
centret for Landbrug
37
Henvendelse af 27/5-13 fra Rafn & Søn
38
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 19/3-13 fra Advo-
katrådet – Advokatsamfundet
39
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 22/2-13 fra KPMG
40
Ændringsforslag, fra skatteministeren
41
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 27/5-13 fra Rafn &
Søn
42
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 8/2-13 fra Advokat-
firmaet Tommy V. Christiansen
43
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 21/2-13 fra Ejen-
domsforeningen Danmark
44
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 22/2-13 fra FSR –
danske revisorer
45
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 27/2-13 fra Danske
Advokater og Danmarks Skatteadvokater
46
2. udkast til betænkning
47
Henvendelse af 28/5-13 fra CEPOS
48
Ændringsforslag, fra skatteministeren
49
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/5-13 fra CEPOS
50
3. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 212
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om ministeren påtænker, at der fremover skal ske offentliggø-
relse af alle afgørelser fra henholdsvis skatte-, vurderings- og motor-
ankenævnene og Landsskatteretten, til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre en ensartet praksis blandt næv-
nene og Landsskatteretten, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til materiale fra Richard Petersen, formand for
Foreningen af Danske Skatteankenævn, fra ekspertmødet 8/5-13, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
3
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0008.png
8
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Spm. om kommentar til materiale fra John Bygholm, formand for FSR
– danske revisorers skatteudvalg, fra ekspertmødet 8/5-13, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til materiale fra Erik S. M. Hansen, tidligere
retspræsident for Landsskatteretten, fra ekspertmødet 8/5-13, til skat-
teministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til materiale fra Poul Bostrup, formand for Ad-
vokatrådets Skatteudvalg, fra ekspertmødet 8/5-13, til skatteministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor der ikke har været igangsat et egentlig udvalgsarbej-
de, som kunne være kommet med en gennemarbejdet analyse over,
hvordan man i fremtiden kan indrette klagestrukturen på skatteområ-
det, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens holdning til at udskyde lovforslaget og i stedet
nedsætte et udvalg bestående af de væsentlige aktører på området, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil være indstillet på at forlænge fristen på 14
dage for at tilkendegive, om man ønsker en sag behandlet i et anke-
nævn eller Landsskatteretten, til 1 måned, til skatteministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvorfor der ikke blot ændres på antallet af ankenævn, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange sager man regner med vil blive indbragt for by-
retterne, når man fratager borgeren en anden administrativ klagemu-
lighed, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange sager der skal indbringes for byretterne, før be-
sparelsen på 20 mio. kr. er væk, og det i stedet giver en øget udgift, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad behovet er for en selvstændig skatteankeforvaltning, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det ikke er et problem, at der etableres en særskilt skattean-
keforvaltning, som skal levere indstillinger til afgørelse i alle sager
hos både skatte-, vurderings- og motorankenævnene og hos Lands-
skatteretten, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om den foreslåede forenkling af klagestrukturen vil medføre en
mindreudgift til årsværk på ca. 20 mio. kr., til skatteministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvilken besparelse der ville kunne opnås, hvis man helt af-
skaffer klage- og vurderingsankenævnene, til skatteministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvad besparelsen på 20 mio. kr. skal bruges til, til skattemi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om den evaluering, der skal ske i 2017, også vil inddrage erfa-
ringerne fra andre lande, f.eks. Sverige og England, til skatteministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke overvejelser regeringen har gjort sig i forhold til, at
der nu gives skatteyderne valgfrihed, i forhold til hvor de vil have de-
res sag behandlet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0009.png
9
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Spm. om, hvad sagsmængderne forventes at blive, når borgeren får
valgfrihed, hvis den nye struktur vedtages, til skatteministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om at foretage et udvalgsarbejde med inddragelse af relevante
parter – som der har været udtrykt ønske om i høringssvarerne – inden
loven træder i kraft, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om alternativt at fremrykke evalueringen og i den forbindelse
sikre en grundig inddragelse af relevante parter med henblik på at ha-
ve en evaluering af den foreslåede struktur klar i 2016, til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorledes den foreslåede skatteankeforvaltning skal indret-
tes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at tage initiativ til, at alle sager ved lokale ankenævn offent-
liggøres for at sikre en ensartethed i behandlingen, til skatteministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke muligheder skatteankeforvaltningen med forslaget vil
få for at anfægte en åbenbart ulovlig afgørelse truffet af et lokalt anke-
nævn, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at forholde sig til den kritik, der har været rejst af, at forsla-
get betyder, at der bliver forskellige vilkår for omkostningsgodtgørel-
se, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om en tidsfrist på 14 dage er nok til, at skatteyderen har mulig-
hed for at træffe et kvalificeret valg, i forhold til hvor skatteyderen øn-
sker sin sag behandlet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om der er nogen grund til, at sagen skal visiteres af Skatteanke-
forvaltningen, hvis en klage ønskes behandlet ved Landsskatteretten,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om mulighederne for personligt fremmøde vil være de samme,
uanset om en sag behandles i et ankenævn eller i Landsskatteretten, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at uddybe forskellen mellem »sekretariatet« og »skatteanke-
forvaltningen«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for forskellen på den nuværende retspræsidents
opgaver og de opgaver, der er tiltænkt den ledende retsformand, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for mulighederne for at evaluere den nye struktur
før medio 2017, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorledes der sikres den rette kvalitet i den kommende skat-
teankeforvaltning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorledes det sikres, at den høje kvalitet i sagsbehandlingen
i Landsskatterettens sekretariat ikke forringes, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om ministerens vurdering af at lægge ankesagsforvaltningerne
ind under Landsskatterettens sekretariat, til skatteministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvordan en borger får oplyst, hvilken klagefrist der er sat
for høring af den myndighed, der oprindelig har truffet afgørelsen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0010.png
10
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
Spm. om, hvorledes der sikres en ensartet vurdering af ensartede sag-
er, hvor den ene sag (evt. af borgeren) er valgt lagt i Landsskatteret-
ten, og den anden sag vurderes i et skatteankenævn, til skatteministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er villig til at anvende brugerundersøgelser af
strukturen inden evalueringen i 2017, til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om at sikre, at afgørelser i et lokalt skattecenter ikke fraviger
gældende praksis, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad der vil ske, hvis det konstateres, at der lokalt træffes
en afgørelse, som ikke er i overensstemmelse med gældende praksis,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om lovforslaget er egnet til at korrigere eventuelle uhensigts-
mæssigheder opstået i forbindelse med den omfattende revision af
skatteforvaltningsloven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det er korrekt, at den skattemæssige virkning efter skattefor-
valtningslovens § 33, stk. 7, først indtræder fra det tidspunkt, SKAT
har fået behandlet en sag færdig, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om ministeren på baggrund af henvendelsen fra Christian Gom-
mesen-Byrjalsen, Rafn & Søn, vil belyse, hvilke hensyn der ligger bag
valget om at give bagudrettet skattemæssig virkning i overensstem-
melse med forældelsesreglerne i skatteforvaltningslovens § 33, stk. 1-
sager, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens vurdering af at give valgfrihed begge veje, såle-
des at klager også frit vil kunne vælge, at en sag, der er visiteret til
Landsskatteretten, kan vælges behandlet i et ankenævn i stedet, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor stor en andel af sagerne ved skatteankenævn, Lands-
skatteretten og domstolene der ender med, at SKAT ikke får medhold
de seneste fem år, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad begrundelsen er for, at der ikke har været igangsat et
egentligt udvalgsarbejde, til skatteministeren, og ministerens svar her-
Spm., om man vil gå fra, at behovet for omgørelser vil falde fra 78
pct. til 0 pct., eller om borgeren blot ikke vil klage videre, fordi det er
for omkostningsfuldt ved byretten, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvor mange sager der skal indbringes for byretterne, før be-
sparelsen på 20 mio. kr. er væk, hvis man også indregner byrettens
omkostninger og ikke kun Skatteministeriets omkostninger, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at når de 20 mio. kr. i besparelse
allerede er brugt på finansloven, så er ændringen af klagestrukturen en
ren spareøvelse for at finansiere andre tiltag, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om ministeren fortsat mener, det er realistisk, at ingen af de
2.207 sager fremover vil blive påklaget videre til byretterne, når man
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0011.png
11
51
52
53
54
55
fremover mister muligheden for at få behandlet sin sag en ekstra gang
i Landsskatteretten, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange færre ansatte og årsværk lovforslaget vurderes
at medføre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor der først skal ske en grundig inddragelse af relevan-
te interessenter i forbindelse med evalueringen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om at forholde sig til Dommerforeningens supplerende hørings-
svar af 16. maj 2013, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om grunden til, at man i lovforslaget bevarer skatteforvaltnings-
lovens § 2, stk. 3, når den ikke var med i det udkast, som blev sendt i
høring, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor der med lovforslaget er behov for at bibeholde skat-
teforvaltningslovens § 2, stk. 3, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0012.png
12
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til skatteministeren og dennes svar herpå samt en henvendelse til ud-
valget og skatteministerens kommentar hertil
Spørgsmål 9, 11, 22, 27, 28 og 53 og skatteministerens svar herpå samt henvendelsen fra CEPOS og skat-
teministerens kommentar hertil er optrykt efter ønske fra V og KF.
Spørgsmål 9:
Vil ministeren være indstillet på at forlænge fristen på 14 dage for at tilkendegive, om man ønsker en
sag behandlet i et ankenævn eller Landsskatteretten, til at være en måned?
Svar:
Jeg er åben for at drøfte en ændring af den foreslåede fristbestemmelse, hvis der måtte være tilslutning
hertil.
Spørgsmål 11:
Kan ministeren redegøre for, hvor mange sager man regner med vil blive indbragt for byretterne, når
man fratager borgeren en anden administrativ klagemulighed?
Svar:
Efter lovforslaget kan klageren vælge, at en sag, som er visiteret til et skatte- eller vurderingsankenævn,
i stedet skal behandles af Landsskatteretten. Dette sikrer, at sagen behandles af den klageinstans, klageren
finder bedst egnet til at behandle sagen. Dette uden at klageren skal bruge tid og ressourcer på en anke-
nævnsbehandling, hvis klageren mener, at Landsskatteretten er bedst egnet.
Behovet for domstolsprøvelse søges ligeledes modvirket gennem større fokus på afgørelsernes kvalitet.
Gennem etablering af et fælles sekretariat, og gennem at Landsskatteretten skal behandle alle principielle
sager, sikres en høj kvalitet af alle afgørelserne.
Dermed er det min opfattelse, at forslaget hverken vil føre til, at flere eller færre sager vil blive indbragt
for domstolene.
Spørgsmål 22:
Vil ministeren alternativt fremrykke evalueringen og i den forbindelse sikre en grundig inddragelse af
relevante parter med henblik på at have en evaluering af den foreslåede struktur klar i 2016?
Svar:
Det min opfattelse, at den nye klagestruktur skal have lejlighed til at virke i mindst 2 år, før den evalue-
res, og eventuelle justeringer gennemføres.
Baggrunden for at foretage evalueringen i 2017, som omtalt i lovforslagets bemærkninger, er, at en
eventuel justering af strukturen i så fald passende kunne ske i forbindelse med udløbet af de nye anke-
nævnsmedlemmers funktionsperiode i 2018.
Jeg er dog åben over for at iværksætte arbejdet med evalueringen inden udgangen af 2016, og er derud-
over enig i, at der skal ske en grundig inddragelse af relevante interessenter i forbindelse med evaluerin-
gen.
Spørgsmål 27:
Mener ministeren, at en tidsfrist på 14 dage er nok til, at skatteyderen har mulighed for at træffe et kva-
lificeret valg i forhold til, hvor skatteyderen ønsker sin sag behandlet?
Svar:
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0013.png
13
Der henvises til mit svar på L 212 – spørgsmål 9.
Spørgsmål 28:
Hvis skatteyder ved indsendelse af sin klage allerede på forhånd meddeler, at klagen ønskes behandlet
ved Landsskatteretten, er der da nogen grund til, at sagen skal visiteres af skatteankeforvaltningen?
Svar:
Efter lovforslaget kan klageren vælge, at en sag, som visiteres til et skatte- eller vurderingsankenævn, i
stedet skal behandles af Landsskatteretten.
Hvis klageren ved indsendelsen af klagen tilkendegiver, at vedkommende ønsker, at Landsskatteretten
skal behandle sagen, og sagen er en af de typer, som kan visiteres til et skatte- eller vurderingsankenævn,
vil klageren med denne tilkendegivelse kunne anses for at have udnyttet sin mulighed for at vælge Lands-
skatteretten efter lovforslaget. Skatteankeforvaltningen vil dermed – hvis sagen ikke genoptages af
SKAT, når klagen sendes til udtalelse der – kunne visitere sagen til Landsskatteretten uden at foretage en
nærmere vurdering af, om sagen efter de almindelige visiteringsregler skulle visiteres til et skatte- eller
vurderingsankenævn eller til Landsskatteretten.
Spørgsmål 53:
Ministeren bedes forholde sig til Dommerforeningens supplerende høringssvar af 16. maj 2013, hvori
der står: »Samlet er det Dommerforeningens vurdering, at domstolene også efter det reviderede forslag vil
få flere sager, og at flere af de sager, der vil blive indbragt for domstolene, ikke vil bygge på en admini-
strativ afgørelse af en kvalitet, som Landsskatteretten i dag er garant for. Denne koordinerende opgave vil
i stedet blive overladt til domstolene. Noget sikkert skøn om meromfanget af skattesager kan ikke gives,
men Dommerforeningen må på ny påpege, at heller ikke det reviderede lovforslag tager højde for denne
muligt (betydelige) merbelastning af domstolene.«
Svar:
Som det fremgår af kommentarerne til høringssvaret i det yderligere supplerende høringsskema (L 122
– bilag 30), mine svar på L 212 – spørgsmål 47 og 50 og mine kommentarer til henvendelse af 21. maj
2013 fra Foreningen af Danske Skatteankenævn (L 212 – bilag 27) er det min vurdering, at lovforslaget
hverken vil føre til flere eller færre retssager, og det er min vurdering, at lovforslaget ikke vil føre til, at
domstolene vil skulle behandle sager af en ringere kvalitet end i dag. Tværtimod vurderer jeg, at lovfor-
slaget bidrager til at sikre, at afgørelserne fra klagemyndighederne vil blive af en højere kvalitet.
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0014.png
14
L 212 - bilag 47 (Henvendelse fra CEPOS http://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/l212/bilag/
47/1253534.pdf)
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0015.png
15
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0016.png
16
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0017.png
17
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0018.png
18
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0019.png
19
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0020.png
20
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0021.png
21
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0022.png
22
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0023.png
23
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0024.png
24
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0025.png
25
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0026.png
26
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0027.png
27
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0028.png
28
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0029.png
29
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0030.png
30
L 212 - bilag 49
Til
Folketinget – Skatteudvalget
L 212 – Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven og forskellige andre love (Ny klagestruktur
på skatteområdet og ændringer som følge af idriftsættelsen af Ét Fælles Inddrivelsessystem m.v.)
Hermed sendes kommentaren til henvendelsen fra CEPOS (bilag 47).
Holger K. Nielsen
/Per Hvas
CEPOS anfører, at det kun er i et fåtal af ankenævnssager, at SKAT har forsøgt at få en skatteanke-
nævnsafgørelse indbragt for Skatterådet i medfør af skatteforvaltningslovens § 2, stk. 3.
Ifølge CEPOS illustrerer de offentliggjorte afgørelser samtidigt, at SKAT har svært ved at vurdere, hvad
der kendetegner en »åbenbart ulovlig« afgørelse efter skatteforvaltningsloven § 2, stk. 3. Derudover kan
bestemmelsen give anledning til en sådan grad af fejlfortolkning fra SKATs side, at det udhuler skatte-
ydernes retssikkerhed.
CEPOS anbefaler derfor, at regeringen ændrer lovforslaget, så skatteforvaltningslovens § 2, stk. 3, op-
hæves. Først og fremmest fordi bestemmelsen er unødvendig, hvis der indføres en ny en-strenget klage-
struktur på skatteområdet. Det vil give SKAT mulighed for at indbringe ankenævnenes afgørelser for
domstolene, præcist som det også gælder for skatteyderen. En fastholdelse af skatteforvaltningslovens §
2, stk. 3, medfører således en asymmetri i skatteydernes og SKATs klagemuligheder og dermed en betæn-
kelig retssikkerhedsmæssig skævvridning, hvor SKAT – i modsætning til skatteyderne – får et »ekstra
skud i bøssen«.
Derudover giver skatteforvaltningslovens § 2, stk. 3, stor risiko for fejlfortolkning og endda latent mis-
brug fra SKATs side. Og selvom sådanne misbrugsrisici også eksisterer andre steder i lovgivningen, me-
ner CEPOS, at denne risiko bør søges minimeret, når nu skatteforvaltningsloven § 2, stk. 3 ikke længere
er streng nødvendig i en ny klagestruktur.
Kommentar:
Som også anført af CEPOS anvendes bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 2, stk. 3, kun sjældent.
Det er naturligvis et problem, når der rejses sager efter denne bestemmelse, hvor det efterfølgende viser
sig, at Skatterådet er uenigt med SKAT i, at afgørelserne fra ankenævnene er åbenbart ulovlige. Der skal
derfor være fokus på, at det så vidt muligt kun er de rigtige sager, der rejses af SKAT.
Samtidigt illustrerer CEPOS’ analyse dog, at Skatterådet er et effektivt filter i disse sager. Det er således
langt fra i alle sager, SKAT rejser efter denne bestemmelse, at Skatterådet ændrer ankenævnenes afgørel-
ser.
Det skal også erindres, at efter lovforslaget kan ankenævnsafgørelserne alternativt indbringes for dom-
stolene. Dette mener CEPOS bør være den eneste reaktionsmulighed overfor forkerte ankenævnsafgørel-
ser fra myndighedernes side. Imidlertid forekommer det mere indgribende overfor borgerne at indbringe
sagerne for domstolene, bl.a. fordi officialmaksimen ikke gælder ved domstolene, og det dermed er mere
ressourcekrævende at gennemføre sagen der. Da Skatterådet desuden virker som et effektivt filter i sager-
ne, forekommer det ikke at være til gavn for borgerne at afskaffe muligheden for at ankenævnsafgørelser-
ne kan forelægges for Skatterådet, og lade domstolene være eneste mulighed.
L 212 - 2012-13 - Bilag 52: Betænkning frigivet den 29. maj 2013
1254530_0031.png
31
Som anført i mit svar på L 212 – spørgsmål 55 har borgeren desuden mulighed for at påklage Skatterå-
dets afgørelse i sagen for Landsskatteretten. Dermed er der balance mellem SKATs mulighed for at fore-
lægge sagen for Skatterådet og borgerens efterfølgende mulighed for at få sagen for Landsskatteretten.
Jeg agter derfor ikke at stille et ændringsforslag, hvor skatteforvaltningslovens § 2, stk. 3, ophæves.