Skatteudvalget 2012-13
L 212
Offentligt
1252484_0001.png
1252484_0002.png
J.nr. 13-0002899Dato:24. maj 2013
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 212 - Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven og for-

skellige andre love (Ny klagestruktur på skatteområdet og ændringer

som følge af idriftsættelsenaf Ét Fælles Inddrivelsessystem m.v.)

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 15 af 14. maj 2013.Spørgsmålet erstillet efter ønske fraDennis Flydtkjær (DF).
Holger K. Nielsen/Per Hvas

Spørgsmål 15:

Af lovforslaget fremgår, at den foreslåede forenkling af klagestrukturen vil medføre enmindreudgift til årsværk på ca. 20 mio. kr. Ministeren bedes oplyse, om dette beløb bådedækker over færre medarbejdere i sekretariatsbetjeningen og færre medlemmer af skatte-,vurderings-, og motorankenævnene? I bekræftende fald bedes ministeren oplyse, hvordanbesparelsen på 20 mio. kr. konkret fordeler sig på henholdsvis sekretariatsbetjeningen og defærre medlemmer af ankenævnene.

Svar:

Mindreudgiften på de 20 mio. kr. skyldes afskaffelsen af muligheden for at få en klagesagbehandlet ved to administrative klageinstanser og etablering af en fælles sekretariatsbetje-ning. Mindreudgiften til årsværk dækker over et reduceret behov for personaleressourcer iforbindelse med sekretariatsbetjeningen.Der sker ingen reduktion af antallet af retsmedlemmer i Landsskatteretten med forslaget.Samtidig med gennemførelsen af den foreslåede ny klagestruktur på skatteområdet er dettanken at gennemføre en justering af antallet af ankenævnsmedlemmer. Dette kan dog gen-nemføres ved udstedelse af en ny bekendtgørelse om landets inddeling i ankenævnskredse.Da dette således ikke er en del af lovforslaget, indgår det ikke i mindreudgiften på 20 mio.kr.
Side 2