Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 215
Offentligt
1242598_0001.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. april 2013 stillet følgende spørgsmål nr.75 (L 215), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen(EL).
26. April 2013J.nr. 2013-3407

Spørgsmål nr. 75:

Hvordan vil regeringen sikre, at underviserne på SOSU-skolerne kan opretholde etkvalificeret didaktisk niveau i undervisningen, der kan fastholde elever og kursistersamt udvikle deres kompetencer og gøre dem arbejdsmarkedsparate.”

Endeligt svar:

En erhvervsskole, herunder en social- og sundhedsskole, skal efter de gældenderegler sammensætte sin lærergruppe sådan, at eleverne kan opnå de fastsatte målfor de enkelte uddannelser, skolen udbyder.Skolen har ansvaret for fastlæggelse af den enkelte lærers nærmere undervisnings-kompetence, og det påhviler læreren at vedligeholde og udvikle den faglige og pæ-dagogiske viden, som er nødvendig for at bevare undervisningskompetencen.Skolen skal udarbejde en plan for lærergruppens kompetenceudvikling. Skolen skali samråd med lærerne tilrettelægge lærergruppens og den enkelte lærers faglige ogpædagogiske videre- og efteruddannelse med henblik på nødvendig fornyelse ogtilpasning af lærernes kompetencer, herunder med supplerende erhvervserfaring.Dette ændres der ikke på med det foreliggende lovforslag. Der afsættes med lov-forslaget i alt 132 mio. kr. på de statslige og regionale områder i 2014-2015 til enstyrket kompetenceudvikling. En del af disse midler forventes anvendt til sosu-lærernes kompetenceudvikling
Venlig hilsen
Mette Frederiksen