Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 215
Offentligt
1242429_0001.png
1242429_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. april 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 8(L 215), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen(EL).

Spørgsmål nr. 8:

26. April 2013J.nr.
”Ved regeringens præsentation af lovforslaget overfor pressen fremgik det, at fi-nansieringen af kompensationen for udfasningen af 60-årsreglen vil blive holdtudenfor beregningsgrundlaget for udmøntningen af reguleringsordningerne på de 3offentlige arbejdsgiverområder, og at denne kompensation ville udgøre i alt kr. 300mio. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at kompensationen til gymna-sielærerne – der udmøntes pr. 1.8.2013 – vil udgøre 110 mio. kr. Det fremgår yder-ligere af bemærkningerne, at de årlige merudgifter fra 2015 og frem vil være 383mio. kr., fordelt med 155 mio. kr. i staten, 225 mio. kr. i kommunerne og 3 mio. kr.i regionerne. Vil ministeren redegøre for 1) de nærmere beregninger, der fører tilde nævnte beløb for hhv. stat, kommuner og regioner, 2) hvilken sikkerhed de an-satte i kommuner og regioner har for den efterfølgende udmøntning, der i givet faldskal indgå ved overenskomstforhandlingerne i 2015, og 3) hvordan kommuner ogregioner kompenseres for disse omkostninger ved lovforslaget?”

Endeligt svar:

Ad 1)Kompensationen for udfasningen af 60-årsreglen udgør ca. 300 mio. kr. fordelt på65 mio. kr. i staten, 225 mio. kr. i kommunerne og 3 mio. kr. i regionerne.Størrelsen på den økonomiske kompensation for 60-årsreglerne er beregnet i over-ensstemmelse med den beregningsmodel, der normalt anvendes ved overenskomst-forhandlinger, og som vurderes at være anerkendt af lønmodtagersiden. Modellenanvendes uanset, om der er tale om indførelse eller afvikling af et medarbejdergo-de.Opgørelsen af værdien sker med udgangspunkt i den aktuelle værdi af 60-årsreglerne, dvs. antallet af timer, som 60-årsreglerne aktuelt beslaglægger, og løn-værdien af disse timer. Det betyder, at jo flere der er over 60 år i lærergruppen, de-sto større bliver antallet af frigjorte timer – og dermed værdien af 60-årsreglen.Da 60-årsreglen ikke udfases for lærere over 57 år, vil der fortsat være timer be-slaglagt af 60-årsreglen indtil det tidspunkt, hvor den sidste lærer med 60-årsregelgår på pension, svarende til om ca. 10 år. Da kompensationen ifølge lovforslagetgives fra 1. august 2014, udmøntes den,indenalle de beslaglagte timer er frigivet.
Derfor reduceres den økonomiske kompensation efter sædvanlig overenskomst-praksis med 2 pct. pr. år, svarende til i alt 20 pct. af den beregnede værdi.På det statslige område er der en udgift som følge af, at den allerede aftalte kom-pensation på 110 mio. kr. for udfasning af 60-årsreglerne til gymnasielærerne somfølge af lovforslaget holdes udenfor reguleringsordningen. Udgiften til at holdedenne kompensation uden for reguleringsordningen er opgjort til ca. 90 mio. kr. år-ligt svarende til 80 pct. af kompensationens værdi.Ad. 2)For både de kommunale, statslige og regionale lærergrupper, der er omfattet af ud-fasningen af 60-årsreglerne, ydes lønstigninger som kompensation for udfasningenaf 60-årsreglerne med virkning fra den 1. august 2014, dvs. i overenskomstperio-dens sidste år. Dermed vil lønstigningerne først påvirke en eventuel regulerings-ordning i 2015, det vil sige i næste overenskomstperiode.Da det ikke er aftalt udmøntninger fra reguleringsordningen som disse kompensati-oner vil indgå i beregningen af, er der ikke anledning til at ændre reguleringsord-ningerne for at holde disse lønstigninger uden for reguleringsordningerne.De offentlige arbejdsgivere vil være indstillet på, at lønstigninger, der er ydet somkompensation for udfasningen af 60-årsreglerne, holdes uden for reguleringsord-ningerne, hvis der ved overenskomst- og aftaleforhandlingerne i 2015 indgås aftaleom at videreføre reguleringsordningerne.Ad. 3)De udgiftsmæssige konsekvenser for kommuner og regioner indgår i fastlæggelsenaf rammerne for den kommunale og regionale økonomi, som forhandles med hen-holdsvis KL og Danske Regioner.Finansieringen af de merudgifter, som L215 medfører i 2014 og frem, vil ske somled i den samlede prioritering på finanslovsforslaget for 2014, som regeringenfremlægger i august.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2