Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 221 Bilag 7
Offentligt
1264318_0001.png
1264318_0002.png
Til lovforslag nr.L 221
Folketinget 2012-13
Ændringsforslag stillet den 25. juni 2013 uden for betænkningen
Ændringsforslagtil 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om leje, lov omleje af almene boliger og lov om elforsyning(Lejeres mulighed for nettoafregning, herunder afgiftsfritagelse for elektricitet fremstillet på vedvarende energi-anlæg)[af klima-, energi- og bygningsministeren (Martin Lidegaard)]Afklima-, energi- og bygningsministeren:Til § 42)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 2, stk. 4,indsættes som2. pkt.:»Klima-, energi- og bygningsministeren kan endviderebestemme, at adgangen til dispensation fra kravet om, atkommunal elproduktion ved solcelleanlæg skal udøves i sel-skaber med begrænset ansvar, begrænses eller stoppes, her-under at denne administration varetages af Energinet.dk.««[Hjemmel til at begrænse adgangen til dispensation vedrø-rende kommunale solcelleanlæg]BemærkningerTil nr. 2Det foreslås at give klima-, energi- og bygningsministe-ren hjemmel til at bestemme, at adgangen til dispensationfra kravet om, at kommunal elproduktion ved solcelleanlægskal udøves i selskaber med begrænset ansvar, begrænses el-ler stoppes, herunder at denne administration varetages afEnerginet.dk.Det følger af § 4, stk. 1, i lov om elforsyning, at kommu-ner kan deltage i selskaber med begrænset ansvar, som vare-tager virksomhed, som er omfattet af lovens § 2, stk. 1, dvs.bl.a. elproduktion. Det er således udgangspunktet, at såfremtkommuner ønsker at opsætte solcelleanlæg, skal dette ud-skilles i et separat selskab. Det følger imidlertid af lovens §2, stk. 4, at klima-, energi- og bygningsministeren kan be-stemme, at mindre anlæg eller mindre omfattende aktivite-ter, som er omfattet af loven, helt eller delvis skal undtagesfra lovens bestemmelser. Denne hjemmel har været anvendtaf ministeren til at kunne undtage kommuners opsætning afsolcelleanlæg fra kravet om selskabsmæssig udskillelse.Det foreslås med ændringsforslaget, at ministeren fårhjemmel til at kunne bestemme et loft for denne dispensa-tionsadgang, for så vidt angår kommunernes opsætning afsolceller. Hvis kommunerne ikke gives dispensation fra kra-vet om selskabsmæssig udskillelse, afskæres kommunernefra adgangen til nettoafregning, herunder særlig adgangen tilat spare elafgiften. Det skyldes, at det herefter ikke er densamme juridiske person, som er ejer af solcelleanlægget ogaftager af den producerede el fra anlægget, hvilket er en for-udsætning for nettoafregning. Det vil således være økono-misk mindre fordelagtigt for kommuner at opsætte solcelle-anlæg, hvis der ikke opnås dispensation fra kravet om sel-skabsmæssig udskillelse.Rammerne for administration af en sådan ordning er end-nu ikke fastlagte. Dette vil kunne ske ved ministerens admi-nistration af dispensationspraksis ved konkrete afgørelser,eller rammerne vil kunne blive fastsat ved bekendtgørelse.Mulighederne for administration af et sådant loft kunnef.eks. ske ved krav om forhåndsanmeldelse af planlagte an-læg, med henblik på at man kunne følge solcelleudbygnin-gen i kommunerne. Når loftet blev nået, ville der være mu-lighed for at stoppe dispensationsadgangen for den sel-skabsmæssige udskillelse. Energinet.dk registrerer i forvejenalle solcelleanlæg og øvrige VE-anlæg i Stamdataregisteret.Det kan derfor overvejes også at lade Energinet.dk varetageadministrationen af denne ordning, hvorfor der med æn-dringsforslaget også gives hjemmel hertil.Baggrunden for ændringsforslaget er, at regeringen den11. juni 2013 indgik en aftale med V, DF, EL og KF om be-grænsning af udgiften til den fortsatte udbygning med sol-celleanlæg. Aftalen indebærer, at den midlertidigt forhøjedeafregningspris for solceller begrænses til anlæg, som etable-
AX015270
2
res i tilknytning til private husstande, inden for en pulje på20 MW om året.Med aftalen (udmøntet ved ændringsforslag nr. 2-12 tillovforslag L 199 stillet den 11. juni 2013) reduceres afreg-ningen af el fra alle solcelleanlæg – bortset fra anlæg indenfor puljen – til 60 øre/kWh i 10 år og 40 øre/kWh de følgen-de 10 år. Adgangen til nettoafregning på timebasis ændresikke med L 199.Kommuner, der betaler fuld elafgift, kan have fordel af atopsætte solcelleanlæg og spare hele elprisen inkl. elafgift ef-ter elafgiftsloven. Sådanne anlæg bliver ikke omfattet af denaftalte pulje på 20 MW pr. år, da puljen alene regulerer,hvilke anlæg der kan få forhøjet afregningspris under VE-lo-ven.Det er fortsat ønsket, at kommunerne, der betaler fuld el-afgift, har mulighed for at opsætte solcelleanlæg og spareelafgiften, da det er at sammenligne med energibesparelser.Ved allonge af 19. juni 2013 til forannævnte aftale er par-terne blevet enige om, at klima-, energi- og bygningsmini-steren, der som følge af elforsyningsloven har adgang til atdispensere fra kravet til kommunerne om selskabsmæssigadskillelse, får hjemmel i elforsyningsloven til at dispenserefor en pulje på op til 20 MW kommunale solcelleanlæg fralovens vedtagelse. Når der er givet dispensationer til 20 MWnye kommunale solcelleanlæg eller senest i 2015, mødes
forligsparterne og drøfter, hvorvidt puljen til dispensationerskal øges. Solcelleanlæg, der er etableret i forbindelse mednybyggeri eller gennemgribende renoveringer, indgår ikke ipuljen.Solcelleudbygningen i kommuner bidrager til et tab afstatsprovenu. Der forudsættes, at provenutabet finansieresved at reducere i energiselskabernes energispareindsats forperioden 2016 til 2020 svarende til den kommunale solcelle-udbygning.Ændringsforslaget, som er en hjemmelsbestemmelse,vurderes ikke direkte at have nogen konsekvenser for kom-munerne. I det omfang ministeren udmønter hjemmelen ogfastlægger et loft for dispensationsadgangen for kravet omselskabsmæssig udskillelse, vil det gøre det økonomisk min-dre attraktivt for kommuner at investere i solcelleanlæg.Dette vil dog først være tilfældet, når loftet for udbygningnås.Der lægges op til en ordning, som ikke skulle medføreøgede administrative byrder for kommunerne, end hvad dergælder i dag, hvor der er krav om, at kommunerne skal søgeom dispensation fra kravet om selskabsmæssig adskillelse.Der vurderes alene at være beskedne øgede administrati-ve konsekvenser af ændringsforslaget for staten. Afhængigtaf ordningens udformning forventes ordningen i et vist om-fang at blive administreret af Energinet.dk.