Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 223
Offentligt
1261899_0001.png
1261899_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. juni 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 1 (L223), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Udvalget.
19. Juni 2013J.nr. 2013-0008200

Spørgsmål nr. 1:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. april 2013 fra DanskeErhvervsskoler-Lederne jf. L223 – bilag 2.

Endeligt svar:

Kontanthjælpsreformen skal sikre, at de unge, der kan, tager en ordinær uddannel-se, mens de unge, der ikke er uddannelsesparate, får hjælp til at blive det.Unges uddannelsesparathed afdækkes via en tidlig og grundig visitationsproces.Visitationen af unge kan tage udgangspunkt i en tidlig screening. Der udvikles etscreeningsværktøj, der på baggrund af objektive og subjektive faktorer, som fx ka-rakterer fra grundskolen, tidligere frafald fra ungdomsuddannelse og motivationskal bidrage til vurderingen af den unges muligheder for at gennemføre en uddan-nelse.Visitationen består herudover af uddannelsesafklarende indsatser, som kan væremed til at afklare den unges ressourcer og behov, læse-, skrive og regnetest og un-dervisning, hvis der er behov. På den baggrund visiteres den unge efter 3 månedersom uddannelses- eller aktivitetsparat.Den videre indsats for den unge tilrettelægges med henblik på, at uddannelsespara-te unge afklares og motiveres til at kunne påbegynde og gennemføre en uddannel-se, og aktivitetsparate får hjælp og støtte til at blive uddannelsesparate.Den unges uddannelsesafklaring, opkvalificering og motivation understøttes ved atigangsætte uddannelsesrettede forløb som fx virksomhedspraktik, brobygningsfor-løb og læse-, skrive- og regneundervisning. Med kontanthjælpsreformen vil alleunge uden en ungdomsuddannelse skulle testes for deres læse-, skrive- og regne-færdigheder. Hvis testen viser et behov for det, skal den nødvendige indsats iværk-sættes, således at den unge får de faglige kvalifikationer, det kræver at gennemføreen uddannelse.Med kontanthjælpsreformen er der ligeledes fokus på overgangen til ordinær ud-dannelse og en styrket dialogen mellem kommunerne og uddannelsesinstitutioner-ne. Uddannelsesinstitutionerne får fx adgang til at se den unges uddannelsespålæg,
når den unge er optaget på en konkret uddannelse. Dermed kan uddannelsesinstitu-tionen fra start iværksætte den nødvendige støtte, som fx IT-rygsæk, og risikoen forfrafald kan reduceres.De fleste af unge har ikke nogen ungdomsuddannelse og skal dermed starte påungdomsuddannelse på fx gymnasiet, HF eller en erhvervsskole. Nogle unge harallerede en ungdomsuddannelse og skal fx læse til pædagog eller maskinmester.Uddannelsesvejene er mange og mangfoldighed, og det er op til den unge efterkyndig vejledning at træffe sit uddannelsesvalg.Regeringen har desuden et massivt fokus på anvendelsen af brobygningsforløb iindsatsen til unge. Der er således afsat i alt 130 mio. kr. til det toårige landsdæk-kende initiativ ”Brobygning til udannelse”, hvor unge er i forløb på fx en erhvervs-skole eller VUC, og bl.a. får tilknyttet en mentor, der følger den unge, indtil denunge har opnået en praktikplads på den ordinære uddannelse. Der vil blive udar-bejdet en midtvejs- og slutevaluering af initiativet.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2