Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
L 225
Offentligt
1258827_0001.png
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 3. juni 2013 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 8 (L.nr.225- bilag 13)"Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Lærerstuderendes Landskreds, jf.L 225 – bilag 13."SvarAftalen om reform af SU-systemet og rammerne for studiegennemførelse tagerudgangspunkt i, at de unge skal tidligere i gang og bedre igennem uddannelserne.Vi skal stille krav til de studerende, fremme en aktiv studiedeltagelse og sikre bed-re rammer for merit, studieskift og optag.Studerende på de videregående uddannelser bliver forsinkede af forskellige årsa-ger. I nogle tilfælde skyldes det de studerende og deres studiekultur. I andre tilfæl-de skyldes det regler, for eksempel barrierer for at de studerende kan få godkendtmeritoverførsel. Jeg mener derfor, at der skal stilles krav til de studerende om hur-tigere fremdrift på studierne. Jeg mener dog også, at der samtidig skal stilles kravtil uddannelsesinstitutionerne om at understøtte de studerendes studiefremdrift.Den nye bekendtgørelse om læreruddannelse er netop trådt i kraft den 1. juni 2013.Som følge af bekendtgørelse nr. 231 af 8. marts 2013 om uddannelsen til professi-onsbachelor som lærer i folkeskolen har uddannelsesstederne i højere grad mulig-hed for selv at tilrettelægge uddannelsesforløbet på den nye læreruddannelse endtidligere. I den forbindelse mener jeg, at uddannelsesinstitutionerne har et ansvarfor at tilrettelægge uddannelsesforløbet således, at det så vidt muligt ikke fore-kommer, at studerende bliver et helt år forsinket, fordi de ikke består en enkelteksamen.

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
13/011186-04
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
Side1/1