Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 227
Offentligt
1259896_0001.png
1259896_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 13. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235771
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 7. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 52 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)).
Spørgsmål nr. 52:”Hvad er begrundelsen for at ministeren foreslår de paritetiske udvalg afskaf-fet?”Svar:De praktiserende læger er også efter regeringens forslag til ændring af sund-hedsloven i meget høj grad inddraget i regioners og kommuners planlægningaf sundhedsområdet.Efter lovforslaget skal der i hver region nedsættes et praksisplanudvalg, derskal forestå udarbejdelsen af den regionale praksisplan. Udvalget består af re-præsentanter fra henholdsvis regionsrådet og kommunalbestyrelserne samtde praktiserende læger. Det fremgår, at der skal tilstræbes enighed i udvalgetom den endelige udformning af praksisplanen. Er det ikke muligt at opnå enig-hed, tilfalder den endelige beslutning vedrørende praksisplanens udformningRegionsrådet, der jo bærer myndigheds- og finansieringsansvaret for praksis-området.De praktiserende læger sikres indflydelse på praksisplanen, der udarbejdes engang i hver valgperiode, ved deres pladser i udvalget. Inden praksisplanudval-get udarbejder en praksisplan skal der ske en høring af alle lægepraksis i re-gionen. Og med henblik på at sikre sammenhæng til sundhedsaftalerne, densamlede regionale sundhedsplan og det øvrige koordinerende arbejde, skalpraksisplanen forelægges sundhedskoordinationsudvalget, hvor de praktise-rende læger er repræsenteret.Det forudsættes endvidere, at der også fremover i hver kommune er et kom-munalt-lægeligt udvalg, bestående af kommunale repræsentanter og de prak-tiserende læger i kommunen. De kommunalt-lægelige udvalg udarbejder ud-kast til lokale aftaler, som fremover sendes til praksisplanudvalget med henblikpå indarbejdelse i praksisplanen.Herudover kan også nævnes, at der på landsplan er mere end 300 praktise-rende læger, der med nogle timers ugentlig ansættelse i kommune eller på sy-gehusafdelinger bidrager til samarbejde ogsammenhæng om patienternes for-
Side 2
løb. Som praksiskonsulent på det kommunale ældreområde eller på en medi-cinsk afdeling, spiller disse læger en vigtig rolle som bindeled i indsatsen forde ældre, medicinske patienter.Og endelig forventes samarbejdsudvalget, som er en del af den eksisterendeOverenskomst om almen praksis, bestående af region, kommuner og repræ-sentanter for almen praksis, fastholdt som en del af en ny overenskomst.Samarbejdsudvalgene vil således fortsat være forum for drøftelser og dialogvedrørende almen praksis og udviklingen i almen praksis, ligesom samar-bejdsudvalget fortsat vil være et forum vedrørende de spørgsmål, som er re-guleret i overenskomsten og ikke i lovgivningen. Dette indebærer f.eks. også,at overenskomstens system for håndtering af sager vedrørende enkeltlæger,skal håndteres indenfor rammerne af det system, som overenskomsten fore-skriver på de punkter, der er omfattet af overenskomsten.Det fremgår også af lovforslaget, at der skal nedsættes et udvalg, der bl.a.skalse på, hvorvidt den nuværende samarbejdsorganisation, hvor samarbejdsud-valgene har afgørelseskompetencen i forhold til lægers overholdelse af over-enskomsten, bedst muligt understøtter ønsket om effektiv ressourceanvendel-se og -styring.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt