Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 227
Offentligt
1260517_0001.png
1260517_0002.png
1260517_0003.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 14. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1236277
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 10. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 68 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.))
Spørgsmål nr. 68:”Ministeren bedes redegøre for de registrerings- og konkurrencemæssige kon-sekvenser, såfremt de praktiserende læger indleverer deres ydernumre ogderfor i princippet fungerer på lige fod med privathospitalerne, herunder om depraktiserende læger f.eks. med PLO som "tovholder" må indgå aftaler om fæl-les fastsættelse af priser for ydelser?”Svar:Jeg kan, for så vidt angår den del af spørgsmålet, der vedrører konkurrence-mæssige konsekvenser henvise til min besvarelse af spørgsmål 47 (L 227)samt vedlagte bilag til spørgsmål 47 (L 227), hvor der redegøres for de kon-kurrencemæssige konsekvenser for de praktiserende læger, såfremt de indle-verer deres ydernumre og praktiserer uden for overenskomst. Det kan oply-ses, at det af svaret på spørgsmål 47 (L 227) også fremgår, at der ikke måindgås aftaler om fælles fastsættelse af priser, hvis der praktiseres uden foroverenskomst.Vedrørende registreringskonsekvenser, så kan jeg oplyse, at praktiserendelæger uden for overenskomst er forpligtede til at registrere efter andre regler,end praktiserende læger med overenskomst. Det fremgår bl.a. af bekendtgø-relse nr. 1073 af 06/09/2007 om ”lægers anmeldelse til SundhedsstyrelsensLandspatientregister af patienter behandlet på private sygehuse eller klinik-ker”, at lægerne pålægges krav om indberetning til Landspatientregisteret(LPR), som i dag er forankret i Statens Seruminstitut (SSI) af patienter be-handlet på private sygehuse og klinikker. Det fremgår af bekendtgørelsen, atal lægelig behandling på private sygehuse og klinikker skal indberettes, dogundtaget behandling omfattet af overenskomst på praksisområdet:§ 1. Oplysninger om lægelig behandling af patienter på private sygehuse eller klinik-ker skal anmeldes til Sundhedsstyrelsens Landspatientregister efter reglerne i dennebekendtgørelse.§ 2. Ved private sygehuse eller klinikker forstås i denne bekendtgørelse private syge-huse eller klinikker, hvor der foretages lægelig patientbehandling under indlæggelseog/eller ambulant lægelig patientbehandling.§ 3. Pligten til at foretage anmeldelse påhviler den for patientbehandlingen ansvarligelæge.
Side 2
Stk. 2. Det er ejeren af sygehuset eller klinikken, der har det overordnede ansvar for, atanmeldelse foretages i overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelsen.§ 4. Anmeldelse skal foretages for såvel lægelig patientbehandling under indlæggel-se som ambulant lægelig patientbehandling på sygehuset eller klinikken, jf. dog stk. 2og 3.Stk. 2. Der skal ikke foretages anmeldelse af lægelig patientbehandling, der er omfattetaf overenskomster på praksisområdet.Stk. 3. Anmeldelsen skal være i overensstemmelse med det dataindhold, der er beskre-vet i den til enhver tid gældende beskrivelse af »Fællesindhold for basisregistrering afsygehuspatienter«, som udfærdiges af Sundhedsstyrelsen.
Som det fremgår af § 4 stk. 3, skal indberetning ske i henhold til den gældendebeskrivelse af ”Fællesindhold for basisregistrering af sygehuspatienter”. Ind-holdet af denne beskrivelse er relativt omfattende og kan ikke gengives i dettesvar, men jeg kan henvise til linket:http://www.ssi.dk/Aktuelt/Nyheder/2012/2012_12_faellesindhold.aspxHerudover kan det bemærkes, at bekendtgørelsens bestemmelser er fastsatefter Autorisationsloven, nr. 877 af 4. august 2011, hvor af det fremgår af § 19at:”En autoriseret sundhedsperson er forpligtet til at afgive de indberetninger og anmeldel-ser, som af hensyn til den offentlige sundhed afkræves vedkommende af sundheds-myndighederne, og til at opfylde den oplysnings- og indberetningspligt, der i øvrigt på-hviler vedkommende efter lovgivningen.”
Af sundhedslovens § 195 fremgår det desuden, at:”Det påhviler regionsråd, kommunalbestyrelser, praktiserende sundhedspersoner og deprivate personer eller institutioner, der driver sygehuse m.v., at give oplysning om virk-somheden til de centrale sundhedsmyndigheder m.fl. efter nærmere af indenrigs- ogsundhedsministeren fastsatte regler.”
I henhold til Autorisationslovens § 82 straffes en autoriseret sundhedsperson, idette tilfælde en læge, med bøde, hvis der ikke indberettes:§ 82. En autoriseret sundhedsperson, der tilsidesætter en oplysnings- eller indberet-ningspligt efter § 19, § 20, stk. 2, § 26, stk. 2, og § 43 straffes med bøde.
Aktiviteten på private sygehuse og klinikker indberettes til LPR via SEI (Sta-tens Serum Instituts Elektroniske indberetningssystem). For at kunne indberet-te skal sygehuset/klinikken tildeles et nummer (sygehuskode) i sygehusklassi-fikationen.Ud over de ovennævnte registreringsforpligtelser er der desuden tale om, atpraktiserende læger uden overenskomst, der arbejder sammen på en klinik el-ler i et klinikfælleskab, skal anmelde en virksomhedsansvarlig læge for klinik-ken/klinikfælleskabet, før patientbehandling påbegyndes. Den virksomhedsan-svarlige læge er forpligtet til at påse, at den sundhedsfaglige virksomhed, somudøves på sygehuset, klinikken m.v., udføres i overensstemmelse med godfaglig praksis og med de pligter, der i øvrigt er fastsat i lovgivningen for sund-hedsfaglig virksomhed, herunder for lægers og andet sundhedspersonalesvirksomhed. Anmeldelse af virksomhedsansvarlig læge sker til Sundhedssty-relsens Enhed for Tilsyn og Patientsikkerhed. Hertil kommer, at praktiserende
Side 3
læger, uanset om de er tilknyttet overenskomst eller ej, er omfattet af lov ommarkedsføring af sundhedsydelser.Der kan desuden henvises til lovforslagets § 57b, stk. 1, der pålægger allepraktiserende læger – uanset om de arbejder efter overenskomst eller ej – atudøve deres virksomhed i overensstemmelse med nationale faglige retnings-linjer m.v.Endeligt kan henvises til lovforslagets § 2 og 3 vedr. klage- og erstatningsad-gang inden for sundhedsvæsenet, som fastsætter, at de privatpraktiserendespeciallægepraksisser med speciale i almen medicin, som ikke virker efteroverenskomsten, jf. sundhedslovens § 227, stk. 1, jf. § 60, stk. 1, er forpligtettil at betale erstatning til de patienter, som måtte få en skade, som er opståeti forbindelse med undersøgelse, behandling el.lign. betalt direkte, uden om detoffentlige sundhedsvæsen. Med erstatningspligten følger en forsikringspligt pålige fod med de private sygehuse, klinikker og speciallægepraksisser.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt