Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 30
Offentligt
1183537_0001.png
1183537_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 23. november 2012Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: SUMANISags nr.: 1207288Dok nr.: 1099351
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 16. november 2012stillet følgende spørgsmål nr. 109 (L 30) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares.Spørgsmål nr. 109:’’I forhold til lovforslagets præcisering i § 86 om frit sygehusvalg, om at et sy-gehus kan afvise at modtage personer fra egen eller andre regioner, hvis deter begrundet i kapacitetsmæssige årsager, bedes ministeren uddybe og præ-cisere denne ændring, sammenholdt med de gældende regler. ”Svar:Den foreslåede præcisering af § 86 om frit sygehusvalg indebærer, at adgan-gen til at afvise patienter i medfør af § 86, stk. 2, gælder, uanset om patientenhar bopæl i den pågældende region eller i en anden region. Dette har ikke tid-ligere fremgået eksplicit af bestemmelsen, som fokuserer på patienter uden forbopælsregionen, men der har været praksis for i visse situationer at anvendebestemmelsens principper i forhold til patienter med bopæl inden for regionen.Den foreslåede adgang til at afvise patienter gælder således både patientermed bopæl i den pågældende region såvel som fra andre regioner og kan kunske, hvis det er begrundet i kapacitetsmæssige årsager og hvis væsentligehensyn til andre patienter ellers vil blive tilsidesat, ligesom det må lægges tilgrund, at kapacitetspresset vil medføre en vis ventetid for den pågældende pa-tient. Patienterne har således frit valg blandt øvrige sygehuse, der tilbyder be-handlingen uden de samme, konkrete kapacitetsmæssige udfordringer.Formålet hermed er at sikre sygehusene det fornødne rum til at løse kapaci-tetsmæssige udfordringer, dog således at det, som nævnt ovenfor, alene kanske på konkrete afdelinger, og kun i det tidsrum, hvor der specifikt er udfor-dringer. Dertil kommer, at en præcisering af lovgivningen vil skabe et større in-citament for regionerne til fleksibelt at anvende den eksisterende kapacitet påtværs af regioner og løbende holde sig opdateret om den tværregionale kapa-citet, hvilket kan bidrage til en bedre kapacitetsudnyttelse.Den foreslåede begrænsning er særligt relevant for sygehusafdelinger, der va-retager specialiseret behandling, jf. sundhedslovens § 207-209, og samtidighovedfunktioner for et lokalt optageområde, d.v.s. en afgrænset del af den på-gældende region. Eksempelvis kan det være relevant for fødeafdelinger. Herkan det være nødvendigt at begrænse adgangen for hovedfunktionspatienterfra egen region, men uden for lokalområdet, for at tilgodese hensynet til den
Side 2
specialiserede behandling fra hele regionen og andre regioner og til hoved-funktionspatienter fra nærområdet.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Anna Skat Nielsen