Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
L 35
Offentligt
1179971_0001.png
1179971_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 16. november 2012Sagsnr.: 15511Dok.nr.: 460614
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 6. november 2012stillet følgende spørgsmål nr. 1 (L 35), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Lene Espersen (KF).

Spørgsmål 1:

”Ministeren bedes fremsende sin vurdering af, om lovforslagets regler om samkøring eri overensstemmelse med persondataloven og sikkerhedsbekendtgørelsen, samt om den-ne samkøring er nødvendig for at udøve kontrollen”

Svar:

Med forslaget skabes der hjemmel til, at Fødevareministeriet i kontroløjemed kan ind-hente oplysninger fra andre offentlige myndigheder. Hermed tages et nyt middel i brugoverfor ulovlig import og anvendelse af sprøjtegift.Ved at opnå hjemmel til at samkøre oplysninger, indhentet hos andre offentlige myn-digheder, kan Fødevareministeriet langt bedre målrette sit tilsyn til virksomheder, hvorimporten eller forbruget af sprøjtegift er særlig stort, eller hvor der er umiddelbart ufor-klarlige forskelle mellem oplysningerne om køb eller import af sprøjtegift og oplysnin-ger om anvendelsen heraf.Fødevareministeriet ønsker umiddelbart at anvende bestemmelsen til at indhente oplys-ninger fra to registre hos SKAT, hvor det er muligt at få oplyst, om landmænd og andrevirksomheder har haft grænseoverskridende handel med sprøjtegift. Disse oplysningerkan sammenstilles med de oplysninger, jordbruger har indberettet til NaturErhvervsty-relsen om, hvilke sprøjtegift der er anvendt på jordbrugers bedrift. En sådan sammen-stilling vil øge mulighederne for at finde eventuelle uregelmæssigheder i indberetnin-gerne og dermed tydeliggøre, om der er bestemte jordbrugere, som det vil være hen-
sigtsmæssigt at udtage til kontrol. Derved bidrager lovforslagets samkøringshjemmel tilat styrke kontrollen med brug af ulovlige sprøjtegift.Det forudsættes, at administrationen tilrettelægges således, at de virksomheder, der be-røres af kontrollen, i almindelighed gøres opmærksom på Fødevareministeriets adgangtil at foretage samkøring i kontroløjemed, inden kontrollen iværksættes, og at samkøringså vidt muligt kun finder sted, hvis de personer, der omfattes af kontrollen, har fåetmeddelelse om kontrolordningen, inden de afgiver oplysninger til myndighederne.Fødevareministeriet vil i forbindelse med administration af den foreslåede bestemmelseskulle iagttage de procedurer omkring samkøring og sammenstilling af personoplysnin-ger, der følger af lov om behandling af personoplysninger. I den forbindelse vil Fødeva-reministeriet bl.a. skulle anmelde behandlingen til Datatilsynet, ligesom tilsynets udta-lelse skal indhentes, inden behandlingen iværksættes.Yderligere vil reglerne om datasikkerhed og reglerne i sikkerhedsbekendtgørelsen bliveiagttaget. Efter disse regler må alene autoriserede personer have adgang til de personop-lysninger, der behandles, og der må alene gives adgang til oplysninger, som er omfattetaf den kontrollerende myndigheds sagsområde.Lovforslaget været sendt i høring hos Datatilsynet og Justitsministeriet. Justitsministeri-et havde ingen kommentarer til samkøringshjemmelen og Datatilsynets kommentarer erimødekommet ved en præcisering i loven af, hvilke registre hos SKAT som Fødevare-ministeriet ønsker adgang til at indhente oplysninger i.På baggrund af de ovenfornævnte forholdsregler og procedurer vurderer Fødevaremini-steriet, at reglerne om samkøring og dermed L35 er i overensstemmelse med personda-taloven og sikkerhedsbekendtgørelsen.
Mette Gjerskov
/Lars O. Hansen
2